פגישה עם יוסי לוקובסקי - אודיופיל בכל רמ";ח אבריו

תומר צין
14-01-2015 11:00

תומר מבקר בביתו של יוסי - אודיופיל ותיק אשר מגולל את הסיפור האישי שלו בדרך לנירוונה אודיופילית, החל מהימים בהם ניתן היה למצוא רכיבי אודיו איכותיים בעיקר בייבוא אישי מחו"ל ועד לעידן "המודרני" בו קיימת תרבות אודיופילית בישראל.

באחד מימי השישי החורפיים פגשתי את יוסי לוקובסקי, חבר וותיק לתחביב האודיו, הוא ביקש ממני לבוא ולהאזין לרמקולים החדשים שלו שנקראים Neat Ultimatum XLS ולהשוואתם לרמקולים סונוס פאבר אלקטה אמטור 1, שנשארו בביתו. בתום שעה של האזנה לא נותר ספק מי המנצח. הסונוס פאבר פינו את מקומם כלאחר כבוד, לרמקולים הטובים יותר. בין לבין התכבדתי בקפה ועוגה, דיברנו ארוכות על 45 שנות האזנה לסטריאו, על יבואנים ועל החיים בכלל, ישבתי המום מהסיפור של יוסי, שהסכים שאפרסם אותו.

פגישה עם יוסי האודיופיל

הסיפור מתחיל

הכול מתחיל בשנות ה-60 של המאה הקודמת, במשכורת הראשונה רוכש יוסי פטפון Garrard עם הגברה פנימית וזוג רמקולים. באותה תקופה לא היו רסיברים, כל הנושא האודיו בישראל היה בחיתולים. רק באמצע שנות ה-70, הופיעו חברות רמקולים "רציניות" כגון:.QUAD, KEF, AR, JBL בשנות ה-80 הוא יצא עם משפחתו לשליחות על ידי חברה להתפלת ים, אל סן טומס - איי הבתולה. לאחר שלוש שנים כתושב חוזר, היו לו זכויות ללא מכס להביא מוצרי חשמל וגם מערכת אודיו. הוא רכש מגבר הספק, קדם מגבר ונגן תקליטורים של ימאהה, זוג 901 Bose וזוג JBL TLX. הבוז 901 היו תלויים מהתקרה והJBL- על הרצפה, למגבר היו חיבורים לשני זוגות רמקולים. בשלב זה הבחין יוסי, שיש הבדל באיכות החברות ליחסי ציבור כמו Bose, לעומת חברות טובות יותר לטעמו, כמו JBL. הוא הבין דבר נוסף: "שהניסיון הוא טוב אבל יקר". יוסי החליף את שני הזוגות (בוז ו-JBL) בזוג רמקולים מחברת Tannoy עם דרייברים 15 אינטש. איש מקצוע בנה עבורו שני "מקררי אמנה" מעץ דובדבן, ללא שינוי ברכיבי האלקטרוניקה ולכן הם לא נשמעו מיוחדים. לדבריו, אשתו כנראה אהבה אותו מאוד, אחרת איך אפשר להסביר, כיצד אפשרה לו להכניס את ה"ממותות" האלה לסלון.

לאחר מספר שנים הזדמן ליוסי לנסוע שנית, לאיי הבתולה, אל סן קרוי והוא חזר עם זכויות של תושב חוזר, בפעם נוספת. צריך לציין, שהמכס באותם ימים היה רצחני ועבור כל רכיב אלקטרוני שהיה מוגבר כולל רמקולים, תשלום המכס עבורו היה סביב ה- 150%. יוסי רכש ציוד אודיו בתקופת שהותו בחו"ל, בערך כשנתיים וחצי וכך זה התנהל: הוא קנה ציוד של חברות שאין להן ייצוג בארץ. עבור הציוד, קיבל הנחה בגובה של 40% מהמחירון צרכן על מגבר Perreaux ניו זילנדי 400 וואט לערוץ שמכפיל את עצמו ב- 4 אום, לייזר דיסק שמנגן כל הפורמטים, קדם של מונרכי אודיו ורמקולים הכי גדולים של לגסי. לרמקולים היו 7 אלמנטים, 3 וופרים "12, מיד "6 פוקל, טוויטר ריבון ועוד 2 טוויטרים, אחד מקדימה ואחד מאחורה. כשאני כותב את זה יוסי מחייך בעצב, ואומר לי: "כמעט הצלחתי - אבל פספסתי". המערכת לא הייתה לטעמו בלשון המעטה.

