Lavardin IS Reference – מגבר משולב במבחן

ליאור קורן
30-01-2015 07:00

על הנייר, מגבר ה- Lavardin IS Reference מציע מעט וואטים ומפרט ספרטני, אבל, הוא מצליח להפתיע בגדול בתוצאה מוזיקלית, עשירה ודינמית. ביקורת מגבר.

Lavardin היא יצרנית עם וותק של 15 שנים והיא עוסקת בפיתוח מגברים וכבלים, כמו גם מעמדים למערכת. קו מוצרי ההגברה כולל דגמי מגברים משולבים, קדם מגברים ומגברי הספק. הקו המנחה שעובר בכל המגברים, הוא יחודי למדי בהשוואה לשאר המוצרים בתחום: נתוני ההגברה עליהם מצהירה החברה נראים צנועים מאוד – למשל, מגבר הדגל Model MAP (מונובלוק) מציע 60 וואט בלבד על הנייר, בעוד המגברים המשולבים מספקים בין 45-55 וואטים לכל ערוץ סטריאו. אבל, החברה מצהירה כי הדרך שלה להגיע לתוצאה סונית טובה עם שליטה ברמקולים אינה עוברת דווקא דרך נתוני הוואטים היבשים.

Lavardin Model IS Reference

מתוך ארבעה דגמי מגברים משולבים של החברה, דגם הבסיס הוא Model IS, מעליו נמצא דגם ה- IS Reference הנסקר בכתבה זו ואח"כ מגיעים שני מגברים Model IT / IT 15 הבכירים יותר. בהשוואה לדגם IS, הרגיל, ה- Reference מציע מעגלי הגברה ואספקת חשמל משופרים, כאשר ההספק הרשמי נותר זהה: 45 וואט לערוץ ב-8 אוהם ו- 95 וואטים ב- 2 אוהם.

על הזיכרון
על פי הצהרת החברה, מגברים טרנזיסטורים רגילים סובלים מבעיה אשר פוגעת באיכות הצליל– חותמת "זיכרון" בלתי רצויה שנותרת בנתיב האלקטרונים שנותרים בתוך חומר הסיליקון (עליו מבוססים טרנזיסטורים, מה שהופך את הצליל הטרנזיסטורי לנוקשה לאוזן. לדברי אנשי לוורדין, בתוך המגברים מתוצרת החברה, ישנו תכנון מעגל המוגן בפטנטים אשר פותר את הבעיה.

המגבר יחובר לרמקולים מדגם Totem Hawk – עם נתונים כמו עכבה 6 אוהם ונצילות של 86dB ומניסיון רב איתם, הם לא מאוד קלים להנעה ודורשים הגברה איכותית עם זרם "בריא" בכדי להישמע במיטבם, האם הלוורדין יתמודד איתם כיאות? נבדוק.

Lavardin IS Reference
פשטות

ה- IS מגיע בעיצוב קלאסי שמרני – בלוק שחור, עם שתי גלגלות - חוגות כסופות מקדימה וארבעה ברגי אלן כסופים בחזית. את המראה משלימה נורית לד אדומה הנדלקת במצב הפעלה. העיצוב מקרין סגנון תעשייתי בפרטים הקטנים, כמו למשל חריטת מגרעת בחוגת האלומיניום עבור מיקום הבורר. המכשיר פשוט ביותר להפעלה: גלגלת ימין שולטת על הווליום והשמאלית מעבירה בין ארבע כניסות בליווי רעש מכני ״בריא״ של ממסר.

מאחור, מתג מכני גדול משמש להדלקת המגבר (אין מעגל השהיה לרמקולים, כך שרצוי להדליק כאשר הווליום במצב אפס), יש ארבע כניסות Line מסוג RCA ויציאת Tape out. המכשיר הזה פשוט ובסיסי מבחינת האפשרויות שהוא מספק למשתמש, לא תמצאו כאן חיבורי Pre in / Out או מעקף עבור קולנוע ביתי (אפשר לבקש אותו כתוספת במקום אחת הכניסות הרגילות), אין גם שלט רחוק ובטח שלא יציאת אוזניות או DAC פנימי. יש אפשרות להזמין כתוספת פונו סטייג׳ פנימי מסוג MM.

