מגבר אוזניות וממיר - iFi iCAN / iDAC Micro במבחן

ליאור קורן
27-02-2015 07:00

צמד מכשירים של iFi עומדים למבחן: מגבר אוזניות iCAN Micro וממיר iDAC Micro. שניהם עושיים מתכת - צרים וארוכים, בדקנו אותם בחיבור לאוזניות קלות וקשות להנעה. ביקורת אודיו.

חברת iFi Audio מתמחה במוצרים בתחום האוזניות, בשני קוי מוצרים: Nano למוצרים קטנים (פיזית) ו- Micro הנחשב לקו הבכיר. צמד המכשירים הנסקר מורכב מהממיר iDAC Micro עם מגבר אוזניות iCAN Micro. שני המוצרים עשויים גוף מתכתי כסוף והם צרים (68 מ"מ) וארוכים (158 מ"מ) במראה שלהם – כך שלא יתפסו שטח רחב מדי על שולחן העבודה. הם מיועדים להצבה האחד מעל השני (אפשר להצמיד את האחד על גבי השני בעזרת גומיות).

iFi iCAN / iDAC Micro

מגבר אוזניות - iFi iCAN Micro

מגבר ה- iCAN מציע הספק של 400mW וזרם של 5V (עד 600Ω) עם הגברה טרנזיסטורית (Class A) אותה מכנה החברה "TubeState" המרמזת על אופי צליל דומה למנורתי. זמן מה לאחר השקת דגם ה- iCAN, הוסיפה לו היצרנית (בעקבות דרישת לקוחות) אפשרות לשנות את גיין המגבר – מה שעוזר בעיקר בהתמודדות מול אוזניות רגישות במיוחד, כדוגמת ה- HD598 (עם 25 אוהם בלבד) שכבר בנגיעה קלה בחוגת הווליום מגיעות לעוצמות קול חזקות מדי. בתחתית המכשיר ישנם ארבעה מתגים קטנים המאפשרים להוריד את הגיין בשתי רמות – 10dB ו- 20dB.

iFi iCAN Micro
iFi הטמיעה במגבר שני מעגלים המיועדים לשתי מטרות: פיצוי על חולשת בס באוזניות או על בימת צליל צרה / קטנה מדי. מתג 3D כולל, מלבד מצב ״כבוי״ שני מצבים נוספים, האחד מרחיב את בימת הצליל – אך גם מקצין את הטונים הגבוהים והופך את הצליל לחריף יותר (עלול להציק בהקלטות בהירות), בעוד המצב השני מצמצם את הבימה. באופן אישי, אני מעדיף להסתמך על יכולת האוזניות מאשר לנסות להתגבר על מגבלה שלהן בעזרת מניפולציה בצליל. מתג שני בחזית הוא XBass והוא עושה תפקיד מוצלח יותר בהוספת "שומן" לצליל. אפשר לבחור בתוספת בס צנועה יחסית או במודגשת, כאשר המצב העדין יותר בהחלט יכול לשפר את הצליל באוזניות צנועות בס, מבלי לגרום לעיוות מיותר של התדרים האחרים. ל- iCan לא חסר כח והוא מתמודד בקלות גם עם אוזניות פלנאריות כמו ה- Audeze LCD-3, שלא לדבר על קלות יותר כמו סנהייזר HD598.

ממיר iDAC Micro

ה- iDAC מגיע באריזה דומה, אם כי עם חיבורים שונים, גם הוא כולל מגבר אוזניות פנימי, אבל זה חלש יותר ומציג הספק מקסימלי של 150mW וזרם של 3.3V ב- 100Ω. לעומת המגבר iCAN שדורש חיבור ספק לחשמל, הממיר מתחבר דרך USB אל המחשב ומקבל ממנו את אות האודיו, כמו גם חשמל להפעלה. רכיב ה-DAC מדגם ESS Sabre ES9023 תומך באות אודיו עד לרמה של 24bit/192kHz. אם אתם זקוקים לתמיכה בקבצי DSD ברזולוציות גבוהות יותר, אז לחברה יש מוצרים מתאימים (וחדשים יותר) בדמות דגמי iDSD / Micro / Nano.


iFi iDAC Micro
ה- iDAC כולל יציאת אוזניות קדמית מסוג 3.5 מ"מ ואילו ה- iCAN כולל יציאת אוזניות קדמית "מלאה" (1/4) וגם 3.5 מ"מ מאחור (שאינה נשלטת ווליום). עקב מיקום החיבורים, אם אתם מחברים כבלי RCA ל- iDAC וגם אוזניות, נהיה צפוף בחזית המכשיר והגישה לחוגת הווליום נהפכת לקצת מוגבלת (במיוחד אם משתמשים במתאם אוזניות מ- 3.5 מ"מ ל-"1/4).

