ביקור אצל ערן פוגל – היסטוריה של חובב סטריאו וחווית האזנה

תומר צין
24-04-2015 10:00

תומר מגיע אל ערן "אודיופריק" ומאזין לסיפור ההיסטוריה האישי שלו כחובב סטריאו - אודיופיל והמעבר לעמדת יבואן. אח"כ נכנסים לעמדת האזנה לסטאפ הכולל רמקולים של מגי'קו, אלקטרוניקה של Luxman ורכיבים נוספים, איך היה?

ביום שטוף שמש נסעתי לערן פוגל, הקרוי גם אודיופריק אל אולם התצוגה שלו במושב עדנים, בהוד השרון. ערן כמעט בן 40 שנים, חברמן אמיתי, חייכן ואופטימי וחובב מוסיקה מינקות. ישבנו ודיברנו על החיים, על נסיעות לחול ועל מקומות אקזוטיים שהיה בהם, על סטריאו ועל המערכת המיוחדת שלו, בה מג'יקו Q3 ולקסמן, היא מקור גאוותו. בין לבין, התכבדתי בקפוצ'ינו ועוגיות, הוא הסכים שאפרסם את סיפורו.

אהבה למוזיקה


הסימנים הראשונים לשריטה האנלוגית התחילו בגיל 5, כאשר בדק כיצד פטיפון נשמע ללא תקליט, זו המחט הראשונה ששבר. לאחר מכן, היה זה תור הזהב הטייפים, עם קלטות כרום ומטאל, עם דולבי ובלי. בתחילת שנות ה-90, עברה במוחו המחשבה להעביר את אוסף התקליטים הקטן שלו לדיסקים. כחובב מוזיקת מטאל, רכש במיטב כספו דיסקים של מטאליקה ,איירון מיידן, נגן דיסקים של Sherwood ופטפון Kenwood מפלסטיק, שהוכיחו לו בפעם הראשונה שחבל על המאמץ, תקליט נשמע טוב מקומפקט דיסק. מאז המשיך לקנות דיסקים אך, עדיפות ראשונה הייתה לתקליטים.

רמקולים מג'יקו - ערן פוגל
לאחר הצבא המערכת האודיופילית הראשונה שלו היית רגה פלנר P-3, ארקאם אלפא 9 ומוראל MLP403. לאחר כמה גיחות לאנגליה, הביא איתו הרבה מוסיקה ונגן Linn Mimik, שהתחלף מאוחר יותר ב-Karik, זו הייתה לטעמו הפשרה הטובה ביותר לחובב אנלוג, באותה תקופה.

המפנה הגיע, כאשר הכיר אודיופיל בעל חנות בראשון לציון בשם צפריר לינדן, המחלה דרדרה אותו, כאשר גילה את עולם השפופרות. המגבר שפופרתי הראשון שרכש ואהב היה Dynaco ST-35. במקביל אליו עברו כמה מגברים: Dynaco ST-70, Leak 20/50, ,Audio innovation כמה קדם מגברים מ-80 של Conrad Johnson ו-Audio research. השמיעה בחדר קטן יחסית, לכן לרוב ניגנו אצלו רמקולים ריצפתים קטנים ומוניטורים. חלק מהרמקולים שעברו אצלו בשנים הללו כללו: Tannoy 611, Avance Epsilon 910, MB quart, Proac tablet 50, Avance Dana2 ,System audio 1530 ,Quad ESL57 Sonus Faber Electra ועוד כמה.

במהלך התקופה הזו הוא מצא את עצמו סוחר בציוד אודיו ופועל בעיקר מייצר הסקרנות.
עם השנים הכיר והתיידד עם כמה חובבי מוזיקה וזכה להתארח ולחוות צליל ממערכות שונות ונהדרות, כל אחת בדרכה היא. בשנת 2002 הפורום המיתולוגי בתפוז גיבש עוד יותר את הקהילה, על ידי סדרות מפגשים עם עשרות משתתפים ודיסקים, שרשימת הנגינה שלהם מנוגן עד היום אצל אודיופילים רבים.

מערכת סטריאו
תחילת העסק

לאחר התעסקות עם הגברות וינטאג׳ שונות ומפחי נפש רבים, הוא החליט בשנת 2003 לייבא חברה חדשה שמבוססת על מנורות. כך התחיל הרומן עם Manley Labs ועם הרמקולים הנצילים של Living Voice, זוהי הייתה יריית הפתיחה של אודיופריק כעסק קטן. בשנת 2005 הציג לראשונה בתערוכה בארץ בכפר המכבייה, עם סט צנוע של Manley ו-LV. בסקירה שערך הכתב רן לוי אז ברייטינג, זכה בצליל הטוב ביותר בתערוכה, עם מערכת בעלת תג המחיר הנמוך ביותר.

