האזנה למערכת סטריאו של ניר פורטל - השילוב המנצח

תומר צין
24-02-2015 07:00

תומר מגיע הפעם אל מקדש האודיו של ניר: מערכת הכוללת רמקולים מדגם "כרמל" של YG בשילוב הגברה של גרייפון ומקור אודיו מבוסס מחשב. חדר ההאזנה נמצא בתוך ממ"ד - מה שהצריך טיפול אקוסטי יסודי. חווית האזנה אצל אודיופיל.

כאודיופיל וותיק, המכיר את "YG" דגם "Anat", הייתי סקרן להאזין לרמקולים הקטנים יותר שנקראים "YG Acoustics", דגם "Carmel". מכאן הדרך הייתה קצרה, כאשר ביקרתי בביתו של ניר פורטל (חבר הפורום ni-ro), המחזיק ברמקולים. ניר התגלה כאדם מאוד סימפטי, נחמד ומסביר פנים, ישבנו ודיברנו על החיים, על סטריאו ועל המערכת המיוחדת שלו בה המקור המנגן הוא מחשב מוזיקה. בין לבין התכבדתי בקפוצ'ינו ועוגה, ישבתי המום מהסיפור של ניר, שהסכים שאפרסם אותו. ניר הוא רואה חשבון בהשכלתו, מתגורר בפתח תקווה, התחתן לפני 5 שנים, יחגוג בקרוב יום הולדת 40, נולד ללא יד אחת, דבר שמעולם לא עצר אותו להשיג את הדברים שרצה.
האהבה למוזיקה ולציור תמיד היו קיימים אצל ניר. כחובב ציור מילדות, הוא זוכר שהיה מכין את הצבעים בפלטה (כלי לערבוב צבעים), יחד עם הכנת "רשימת האזנה". בהמשך חילק את זמנו, כאשר צייר לילות שלמים והאזין למוזיקה במשך היום.

סטריאו של ניר פורטל
מסע אודיופילי

הכול התחיל בשנות ה-90 (של המאה הקודמת), המערכת הראשונה כללה מגבר של "אונקיו" (סטריאו וקולנוע ביתי) עם שילוב רמקולים של "אינפיניטי". לימים, שודרגה המערכת ל"דנון" עם רמקולים "B&W". בהמשך רכש רמקולים של "Jamo" ועוד לפני שרכש את הרמקולים הנוכחיים הספיק ליהנות מ- Living voice R2, בשילוב עם מגבר משולב class A של Pass Labs. עם התרחבות המשפחה, החליט לעבור לדירה מרווחת הכוללת חדר מוזיקה יעודי. מכאן צלחה הדרך להאזנה למוזיקה ללא הפרעות. לא עוד שמיעה בווליום נמוך, כאשר הילדים ישנים והכי חשוב, חסל סדר שמירה על הרמקולים מפני נזקי "דעאש הקטנים". מאחר וחדר המוזיקה הייעודי היה גם ממ"ד, הבין שלא יוכל להכניס את ה- "Living voice" ויאלץ להחליף אותם לרמקולים אחרים עם תיבה "מתה" ככל שניתן, למנוע ויברציות וכדומה.  


