IsoTek Evo3 Polaris – מפצל חשמל למערכת האודיו

נמר לוי
16-01-2015 07:00

סקירת ביקורת על מפצל חשמל: Evo3 Polaris של IsoTek מבטיח לאודיופילים ביצועים משופרים למערכת ביחס למפצל חשמל רגיל, עם ניקיון ודינמיות טובים יותר, האם הוא גם מקיים? בדקנו.

אביזרי קצה למערכת אודיו יכולים להביא את התוצאה הסונית הסופית מטובה מאוד למצוינת וממצוינת למדהימה. הם, כמו כל מכשיר אלקטרוני אחר משפיעים כל אחד בדרכם על המערכת. מערכת אודיו איכותית ככל שתהיה, לא תשמע במיטבה בלעדיהם. זה אומר כבלים, אביזרי שיכוך, מעמד יעודי למערכת סטריאו, שקע חשמל וכמובן, מפצל שקע החשמל עצמו. כל אלא יקבעו את רמת המערכת שברשותכם. ואם טרם השקעתם בגזרה הזו, הגיע הזמן לפתוח את האוזניים ולחשוב על אותם מוצרים שיביאו את המערכת שלכם לשיא יכולתה בתנאי כמובן, ששאר הרכיבים מתאימים לה ונבחרו בקפידה.

היום נדליק אור על אותו מוצר ממנו רכיבי המערכת השונים ניזונים: מפצל החשמל. מניסיוני, למפצל החשמל יכולה להיות השפעה ניכרת על התוצאה הסופית. ככל שהוא איכותי יותר, עם מוליכים טובים ומגע טוב ומהודק בין השקע לתקע, כך התוצאה תהיה טובה יותר. כמו כל רכיב, גם מפצל החשמל צריך להיות מותאם למערכת. למפצל חשמל אופי צליל משלו - הוא יכול להיות כמו כל מכשיר אלקטרוני צבוע, ניטרלי, בהיר, אנליטי, חריף או עמום. הוא יכול לחמם או לקרר את אופי הצליל הכללי. הוא יכול להשפיע על המוסיקליות של המערכת או לייבש אותה. יש להתייחס אליו כמו שמתייחסים להתאמת מגבר או רמקול. מפצל החשמל הוא רכיב חשוב מאוד במערכת, ובמקרה הוא החוליה החלשה, אתם תשמעו את זה היטב בצליל - זה כמובן בתנאי שהמערכת שברשותכם מסוגלת לשקף זאת ובתנאי שאתם מיומנים מספיק על מנת להבחין בכך.

IsoTek Evo3 Polaris review
בשוק האודיו, קיים שלל דגמים של מפצלי חשמל אודיופילים יעודיים. החל מכאלו אשר משלבים סוגי שקעים עשויים מחומרים שונים או לחלופין מפצלי חשמל קלאסיים העשויים שקעים מאותו חומר (נחושת, זהב, כסף, פלדיום ועוד). בכתבה זו נבחן מפצל חשמל קלאסי עם שקעים הכוללים מוליכי נחושת.
 
על IsoTek

חברת איזוטאק נוסדה באנגליה בשנת 2001 כאשר התמחותה הוא יצור עזרי חשמל למערכות אודיו ביתיות או למערכות הקלטה לאולפנים. IsoTek היא יצרנית מאוד מגוונת. היא מחזיקה בקולקציית מוצרים אשר מחירם נע בין מאות ועד לעשרות אלפי שקלים. בין מוצריה ניתן למצוא שנאים מבדלים, קונדישינרים, כבלי חשמל ומפצלי חשמל פאסיביים ואקטיביים. מוצרים נוספים שהיצרנית מציעה הם תקליטורים לכיול מערכת אודיו (ניגע בהם בסקירה נפרדת). היום נתמקד באחד מהמוצרים הנמכרים ביותר של החברה.

EVO3 POLARIS
זהו מפצל חשמל הבסיסי של החברה. הוא בעל שישה שקעים, עשוי אלומיניום איכותי, מאורך במבנהו, בטופולגיית שקעי חשמל אמריקאים. איכות הבניה של המוצר היא בהחלט מרשימה. אומנם הוא לא שוקל כמה קילוגרמים אם כי בסך הכל קילוגרם אחד, ללא שום אלקטרוניקה מעורבת - מפצל חשמל ממוליכים איכותיים ללא שום התערבות חשמלית. הנתונים הטכניים מספרים על יכולת אספקת חשמל מקסימלית של 2300 וואט, זרם מקסימלי של 10 אמפר, הפחתה של 30 דציבל לרעשי RFI, מערכת שקעים עצמאים מופרדים זה מזה, מסנן דלתא יחודי לאיזוטאק אשר לטענת אנשי החברה משפר משמעותית את הניקיון, חיווט פנימי המורכב מכסף קלוע על מוליך נחושת.

