הצצה ראשונה - טלוויזיות ה- Tizen של סמסונג

ליאור קורן
19-02-2015 11:00

סמסונג מכניסה את מערכת ההפעלה Tizen לכל הטלוויזיות החכמות החדשות אשר יגיעו לישראל בהמשך השנה. כיצד יראה הממשק ומה תציעה המערכת לצרכנים? גילינו גם כיצד הטלוויזיה תעזור באבטחת הבית. הצצה ראשונה.

מערכת ההפעלה TIZEN, עושה את צעדיה הראשונים בתחום האלקטרוניקה הביתית וסמסונג רוצה להפוך אותה לאלטרנטיבה לאנדרואיד, Windows Phone וכמובן iOS. עד עתה, היא הותקנה רק בשעונים חכמים של סמסונג ובתחילת שנת 2015, הושק מסחרית גם סמארטפון ראשון – דגם Z1 שנמכר בשווקים ״מתפתחים״ כמו הודו (במחיר של פחות מ- 100$). לפני מספר חודשים, הכריזה החברה כי המערכת תכנס השנה לטלוויזיות החדשות ועכשיו זה קורה. הגענו לכנס אזורי שערכה החברה נציגי מדינות המזרח התיכון והצצנו על המערכת החדשה שתגיע למסך הטלוויזיה בבית.

הישראלים אוהבים בגדול

בכנס, הוצגו דגמי המסכים שיגיעו לארץ לקראת הקיץ. חלקם הגדול עשוי פאנל קעור עם רזולוציית 4K (פי ארבעה יותר מ- Full HD). על פי דברי קובי בש – מנהל תחום האלקטרוניקה הבידורית של סמסונג בארץ, הישראלים אוהבים טלוויזיות גדולות וישראל מובילה בנתח השוק של דגמי 75״-85״ ביחס לארצות רבות אחרות.

גולת הכותרת בתצוגה היתה דגם ה- 105״ עם רזולוציית 5K, גוף קעור ורחב במיוחד (21:9) וגם הוא יהיה זמין לרכישה בהזמנה מיוחדת בישראל. המחיר לא ידוע כעת, אבל צפוי שהוא יעמוד על כמה מאות אלפי שקלים. במקביל ל- 105", יוצע גם דגל פחות יקר בגודל 88״ ובהמשך, ניתן יהיה לרכוש גם את המסך הייחודי בעל הפאנל הגמיש – אשר משנה צורתו מקעור לשטוח בלחיצת כפתור בשלט.

Samsung SUHD 105
אחרי שהקפיצה לרזולוציית 4K נעשתה כבר בשנה שעברה ולא נראה כי היא תשתנה שוב בשנה – שנתיים הקרובות, סמסונג מתפנה לטפל גם בפרמטרים האחרים של איכות התמונה. על פי דברי החברה, בדגמים החדשים (אותם היא מכנה SUHD), היא עושה שימוש בננו קריסטלים אשר אמורים להעניק טווח גוונים גדול יותר, זאת לצד שימוש במנגנון תאורה שיצליח להגדיל את הבהירות בתמונה, לצד שחור עמוק יותר. בדוגמה שלפנינו, אפשר לראות כי אכן המסך העליון מציג אדום חזק ומרשים יותר, אבל נצטרך לבדוק את התוצאה במבחן מקיף, כאשר הטלוויזיות יושקו בישראל.

Samsung SUHD
עוברים ל- Tizen

מערכת ההפעלה טיזן מבוססת לינוקס – מערכת פתוחה וסמסונג מתכוונת להשתמש בעובדה זו על מנת לעודד מפתחים לבנות כמות אפליקציות גדולה למערכת. את האירוע, פתח Choong Ro Lee - נשיא סמסונג לאזור המזרח התיכון וצפון אפריקה ודיבר על Open Ecosystem: "החברה מבינה את חשיבות הפתיחות לציבור כך שאפשר יהיה להתחבר בקלות אל מוצרי החברה ולפתח עבורה אפליקציות".

המערכת תוכננה במקור לפעול על מגוון מכשירים, כמו סמארטפונים, מערכות לרכב, מצלמות ומחשוב לביש ולכן אמורה להפוך את הטלוויזיה למחוברת יותר עם מכשירים מסוגים שונים. בנוסף, סמסונג חתמה על הסכמי שיתוף פעולה עם עשרות חברות וגם הן אמורות לתרום את חלקן בפיתוח ישומים ואספקת תכנים.

