סמסונג WAM – מערכת רמקולים אלחוטית לחדרי הבית, ביקורת

ליאור קורן
03-04-2015 12:00

מערכת הרמקולים האלחוטית של סמסונג מגיעה אלינו לבדיקה ביתית, עם שליטה מקסימלית מהסמארטפון והזרמת מוזיקה לכל רמקול Multiroom M7 /M5 / M3 בנפרד או לכולם ביחד, ביקורת.

בשנים האחרונות, תחום האודיו הביתי עבר תהפוכות רבות: מתיבות רמקולים ענקיות שהוצבו פעם בסלון, הלקוחות דורשים כיום רמקולים קטנים ומעוצבים (שלא "יפריעו בעין") ובנוסף, רוצים להפטר מהכבלים.
השימוש בטכנולוגיות אלחוט הגיע גם לקטגוריה הזו עם ניסיונות של חברות גדולות כקטנות להציע פתרונות מעניינים כגון דגמי Squeezebox של לוג'יטק (שייצורם הופסק), רמקול ה- Nexus Q של גוגל שלא ממש המריא ועוד כמה דוגמאות נוספות. הפעם נראה כי הגיע תורה של חברת סמסונג להיכנס לקטגוריה והיא עושה זאת עם מערכת ה- WAM - Wireless Audio Multiroom.

המערכת מציעה שלושה גדלי רמקולים שונים: קטן M3, בינוני M5 ועד לגדול M7, כאשר השליטה עליהם נעשית מאפליקציית סמארטפון או טאבלט עם יכולות להזרים מוזיקה מגוונת לכל רמקול בנפרד בחדר אחר בבית או לכולם יחדיו.

סמסונג WAM M7 M5
רמקולים משולשים

עבור הסקירה, קיבלנו את הדגם הגדול M7 והבינוני M5: שני הרמקולים האלחוטיים מגיעים בצורת משולש, בגימור פלסטיק קשיח מבריק שנראה איכותי (מזכיר קצת את עיצוב הסמארטפונים של החברה). הדפנות מכוסות גימור דמוי רשת צפופה ועל בסיס הרמקול הונחו פסי גומי קטנים לשיפור המגע עם משטח עליו מניחים את הרמקול ומניעת תזוזה בלתי רצויה.

ה-M7 הוא הדגם הגדול (הגיע בצבע לבן), מכסה אחד מהצדדים מאחור ניתן להסרה והוא חושף גם את פאנל החיבורים שכולל כניסת כבל רשת, AUX לחיבור מקור אודיו נוסף, שקע USB לצרכי שירות (עדכון תוכנה וכו׳) ושני לחצני תפעול: האחד לחיבור הרמקול לרשת האלחוטית והשני להוספת רמקול נוסף למערכת. בצד העליון, נמצאת שורת אייקונים המציגה חיבור לטלוויזיה, Bluetooth, רדיו אינטרנטי וגם טבעת כסופה המשמשת לשינוי עוצמת הקול בעזרת סיבוב האצבע עליה. ה-M7 כולל כמות מכובדת של יחידות המרכיבות את הרמקול: שני טוויטרים, שתי יחידות לתדרי ה-"מיד" וגם וופר בקוטר 4".

סמסונג WAM M7
רמקול ה-M5 הוא האח הקטן יותר גם פיזית וגם מבחינת היכולות (הגיע לסקירה בצבע שחור), פאנל החיבורים מאחור מחסיר את כניסת ה- AUX שקיימת ב-M7. שני הדגמים תומכים ב-NFC - מניחים את הסמארטפון על הרמקול ותוך כמה שניות, בוקעים צלילים מהרמקול (התוכנה בחרה להשמיע את תחנת הרדיו הראשונה ברשימת המועדפים).

את הגב האחורי אפשר להחליף במכסה הכולל רגל המאפשרת להציב את הרמקול באופן מאונך.
במעבר ממצב מאוזן למאונך, מתרחשת השהייה של כשנייה לאחריה בימת הצליל משנה את האופי שלה, כאשר במצב מאוזן, יש מצב סטריאו רגיל (ימין ושמאל) אך במצב מאוזן, הפוקוס בצליל עובר לצד העליון של הרמקול אשר פונה לעבר המאזין.

סמסונג WAM 750
חיבור ראשוני של המערכת

ראשית, כל רמקול אלחוטי דורש חיבור חשמל (עבור יחידת המגבר הפנימית). אם רכשתם רמקול אלחוטי בודד, אפשר לחברו ישירות דרך הראוטר הביתי, אבל עבור שימוש בכמה רמקולים במקביל נדרשת רכישת יחידת Hub והיא מאפשרת מצב "רב חדרים" (Multiroom) בו ניתן להזרים לכל חדר מוזיקה ממקור אחר.

את ה- Hub של סמסונג יש לחבר אל הראוטר (רצוי עם כבל) ומשם והלאה היא כבר עושה את עבודת השיתוף והזרמת האודיו בין הרמקולים השונים. במקרה הצורך, אפשר לרכוש יחידת Hub נוספת אשר תשמש גם כרפיטר לשם הארכת טווח הקליטה בבית במקרה של כמה מפלסים או קומות שונות.