IsoTek Evo3 Polaris
מבחן האזנה

זו אינה סקירה רגילה בה אני מדווח על השינויים בכל שיר ובכל סגנון. חייתי עם המפצל הזה שלושה שבועות בהם ניתקתי אותו ועברתי למפצל אמריקאי פשוט שברשותי, כך הלוך ושוב מספר פעמים רב. מהתרשמותי, ההבדלים בצליל אתו ובלעדיו הם ברמה מובחנת ואחרי שמבינים אותם, קשה לחזור אל מפצל חשמל רגיל. מה שמפצל חשמל טוב עושה הוא לסדר את הצליל. הקשבתי באופן מדוקדק למספר קטעי תופים, בהם נעשה שימוש בהדגמות של מערכות אודיו - מאוד מפורטים ומוקלטים ברמה גבוהה. הפערים באיכויות עם המפצל ובלעדיו מגלים ניואנסים שמפצל ביתי רגיל אינו מסוגל לחשוף, כמו למשל את המפגש בין הפטיש ל״עור״ בתוף הרגל, את עוצמת הידוק ה״עור״ עצמו. זמן הדעיכה בתוף הסנר הוא ארוך יותר, המרקם של כל סוגי התופים נכון יותר, טבעי יותר, ראליסטי הרבה יותר. לזה תוסיפו דינמיות משופרת והרבה יותר אוויר וקיבלתם את ההבדל בין היי אנד לסתם מערכת שמשמיעה תופים. בשירה המבוצעת על ידי אישה, בסולמות הגבוהים, האיזוטאק מצליח להעביר תחום מיד גבוה מלא יותר, פחות חריף מאשר מפצל פשוט, יותר מאוזן ומגובש, מפורט משמעותית ו-״חי״ יותר.

ניתן לגלות הבדל משמעותי נוסף: הבמה פשוט טובה יותר. זה מתבטא בפוקוס, רוחב ועומק במה. השקט הזה שבין הכלים מגביר את תמונת הסטריאו ומסדר לנו באופן מאוד ברור את הכלים במרחב הבמה. יחד עם זאת, הוא גם מעמיק את הבמה. כלים שהיו קרובים אחד לשני התרחקו קדימה ואחורה בבמה. זו כבר חוויה אחרת שלשמה התכנסו כל האודיופילים מאחורי התחביב הזה. בלי במה טובה, תמונת סטריאו ברורה, ו״חושך״ בין הכלים אין ריאליסטיות. המפצל הזה מחשיך את המלאכותיות שבבמה ובמרקם הכלים ומחליף אותה בצליל חי, אמיתי, טבעי עם נוכחות אנושית לפני. זה לבד, כבר שווה את התענוג.

IsoTek Evo3 Polaris
ביצירות קלאסיות המבוצעות על ידי תזמורת סימפונית גדולה היתרונות שלו בולטים עוד יותר. היכולת שלו להפריד כלים, לסדר במה, דינמיות ורזולוציה, משפיעה מאוד על היכולת של המערכת כולה לנגן יצירות מורכבות ולהשאר מאוזנת ו״נכונה״. בלעדי מפצל חשמל איכותי גם המערכות הטובות שבטובות עלולות להכשל בכמה מהפרמטרים הללו. חלק מההבדלים בין מפצל חשמל רגיל לבין האיזוטאק היו בדינמיות, מהירות ומיידיות. מפצל חשמל רגיל התקשה לעבור מאדג׳יו לקריאשנדו ולהשאיר את המערכת מאוזנת ודינמית. המפצל של איזוטאק פתר את הבעיה הזו לחלוטין. ״עליה״ ברורה יותר, מוגדרת יותר וחשוב מכך, טבעית וזורמת יותר. כמו ההבדל בין לחיצה על דוושת הגז בפרארי לעומת אותה פרארי עם פנצ׳רים. ממש ככה.

היתרונות במפצל חשמל יעודי לאודיו לבין מפצל חשמל פשוט מאפשרים לכל מערכת להגיע ליכולות גבוהות יותר. יחד עם זאת יש לזכור שעל המערכת לדעת לשקף את ההבדלים הללו. המאזין גם כן צריך להיות בעל נסיון בתחום, לדעת למה להקשיב, מה לחפש וכיצד להקשיב. ברגע שהמערכת תחשוף את היתרונות של המפצל, והמאזין ידע לזהות אותם, אין סיכוי שהוא יצא מהמערכת.

במוסיקת רוק גם כן חשתי הבדלים משמעותיים. דיסטורשיין דקיק ומעיק במפצל הביתי הרגיל קיבל אנרגיה, ״שומן״ ותחושה כללית שהרמקולים הפכו לאיזה מגבר גיטרה עוצמתי של מרשל או פנדר. גם היכולת של המערכת להגיב מהר לשינויים במוסיקת מטאל קשה, אלימה ותובענית ככל שתהיה. יחד עם זאת, היתרונות בבמה בכלל מעצימות את החוויה. במוסיקת רוק עדינה יותר היתרונות הללו עדיין לא מאפשרים לי לחזור אחורה למפצל הביתי. החוויה פשוט פחות ריאליסטית, פחות טובה.

