האזנה לרמקולים ספנדור D7

תומר צין
18-01-2015 15:00

תומר מבלה כמה שעות עם זוג רמקולים - Spendor D7, צולל אל תוך מבנה הרמקול ומתרשם מאופי הצליל - מהיר, דינמי וצלול, ללא קשיחות, תוך ליווי סיפורים מהיסטוריית היצרן והיבואן.

 

לפני כחודש, בצאתי נרגש ומשולהב מביתו של גיא לנדאו, התאהבתי בצליל המפורט והמדויק של "הספנדור D7" הצלולים כיין, במיוחד, במיד ובטרבל. בתחושות אלה, קבעתי פגישה, עם היבואן של "ספנדור" לארץ, הוא גבי עמרם. יום לפני הסערה הגדולה, קפצתי לביקור באולם התצוגה שלו בתל אביב, המעוצב בטוב טעם. החנות ממוקמת ברחוב ירמיהו, באזור צפון תל אביב, היא מעוצבת כבוטיק יוקרתי. גבי אדם נעים הליכות, מסביר פנים, חייכן ומלא אנרגיות חיוביות, מזג לנו אספרסו ארוך. בן 38 בקירוב, הזכיר לי שלפני שתיים עשרה שנה, נסענו הוא ועבדכם הנאמן, לתערוכת מינכן ואחר כך המשכנו עד לעיר קולמר בצרפת. כפי שהתרשמתי, גבי מצליח בכל מה שהוא מתעסק, בגלל הדרך האודיופילית והמסחרית שהוא נוקט, המוצרים "הנכונים" שהוא בוחר עם פינצטה, הוא לא מביא חברות "יקרות מידי", במחשבה ברורה ושקולה, שעם אגו נפוח לא הולכים למכולת. ראיתי את הניצוץ בעיניו כאשר הוא דיבר על אודיו: "התחום הזה הוא חלק מחיי".

 Spendor D7 - גבי עמרם
סיפור חייו

הוא מזג לנו עוד קפה, הפעם אספרסו קטן והתחיל בסיפורו האישי. גבי החל את דרכו בתחום כאודיופיל ולאחר שנים של התעסקות עם מוצרי סטריאו בבית והאזנה מתמשכת למוזיקה, החליט להפוך את התחביב למקצוע. "סאונדקווסט" הוקמה בשנת 2002 על ידי גבי, חובב מוזיקה וגיטריסט, אשר עסק בתחום HIGH END אודיו למעלה משבע עשרה שנה.                                               

בשנים 2002-2005 גבי ייבא לראשונה לארץ מותגים מובילים בתחום האודיו כגון: dCS ,Audio Physic ,VAC ,Harmonic Technology ,Finite Elemente ועוד. בשנים 2005-2009 גבי עבר לארצות הברית עם משפחתו וחברת "סאונדקווסט", שהפיצה בלעדית את חברת בורמסטר ואת חברת הרמקולים אודיו פיזיק. במהלך שנים אלו, זכו המוצרים לחשיפה גדולה ולביקורות מהמגזינים הנחשבים בעולם. בשנת 2009, גבי חוזר ארצה ומצליח להחזיק מעמד תקופת מה ללא עיסוק באודיו, אולם, חיידק הצליל ממאן לעזוב, חברת "סאונדקווסט" מוקמת מחדש ומציגה נציגויות של שמות חדשים בישראל, שמצליחים לרענן את השוק, אחרי שנים של ניסיון והיכרות קרובה ביותר עם תעשיית האודיו העולמית, היצרנים, המפיצים והחנויות הטובות בארה"ב ובקנדה.

Spendor D7
היסטוריה של ספנדור

באופן אישי, רציתי לשמוע שוב את הספנדור D7, כדי לגבש את תחושותיי כלפי הרמקולים, שכל כך מצאו חן בעיני בעבר. חברת "ספנדור" הוקמה באנגליה בשנות השישים של המאה הקודמת וגדלה מתוך מחלקת הסאונד של אולפני ה-BBC. הרמקולים של החברה, מתוכננים ונבנים בעבודת יד במפעל מקומי. הדרייברים הינם לב ליבו של הרמקול, יחידות הבס המיוחדות והדרייבר האמצעי האגדתי של "ספנדור" מתוכננים ונבנים אף הם בעבודת יד על ידי החברה. רבים מהעיצובים של החברה זכו ל"סטטוס פולחן" בינלאומיים בקרב חובבי הסטריאו ומהנדסי הסאונד. כיום, ניתן לראות  את המעלות של הקלאסיקות של "ספנדור" בדגמים כמו ה- BC1ו-LS3/5a. לחברה מגוון סדרות, סדרת הקלאסיק המבוססת על העיצוב המסורתי של ה-BBC, סדרות מודרניות ששומרות על הצליל
הטבעי, המדהים והמפורסם של החברה.