סמסונג WAM HUB
קלות התקנה

את הרמקולים יש לחבר לרשת האלחוטית בבית. רמקול בודד אפשר לחבר ישירות לראוטר הביתי, אבל אם מדובר בכמה רמקולים, תצטרכו את יחידת ה- Hub של סמסונג לשליטה עליהם. במקרה כזה, את יחידת ה-Hub של סמסונג, יש לחבר קודם כל אל הראוטר הביתי (רצוי עם כבל ולא באלחוט, לקבלת איכות אות מירבית). מכאן ואילך, נפעיל כל רמקול אלחוטי במערכת ונעשה לו צימוד ל-Hub.

בפועל, מכאן ואילך ההתחברות פועלת באופן אוטומטי: מחברים כל יחידת רמקול לחשמל ואז אמור להתבצע באופן אוטומטי תהליך צימוד למערכת, כאשר הרמקול מודיע על השלמת התהליך בסדרה של צפצופים ומנגינה קצרה. בכל פעם שמתקינים רמקול חדש נוסף בבית, מחברים אותו בחשמל ואז לוחצים על לחצן "הוספת רמקול" באחורי ה-Hub.

בשלב הבא, יש להתקין בסמארטפון (או טאבלט) את אפליקציית Samsung Multiroom (לאנדרואיד או iOS), ממנה אמורה להתבצע השליטה על המערכת כולה. בשלב זה, שפת התפריטים באפליקציה היא באנגלית בלבד.

האפליקציה מאפשרת לשלוח ישירות לרמקולים האלחוטיים מוזיקה מהסמארטפון, מהמחשב או ממקורות אינטרנטיים אחרים. בתוך האפליקציה מוצעים מספר שירותי אינטרנט, כמו TuneIn, 8tracks, Rdio עם אינספור תחנות רדיו אינטרנטיות בכל הז'אנרים, אבל אנחנו מקווים שרשימת השירותים תתרחב עוד יותר בהמשך. המעבר בין ניגון קבצים ממקור אחד לאחר (למשל, בין רדיו לקבצים בסמארטפון) מתבצע באופן מהיר וללא שיהוקים.

סמסונג Multiroom
אם אתם רוצים לנגן מוזיקה המאוחסנת על המחשב השולחני בבית, יש צורך בהתקנת תוכנת Wireless Audio - Multiroom for Desktop של סמסונג (יש להורידה מאתר החברה), להגדיר בה את התיקיות מהן תמשך המוזיקה ואז לבחור באייקון המחשב הלשונית "Devices" באפליקציה.

חדר אחד או כמה

באפליקציה, המשתמש יכול לצרף את כל הרמקולים האלחוטיים לקבוצה אחת אשר משמיעה בו זמנית את אותה מוזיקה מהמקור או לתפעל כל רמקול בנפרד ולשלוח אליו מקור מוזיקה / שיר אחר באופן עצמאי. אפשר להגדיר כל רמקול כפועל עצמאית או כאחד שנמצא בסטאפ סטריאו (ואז הוא צריך להשמיע רק את ערוץ ימין או שמאל).

סמסונג Multiroom
מהאפליקציה, אפשר גם לשנות מאפייני צליל בכל רמקול עצמאית, כמו עוצמת קול, טרבל בס או בלאנס.

משום מה, אחרי שמכבים את המערכת וחוזרים למסך הראשי, לחצן ה-Play לא מתחיל לנגן את השיר האחרון, אלא דורש מהמשתמש להגיע שוב לרשימת מקורות המוזיקה ולבחור משם שיר חדש.

בעת תפעול ממושך של המערכת, ברוב המוחלט של הזמן היא הפגינה יציבות טובה, אך פעמיים התנתקה הרשת האלחוטית של הרמקולים ולקח להם כמה שניות לחזור לקשר. קרה לי גם שהלחיצה על "השהייה" (Pause) לא עצרה את השמעת המוזיקה כמבוקש.

סמסונג Multiroom
אגב, במערכות כאלו בהן נדרש הליך ראשוני של הגדרות רשת, לא כל לקוח / משתמש מגיע עם רמת ידע נדרשת. לכן, במקרים כאלו, על היצרן לספק חוברת עם הוראות הפעלה ברורות ככל האפשר. לא מדובר במדע טילים, אבל כאמור, זה עלול להיות מעט מסובך ללקוח חסר הניסיון. במקרה הזה, היבואן הישראלי תרגם את ההוראות לעברית בתוך חוברת ההפעלה באנגלית (שמופיעה כעת כדו לשונית), זה דורש כמה דקות של הבנה ״מי נגד מי״ ולימוד העיקרון הבסיסי. יש כמה טעויות בתרגום (למשל, במשפט "כאשר ה-HUB מוגדר למצב משחזר" המונח צריך להיות ״מאריך טווח״ וגם המשך המשפט שגוי: "משמש להרחבה של כיבוי Wi-Fi" כאשר המילה ״כיבוי״ הפוכה למעשה למשמעות המקורית באנגלית.

