תומר מבקר בפנתיאון האודיו של ארז

תומר צין
12-02-2015 07:00

תומר מגיע לבית של אודיופיל נוסף, הפעם זה ארז המספר על גלגולי מערכת הסטריאו שלו ומסביר על הסיבות שגרמו לו לרכוש את הרכיבים הנוכחיים. לא נוותר גם הפעם על רשמים מחווית האזנה - מוזיקה לימות חורף קרים.

 

ארז הידוע בכינויו "EREZ100" בן 47, גדל בבית בו לימדה אימו במשך שנים רבות נגינת פסנתר. עבודתה של אימו, חשפה אותו מילדותו למוזיקה קלאסית וכן להרכבים קאמריים מגוונים. מלבד מוזיקה קלאסית הוא שמע רבות בנעוריו, להקות כמו: "10CC", "לד זפלין", "קווין", "פינק פלויד" וכמובן ה"ביטלס". בתיכון עסק במוזיקה ולעיתים עבד כ- DJ במסיבות ביתיות, עם הציוד האישי שלו: פטפון C.E.C, מגבר של NAD ורמקולים מתוצרת BOSE. לאחר שחרורו מהצבא דעך "חיידק המוזיקה" למשך שנים רבות, מחוסר זמן. שנים לאחר מכן, החלה התאווה למוזיקה לבצבץ מחדש, ועם המעבר לביתו החדש, הקצה ברוב כבוד, חדר ייעודי (מרתף) להאזנה.

ביקור אודיו אצל ארז
ארז היה מרוצה עד אותו היום שבו
נפגש עם אחד מלקוחותיו, נחשף למערכת סטריאו איכותית ויוצאת דופן, אשר גרמה לו לשינוי ה"גורלי" וההחלטה לרכוש מערכת סטריאו. כך הוחלפו במהלך השנים, רמקולים מתוצרת פרדיים סטודיו 100 ברמקולים של USHER , רמקולים של וילסון אודיו ורוקפורט טכנולוג'י מירה 2, שהוחלפו אחר כבוד, ברמקולים של PIEGA 70.2. עם הרמקולים החדשים הוא היה מאושר, זה בדיוק מה שחיפש, למעט דבר אחד: לגודל החדר שלו הם לא הספיקו. אז, גמלה בליבו החלטה לשדרג לדגם הגבוה והבכיר ביותר בסדרת ה- PIEGA והוא COAX 120.2.

מגברים רבים טרנזיסטורים ושפופרתיים נוסו על הרמקולים השונים עד שיום אחד נפלה בידו ההזדמנות, לרכוש את הסט המלא של חברת ASR. במהלך השנים נחשף לסגנונות מוסיקה שונים ומגוונים, גם כאלה שהכיר במידה פחותה, ג'אז,בלוז, מוסיקה קובנית ועוד. ארז מצהיר שהוא "צעיר" בתחום, רק כ-5 שנים, אבל זכורה לו חוויה יוצאת דופן שגרמה לו להתרגשות ולהתפרצות "חיידק המוסיקה" ממש. בתערוכה בכפר המכבייה, בשעה שהיבואן יגאל לסרי הציג את ה"רוקפורט טכנולוג'י מירה", חש חוויה רגשית שהיה קשה למחוק אותה תקופה ארוכה. באותן דקות החליט לרכוש אותם.

ביקור אודיו אצל ארז
בהתאם לביטוי "עם האוכל בא התיאבון", חיידק המוזיקה פרץ שוב והגיע הזמן לשדרוגים נוספים. חלק לא מבוטל מהתחביב התבטא בנסיעות שגרתיות לתערוכה המתקיימת מידי שנה במינכן, שבגרמניה. ההנאה והסיפוק האמיתי מהתחביב, על פי ארז, הם החשיפה לכמויות המוצרים החדשים, שברובם לא מגיע לישראל.


מערכת אחרת שאהב


באחת הנסיעות של ארז למינכן, זכורה לו חוויה ייחודית שהשאירה בו רושם עז בהאזנה לרמקולים Lansche Audio דגם NO.7.0, שאינם מיובאים לישראל. מדובר בחברה גרמנית, ששודכה למונובלוקים של חברת DARTZEEL. השילוב של מרכיבי הרמקולים וההגברה הצליח להציג סאונד ברמה גבוהה מאוד, אשר בא לידי ביטוי באיזון טונאלי, ניקיון ופרוט.


