אוזניות RHA T10 במבחן – מתכת מוזיקלית

ליאור קורן
27-04-2015 07:00

ה- RHA T10 הן אוזניות In Ear שמצליחות להיות שונות בחבורה עם גימור יחודי, מארז הכולל שלל מתאמים ופילטרים המאפשרים לשנות את מאפייני הצליל. ומה באמת לגבי הצליל? הוא דינמי, הדוק ומפורט. ביקורת אוזניות.

בין שלל מותגי אוזניות אשר מציפים את חנויות ארצנו, השם RHA אינו מוכר עדיין. זוהי חברה בריטית המתמחה באוזניות בלבד – בשלב זה רק דגמי In Ear ("כפתור"). האוזניות משווקות בעולם דרך חנויות אפל ובחלק מהארצות דרך מפיצים מקומיים. מתוך קו של חמישה דגמים שונים, אוזניות הדגל של החברה נקראות T10 או בגרסת T10i הכוללת מיקרופון פנימי ושלט חוטי לסמארטפון.

במבט ראשון, רואים את גוף האוזנייה החיצוני, עשוי מתכת בהזרקה והוא כסוף מבריק. על פי הצהרת החברה, הדרייברים מיוצרים באופן ידני והיא מציגה גם את גרף ההיענות שלהם לתדרים במארז. האוזניות אינן כוללות מנגנון חשמלי של ביטול רעשי סביבה, אבל כשהן נמצאות בתוך האוזן, התכנון שלהן מבודד רעשי סביבה בצורה יעילה למדי ומנמיך את קולות הרקע. הן שוקלות כפול (39 גרם) מה- B&W C5 למשל, אך זה לא הורגש או הפריע בזמן השימוש.

RHA T10 - ביקורת אוזניות
אריזת המוצר היא מהמרשימות בקטגוריה בהן נתקלתי, לא רק בגלל העיצוב, אלא בגלל מה שהיא מציגה ללקוח: מלבד זוג האוזניות, יש כאן עשרה מתאמים לאוזניים, עשויים סיליקון  או ספוגים ובנוסף, פילטרים המתברגים לגוף האוזניות ומאפשרים למאזין לשנות חלק ממאפייני הצליל הכלליים בהתאם לרצונו - לקבל יותר בס או טרבל.


על האריזה, מוצגים הנתונים הטכניים בצורה מסודרת ונהירה, בינם גם גרף ההיענות לתדרים בין 16Hz-22kHz (כולל ציון בצבעי כתום ושחור של השפעת השימוש בפילטרים האופציונלים), העכבה עומדת על 16ohm והנצילות 100dB.


RHA T10 - ביקורת אוזניות
התאמה לאוזן

RHA T10 - ביקורת אוזניותבאוזניות In Ear מידת ההתאמה של פד הסיליקון לאוזן היא קריטית עבור קבלת היכולת המלאה של האוזנייה. כל סטייה במידה מורידה מאיכות הבס ונפח הצליל שהאוזנייה מסוגלת להעביר. אני מצאתי את פד הסיליקון הכפול כמתאים ביותר וגם את הפד הגמיש אשר משנה צורתו בהתאם לאוזן (אם כי הכנסתו פחות נוחה). HRA תכננה את כבל האוזניות כך שהוא ישמש כמתלה לאוזניה ויחזיק אותה במקומה: קטע הכבל הראשון שיוצא מהאוזנייה עטוי סליל מתכת וזה שונה מהמקובל, צורת ההתקנה על האוזן דורשת תרגול ולקח לי כמה ימים עד שיכולתי להכניס את האוזניות מבלי לחפש בכל פעם את המיקום האופטימלי באוזן. החברה מספקת גם תפס פלסטיק שעוזר בהצמדת הכבל אל דש הבגד וזה בהחלט עוזר בעת תנועה.