Lavardin IS Reference
מבחן האזנה

כאמור, החברה מצהירה על תכנון יחודי ושלל פטנטים, אבל – כמו תמיד, בשורה התחתונה, רק מבחן התוצאה קובע. ואכן, נראה שיש קבלות להצהרת אנשי Lavardin: התוצאה משכנעת מאוד את האוזן, כאשר יובש / צליל סטרילי או נוקשות לא תמצאו כאן, אלא צליל עשיר ודינמי. יש בצלילים אותם מפיק המגבר משהו מאוד גולמי - RAW, המספק למאזין את הרושם שהוא מאזין לכל הרבדים הטמונים בהקלטה מבלי לוותר על משהו.

הדיסק Continuo של אבישי כהן נשמע קסום דרך הלוורדין, צליל הפסנתר עובר כאן כשהוא מלא – בעל גוף ומשקל והקונטרבס יורד נמוך, כשפעימות הבס עוברות היטב דרך הרמקולים. הקטע הרביעי נפתח בצליל הפסנתר, רחש המברשות של המתופף, בתוספת בס ועוד בס. התוצאה מוזיקלית לאוזן, מהנה בדינמיות וגוף הכלים הבשרני.

בימת הצליל (סאונד סטייג׳) מלאה ומאפשרת לזהות במדויק במרחב מיקום של כלי נגינה וזמרים. המגבר מחבר את שני הרמקולים למקשה אחת ובעוונותיי, בדקתי אף את העניין גם בצפייה בסרטים והלוורדין יצר מעטפת צלילים קדמית מרשימה עם זוג רמקולים.

Lavardin IS Reference

בשיר הצרפתי קלאסי "פרולה פרולה", מפגין ה- SI בימת צליל תלת ממדית – בעלת עומק כאשר קולות הצמד החינני ניצבים בחלל. לכאורה, שני הזמרים ממוקמים בנקודה זהה במרכז, אבל במערכת טובה, אפשר לזהות הבדל מסוים במיקום של כל אחד מהקולות - דלידה שרה מעט מימין ואלן דלון משמאל למרכז. החלק העליון בסקאלת התדרים מפורט ואינו גובה מחיר: גם כאשר דלידה עולה מעלה מעלה בקולה, זה ממשיך להשמע נעים ומוזיקלי להאזנה, ללא עיגול או סתימת פרטים בלתי רצויה. הלוורדין  מסתדר מצוין עם הטוויטר המתכתי של רמקולי הטוטם שעלול ליפול לחריפות עם המגבר הלא נכון.

בסט-אפ הביתי שלי, המגבר הצטיין ביצירת במת צליל ריאליסטית ולשמחתי זה לא בא על חשבון דיוק: הכלים לא נמרחו בחלל ואפילו בהקלטות ישנות, הלוורדין הצליח להפיח עומק בבימה. האודיו אנלוג סטנטה שלי, בהשוואה מפיק בימה רחבה מאוד, אבל על חשבון דיוק. בנוסף, הווליום המקסימלי בסטנטה חזק יותר, אבל בפועל, אני יכול לעלות את הווליום לרמות גבוהות יותר מהסטנטה - הלוורדין מצליח להעלות לרמות ווליום גבוהות מבלי להשמע צרחני.

דייר סטרייטס, בשיר Love over Gold, (גרסת HDCD): קולו של מארק קנופלר מקבל מקום מבודד משלו - כאילו הוא מרחף בחלל, עם הד מסוים. גם כאן, יש בימה בעלת עומק, הכוללת ערב רב של צלילים – גיטרות מסוגים שונים, קלידים וכמובן תופים, קסילופון. יש הפרדה מרשימה ובסיום השיר, הקלידים עוברים במחול חינני מרמקול אחד לשני במיקומים שונים.