חלל האזנה


שטחו של חדר האזנה במרתף ביתו של ארז הינו כ- 55 מ"ר, המרחק בין הרמקולים עומד על 2.90 מטרים ומרחק הרמקולים למאזין הינו 3.90 מטרים. מרחק הרמקולים לקיר הגבס הנמצא מאחוריהם הינו כ-80 ס"מ, המרחק לקירות אשר לצידי הרמקולים הינו כ-1 מטר. ריצפת חדר האזנה עשויה מפרקט וגובה התקרה כ- 2.30 מטרים. מאחורי ספת האזנה במרחק של כ- 1.5 מטרים, ישנו קיר הבנוי מבטון. בתחילת האזנה לדיסק הדגמה, וידאנו שצד שמאל וימין אכן נכונים ואין צורך להחליף צד בכבלים. כשהאזנו ל"קטע מחיאות הכף" כשנוגן דיסק ההדגמה, לא נשמעו הדהודים מיוחדים. ראוי לציין, שאין תוספת של אביזרי אקוסטיקה.


ביקור אודיו אצל ארז
רשימת ציוד

ציוד הגברה: מגבר משולב ASR emitter 2 exclusive, בנוסף ישנם שני ספקים חיצוניים ויחידת סוללות (סה"כ 4 חלקים). המגבר שודרג על ידי היצרן באמצעות קיט. ריצפת הרעש מורגשת היטב, השקט נוצר כתוצאה משיטת העבודה של המכשיר. רמקולים: Piega Coax 120.2, נגן תקליטורים Cary audio CD 303/300 (כמעט ואינו בשימוש), ממיר של חברת Weiss דגם Minerva, מחשב ייעודי המשמש כמקור, סטנד של חברת SOLID TECH מסדרת ה-REFERENCE.
 
ביקור אודיו אצל ארז

כבלים: כבלי רמקולים של חברת PURIST דגם Corvus, חשמל ואינטרקונקטים של החברות Purist Neotech ו-Kubala Sosna, מפצל חשמל של חברת OYADIE, קיים חיווט ישיר מלוח החשמל הראשי עד לנקודות החשמל שאליהן מתחבר הציוד ולמפצל. חדר האזנה משמש גם לקולנוע ביתי, לצפייה בהופעות חיות ובסרטים, מותקן בו מקרן FULL HD מתוצרת פנסוניק. בנוסף יש לו את הסנטר הגדול ביותר של חברת פרדיים וסאבוופר מתוצרת פרדיים (משמש לקולנוע ביתי בלבד).

רשימת האזנה

האזנתי למערכת. ארז לא מכליל את עצמו כ"אודיופיל", אין לו כלל דיסקים (CD), לעומת זאת, יש לו מחשב יעודי למוזיקה, המכיל כ-10,000 תקליטורים. כאשר ארז מעוניין להאזין למוזיקה הוא בוחר את התקליטור באופן אקראי. אם קטע המוזיקה מוצא חן בעיניו, הוא ממשיך לשמוע. אם לא, הוא ממשיך לבחור תקליטור אחר. למרות התקליטורים הרבים במחשב, תמיד נאזין בשלב ראשון, לקטעי המוזיקה האהובים עלי והמוכרים לי היטב.

 
ביקור אודיו אצל ארז
הקטעים הראשונים נבחרו מתוך הדיסק "Boss Tenor" של "Gene Ammons" הקטע הראשון, השלישי והרביעי, הקטע השני של "Paganini Nicolo" בניצוחו של "Charles Dutoit" עם הכנר "Salvatore "Accardo דיסק 1 קטע 6 (מתוך 3), הקטע השלישי של "Adagio d'Albinoni" בביצוע של "Gary Karr" הקטע הרביעי נבחר מהדיסק "Trouble In Mind" של Archie" Sheep" הקטע "When Things Go Wrong", הקטע החמישי מתוך הדיסק "True Ballads", של "Archie Shepp Quartet" קטע מס' 6 "Nature Boy", הקטע השביעי מורכב ממספר קטעי מוזיקה שהם נבחרו מהדיסק של Joe pass"" מתוך "Virtuoso", הקטע השמיני נבחר מתוך הדיסק "Michel Jonasz" קטע מס' 2 דיסק 1 "Le temps passé", הקטע התשיעי נבחר מתוך הדיסק Cantate Domino"" בניצוחו של Torsten" Nilsson"  קטע מס' 11 "Julsung", הקטע העשירי והאחרון נבחר מתוך Schubert's" Winterreise" בניצוחו של "Hans Zender".

