מגבר עם DAC במבחן: Peachtree Nova 220SE

ליאור קורן
31-03-2015 21:00

ביקורת מגבר: ה- Nova 220SE הוא המגבר הבכיר בסדרה, עם 220 וואט לערוץ והוא מספק פיתרון להגברת מקורות אודיו הכוללים יציאה אנלוגית ודיגיטלית כאחד, זאת בעזרת שילוב יחידת DAC באותה אריזה. בדקנו אותו.

מגבר משולב דיגיטל

עולם האודיו המודרני נכנס עמוק יותר ויותר לדומיין הדיגיטלי, כיום, מבחר המקורות הדיגיטליים גדול מאי פעם וקובץ האודיו נמשך מהמחשב, נגן CD, סטרימר או טאבלט ומשם מוצא את עצמו מוגבר וזורם לרמקולים. Peachtree Audio שהציגה את המוצר הראשון שלה בשנת 2007, היא אחת מהחברות הראשונות שצמחו בתוך המגמה המודרנית והיתה הראשונה להציע מגבר משולב עם כניסת USB להאזנה ממחשב.

ה- Nova 220SE הנסקר הוא המגבר הבכיר בסדרת ה-Nova (מעליה נמצא דגם הדגל של החברה - Grand X-1) והוא מתיימר לספק פתרון עבור הגברת מקורות אודיו דיגיטליים ואנלוגיים כאחד, זאת בעזרת שילוב יחידת DAC באותה אריזה.

אמנם, משיטוט באתר החברה, ניתן להתרשם מכמות הפתרונות ל"אודיו ממוחשב", אבל במקרה הזה לא מדובר במגבר לפינת העבודה: ה-220SE  גדול פיזית ביחס למה שציפיתי מהתמונות, גבוה יחסית. הגימור השחור - מבריק בעל קימורים בפינות משווה לו מראה ״רטרו״ מסוים ושינוי מרענן ביחס לעיצוב הזוויתי וה״חד״ הנפוץ יחסית בקטגוריה. החזית כסופה, הלחצנים בה גדולים ונוחים לתפעול וניתן לראות בחזית את השפופרת (עם האור הכתום האופייני) דרך חלונית. ומי שלא מכיר: נעשה כאן שילוב של הגברה מסוג Class D עם קדם מגבר Class A ושילוב של שפופרת ("מנורה") מסוג טריוד אותה ניתן לשלב או להחסיר ממסלול האות.

Peachtree Nova 220SE
טכנולוגיית הגברה משולבת

אנשי החברה בחרו בצבע הכחול לתאורת הלחצנים ותאורה באותו הצבע נדלקת ומופיעה גם בבסיס השפופרת – כאשר המאזין מחליט להכניס אותה לתוך מעגל הצליל במגבר. גוף השלט הרחוק עשוי פלסטיק שחור, אבל בחזיתו ישנה שכבת מתכת בגימור מוברש, הוא כולל את הלחצנים הנדרשים לכל הפעולות (כולל, כאמור, הפעלת השפופרת) והשקע בגבו המיועד עבור האצבע מסייע בנוחות האחיזה.


מאחור, כולל מבחר החיבורים חמש כניסות דיגיטליות: שתי אופטיות (עד 96kHz), אחת קואקסיאלית ואחת USB מסוג Type B (כמו זה המקובל במדפסות). משום מה, יש רק כניסה אנלוגית אחת (ואם תרצו לחבר פטיפון, לא ישאר מקום למקור אנלוגי נוסף) ולידה יציאת Pre Out. יש גם חיבור USB נוסף המשמש להטענת מכשירים ניידים (5V) ולא כחיבור אודיו.

Peachtree Nova 220SE
להבדיל מדגמים קודמים של החברה, אשר היו מבוססים על יחידת הגברה טרנזיסטורית מסוג Class A/B, כאן השתנתה הטופולוגיה לזו של Class D בסדרת Nova האחרונה אשר כוללת שלושה דגמים מהם ה- 220SE הוא הבכיר והחזק עם שימוש ביחידות ASX2 מתוצרת Ice Power – B&O בתצורת Dual mono.
נתוני יחידת ההגברה מדברים על 220 וואט לערוץ בסטריאו עם 8 אוהם ו- 350 וואט ב-4 אוהם, עם אפשרות חיבור לרמקולים בעלי עכבה 3-16Ω ודמפינג פקטור של מעל 500 – כמצופה ממגבר מבוסס Class D.