Samsung Tizen TV
כאמור, מערכת Tizen תגיע בכל הטלוויזיות החדשות בהמשך 2015, כאשר מעלים את התפריט, מוצגת על המסך שורת קיצורי דרך בצבעים שונים, דומה במבט ראשון ל- Webos של המתחרה LG, אבל במבט מעמיק יותר מתגלים ההבדלים. אפשר לנעוץ אפליקציה מבוקשת בשורת הסמלים ולראות בצד שמאל את האפליקציות האחרונות בהן השתמשנו.

סמסונג מציגה השנה שלט רחוק חדש, צר וקמור בצורתו (כך שיד המשתמש לופתת אותו באופן נוח יותר). על השלט מסודרים כמה לחצני קיצור דרך לפעולות נפוצות וגם לחצן המפעיל סמן על המסך, בעזרתו מבצעים בחירה והקלדה מהירה. לצד השלט הרחוק, סמסונג מתייחסת לסמארטפון כאל בן לוויה טבעי למסך ופעולות רבות מתבצעות בסנכרון בין השניים, למשל Quick Connect – בלחיצת כפתור, מבצע המשך צפיה בסרט מהסמארטפון למסך הגדול.

Samsung Tizen TV
טלוויזיה נגד גנבים

Tizen מציעה אפליקציית אבטחה ביתית: Safe Home. אז אם אתם פורצים, היזהרו מעתה כשאתם עוברים מול הטלוויזיה באחד מחדרי הבית. האפליקציה עובדת בעזרת המצלמה המובנית בטלוויזיה בדגמים היקרים יותר, לחילופין, אפשר לחבר דרך שקע ה-USB מצלמה יעודית ולקבל יכולת דומה. אפשר להפעיל את מצב האבטחה בשני מצבים: במצב ״נסתר״, המסך כבוי ובמקרה בו מזוהה תנועה, נשלחת למשתמש הודעת התראה באימייל או בסמס.  במצב ״גלוי״, ברגע גילוי תנועה, המסך ישמיע קול אזעקה מהרמקולים שלו. ומה אם הפורץ יתחכם וינתק את המסך מהחשמל? גם במקרה זה, תשלח הודעה מתאימה למשתמש.

Samsung Tizen TV
אפליקציה שימושית אחרת היא שעון מעורר המסונכרן עם הסמארטפון. ברגע המתאים, במקביל להשמעת השעון המעורר בטלפון, ידלק גם מסך הטלוויזיה ויציג מידע שימושי כמו מזג האוויר ולוח הפגישות / אירועים לאותו יום (מידע שנמשך מהיומן). מלבד השעון, יש אפשרות נוספת להגדרת התראות ספציפיות מגוונות, כמו זמני תפילה, שעון שבת ועוד.

Samsung Tizen TV
כאמור, נושא הקישוריות נמצא בלב המערכת והיא פועלת בפרוטוקולים שונים, כמו WiFi או Bluetooth בכדי לבצע זיהוי של מכשירי מובייל קרובים (סמארטפונים, טאבלטים ועוד) וביצוע צימוד אוטומטי אליהם, כך תוכלו לבצע מעבר מהיר של צפיה בסרט בין הטאבלט לטלוויזיה ובחזרה.

מגוון אפליקציות?
כמות היישומים הוא אחד מהיסודות החשובים להצלחת מערכת הפעלה מודרנית וגם סמסונג מודעת לענין. באירוע, הצלחנו להבחין בכמה אפליקציות מוכרות כמו CBN TV, Pandora, טוויטר ורכישת מוצרים ב- Shop TV. מלבד היישומים הבינלאומיים, לכל אזור גאוגרפי בעולם יהיו אפליקציות משלו (כולל אפליקציות בעברית לישראל). שירות הגיימינג עם Plyacast יעלה גם בישראל בקיץ הקרוב.

Samsung Tizen TV

דפדפן אינטרנט הוא חלק בסיסי בטלוויזיה חכמה, בבדיקה ראשונית שערכנו, הוא מציג אתרים עם עברית ללא בעיה, כולל ישומי פלאש.

Samsung Tizen TV
זו היתה הצצה ראשונה למערכת ההפעלה העתידית של סמסונג בטלוויזיות. מידת הצלחתה תלוייה גם בשיתוף הפעולה והנכונות של מפתחים מהעולם להצטרף ולבנות עבורה אפליקציות. הכיוון שאהבנו במיוחד במערכת החדשה הוא חשיבה על אפליקציות שאכן יכולות לעזור באופן שימושי לחיים בבית, כדוגמת אפליקציית האבטחה או השעון המעורר החדש. אלו יכולות להפוך את הטלוויזיה לעוזר משפחתי שלא יציג רק תכנים בידוריים נטו אלא יעזור גם בניהול חיי היום יום, כמסך מידע אינטראקטיבי המחובר למכשירי המשפחה.

הכותב היה אורח החברה באנטליה

מעבר לתגובות בפורום