אופי הצליל של IsoTek Evo3 Polaris הוא נטרלי לחלוטין. לא חשתי בצבע או ״עגלגלות״ בצליל. הוא מאוד שקוף. הניטרליות שלו מאפשרת לי להבחין היטב בין כבלים שונים דרכו. הפערים בין כבלי חשמל המוזנים ממנו למערכת משמעותיים. זה משמעותי במיוחד כאשר משווים בין כבלים שונים, הוא ממחיש היטב את ההבדלים בניהם. זהו אחד היתרונות הבולטים במפצל הזה. אחרי הכל אנחנו רוצים שהוא יעשה רק פעולה אחת – יאפשר לנו לחבר כמה כבלי חשמל ללא התערבות מצדו. ואת זה הוא עושה היטב.

IsoTek Evo3 Polaris
ניקיון צליל

מה שמאוד בולט הוא הניקיון של הצליל. כאילו החשמל עבר ״שטיפה״ וניכנס ״נקי״ למערכת. כאילו הסרנו ענן אבק מהמערכת. ענן כזה שהסתיר לנו לא מעט פרטים יפים בנוף. כשמסירים אותו, פתאום מגלים שעל העצים שלפנינו יש תוכים צבעוניים, קשת בענן ממסגרת את הנוף, הרים מושלגים באופק ושלל צבעי ירוק שונים. ירוק עז, ירוק חיוור, ירקרק וירוק יבש. הגוונים הללו של אותו צבע, הם הגוונים של אותו תחום תדרים שמתגלה בשידוך המפצל. פתאום הבס מנגן ולא סתם מרעיד. מגלים לפתע שהקונטראבס הדהד קצת בקטע מסוים או עוד איזו משיכת מיתר שקודם לא היתה נוכחת. כך גם במצילות. הפערים בין המפגש של המקל בגדת המצילה, מרכזה או על הפעמון עצמו ומה שבניהם. על העננה הזו הוסרה ואנו מצליחים לשמוע את אותם ניואנסים שקודם היו מעורפלים.

שקע אמריקאי או אירופאי?
כאן ישנה דילמה מאוד קשה. השקע האמריקאי פחות טוב מאשר האירופאי. המגע באירופאי טוב יותר, מהודק יותר. אז מדוע בכל זאת אני ממליץ על הקונקטור האמריקאי? משום שהוא נפוץ יותר. קשה מאוד למצוא כבלי חשמל בעלי קונקטורים אירופאים. ולכן, מכיוון שהמבחר בכבלים עם קונקטורים אמריקאים, וכך גם מפצלים ופילטרים שונים, האמריקאי עדיף.

IsoTek Evo3 Polaris
סיכום

ראשית, לא מצאתי כאן שום חיסרון לעומת מפצל חשמל ביתי רגיל. אפילו המחיר הוא לא חסרון. מדוע? משום שלשם אנו שואפים - לאותה ״שלמות״ שאותה משיגים לאט לאט, עם תשומת לב לכל רכיב שאנו מכניסים למערכת.

במקרה הזה, היתרונות של ה- IsoTek Evo3 Polaris הם מוחלטים:

המפצל בנוי נהדר, מיצרנית מוכרת, מספיק חיבורי חשמל לרוב המוחלט של המערכות, ניתן לחבר אליו כל מגבר שמיובא ארצה מבחינת העומס בו הוא מסוגל לעמוד. אז בשביל שתבינו כמה הוא טוב אסביר את זה בצורה כזו. ברשותי מפצל אמריקאי רגיל מפלסטיק ששימש אותי לפני כמה שנים  למערכת בחדר שינה. הוא שימש אותי להשוואה כדוגמה למפצלסטנדרטי הנקנה בחנות מוצרי חשמל. ההבדלים הם בניהם הזכירו לי מאוד את ההבדל שחשתי כשאני משחק עם כבלים, אך השינוי אפילו בולט יותר כאן. כאילו החלפתי סט כבלים שלם ולא רק חשמל או אינטרקונקט. מפצל חשמל ביתי רגיל פוגע בכמה פרמטרים כאשר הפרמטר העיקרי הוא פרטים וניקיון. הוא גם משפיע על הבס, מהדק אותו ומאזן אותו ביחס לשאר תחום התדרים. הוא יכול להשפיע גם על המתכתיות שעלולה להישמע בתחום הגבוה. הוא משפר משמעותית את הדינמיות והיכולת של המערכת ״לנשום״ לרווחה בקטעי מוסיקה מורכבים, כמו גם את הבמה ותמונת הסטריאו. למעשה, הוא עושה הכל, אבל הכל טוב יותר מכל מפצל חשמל ביתי ממוצע. בהתאם לזאת, מבחינתי, מפצל חשמל יעודי איכותי הוא מוצר חובה בכל מערכת אודיו איכותית.

מחיר: 2,000 ש״ח

אחריות ושירות: סבו אודיו

מעבר לתגובות בפורום