מבחן האזנה

כוח ודחף לא חסרים למגבר הזה, הוא מתמודד בצורה מצוינת עם הרמקולים שלי (Totem Hawk עם עכבה 6Ω ונצילות 86Db). הצליל בעל אופי ״נקי״ יחסית, אבל לא יבש מדי. אין כאן שכבת ״שומן״ מוגזמת במיד אבל הוא נוטה מעט לכיוון החם. בתחום התדרים התחתון, צלילי הבס נוכחים, דינמיים, מהודקים ולא נפוחים – בין אם מדובר בגיטרה בס אותוף רגל.

Peachtree Nova 220SE
אופי המגבר מתאים בול לשיר ״Sultans of Swing״ של דייר סטרייטס : הבס הקצר והמהיר מעביר במדויק את אופי הנגינה הזריז. כל תו מובחן ומובדל ממרעיו, כל דפיקת תוף, מכת מצילה, פריטת מיתר גיטרה, עומדים בזכות עצמם ומועברים למאזין בבהירות וצלילות. מעבר לדיסק Continuo של אבישי כהן ממשיך את אותה התרשמות: התצוגה מאוד דינמית, מהודקת, הקונטרבס מפורט (כולל כל ״החריקות״ בפריטת המיתרים המהירה של אבישי), הבס מהיר ונמוך - יש משקל רב לחלק התחתון וזה לא מפריע למהירות.

לנוחות המאזין, אפשר להוסיף או להוריד את השפופרת ממסלול מעגל האודיו דרך השלט הרחוק, גם אחרי הכנסת השפופרת לפעולה, לא מתקבל כאן קול עגול וסתום והמאפיינים הסוניים הבסיסים של ה- 220 ממשיכים להשמר. הכנסתה מוסיפה יותר ״בשר״ למיד היי, זה ניכר, למשל בצליל כינור שמתעבה והופך לפחות צורמני. בנוסף, היתה לה גם השפעה חיובית על תלת המימדיות של הבמה הכללית.

הסימפוניה הספרדית לכינור ותזמורת של אדוארד לאלו, (בהוצאת Decca) וכאמור, הוספת השפופרת עושה טוב לכינור. מלבד זאת, יש בקטע הזה פריצה דינמית של כלי המיתר המחזקים לפרקים את סולו הכינור. המגבר מוציא את הדינמיות המתפרצת החוצה ללא בעיה ומשתלט על הכלים השונים במרחב, מציג אותם אחד אחד במיקומם הייחודי. הגבוהים פתוחים, אבל אין אובר בהירות.

Sarasteלאוהבי הכינור, ממליץ גם להאזין לקטע הוירטואזי Romanza andaluza של פבלו סרסטה (יוצר ונגן כינור נדיר לו הקדיש לאלו את הסימפוניה הספרדית). כאן הכינור מרחף בחלל והפסנתר בעל הצליל המלא והחמים מחזק אותו במיען דואט בין שניהם, כאשר המגבר יוצר תחושה של ישיבה באולם קונצרטים וישיבה במיקום אסטרטגי מבחינת הבמה. אותי הדרך בה היצירה מוצגת סחפה אותי לתוך חווית האזנה.

הבמה: הכלים השונים מופרדים כיאה האחד מהשני ויש פוקוס טוב מאוד על כל אחד מהם, יש תחושה טובה של מרחב והבמה פרושה יפה לרוחב, אבל יש פחות תחושת עומק בהשוואה למגבר הלוורדין למשל. בסוף השיר Love Over Gold של מארק נופלר יש ניגון קסילופון שעובר מצד לצד וחוזר למרכז, המגבר מצייר אותו במדוייק במיקומים השונים, כאשר ניתן לחוש במדוייק את התזוזה במיקום בכל הקשה.

DAC פנימי

המגבר, מגיע, כאמור עם יחידת DAC אסינכרונית מדגם ESS Sabre 9023 (ללא תמיכה בפורמט DSD). כאשר מול ה- DAC הכפול שנמצא בנגן ההתקליטורים הוותיק (HK HD760 עם יחידת ממיר כפולה PCM1702U-J), לא היה הבדל ענק, אבל ה- NOVA הציג עדיין הפרדה טובה יותר בין הכלים. באזור הכניסות הדיגיטליות באחורי המגבר, ישנו לחצן המעביר בין מצבי 96kHz ו-192kHz. אם אתם מנגנים קבצים ישירות מהמחשב מבוסס Windows, תצטרכו להתקין דרייבר עבור מצב 192kHz.

