הנוקמים – עידן אולטרון, ביקורת סרט

ליאור קורן
26-04-2015 07:00

הנוקמים 2 - עידן אולטרון מגיע כסרט הפותח הגדול של עונת הקיץ. אנחנו פוגשים שוב בחבורת גיבורי העל הלוחמים הפעם בנבל מתוחכם במיוחד בתוספת שתי דמויות חדשות עם כוחות מיוחדים. מי ינצח? ביקורת סרט.

סצנת הפתיחה של עידן אולטרון מהירה, קופצנית ודחוסה – אולי יותר מדי, עם זיגזוגים וחיתוכים מהירים אשר מעצבנים את העין. היא גדולה ומורכבת ויכלה להתפרש בקלות על חצי שעה לפחות, אבל הבמאי שלא רצה למתוח את הסרט הארוך עוד יותר מדי עושה בה "קאטים" מהירים כברק. מטרתה היא אחת: להציג את אחדות צוות הנוקמים ואיכות הסנכרון המושלם שנעשה בינם לבין עצמם. את ההגמוניה וההרמוניה הזו ינסו לשבור בהמשך וסימן השאלה יצוף בגדול מעל הסרט: האם יצליח הנוקמים 2 – עידן אולטרון להיות מגובש או יקרע מחמת עוצמת כל אחת מהדמויות המשחקות בו, הרי לכל אחת מהן יש אגו ענק והצדקה לסרט מלא עבורה בלבד.

הנוקמים - עידן אולטרון
אחרי האקשן הראשון, אנחנו חוזרים למפגש קבוצתי נוסף – הפעם רגוע יותר עם שלל הדמויות אותן הכרנו בסרטי מארוול וכמובן בפרק הנוקמים הקודם. יש כאן בדיחות של חברים, התנצחויות ותחרות בין בעלי האגו הגדול – מאבק שלא עובר את הרף המחויך. לצד זה אנחנו חוזים אף בהתקרבות רומנטית בין שתיים מהדמויות בחבורה. יש כאן כבר ניחוח של "מפגש ותיקים" ואווירה טובה.

טכנולוגיה, בעד או נגד?

התסריט רווי טכנולוגיה מהמתקדמת ביותר שעל כדור הארץ (והכל נעשה כמובן בכמה לחיצות על המקלדת עם פריצות דרך שקורות במהלך מואץ של כמה ימים – מה שבמציאות יכול לארוך כמה שנים טובות לפחות...) ומציג באופן מפוכח מה עלול לקרות כאשר מספקים לטכנולוגיה יותר מדי יכולות מבלי לדאוג לבקרה מספקת. למעשה, מי שמקים את האויב הנורא על גזע האדם, הוא האדם עצמו שכרגיל, משלב את חטא היוהרה בהרס עצמי.

בסרט השני, אנחנו נחשפים לפן יותר אישי ומשפחתי של כמה מהדמויות. חלקן (כמו איירון מן וגם ת'ור) שומרות על אותו אופי ואוצר מילים מוכר מסרטים קודמים (בנות הזוג של שני גיבורים אלו אף אינן מופיעות בסרט הזה). בדמויות האחרות, לעומת זאת, אנחנו מגלים רכות ופגיעות גדולה יותר מפעם – מה שמציג אותן כבני אדם אנושיים ולא רק כדמות בעלת כוחות על מהונדסים. הבמאי מנסה גם להציב כל אחד מהחבורה מול פחדיו הגדולים ולבחון את מידת הגבורה הפנימית שלו – במקביל ליכולות הפיזיות המיוחדות שעליהן שולטת לגמרי כל דמות ודמות (נראה כי נגמר תהליך הלימוד והגדילה שלהן).


הנוקמים - עידן אולטרון
אין ספק כי הסרט הזה מיועד למי ששוחה בעולם גיבורי העל של מארוול, אין כבר זמן להסברים או סיפורי היסטוריה. יש לנוקמים השני הווי פנימי ובדיחות עצמיות והקהל שהגיע להקרנה בהחלט צחק מהן, הבין עניין ואף מחא כפיים בכמה סצנות. שתי דמויות חדשות מופיעות כאן ומתחברות אל עולם ה- X-Men, הן הופכות את היקום לסבוך הרבה יותר, שלא לדבר על החיבור אל שומרי הגלקסיה. דווקא הדמות החדשה שמופיעה אחרונה בסרט - Vision ולה תפקיד מפתח בדרך אל הצלחה יכלה לקבל עוד קצת זמן מסך וזמן "בישול" על מנת שנתחבר אליה.



יש כמה דברים דומים כאן לסרט הנוקמים הקודם, למשל, בסופו של דבר, גם בסרט הזה וגם בקודם, הסכנה הגיעה מגבוה (באוויר) – גם אם הגורם לה היה חייזרי בפעם הקודמת ואנושי בפעם הזו. הבמאי ג'וס ווידון הודיע שכבר לא יביים את הסרט הבא בסדרה - מה שיציב אתגר לא קטן למחליפו וכניסה לנעליים גדולות בהחלט.


זהו סרט מוצלח בקטגוריית סרטי הקיץ ופתיחה טובה לעונה הקרובה. יש כאן אינסוף של אקשן מסחרר והסרט הארוך (כמעט שעתיים וחצי) קולח, כאשר גם הקטעים הרגועים יותר מהווים פסק זמן שאינו משעמם ומאפשרים להרפות את מיתר הקשב לקראת הקטע הבא. אם צפיתם ונהניתם מהסרט הקודם, אז זה יקרה גם כאן ואם לא, אל תבואו לכאן בלי לעשות שיעורי בית, זה חובה.

שחקנים ראשיים: אליזבת אולסן, ארון טיילור ג'ונסון, ג'יימס ספיידר (אולטרון), ג'רמי רנר, כריס אוונס, כריס המסוורת', מארק רופאלו, סקרלט ג'והנסון, רוברט דאוני ג'וניור.

מעבר לתגובות בפורום