ההיסטוריה של הספנדור D7

הטוויטר החדש של ספנדור LPZ (Linear Pressure Zone) 22 מ"מ, הבנוי סביב מכסה מפלדת אל חלד, מדמה עדשת ראייה וחידושים נוספים המהווים חלק חשוב ב- D7, מהווה קפיצת מדרגה בפיתוח טוויטרים בכלל. יחידת מיד 18 ס"מ חדשה בשם EP77, המיוצרת על ידי החברה מפולימרים מיוחדים (סוד של החברה). חלק מהקסם של הרמקול קיים ביחידת המיד, הנחתכת בתדר גבוה (3.2 קילוהרץ) ובכך מנגנת לבדה את תחום התדרים הרגיש ביותר לאוזן האנושית. כלים כמו סקסופון, חצוצרה וקולות אנושיים, ישמעו דרך ה- D7 טבעיים במיוחד עם גודל ופרזנטציה אמיתיים.
 
Spendor D7
יחידת הבאס 18 ס"מ עשויה מקוולר, שתי היחידות יושבות במארז העשוי ממגנזיום. כל היחידות ב- D7 מתוכננות ומיוצרות על ידי "ספנדור" במפעל מקומי באנגליה. מתכנני רמקולים קונבנציונליים דוגלים ב"להרוג את התיבה" (תיבה מתה) ובכך הם שומרים את האנרגיה והמסה שנהפכת לחום בתוך התיבה וגורמים לצליל לא להיות בתזמון נכון עם המוזיקה, להישמע איטי, כבד ומאולץ. התיבה של הרמקול בנויה בצורה קשיחה עם חומרי שיכוך מיוחדים הגורמים לשחרור לחץ האוויר מיד ולכן הסאונד שבוקע מהרמקול הינו דינאמי, מהיר, שקוף ומאוזן ללא כל תוספות. באס רפלקס בתצורת "linear flow port", דור חמישי של פיתוחים של ספנדור מאין דמוי של כנף מטוס, המצוי באמצע התיבה לאורכה, מקנה תזמון אוויר מושלם בתוך התיבה ויכולת לעבוד גם בצמוד לקירות אחוריים.  

Spendor D7
רשימת הציוד

מגבר משולב של Hegel H80 בהספק 75 וואט לערוץ, מחירו 10,500 ₪ והוא מגבר הכניסה של החברה. השימוש במחשב התחיל אצל גבי, בהיותו המפיץ של אודיו פיזיק ובורמסטר בארצות הברית. אלה היו רק חבלי הלידה, אבל הוא ראה את חזון תעשיית האודיו והאמין בדרך הזו. המחשב הוא בסיסי עם מעבד AMD, מאווררים וספקי כוח רגילים וזאת כדי להמחיש לקונים הפוטנציאלים, כי אפשר להגיע לתוצאה טובה וראויה גם ללא "מחשב אודיופילי". ממיר מדיגיטל לאנלוג הינוHegel HD25  במחיר 11,900 ₪. הכבלים שהוא משתמש הינם של חברת VOVOX השוויצרית, הם כבלים "מהירים" מאוד, דינאמיים וללא כל תוספות. הוא ניסה אין ספור חברות כבלים, אך פעם הוא לא מצא כבל שמעביר את הסיגנל במינימום התערבות בצליל.

הרמקולים הם "ספנדור D7" מחירם בגימור הרגיל 24,950 ₪ לזוג ובגימור פרמיום 29,500 ₪ לזוג. הם מיוצרים באנגליה, רצפתיים העומדים בכוחות עצמם על ספייקים, באס ריפלקס אחורי, 2.5 יציאות, בגובה 96 סנטימטר עם נצילות דיי גבוהה של 90 db והתנגדות בת 8 אום שלא יורדת מתחת 4.5 אום. האלמנטים כוללים טוויטר 22 מ"מ בצורת כיפה רכה, מידריינג/וופר 18 ס"מ העשוי מפלסטיק, וופר 18 ס"מ העשוי קוולר, שלושתם מיוצרים בחברה. תחום הענות של הרמקולים הם מ- 29 הרצים ועד 25 קילו הרצים. נתונים נוספים ישנם באתר החברה.
 