Peachtree Nova 220SE
בניגון דרך ה-DAC הפנימי בחיבור למחשב, קבצי 96kHZz / 192kHz נשמעים הדוקים ודינמיים מאוד, אם כי משום מה, הגבוהים הופכים להיות בולטים יותר. ביחס לדאקים אחרים, אין כאן נפיחות בבס אלא הדיקות, גם בבמה. בשיר Child Of Vision של סופרטרמפ, כל מצילה נשמעת, כל תו בס ותוף הרגל הדוק מתמיד, לקראת סוף השיר, בסולו הפסנתר, הקלידים יוצאים החוצה, בולטים מאוד בחלל החדר.

מעבר אל השיר של אניה – Book of Days, המגבר מוציא החוצה את צלילי הסינטיסייזר בהגשה דינמית ובשרנית, אליהם מצטרפים תופים בשוליים ולא מבלבלים את ה-Nova. היוצרים רוצים להעביר למאזין מסרים של עוצמה והוד והמסר בהחלט עובר כאן בהגשה העוצמתית בה המגבר לא עושה קולות של נכנע אלא להיפך. גם בהגשת השיר Rumor Has It של אדל, דפיקת התוף בפתיחה הדוקה ונשלטת ביד חזקה ע״י המגבר, יש כאן במה עם פוקוס טוב מאוד, גודלה נמצא במקום טוב באמצע, לא ענקית ולא קטנה מדי.

ה- 220SE כולל גם מגבר אוזניות פנימי: יציאת האוזניות נבדקה מול זו של מקבוק אייר, המצאי: זו של הפיצ׳טרי מציגה יתרון ברור בדינמיות, דחף ובס וגם פחות חריפות בגבוהים. כשקיבלתי את המגבר עוד הספקתי להשוות מול ה- rPac של ארקם וגם מולו היה יתרון בדמות פירוט ואיזון טוב יותר (הארקם נותן הדגש מוגזם יותר לתדרי מיד בס). זהו מגבר אוזניות באיכות טובה באופן יחסי למגברים בקטגוריה, אם כי עם האוזניות הקלות להנעה (סנהייזר HD 598), הורגש עומס יתר בקטעים דינמיים ומלאי בס, כאן דווקא אוזניות קשות יותר להנעה מהוות שילוב יותר מוצלח.

Peachtree Nova 220SE
סיכום

ה- Nova 220SE היה בן זוג תומך בצורה מצוינת לרמקולים הביתיים (ה- Totem Hawk) שמעריכים כוח. הוא שלט בהם ביד רמה ובכוח חזק, כל זאת עם דיוק, בס דינמי והדוק (ממש לא נפוח) ותחושה שהוא מסוגל להעביר אליהם כל סגנון מוזיקלי באופן החלטי וללא בעיות שליטה. הוא מסוגל לעקוב בקלילות אחר כל שינוי קצב במוזיקה, מה  שנחשב ל״מהיר״ ובעל תזמון מדויק וגם הבמה מפוקסת ולא מתפזרת.

זה לא ה- Class D היבש והסטרילי לגמרי – מאפיין שהיה נוכח בדורות הקודמים של הטכנולוגיה, תוספת השפופרת עוזרת לחמם את הצלילים בעיקר בנגזרת ה-״מיד היי״. המגבר מתאים למי שאוהב צליל מדויק עם בס דינמי ונשלט – אם כי לא סטרילי מדי. הוא שונה באופי מה- Lavardin IS Reference אותו סקרתי לפני מספר חודשים, כאשר הלוורדין מציע הגשה רבת שכבות ומוזיקלית מול האנרגיה המתפרצת, הקצב והשליטה החזקה של ה- Nova.

עם המגבר, מקבלים כיחידה משולבת גם ממיר DAC וארבע כניסות דיגיטליות – כולל USB כמובן, אך הייתי שמח לעוד כניסה אנלוגית אחת או שתיים. בנוסף, מציע המגבר יציאת אוזניות ובכך מספק פיתרון כולל שחוסך מקום על המזנון ומציע אופי יחודי.


מחיר: 11,850 ₪
אחריות של צור סחר: שנתיים למגבר ו-6 חודשים לשפופרת.
קישור: אתר היצרן בעברית

מעבר לתגובות בפורום