במהלך השנים הוא הרחיב את הנציגויות בהתאם לקונספט שאודיופריק כיוונה מלכתחילה: להתמקד בחברות עם ותק, ניסיון רב והצלחה מוכחת לאורך זמן, בפרט חברות שלא מנסות לשנות או להמציא את הגלגל, כל שנה מחדש. חברת Michell Engineering הייתה השלב הבא וההכרחי לחובב האנלוגי, כאן הוא התחיל למעשה את המחקר האמיתי שלו בתחום האנלוגי, שבו הוא מאמין. הזיקה הזו הביאה אותו לאחר שנים של ניסיון, למקום שבו הוא מרגיש בטוח ויודע לשלב בין מידע טכני ותיאורטי, לבין הניסיון בשמיעת מאות הרכבים שונים של בסיסים / זרועות / ראשים / שנאים / פונו סטייג'ים וכדומה.

את הביקוש לציוד טרנזיסטורי עם כיוון אנלוגי, מצא בחברת Modwright. כמו כן, הוא אהב את שנאי Step UP וקדם מגברים פאסיביים והוא מימש ביבוא של חברת Music First Audio, שהייתה בדיוק בתחילת דרכה והתאימה לו כמו כפפה ליד. עם השנים, השאיפה להתפתח ולהתקדם הצריכה ממנו לבקר בתערוכות שונות, בחנויות אודיו ברחבי העולם ולהיעזר באוזניהם של מכרים שלו, שעליהם הוא סמך.

רמקולים מג'יקו
כחובב מנורות מושבע, לא עמד בפיתוי ומצא את עצמו מייבא חברה מיוחדת ואזוטרית כ-KR AUDIO, הוא התחיל עם KRONZILLA. לאחר כמה שנים, החליט לייבא חברת רמקולים שהרשימה אותו מאוד בגרמניה, לטענתו ההדגמה שלהם הייתה אחת הטובות ביותר שאוזניו שמעו - Tidal Audio.

בו בעת, ייבא עוד חברת גרמנית Einstein Audio. כל החבילה הזו הודגמה בתערוכת Digitown 2010 והוכרזה כסט הטוב בתערוכה גם אז. באותה תקופה התחיל אצלו הרומן עם יפן, עם זרועות של IKEDA SOUND LAB, כבלים של KONDO, מגוון ראשים יפניים החל מ-DENON DL103 בסט אפ הנכון ועד ל-KONDO IO-M.

בשנת 2012 החליט לחפש חברת הגברה טרנזיסטורית ברמת הקצה, הכוללת גם ליין של מוצרי ביניים. הוא בקשר עם כמה חברות מארהב, אך כל הזמן קרצה לו מאוד חברת LUXMAN,
שנראית לו כמו חלום בלתי ניתן להשגה. לאחר כמה וכמה פניות ומומ ארוך, הצליח להשיג חוזה ומאז פני אודיופריק השתנו, כאשר התנסות עם כל מוצרי החברה לימדה אותי הרבה על הגישה, היכולת, הביצוע במוצרים היפניים. בנוסף, התחיל לייבא את חברת הסאבים JL AUDIO המקנים לו אפשרות להציע פתרון Full Range. לאחרונה נוספה לאודיופריק נציגות נוספת חברת הרמקולים MAGICO בישראל.

במשך כל שנות קיום העסק, עד היום, לא פסקה בו התשוקה מלהשיג את הצליל המרגש והנכון לאוזניו, לשלב את הניסיון, הידע טכני, להתחשב בתנאים אקוסטיים (והצעת פתרונות) ולתבל בטאץ' שלו.