 רמקולים - מערכת אודיו היי אנד
ביקור אצל יוסי פלקר

לימים, יוסי נסע לחיפה לבקר את את יוסי פלקר, גדול האודיופילים בחיפה באותם ימים, שהשקיע ושדרג כל פרט במערכת. הוא הזין מתח לכל חלק במערכת והקים קו מתח נפרד מלוח החשמל, למונובלוקים קונרד ג׳ונסון פרמייר 12, קדם מגבר קונרד ג׳ונסון ארט ,טרנספורט אודיולב, ממיר Muse 2, פטיפון לין ורמקולים של סונוס פבר גווארנרי הומאז׳. הם התחילו בהאזנה דיסקים ווקאלים ויצירות קלאסיות, אז פלקר עבר לפטיפון. הוא שם כינור, הגווארנרי עמדו באמצע הסלון אבל הם נעלמו. היה נדמה שהכינור נמצא בחדר, יוסי לוקובסקי התרגש עד דמעות, הוא בכה יחד עם הכינור, הייתה זו פרטיטה מס 2 של באך ה-Ciaccona. הוא לא שיתף את החוויה הזאת, עד לפגישתי עימו כעת.

בבוא הזמן, הוא מכר את הלגאסי וקנה את הרמקולים Alon 5 mk3, היום החברה עונה לשם Nola והיבואן הוא מנדי סבו. חברת Alon היא חברת ידועה לרמקולים טובים, מוזיקליים ומכוערים, כמו שרק האמריקאיים יודעים לעשות. המגבר היה Cary Rocket 88 בהספק 60 וואט לערוץ, שנשמע משכנע אך היה קטן על הרמקולים, הטרנספורט היה Muse 5, הממיר מדיגיטל לאנלוג מודל Muse 2 וקדם מגבר Muse 3.

Conrad Johnson Premier  
את הCary החליף מגבר הספק שפופרתי Conrad Johnson Premier 11a , קדם מגבר Conrad Johnson PV 14, נגן תקליטורים Elctrocompaniet 1up שהוא מוזיקאלי מאוד, הוסיף מחשב Mac Mini, תוכנת Amarra וממיר מדיגיטל לאנלוג Hegel 20. את הAlon החליפו סונוס פאבר אלקטה אמטור 1. יוסי מאוד התלהב בהתחלה מהרמקולים החדשים והבס שהם מייצרים. הוא נהנה מהרמקולים כמו מטקסטורת צליל משכר ויין משובח. אחרי כמה חודשים התעוררו ספקות קלים ברמקולים. לפתע הוא לא היה מרוצה. חולשות הרמקולים, שהם לא מפורטים מספיק, אין במת צליל עמוקה והם לא מהירים כמו רמקולים אודיופילים אחרים. יום אחד הופיעו בלוחות מונובלוקים Premier 12 Conrad Johnson. המוכר הסכים לקחת את ה-Premier 11 שלו בתוספת כסף, העסקה נעשתה. אומר יוסי: "זו כבר חתונה קתולית סט הזה הוא מנצח בגדול, ה-12 מצויד במנורות KT120 שנשמעות נהדר ואני מרוצה ונהנה". 

ביקור אצל רן
חוויה מוזיקלית הייתה לו באחד המפגשים אצל רן שביט, עמדה מערכת מרשימה, רמקולים של מונטנה גדולים (לא זוכר איזה דגם), 2 מונובלוקים mbl 9011, נגן ופרה כיחידה אחת mbl וכבלים Siltech. רן שם מוזיקה להדגמה, הכל היה שם, פירוט, שקיפות, עומק, גודל, דינמיות, חוויה אודיופילית מונומנטאלית. הוא לא שמע מגבר טרנזיסטורי כל כך מוזיקלי ולא מטריד.

נתוני חדר האזנה
גודלו של הסלון בו ממוקמת מערכת הסטריאו הוא כ- 50 מטר רבועים כולל המטבח. המרחק בין הרמקולים היה בסביבות שניים שבעים מטרים וזהו גם המרחק ממקום הישיבה אל הרמקולים. הרמקולים ממוקמים במרחק של מטר ועשרה ס"מ מהקיר האחורי, הם מונחים על סטנדים עם 4 רגלים וגלגלים (פקטור אישה) ואין תוספת של אביזרי אקוסטיקה.

רמקולים
רשימת האזנה

התיישבתי להאזין למערכת. ליוסי כ-1,300 דיסקים, מתוכם כ-30% מוזיקת קלאסית, 65% מוזיקת ג'אז ו-5% מוזיקת בלוז, מוזיקת רוק ומוזיקה ישראלית. ליוסי מבחר דיסקים וקטעים מהמחשב, אך תמיד נאזין בשלב ראשון, לקטעי המוזיקה האהובים עלי והמוכרים לי היטב.