Samsung WAM
איכות צליל

בהתייחס לז'אנר של מערכות אודיו אלחוטיות, הרמקולים של סמסונג מציעים איכות קול טובה יחסית, בשרנית וגם מפורטת מספיק. כשהוא מונח (מאוזן) על השולחן בחדר – קרוב למאזין, רמקול ה-M7 מציע צליל עם בס מלא ביחס לגודלו (בחלק מהשירים מרגישים אותו דופק בעוז) ואופי צליל כללי נוטה לצד הנעים – כלומר, לא עם טונים גבוהים בולטים וחריפים מדי, אבל גם לא סתום בזכות ההדגשה של תדרי הביניים ("מיד" – היכן שממוקמים קולות בני אנוש למשל). בשיר Child of Vision של סופרטרמפ, קול הקלידים כמו גם קולו של הסולן נשמעים בבירור וגם התופים דופקים בעוז, עם הגשה דינמית ומהנה יחסית של השיר. בחלק מהמקרים, הרמקול הבינוי (M5) אף רעד מעוצמת הבס. גם פריטת הגיטרה בשיר Don't You Remember של אדל מוחשית ומובחנת לאוזן וקולה חודר את האוויר בחדר.

בחדרים בינוניים וקטנים, הרמקולים מתפקדים באופן טוב, בסלון גדול (במידות של 6X6 מטרים), הרמקולים מתאימים להשמעת מוזיקת רקע או להאזנה בעוצמת קול סבירה, אך אם תנסו להגביר את עוצמת הקול יותר מדי במטרה להפוך את המקום לדיסקוטק, הצלילים יהפכו לצורמים. כרמקול בודד, אפקט הסטריאו שלו מורגש רק כאשר יושבים אליו קרוב מאוד ולכן עדיף להשתמש בזוג אם אתם רוצים לקבל אפקט דומה לזה של מערכת סטריאו רגילה.

אפשר להציב את הרמקולים הגדולים יותר בסדרה (M7) על המזנון בסלון ולהשתמש בה כמערכת קול לטלוויזיה. הרמקולים מתחברים אלחוטית לטלוויזיות חכמות מהסדרות החדשות של סמסונג. לחובבי הבס הכבד, אין כרגע יכולת להוסיף סאב וופר למערכת. בנוסף, המערכת של סמסונג מציגה תמיכה בקבצי אודיו רגילים וגם בקבצי Hi-Res עד לאיכות 192kHz/24bit זאת להבדיל מהמערכת המתחרה של סונוס אשר תומכת באיכות CD בלבד.

סמסונג WAM M7
סיכום

המערכת של סמסונג התגלתה כמתקדמת יחסית וגם מהנה לשימוש, עם אפשרויות "משחק" נרחבות. אפליקציית השליטה מהסמארטפון מאפשרת לשלוט מרחוק בקלות על עוצמת קול של כל רמקול בנפרד ולקבוע איזה שיר / מקור מוזיקה יוזרם לרמקול ספציפי או לכולם יחדיו. אין ספק שכיף לתפעל כך את מערכת המוזיקה / אודיו בבית, עם שליטה מיידית וגמישות מרבית עבור כל רמקול. איכות הקול התגלתה כטובה יחסית, נעימה לאוזן ודינמית. לא ציפינו לגדולות מרמקולים בגודל שכזה אך לחדרים קטנים או בינוניים בגודלם הם מצליחים לספק אפקט משכנע. באופן טבעי, בין שלושת הדגמים, לגדול מבינם (רמקול M7) יש הכי הרבה בס, דינמיות ויכולת למלא את החדר בצלילים.
הרמקולים כוללים גם קישוריות Bluetooth לחיבור ישיר לסמארטפון או טלוויזיות נתמכות, אם יש לכם טלוויזית סמסונג מודרנית בדגמים החכמים, הרמקולים יתחברו אליה באופן אלחוטי וישדרגו את חווית הצפייה / האזנה ביחד לכל רמקול טלוויזיה פנימי.

חבל רק שהמחיר יקר יחסית למערכת שכזו כאשר מחיר לזוג רמקולים הגדולים (M7) יעמוד על כ-5,000 ₪ והוספת רמקולים בגדלים נוספים תעמיס עוד על הכיס. יש בשוק פתרונות זולים יותר עבור מי שמחפש רמקול אלחוטי בודד, אבל כמערכת משולבת, טווח המחירים אצל המתחרים דומה. סמסונג היא שחקנית חדשה בקטגוריית מערכות ה- "אודיו מולטי רום", אבל זה לא הפריע לה להציג מערכת מתקדמת מרובת יכולות ועם איכות צליל טובה יחסית לז'אנר.

מחיר רמקולים - Samsung WAM

יחידת Hub - מחיר 599

רמקול WAM750 - מחיר 2500 ₪
 
רמקול WAM550 - מחיר 1900 ₪
 
רמקול WAM 350 - מחיר 1290

אחריות: סמליין

מעבר לתגובות בפורום