Luxman
נתוני חדר האזנה והאקוסטיקה

שטחו של חדר האזנה, העשוי מקירות גבס לא ברמה אקוסטית נאותה, הינו כ-28 מטרים, 7 מטר אורך כפול 4 מטר רוחב ו- 2.5 מטר גובה (תקרה משופעת). המרחק בין הרמקולים עומד על 2.3 מטרים, מרחק הרמקולים למאזין הינו 2.8 מטרים והרמקולים ממוקמים במרחק של 1.3 מטרים
מהקיר האחורי ומונחים על הרצפה עם עוקצים. בתחילת האזנה לדיסק הדגמה, וידאנו שצד שמאל וימין אכן נכונים ואין צורך להחליף צד בכבלים. כשהאזנו לקטע מחיאות הכף כשנוגן דיסק ההדגמה, נשמעו הדהודים מעטים. ישנם שיפורים אקוסטיים: 4 לוחות באס טראפ Vicoustic Wave wood 120 בפינות, 4 סופגי מעין דיפיוזרים וספוג וילון המכסה את הקיר מאחורי הרמקול. ערן לא אוהב חדרים עם קירות גבס, בייחוד שהוא לא מתוכנן לפי ספציפיקציות אקוסטיות, מתנהג כממבראנה, הורס כל חלקה טובה במנעד התדרים. הוא בחר לטפל בחדר באופן בסיסי ולא טיפול עמוק ומקיף. תחילה על ידי וילון המכסה את הקיר מאחורי הרמקולים, זו הייתה נקודת פתיחה טובה, לפני כן, החדר היה בלתי שמיע מבחינתו. את הפינות והקירות הצדדיים שצלצלו והדהדו לא בחן רב, הצליח להרגיע מאוד בעזרת באס טראפים עדינים יחסית של ויקוסטיק, ספוגים משוננים שבולעים ומפזרים בו זמנית. החלון בצד שמאל, והפתח בצד ימין גם מוסתרים חלקית עי אותם ספוגים (נקודות ספיגה ראשוניות).

רמקולים מג'יקו
רשימת ציוד

פרטי המערכת, מקור: Esoteric X-01D2 - 26,000 ₪ משומש, קדם: LUXMAN C-700u - מחיר 35,000 ₪, מגבר הספק: LUXMAN M-700u - מחיר 37,000 ₪, פונו: Manley Chinook - מחיר 11,900 ₪, פטפון: Brinkmann Bardo Level 3 - מחיר 29,900 ₪, IKEDA IT-345 - מחיר 22,000 ₪ (כולל כבל זרוע בשווי 3,000), IKEDA 9TS - מחיר 9,000 ₪, ארון מערכת Box Forniture BOX S3S - מחיר 11,500 ₪, שני מדפים נמוכים מדגם BOX A1S - מחיר 3,950 ₪.
Luxman JPS-100, אינטרקונטקטים לפונו סטייג: Kondo VCII RC, להגברה Argento Serenity XLR, למקור: ,Luxman JPA-15000 XLR כבל חשמל Organic PC לנגן דיסקים ולפונו סטייג', כבל חשמל לקדם ולמגבר ההספק, Luxman JPA -15000 מפצל מתח, ORB HG-4T כבל לזרוע IKEDA (ימסרו על ידי ערן).

רשימת האזנה

התיישבתי להאזין למערכת, לערן מבחר דיסקים ותקליטים, אך תמיד נאזין בשלב ראשון לקטעי המוזיקה האהובים עלינו והמוכרים לנו היטב. הקטע הראשון נבחר מתוך הדיסק The Neville Brothers קטע 5 ,Every Plays The fool הקטע השני נבחר מתוך הדיסק Boss Tenor של Gene Ammons הקטע הראשון, השלישי והרביעי, הקטע השלישי של Paganini Nicolo בניצוחו של Charles Dutoit עם הכנר Salvatore Accardo דיסק 1 קטע 6 (מתוך 3), הקטע הרביעי של Adagio d'Albinoni בביצוע של Gary Karr הקטע החמישי נבחר מהדיסק Trouble In Mind של Archie Sheep הקטע When Things Go Wrong, הקטע השישי מתוך הדיסק True Ballads, של Archie Shepp Quartet קטע מס' 6 Nature Boy, הקטע השביעי מורכב ממספר קטעי מוזיקה שהם נבחרו מהדיסק של Joe pass מתוך Virtuoso, הקטע השמיני נבחר מתוך הדיסק Michel Jonasz קטע מס' 2 דיסק 1 Le temps passé, הקטע התשיעי נבחר מתוך הדיסק Cantate Domino בניצוחו של Torsten Nilsson  קטע מס' 11 Julsung, הקטע העשירי נבחר מתוך Schubert's Winterreise בניצוחו של Hans Zender, הקטע האחד עשר והאחרון של Saint-Saens סימפונית אורגן 2Piano Concerto, בניצוחו של Peter Hurford.

Luxman
חווית האזנה אצל ערן


ה-Magico Q3 הם רמקולים ריצפתים 3 יציאות 5 אלמנטים עם תיבה תגורה. יחידת טוויטר כיפתי 1 אינטש מבריליום, יחידת מידרינג' 6 אינטש מננוטק, ושלוש יחידות באס 7 אינטש אף הם מננוטק. תחום תדרים של 26 - 50,000 הרץ, הספק מגבר מינימאלי מומלץ 30 וואט לערוץ, נצילות 90dB, עכבה נומינלית 5 אום ושני זוגות מחברים (טרמינלים) לשני זוגות כבלים. מידות התיבה: אורך 39.119 ס"מ x רוחב 26.67 ס"מ x עומק 41.64 ס"מ, משקל כל רמקול: 113 ק"ג, מחיר לזוג בישראל 219,000 ₪.