רמקולים YG CARMEL
בשנת 2012, בעת שביקר בתערוכת מינכן הכיר את יואב גבע, הבעלים של "YG". שם האזין ניר לרמקולים הקטנים של החברה והתרשם מהם מאוד. עם הפרסום של "אודיו קונספט" יבואני YG בארץ, באתר "יד 2", על המכירה של דגם "הכרמל", ניר החליט לרכוש אותם מיידית. בעוד את הרמקולים של LV מגבר ה- Pass הניע בצורה משביעת רצון, עם ה- YG, הוא ידע שיצטרך מגבר שמספק יותר "זרם". הוא בחן מספר מגברים. ה"לקסמן" סדרת ה-600 היה מועמד מוביל שירד ברגע האחרון, בעיקר משיקול של שינוי החשמל בחדר, הוספת מפצל, אינטרקונקטים וכדומה. ניר החליט לתת צ'אנס להגברה המשולבת. הרומן שלו עם היבואן עופר שחורי מעולם לא התקדם מעבר להערכתו אליו, תמיד נפשו חשקה במוצרים יקרים שלא יכול לרכוש כגון: "Raidho", "Leben" וכדומה. הוא רצה לשמוע את המגבר "דיאבלו" של Gryphon, אבל עופר המליץ להאזין קודם ל-Atilla. ניר הודה שהוא רצה מאוד לשמוע גם הגברה "מנורתית", שמעולם לא ניסה בעבר. עופר הביא את המגבר המשולב הבכיר של חברת Leben היפאנית, מכיוון שיש לו פוצנטיומטר וניתן לחברו למקור ישירות. את שני המגברים שמע במקביל מספר שעות. למרות שהצליל של ה-"Leben" היה קסום לטעמו והשילוב עם רמקולים יחסית אנליטי, מהיר ומדויק, הוא נפסל משני שיקולים. האחד, אין לו HT Bypass ושיקול נוסף, עופר העלה, שאולי הוא מסונוור מהמנורות. נפלה החלטה? לא בדיוק, עדיין כוננה בו המחשבה אם ה-Atilla של Gryphon נשמע מדהים, אולי ה"דיאבלו" (הבכיר) ישמע יותר טוב. הוא נסע לעופר להשוות בין שני המגברים של Gryphon ולא הבחין בהבדל. פה סמך ניר על עופר ויואב גבע, שלטענתם, אמרו שבנתוני החדר, ה"דיאבלו" לא יועיל ואת ההפרש הכספי כדאי שישקיע בדברים אחרים.         

EMM LABS
מ-Meitner ל-EMM ומ-"kondo" ל-"Gryphon"

ניר מודה כי לאור העובדה שהיו לו בסביבות רק 100 דיסקים של מוזיקה, מבחינתו זו לא הייתה אבדה גדולה ואפילו זה התבקש, לעבור למחשב. את ה- CD של "Ayon" החליף ל-DAC  של "EMM" , לאחר שגמלה בליבו ההחלטה לעבור למחשב. לאחר מספר הזדמנויות בהן האזין ל- DAC של Ed Meitner החליט לקנות את ה- DAC, אך הרכישה לבסוף לא יצאה אל הפועל. לימים נפגש עם היבואן יגאל סבו, הם האזינו ל- DAC של DCS שהיה חלום, רק חלום יקר מידי. יגאל רצה לעזור והציע לו "EMM" מתצוגה במחיר מוזל ואכן הוא הסכים לרכוש את הממיר. 

ניר חקר והבין שהכבלים בתוך הרמקולים של LV, הם של חברת "Kondo" היפנית. כתוצאה מכך, הוא רכש כבלים לרמקולים ואינטרקונטים של kondo, שהיו מצוינים. כאשר ניר רכש את הרמקולים של "YG" החליט להחליף את הכבלים ל- "Gryphon", שאותם אהב.


נתוני חדר האזנה ואקוסטיקה

שטחו של חדר האזנה בממ"ד העשוי מבטון מזוין, הינו כ-10 מטרים, במידות 2.85 מטר על 3.45 מטר, המרחק בין הרמקולים עומד על 2 מטרים ומרחק הרמקולים למאזין הינו 2 מטרים. הרמקולים נמצאים כ-80 ס"מ מהקיר האחורי. בתחילת האזנה לדיסק הדגמה, וידאנו שצד שמאל וימין אכן נכונים ואין צורך להחליף צד בכבלים. כשהאזנו ל"קטע מחיאות הכף" כשנוגן דיסק ההדגמה, לא נשמעו הדהודים מיוחדים.