מבחן האזנה


ה- RHA T10 התגלו כאוזניות מפורטות ודינמיות, מעבירות את המסר המוזיקלי ללא נימוס מיותר אך גם ללא אגרסיביות. אהבתי מאוד את האופן בו הן מציגות צליל מיתר: צלילי גיטרה נשמעו ריאליסטיים במיוחד, פריטת גוף המיתר מלווה ברעד האוויר ונפח גוף הגיטרה עוברים בצורה מרשימה אל האוזן. השיר Patience של Guns NW Roses נפתח בספירה "1,2,3" בקול שנדמה כי צף בעומק חלל עם פריטה בצד שמאל וגיטרה נוספת שמצטרפת בצד ימין ואז מתחילה הנגינה (עם שריקה). יש כאן יופי של במה (Sound stage) ומנגינה יפיפייה שעוברת נהדר דרך האוזניות.


הצליל נקי, מדויק ומעט יבש לטעמי בגזרת ה-"מיד", עם חיזוק במיד בס. להקת רובים ושושנים בשיר You Could be Mine - התופים בפתיחה הסוערת הדוקים וברורים אחד אחד, כמו גם הגיטרות החשמליות. יש הפרדה טובה מאוד בין קול הסולן לבין הגיטרות השונות שמנגנות באוזן ימין ושמאל וברקע התופים ממשיכים להיות הדוקים.

RHA T10 - ביקורת אוזניות
שלושת הטנורים הנפלאים מזמרים בקטע Parlami d'amore, קולם נשמע מדויק ונכון, אם כי הייתי שמח לעוד קצת "עובי", הבמה גם כאן טובה מאוד וכל אחד מהטנורים מוצג במיקום אחר ואפשר להבחין בזה ללא בעיה, התזמורת מוסיפה גם בהחלט לקסם וצליליה נעימים לאוזן, עוטפים את הטנורים. בקטע הקלאסי Caruso עם תזמורת פריז גם כאשר קולו של פברוטי עולה מעלה מעלה בעוז, גם אז זה לא חורך את האוזן ונשאר ברור ופתוח. הפסנתר שפתוח את הקטע מוצג בצד שמאל והוא רומנטי וקסום, מעביר את הרומנטיות במלואה.


נעבור אל להקת סופרטרמפ בשיר The Logical Song באיכות FLAC 96kHz/24bit: קול הסינתיסייזר גיטרת הבס והתופים מצטרפים בהצגה דינמית בהחלט וקולו של הסולן ממשיך להישמע צלול וברור ובפזמון קולות רקע נוספים מצטרפים בהופעה רחבה יותר. הסקסופון מופיע מאוחר יותר בסולו משלו וגם הוא מופרד ומקבל את הכבוד הראוי לו. יש כאן הפרדת צלילים מצוינת, גיטרת בס מובחנת כמו שצריך, כלי הקשה וקלידים בצדדים ותופים באמצע, הכל הדוק ומסודר.
כעת נבדוק משהו ישראלי משלנו: "מחוזקים לעולם" – אברהם טל, הפתיחה כוללת צלילי בס עמוקים של סינטיסייזר ותופים וה-T10 מעבירה אותם בעוצמה לאוזן. קולו של הזמר ממוקם כמקובל באמצע והוא מופרד בצורה טובה כאשר קולות זמרי הרקע עוטפים בצדדים. האוזניות לא מתרגשות מהתגברות הצלילים והקצב בפזמון ומעבירות את הקצב ללא בעיה. בשיר "אורות", יש יופי של תחושת "סראונד" בצלילי הגיטרה שנשמעים מסביב לקולו של אברהם טל.

האוזניות נדחפות ללא בעיה מיוחדת בחיבור ישיר אל מחשב, נגן נייד או סמארטפון, אך הוספה של מגבר אוזניות יעודי יכולה לעשות להן טוב ובכל מקרה, הן שקופות מספיק על מנת להציג את השינויים בחיבור מגברים ו-DAC ים שונים. חיבור של מגבר ה-iFi iCAN Micro מוסיף עוד קצת "גוף" ומחמיא להן. הן נצילות מספיק עבור שימוש עם סמארטפון, אבל פחות מדגם סנהייזר HD598 למשל ונתקלתי בכמה קטעים שהוקלטו בווליום נמוך יחסית, בהם גם העוצמה המירבית האפשרית היתה קצת חלשה ביחס לרצוי.