Lavardin IS Reference
Carmen fantasy OP.25 היא יצירה מאתגרת מערכות, עם צלילו החורק של הכינור אשר מבוטא כאן בהדגשה, עם קול רם שעולה לגבהים – מה שעלול לאתגר בהחלט את המערכת. כאן הוא עובר את המבחן בהצלחה – אפשר להאזין לו בקול גדול מבלי לקבל כאב ראש , כאשר מצטרפת מקהלת הכלים, יש כאן רגע על גבול של צעקת יתר, אבל המגבר אוחז בחבורת הנגנים ולא מפזר אותה מידיו. גם סימפוניה מס׳ 1 של מאהל – Der Titan, מוגשת כאן באופן מגובש, כלי המיתר מנגנים ואיתם כלי הנשיפה, במיקומים שונים על פני הבמה, בקטע הרביעי בסימפוניה, התוף מכה בעוז והחצוצרנים נושפים בעוז לחגיגה דינמית. 

Zero 7נעבור למשהו יותר אלקטרוני – Zero Seven – Simple things. הקטע הראשון מהווה בוחן ראוי לדינמיקה של מגבר, התמודדות עם בס, שירה. בכל פעם שהפזמון מגיע אל אקורד הסיום שלו, הוא נעצר בחריקה ואז ממשיך קדימה. הלוורדין תופס את הרמקולים היטב במקרה הזה. ומה לגבי עניין הוואטים? מבחינת כח דחף, המגבר הרשים מאוד ביחס למצופה וגם ביחס למגברים בעלי מספר וואטים גבוה בהרבה, המחיר היחיד הגיע בדמות סיבוב של חוגת הווליום למרחק גדול יותר מאשר במגברים אחרים, אבל עדיין אפשר היה להגיע לרמות קול גבוהות מספיק להאזנה גם עם ז'אנרים שדרשו את זה.

בחרתי להשוות את הלוורדין מול מגבר ה"אודיו אנלוג פוצ׳יני סטנטה" עם אחד הביצועים הידועים ל- Embraceable You של ג׳ורג׳ גרשווין בהקלטה הותיקה של בילי הולידיי. הסטנטה התגלה כחריף יותר בטווח הצלילים העליון, עם היס מודגש, כאשר שני הקצוות מודגשים והאמצע (מיד) פחות, בנוסף, יש תחושת עומק פחותה בבימת הצליל. בלוורדין, יש פחות היס, לקולה של הולידי יש יותר נוכחות והכלים השונים מובחנים זה מזה, התוצאה ערבה יותר לאוזניי. יש בו משהו ששואב יותר יותר אל תוך המוזיקה, ה״תבלין הסודי״ והוא הצליח להוציא החוצה את קסמו של בן וובסטר אשף הסקסופון.

Lavardin IS Reference
סיכום

ה- Lavardin מזכיר במשהו את הגישה של לוחמי ספרטה העתיקה: התנזרות ממנעמים והתרכזות בדבר העיקרי – כושר ואיכות ביצוע. זהו מגבר טרנזיסטורי מוזיקלי ביותר, ה- IS Reference מצליח להיות מפורט ומלא בצליל עשיר, מבלי להיות בהיר או לסבול ממוגזמות יתר בתדר כזה או אחר. בתמורה לכך, תצטרכו לוותר על כמה תכונות מתקדמות יותר אשר מגיעות במגברים מתחרים וגם על נוחות השימוש בשלט רחוק. אהבתי את הבמה, מוזיקליות, רמת פירוט, יכולת חשיפת שכבות בצליל והצגת גוף מלא ולא רזה ודק - ובסופו של דבר, זהו מגבר שמעביר מוזיקה בפה מלא ומאפשר להאזין לו במשך שעות ארוכות. כאמור, את הרמקולים שלי בבית הוא הניע ללא בעיה מיוחדת, אך תצטרכו לבדוק בעצמכם את יכולת ההתמודדות שלו עם רמקולים תובעניים יותר או ברמות ווליום גבוהות במיוחד.

Lavardin IS Reference

מחיר: 17,000 ₪
אחריות: מאסטרו אודיו

מעבר לתגובות בפורום