חדר סטריאו של ניר
ראוי לציין, שיש בחדר הרבה תוספת של אביזרי אקוסטיקה. משיקולי אסתטיקה ובדיקה (ללא צורך להדביק), החליט לבחור ב-"Vicoustic", פלטות בגודל 60 ס"מ כפול 60 ס"מ, הן משמשות דפיוזרים ומלכודות באס. לאחר חקירת התהליך עם מספר בעלי ניסיון ושיחה עם כמה משוגעים לדבר, החליט ניר לרכוש את המוצרים הנכתבים למעלה. באתר אינטרנט השייך לחברה, יש מקום שניתן להכניס נתונים, גודל חדר, מטרת האזנה, גודל רמקולים ובהתאם לכך מתקבלות המלצות מה לשים ואיפה. ניר פעל לפיהן, אך לא הדביק את הפלטות עד שלא האזין ושקל יתרונות מול חסרונות, שימוש בפלטה X או על שימוש בפלטה Y. בסופו של יום, לטעמו התוצאה שהתקבלה הייתה ערבה לאוזניו ולצרכי האזנה שלו והפלטות הודבקו באחד מימי השישי.


הטיפול בחשמל

ניר הכניס קו יעודי מארון החשמל לנקודת החשמל. הקצאת פאזה למערכת ונקודה כפולה של Oyada לשקע אמריקאי. היתרונות בחדר יעודי מטופל אקוסטית וחשמל כוללים שקט ובנוסף, יכולת הבחנה בכל שינוי. לדוגמא, "הסוויט ספוט" או כיוון הרמקולים שהרחיקו את כלי הנגינה 5 מטר אחורה והעלימו יותר את הרמקולים. כל סנטימטר קובע ובנוסף שינויים של ציוד, שיכוך, כבלים, כמובן תלוי באיכות ההקלטה, מורגשים מיד.

אודיו
רשימת האזנה

התיישבתי להאזין למערכת. לניר מבחר דיסקים וקטעים מהמחשב, אך תמיד נאזין בשלב ראשון, לקטעי המוזיקה האהובים עלי והמוכרים לי היטב. הקטעים הראשונים נבחרו מתוך הדיסק "Boss Tenor" של "Gene Ammons" הקטע הראשון, השלישי והרביעי, הקטע השני של "Paganini Nicolo" בניצוחו של "Charles Dutoit" עם הכנר "Salvatore "Accardo דיסק 1 קטע 6 (מתוך 3), הקטע השלישי של "Adagio d'Albinoni" בביצוע של "Gary Karr" הקטע הרביעי נבחר מהדיסק "Trouble In Mind" של Archie" Sheep" הקטע "When Things Go Wrong", הקטע החמישי מתוך הדיסק "True Ballads", של "Archie Shepp Quartet" קטע מס' 6 "Nature Boy", הקטע השביעי מורכב ממספר קטעי מוזיקה שהם נבחרו מהדיסק של Joe pass"" מתוך "Virtuoso", הקטע השמיני נבחר מתוך  הדיסק "Michel Jonasz" קטע מס' 2 דיסק 1 "Le temps passé", הקטע התשיעי נבחר מתוך הדיסק Cantate Domino בניצוחו של Torsten" Nilsson"  קטע מס' 11 "Julsung", הקטע העשירי נבחר מתוך Schubert's" Winterreise" בניצוחו של "Hans Zender", הקטע האחד עשר והאחרון של מתי כספי, שם השיר ״זו ילדותי השנייה״.

רשימת ציוד

מגבר Gryphon Atilla בהספק 100 וואט לשני ערוצים ב-8 אום יציב עד 2 אום, מחובר אליו DAC של EmmLab DAC2X בכבל חשמל של KUBALA SOSNA ELATION. מחובר ל-DAC מקור Mac mini עם 2 תוכנות האזנה Amarra 3.0 ו-Audirvana Plus  2.0.9. שתי התוכנות מעולות לטעם ניר, בשתיהן הוא משתמש ללא יכולת ה-launching  של TUNE לטעמו, רבים חושבים, שחל שיפור בהאזנה כאשר מנגנים מ- Playlist. תוכנת ה- Amarra "בשרנית", עגולה במקצת, נותן יותר משקל ונפח לכלים (לא מעוותת), פחות ידידותית לטעמו. התוכנה  Audirvana Plus 2.0.9 אמינה, יותר נוחה לטעמו, ניתן להעביר שירים עם השלט של ה- Mac, מציג את תמונות האלבומים, מאוד ניטראלית, משמיעה DSD ,DSF ו-DFF  בצורת bit Perfect (תוכנת האמרה, לעומת זאת, מבצעת המרה ל- PCM).