אופי צליל

בחיבור ישיר לאוזניות (על מנת לבדוק את האופי הסוני שלו), ה- iDAC מפורט מאוד ומוצלח בהגשה, הוא מצליח להציג את השכבות במוזיקה, עם הגשה עשירה יחסית. הבמה רחבה ב-iDAC, אך גם מדויקת, בניגוד למשל לארקם rPAC בו יש מריחה מסוימת ואי מיקוד בהצגת האלמנטים השונים בבימה. בהשוואה לארקם rPAC אותו בדקנו בעבר, ה- iDAC מציג בימה פחות רחבה, אבל הפירוט ב- iFi נמצא ברמה אחת טובה יותר. אהבתי מאוד את התחושה הכללית של הצליל, לא מרגישים שמאבדים כאן משהו ובהשוואה ליציאת הקול במחשב יש הבדל ניכר.


iFi iCAN / iDAC Micro
כאשר מכניסים לשרשרת את המגבר iCAN, בהשוואה לחיבור ישיר של האוזניות ל- iDAC, יש "גריפ" טוב יותר, כמו גם הצגה אחודה יותר של הבימה. האופי הטונלי הכללי דומה ביותר בין שני המכשירים, אבל נדמה כי חיבור ישיר ל- iDAC  מסיר קצת מהקטיפתיות של ה- iCan, הצליל מגובש יותר ב- iCAN (מקשה אחת) והבס הדוק –  קפוץ - הדוק, אבל בחיבור ישיר דרך ה- iDAC יש יותר ברק (Glaze) בצליל, יותר בסגנון של "להסתכל לקובץ האודיו בעיניים" ולעומת זאת, במגבר יש עיגול מה. הספק ה- iDAC נמוך מזה של המגבר הייעודי וגם את חוגת הווליום ב- DAC יש לסובב יותר רחוק בכדי להגיע לעוצמת קול דומה לזו של המגבר. מבחינת ״קצב״, הדאק מרגיש מעט יותר איטי מהמגבר והמגבר מספק יותר בשר בתדרי המיד בס, למשל הגיטרות בפתיחת השיר "מדברים על המהפיכה" של טרייסי צ'פמן מציגות גוף מלא יותר דרך המגבר קול הזמרת  מעט מלא בהשוואה וגם הבס בהמשך מקבל יותר דחף וקפיציות. בכל מקרה, ההגשה דרך שני המכשירים מהנה, בשיר הזה, לאחר הפתיחה, צלילים נוספים מצטרפים ועוטפים את המאזין, כלי הקשה, קלידים וכמובן קולה המוכר של צ'פמן.


חברת iFi מציעה מוצרים משלימים לשרשרת. למשל, רכיב ה- iUSB Power מבצע למעשה הפרדת חשמל מאות האודיו, כך שאספקת המתח ל- iDAC לא תגיע מהמחשב עם רעשים נלווים. במקרה שלו, תוספת האיכות שתקבלו כבר קטנה יותר והמכשיר הזה מיועד בעיקר למי להוסיף עוד קצת לצליל ולקבל תוצאה סופית עוד יותר הדוקה ונשלטת. לחילופין, אפשר להשתמש ב- Gemini – כבל USB המפצל את נתיב המתח מזה של אות האודיו.


קטעי האזנה


ה- iCAN הפגין לאורך המבחן את כוחו: כאשר סולן להקת "רובים ושושנים" צעק Where do we go now זה לא ממש הפחיד את המגבר, אשר שלט ללא בעיה בצרחות של רוז, בתופים ובגיטרות המייללות עם דינמיות מצוינת. המגבר אחז את אוזניות ה- LCD3 באופן הדוק לגמרי.


הפתיחה של Harder to Breathe - Maroon 5 דינמית ובהחלט נהנית מתמיכה של מגבר דינמי עם קצב הדוק וגיטרה אגרסיבית המלווה את הסולן וזמרי הליווי שאתו. זו הקלטה על הצד האגרסיבי של הסקאלה, כך שנדרשת יכולת התמודדות טובה עם הטונים הגבוהים על מנת שלא לחרוך את האוזן וזה אכן מה שקורה כאן.