RHA T10 - ביקורת אוזניות
פילטרים לשינוי הצליל


האוזניות T10 מגיעות עם סט של שלושה פילטרים המסומנים בצבעים שונים: הכסוף הוא זה המקורי (נקרא Reference), השחור מציע תוספת טרבל והברונזה מתגבר את קטגוריית הבס. הפילטרים עשויים צינור מתכת והם מתברגים אל גוף האוזנייה מצד אחד ואל פד הסיליקון בצד השני.

החלפה אל הפילטרים השחורים עשתה לטעמי טוב לצליל, הבס הופך להיות קצת פחות יבש ומקבל תוספת בנגזרת המיד בס מבלי למסך יותר מדי את שאר התדרים, מה שנתן קצת יותר נפח לצליל הכולל והחמיא לתוצאה בז'אנרים מסוימים כמו היפ הופ. אבל, קחו בחשבון כי אם יש בהקלטה המקורית הגזמה בבס, הוא יתנפח עוד יותר כאשר עושים שימוש בפילטרים הללו.

RHA T10 - ביקורת אוזניות
הפילטרים בצבע ברונזה מחדדים יותר את התדרים הגבוהים, נותנים אפקט קצת יותר צר לתדרים הגבוהים ומוסיפים בהירות. אני פחות אהבתי – ה- T10 מפורטות דיין ולא זקוקות לשיוף או עוקצנות בחלק העליון. יש קטעים שבהם השימוש בפילטר הזה יכול להחמיא, למשל לשיר Temptation של דיאנה קרל, בו המצילות מקבלות תפקיד בולט יותר בזכות הפילטר וגם הגיטרה החשמלית. הפסנתר בקטע Caruso נשמע חד יותר, אבל מאבד מהרומנטיות.


RHA T10 - ביקורת אוזניות
סיכום


ה- RHA T10 מצליחות להציע משהו יחודי ושונה מהמקובל, הן בעזרת מבנה מקורי, אבזור מכובד שכולל שלל מתאמי סיליקון ושניים מחומר ספוגי, נרתיק נשיאה ואפילו אריזה מרשימה עם כל המידע המבוקש. אם תרצו גם מיקרופון ושלט חוטי על הכבל לשליטה על עוצמת הקול (עבור אייפון) והעברת שירים, אזי ה- T10i יתאים לכם יותר. הייתי שמח לכבל עוד קצת יותר ארוך (או אפשרות ניתוק שלו) עבור האזנה בסטאפ הביתי ולא תמיד הסתדרתי עם סידור האוזנייה על האוזן.


ומה מבחינת איכות הצליל? האוזניות מציגות במה מצוינת, עם הפרדת צלילים ופוקוס מדויק על כל כלי נגינה וזמר אנושי. הבמה רחבה כמו שצריך ומציעה גם עומק – כאשר הוא קיים בהקלטה. יכולת ההפרדה מרשימה כאן בהחלט – גם כאשר יש עומס בכלים. למרות ההערות שלי, ה- RHA T10 מציעות אופי סוני מאוזן יחסית, מפורט ולא בהיר או חריף, כאשר גזרת הבס דינמית ומתאימה מאוד למוזיקה קצבית. מצאתי אותן מתאימות להאזנה עם מגוון גדול של שירים, מנגינות ויצירות, המשתמש מקבל גם בונוס בדמות שלושה פילטרים שונים המאפשרים לו לקבל יותר בס או טרבל על פי טעמו האישי ובכך לבצע התאמה מדויקת יותר לז'אנרים שונים של מוזיקה.


מחיר
את ה- RHA T10i ניתן לרכוש בחנויות אפל בעולם במחיר של כ-200$ בארה"ב ו- £149.95 באנגליה.
אחריות: 3 שנים

26/04/2017 - עדכון: חברת איידיגיטל הודיעה על תחילת יבוא מסודר של קולקציית אוזניות החברה לישראל.

מעבר לתגובות בפורום