רמקולים YG CARMEL
כתוצאה מכך, כאשר ניר מעוניין לשמוע DSD בנוחות עם אפשרות הרצת הקטעים בצורה מהירה, הוא בעיקר מאזין ל- Audirvana Plus 2.0.9, אחרת, בכל האזנה רצינית, הוא מאזין עם ה- Amarra. החיווט לרמקולים, לחשמל ואינטרקונקט הוא מתוצרת Gryphon, מעמד המערכת הוא של Atacama. הרמקולים הם של YG ACOUSTIC CARMEL  סידרה 1. הם מיוצרים בארצות הברית, רצפתיים העומדים בכוחות עצמם על ספייקים, בעלי תיבה אטומה, 2 יציאות, בגובה 102 סנטימטר עם נצילות דיי בינונית של 87dB/W/M ועכבה בת 8 אום. האלמנטים כוללים בכל רמקול טוויטר בקוטר 1 אינטש מתוצרת "Vifa", בצורת כיפה ושפיץ, מידריינג/וופר 7 אינטש של "סקאן ספיק", תחום הענות של הרמקולים נע בין 35 הרצים ועד 40 קילו הרצים (±2dB), נתונים נוספים ניתן למצוא באתר החברה.

סטריאו
חווית האזנה אצל ניר בחדר


הגעתי אל ניר פעמיים, לשעתיים בכל פעם. לפני תחילת האזנה למוזיקה, כיוונתי את הרמקולים שמאלה/ימינה ואחורה, עד נדמה שמצאתי את ה- "סוויט-ספוט" (נקודת האמצע המושלמת). ניר אוהב את המערכת שלו והוא התחשב בחלל האזנה וכמובן בתקציב. הוא ניסה לשלב ולמקסם בין איזון, פרוט, רזולוציה ובמה, לבין, שקט. המערכת מנגנת נפלא בווליום נמוך, בינוני ושולטת ביד רמה, גם בווליום גבוה. הוא השיג איזון ושקט, שכל כך חשובים לו בבחירת קומפוננטים בטווח מחירים, כל אחד מעל 25,000 ₪ ויותר. נראה שהמערכת של ניר מרשימה בלי קשר לכמות, הרכיבים נשמעים טוב כמו שהם נראים, ללא קשר לסוג המוסיקה המושמעת. הגמישות של הבאס ניכרת, המידרינג' שוצף ומלא והטרבל מתעלה על עצמו, נקי וצלול. הטונאליות נשארת ניטראלית, רמת הפירוט בשמיים, השילוב בין האלמנטים לא מאומץ, התזמון קליל ואפילו תחת פרובוקציה קשה, המערכת נשארת מאוזנת, בשליטה ומלאה בתוכן.

המערכת משחזרת מוזיקה בצורה מרשימה, הצליל שלה מתוק ורגוע ועדיין מפורט מאוד. נתוני תחום הענות של הבאס מתחילים ברמקולים מ-35 הרצים, הבאס מהודק, מפורט וחזק מספיק. הצליל מאופיין בפרוט ובדיוק, ברזולוציה וצלילות גבוהים מאוד, באיזון טונאלי בפתיחות מדהימה, בחוסר צרימה וברק דיגיטאלי בתחום המידרינג'. במת הצליל עמוקה ורחבה, קולות בני אדם וכלי נגינה אינם משוחזרים מתוך יחידות רמקולים או מתיבות, אלא, מרחפים בחלל בתלת מימד, בין, מסביב ומאחורי הרמקולים. המערכת מסוגלת לנגן בנינוחות וללא מתח בעוצמות גבוהות מאוד, היא מהירה מאוד, דינאמית והמאזין שומע את מה שהנגנים רוצים להשמיע לו ללא כל תוספות. מערכת הסטריאו נשמעה מצוינת ואחת מהמערכות המענגות בחיי.


חדר סטריאו של ניר

 

מעבר לתגובות בפורום