הגעתי אל ערן פעמיים למשך שעתיים בכל פעם. בפעם השנייה, בעקבות שיפור בחשמל ובפילטרים, שיפור במיקום הרמקולים בחדר והם כבר צברו 300 שעות של נגינה. לפני תחילת האזנה למוזיקה, כיוונתי את הרמקולים שמאלה/ימינה ואחורה, הספה הוזזה קדימה ואחורה, עד נדמה שמצאתי את ה- סוויט-ספוט, נקודת האמצע המושלמת.


רמקולים מג'יקו
התיבה עשויה אלומיניום תעופתי, מאוד ניטראלית ולא מושכת תשומת לב לעצמה בכלל. הרמקולים הינם Full Range אמיתיים, הבאס יורד עד יורד עד 30 הרץ בקרוב והם ממלאים את רוב חלל החדר. הבאס מהודק ומפורט, אך לעיתים רצינו מעט יותר משקל תחתון, באס נמוך ובכמות. הסיבה נעוצה באקוסטיקה שאינה מושלמת ואולי בתיבת הרמקולים שהיא סגורה. ערן טוען שיתכן שהמגבר ההספק של LUXMAN M-700u, לא מניע ושולט במאה אחוז ברמקולים ויש צורך במונובלוקים.

גם לאחר האזנה של שעתיים במערכת, מצאתי את עצמי רוקע ברגל, נהנה מהחום, מהאינטימיות ומהקצב של המוזיקה. הצליל נשאר מדויק לכל אורך האזנה, האיזון הכללי היה מאוד טבעי והטונליות נכונה. המערכת מאוזנת ומפורטת מאוד, המהירות והקצב נכונים, רצפת הרעש נמוכה מאוד, מעל לכל קיימת תחושה של שליטה ודיוק. במת הצליל עמוקה ורחבה, קולות בני אדם וכלי נגינה אינם משוחזרים מתוך יחידות רמקולים או מתיבות, אלא, מרחפים בחלל בתלת ממדיות בין, מסביב ומאחורי הרמקולים. ה-Q3 מצטיינים בחוסר צרימה וברק דיגיטאלי בתחום המידרינג' שהיה טוב מאוד, ניתן היה לשמוע שכבה אחר שכבה, היכן ממוקמים הגברים והיכן הנשים במקהלה. צליל פסנתר שוחזר בנאמנות מדהימה, במהירות ובקצב נכונים. גיטרה הייתה מאוד מציאותית. הצלילים הגבוהים נמצאים בכל מידתם והם מספקים ניצוץ, ברק, שקיפות, הגדרה ואוירה למוזיקה. המוסיקה שקופה וטבעית לחלוטין, מפורטת, הכלים בגודל הנכון. הכול בצורה מאוזנת, אין משהו שמשתלט על חשבון האחר.


הגדרת כלי הנגינה, הזמרים והחלל ביניהם מצוינת, תמונת הסטריאו ושחזור כלי הנגינה בסביבה אקוסטית, מציאותית מאוד. בהאזנה למוסיקה קלאסית, בה מנגנת תזמורת שלמה עם הרבה מאוד כלים, מערכת הסטריאו מתמודדת בצורה נהדרת, ישנה תחושה שהמערכת מבקשת עוד עוצמה ואינה מתעייפת. המערכת משחזרת מוזיקה בצורה מרשימה ויוצרת צליל מתוק רגוע, עדיין ומפורט מאוד. בהאזנה לדיסק Cantate Domino בניצוחו של Torsten Nilsson קטע מספר 11 -Julsung, הדינמיות של המערכת נותנת תחושה שהזמרים והזמרות נמצאים אצל ערן בחדר.
מערכת הסטריאו פשוט יוצאת מן הכלל והיא מאפשרת העברת המסר המוזיקלי בצורה בלתי אמצעית ללא כל הפרעה. סימן ההיכר של מערכת טובה מאוד הוא בכך, שהיא מצליחה לקשר בין המקורות השונים ללא כל הבדל, אפילו ברמה של הקלטות.

כך עברו שעתיים מענגות ביותר, שמענו בעיקר ג'אז ואיך שהזמן טס לו. מערכת הסטריאו ששמעתי עם ההגברה של LUXMAN והרמקולים של Magico במחיר 430,000 ₪, נשמעה מצוינת ואחת מהמערכות הטובות ביותר ששמעתי בחיי. הבטחתי לערן לבוא בפעם הבאה ולשמוע את הקף LS50 ביחד עם סאבוופר JL Audio Fathom f112 ועם הרבה תקליטים.

מעבר לתגובות בפורום