חווית האזנה אצל ארז בבית

שילוב ההגברה של ASR עם הרמקולים מתוצרת PIEGA 120.2 יוצרת הרמוניה נהדרת. ההגברה של ASR היא בהחלט מיוחדת ויוצאת דופן. במהלך השנים היו לו מספר מגברים הן שפופרתיים והן טרנזיסטורים, חלקם היו טובים ואפילו טובים מאוד, אולם אף אחד מהם לא הצליח להביא את השקט המופתי, אותו מצליחה ההגברה של ASR להביא. הרמקולים הינם FULL RANGE אמיתיים הבאס יורד עד יורד עד 30 הרץ, הם ממלאים את רוב חלל החדר. הבאס מהודק ומפורט, אך לעיתים רציתי יותר באס נמוך ובכמות, אולי בגלל גודל החדר. התיבה עשויה מאלומיניום תעופתי, מאוד ניטראלית ולא משכה תשומת לב לעצמה. יחידת ה"טוויטר" ריבון המיוחדת ברמקול, איננה דומה לשום דבר אחר. היחידה הזו הינה שילוב של יחידת "הטוויטר" עם "המיד", כאשר הסאונד בוקע במדויק באותה הנקודה. ה-PIEGA הינם רמקולים מאוד מפורטים בהשוואה לרמקולים אחרים אשר היו לו בעבר.


ביקור אודיו אצל ארז 
חווית האזנה הינה מקסימאלית מאחר והרמקולים אינם מחסירים אף לא פרט אחד. בהאזנה למוסיקה קלאסית, בה מנגנת תזמורת שלמה עם הרבה מאוד כלים, מערכת הסטריאו מתמודדת בצורה נהדרת, ישנה תחושה שהמערכת מבקשת עוד עוצמה ואינה מתעייפת. המערכת משחזרת מוזיקה בצורה מרשימה ויוצרת צליל מתוק רגוע, עדיין ומפורט מאוד. בהאזנה לדיסק "Cantate Domino" בניצוחו של Torsten Nilsson קטע מספר 11 -"Julsung", הדינמיות של המערכת נותנת תחושה שהזמרים/ות נמצאים אצלו בחדר. המוסיקה שקופה וטבעית לחלוטין, מפורטת, הכלים בגודל הנכון, במה ענקית ועמוקה. הכול בצורה מאוזנת, אין משהו שמשתלט על חשבון האחר. המערכת הייתה מאוזנת ומפורטת מאוד, מהירה עם טווח תדרים רחב, רצפת הרעש נמוכה מאוד, מעל לכל קיימת תחושה של שליטה ודיוק. במת צליל גדולה מאוד, מהירות וקצב נכונים, צליל הבס זריז ותוסס במיוחד, עם מהירות אמיתית. מערכת הסטריאו פשוט יוצאת מן הכלל והיא מאפשרת העברת המסר המוזיקלי בצורה בלתי אמצעית ללא כל הפרעה. סימן ההיכר של מערכת טובה מאוד הוא בכך, שהיא מצליחה לקשר בין המקורות השונים ללא כל הבדל, אפילו ברמה של הקלטות.
בהקשר זה, ה-"PIEGA" מתבררים כרמקולים טובים מאוד, איכות כזו של מערכת לא באה בזול, אבל מגיעה לה ההכרה כמערכת טובה מאוד, עם מאפיינים ייחודים לה, ללא קשר למחיר.

ביקור אודיו אצל ארז
שורה תחתונה

מבלי לשים לב, חולפות שעתיים של האזנה למוזיקה איכותית ונעימה. התאהבתי בגישה הלא אודיופילית בעליל, באווירה הביתית, בשולחן שהוא פתח עבורי שכלל גם אוכל לרוב, באדם העומד מאחורי מערכת הסטריאו / קולנוע הביתי. הבטחתי לארז לבוא אליו שוב ולהאזין בכיף להרבה דיסקים נוספים. תודה רבה מקרב לב - היה כיף.

מעבר לתגובות בפורום