Crossover Spendor D7
נתוני חדר האזנה

גודלו של חדר האזנה בו נמצאת מערכת הסטריאו הוא כ-50 מטר רבועים, כאשר, בחנות קיימים 25 מטר נוספים כולל שטחי שירות. התקרה בגובה שלוש וחצי מטרים, היא גבוהה וגורמת לחדר מעט להדהד. המרחק בין הרמקולים היה בסביבות שני מטרים ושישים ס"מ, מרחק ממקום הישיבה אל הרמקולים הוא שניים ושבעים ס"מ. הספה הינה דגם של "קורווזיה" הצרפתי, שמקור השראתו הגיע מביתו של דיטר בורמיסטר. הרמקולים ממוקמים במרחק של מטר ועשרה ס"מ מהקיר האחורי, הם מונחים על הרצפה עם עוקצים ואין תוספת של אביזרי אקוסטיקה.

רשימת האזנה

התיישבתי להאזין למערכת. לגבי מבחר עצום של דיסקים (כ-6,000 דיסקים), אשר כולם מוזנים למחשב. למרות זאת, בשלב הראשון האזנתי לקטעי המוזיקה האהובים עלי והמוכרים לי היטב. הקטעים הראשונים נבחרו מתוך הדיסק "Boss Tenor" שלGene Ammons" " הקטע הראשון, השלישי והרביעי, הקטע השני נבחר מתוך הדיסק "True Ballads", של "Archie Shepp Quartet" קטע מס' 6 Nature Boy"", הקטע השלישי נבחר מהדיסק של Joe pass"" מבחר קטעים מתוך Virtuoso, הקטע הרביעי נבחר מתוך הדיסק Michel Jonasz קטע 2 ו-4Le) temps passé ו- Si si si le eiel), הדיסק החמישי והאחרון היה של Adagio d'Albinoni בביצוע של Gary Karr. אחרי שמיעת הקטעים שאני הבאתי, שמענו 50 קטעים מהמחשב של גבי בסגנונות שונים.

Spendor D7 
חווית האזנה
 
האזנתי ארוכות ל-D7 אצל גיא לנדאו ואצל היבואן גבי עמרם, בהפרש של חודש. התחושה הכללית שהרגשתי היא שאצל גיא הרמקולים נשמעים טוב יותר בכל פרמטר אפשרי, כיוון שהמחשב טוב יותר ומגברי המנורות (קדם + מונובלוקים) עדיפים על המגבר הטרנזיסטורי. יחד עם זאת, חלל האזנה של גיא לעומת גבי, היה שונה בתכלית. הסלון הביתי של גיא קטן יותר ומכאן גם המרחק של הרמקולים מהקיר האחורי, נתון שהיה משפר קלות את הענות הבאס, אצל גבי. נתוני הנצילות הגבוהים של הרמקולים וקלות ההפעלה בהתנגדות גבוהה, מקלים את ההפעלה במגברים נמוכי הספק.

Spendor D7
נתוני תחום הענות של הבאס מתחילים מ-29 הרצים, נתון מאוד אופטימי עבור וופר אחד בקוטר 18 ס"מ. הבאס היה מהודק ומפורט, אך לעיתים רציתי יותר באס נמוך, אולי בגלל גודל החדר הגדול. כאמור, הבאס מהודק ויורד עד 35 הרצים. הרמקולים מאופיינים בצליל מפורט מאוד מדויק, ברזולוציה וצלילות גבוהים מאוד, באיזון טונאלי, טבעיות ובפתיחות מדהימה במידרינג', הם מצטיינים בחוסר צרימה וברק דיגיטאלי בתחום המידרינג'. במת הצליל עמוקה ורחבה, קולות בני אדם וכלי נגינה אינם משוחזרים מתוך יחידות רמקולים או מתיבות, אלא, מרחפים בחלל בתלת ממדיות בין, מסביב ומאחורי הרמקולים.

Spendor D7
שמתי לב לטרבל המצוין שה
רמקולים מפיקים, צלילות ללא קשיחות. הספנדור מסוגלים לנגן בנינוחות וללא מתח בעוצמות גבוהות מאוד, הם מהירים מאוד, דינאמיים והמאזין שומע את מה שהנגנים רוצים להשמיע לו ללא כל תוספות. שאלתי את גבי האם ה-D9 שלי עם 2 וופרים גדולים, יגיעו בתערוכת מינכן 2015? הוא חייך חיוך רחב ומקסים. אם אתה מחפש רמקולים ריצפתים שמתאימים לחדר קטן עד בינוני, מנגנים את כל סוגי המוזיקה בנינוחות מדהימה, כדאי לך להאזין לספנדור. באופן אישי, הגעתי למסקנה כי ה-"ספנדור D7" הם הרמקולים הטובים ביותר ששמעתי עד עכשיו, בתקציב של עד 25,000 ₪.

מעבר לתגובות בפורום