עוברים לגיטרה בסגנון שונה לגמרי – קובה של בואנה ויסטה La Bayamesa, הפעם נעים מאוד באוזן, עם הקולות החמים והרכים וההרכב הנפלא שכולל את איברהים פראר, רובן גונזלאס ואמנים נוספים. קולות הזמרים מופרדים האחד מהשני גם כשהם שרים יחדיו במיקומים שונים, ביחד עם רקע שקט.

Child Of Vision – קול הזימרה מופיע במרכז, אבל הד מסויים מקנה לו מימד של עומק, כאשר מקהלת הליווי עונה לו בצדדים ואז מגיע הפזמון בהצגת במה רחבה, עם צליל קלידים מרחפים, יש הגשה מדויקת. הפסנתר החשמלי / סינטיסייזר דופק ממש בעוצמה ודינמיות עם הגשה יפה מאוד, במיוחד בקטע הנגינה הארוך לקראת סופו של השיר.

לשיר California של Semisonic יש פתיחה מעניינת – עם מיתרי גיטרה, שהופכים לגיטרה חשמלית תוך כדי כדי התרחבות הבמה. יש כאן תמונת סטריאו מאוד טובה, עם כמה סוגי גיטרות – כל אחת בצד אחר של הבמה, עם פריטה יפיפייה בצד ימין שכדאי לשים אליה לב.


Pink Floyd - The Wall, Goodbye Blue Sky
The Wallהמאזין מקבל כאן הצגה רחבה – בימה רחבה, גיטרות מפורטות ונעימות, קולות אנושיים משני הצדדים, זה מתחיל עם חוויה אינטימית ואז נכנס קול הסולן המנוכר באמצע עם הסינטיסייזר מזרה האימים ואח"כ חוזרים אל הקולות בצדדים. ה- iDAC מקנה את הנפח והדינמיות לסינטיסייזר והצלילות והמפורטות לגיטרות בצדדים. הצגה טובה בהחלט. גם הקטע Hey You מקבלים את תחושת הריחוף בחלל והקלידים כצלילי חלום בצד, הפרדת צלילים מצוינת, עם חושך מאחורי הכלים, תחושה תלת מימדית ואח"כ דינמיות בהמשך הקטע עם התופים ויללות הגיטרות. יש כאן פירוט ללא כאב באוזן או חריפות לא מתאימה - גם בעת שמושמע אפקט דמוי יתוש משולב אזעקה. בצד התחתון, המכה של תוף הרגל ביחד עם גיטרת הבס, נשמעת טבעית ונכונה.

iFi iCAN / iDAC Micro
סיכום

במידה והאוזניות שלכם אינן תובעניות יתר על המידה מבחינת הגברה, אזי ה- iFi iDAC התגלה כממיר מוצלח מאוד. הוא סיפק את הערך המוסף לו ציפיתי ונתן את "ניחוח ה- HiFi" לו ציפיתי. כאמור, יש לחברה גם ממירים חדשים יותר, תומכי DSD, אבל איכות הצליל של ה- iDAC היתה טובה מאוד – בין אם מדובר היה בקבצי אודיו 16bit/44/1kHz או 24bit/192kHz.


מגבר ה- iCAN ממשיך באותו אופי סוני דומה, אבל מוריד קצת מהברק / עוקץ ומוסיף דינמיקה ודחף. הוא מתמודד עם אוזניות קלות להנעה או מאתגרות – עם עכבה נמוכה וגבוהה כאחד. הוא מציע גם מעגל תוספת בס (מוצלח למדי עם אוזניות קלות בבס) ומעגל הרחבת במת הצליל (הייתי מעדיף לקבל מראש בימת צליל רחבה ללא "משחק").


שני המכשירים מציעים רמת גימור גבוהה ואיכות צליל שהולמת אותה ולטעמי גם צורת הגוף הצרה והארוכה מעשית יותר להצבה על שולחן עבודה.

מחירים

iFi iCAN Micro – מחיר 1,600 ₪
iFi iDAC Micro – מחיר 1,800 ₪
iUSB Power – מחיר 1,300 ₪

אחריות ושירות: מאסטרו אודיו

מעבר לתגובות בפורום