הדיסק הראשון היה של ,Dexter Gordon 2 קטעים, האחד קטע 3 מתוך The Other Side Of Round Midnight והשני I'm a fool to want you קטע 3 מהדיסק Ballads, הדיסק השני היה שלPetra Magoni and Ferruccio Musica Nuda במבחר קטעים, הדיסק השלישי היה של Sonny Rollins מבחר קטעים מתוך Road Shows ווליום 3, הדיסק רביעי היה Stanley Turrentine מבחר קטעים מהדיסק Ballads, חמישי היה Gene Ammons הקטע הראשון, השלישי והרביעי מהדיסק Boss Tenor, שישי היה ל-Manhattan Jazz Quintet קטע 4 Autumn Leaves מהדיסק Autumn Leaves וקטע 4 A Hard Day's Night מתוך הדיסק Take The A Train, השביעי היה של Archie Shepp קטע 6 Nature Boy מתוך הדיסק True Ballads ו-Archie Sheep  הקטע When Things Go Wrong מתוך הדיסק Trouble In Mind, שמיני היה קטע קלאסי של Paganini Nicolo בניצוחו של Charles Dutoit עם הכנר Salvatore Accardo, דיסק 1 (מתוך 3), הדיסק התשיעי והאחרון היה של Joe pass מבחר קטעים מתוך Virtuoso.

רשימת הציוד של יוסי

המערכת הנוכחית של יוסי כוללת: שני מונובלוקים Conrad Johnson Premier 12 בהספק 140 וואט לערוץ, מחוברים לקדם מגבר (היה לי כזה בעבר) Conrad Johnson Premier 14, מחובר לקדם נגן תקליטורים Elctrocompaniet 1up, גם מחובר לקדם ממיר Hegel 20 ו-Mac mini, מוזן ע״י שנאי מבדל של Ensemble, כבל רמקולים Faber level 3, בין הפרה למגבר Ic Faber level 2, בין הממיר לפרה Kimber select 1016 נחושת, בין הנגן לפרה Kimber select 1036 כסף, כבל חשמל מהקיר Faber level 3 למפצל Oyaide, כבלי חשמל לשאר מערכת Ensemble Fsf Magaflux, כבל Faber's usb וכל כבילה של Faber's הם עבודה ידנית.

Apple
זוג רמקולים Neat Ultimatum xls מדפים בגודל בינוני עומדים על סטנדים קשיחים עם 4 רגלים. האולטימאטום הם מגוון רמקולים High End של Neat. ה- XLS הם רמקולים מדפים בתצורת 2 יציאות, 2 אלמנטים מיד-באס 168 מ"מ, טוויטר  SONOMEX26 מ"מ, שני סופר טוויטר EMIT RIBBON  אשר מופנים למעלה. התיבה בנויה בצורה של D'Appolito ו-ISO-baric, הנצילות db88 ,הספק מגבר מומלץ 25 - 200 וואט, התנגדות ממוצעת 6 אום, מידות: 38x22x37 ס"מ ומשקל כל רמקול 15 ק"ג. אפשר לראות נתונים באתר החברה: קישור.

Neat Ultimatum xls
חווית האזנה

הדבר הראשון ששמתי לב ברמקולים הקומפקטיים האלה של NEAT, הוא כמות והאיכות הבס שהם מייצרים. מבחינת הבאס, הם נשמעים כמו רמקולים גדולים, אבל, בהתייחס למהירות התגובה, הם נחשבים לרמקולים קטנים ומדויקים. היה קל לעקוב ולזהות את הבאס של צ'רנט מופט בקטע Autumn Leaves, הבאס היה פשוט מצוין. האיזון הכללי היה מאוד טבעי והטונליות נכונה, כמות הפרטים במידריינג' טובים מאוד, הייתי שמח למעט יותר באס בחלק קטן מהדיסקים. תמונת הסטריאו בחדר הייתה טובה מאוד, גודל במת הצליל, הדינאמיות, אף הם טובים מאוד. תחום המידריינג' היה טוב מאוד, ניתן היה לשמוע שכבה אחר שכבה. צליל פסנתר שוחזר בנאמנות מדהימה, במהירות ובקצב נכונים, הגיטרה הייתה מאוד מציאותית. הצליל בחדר נשמע חי ומוזיקאלי, במת הצליל שלהם הייתה ריאלית, המיקום שלה לא היה קדמי לטעמי. הדינאמיקה הייתה טובה מאוד, מהירות וקצב המוזיקה שוחזרו בנאמנות גבוהה. אחד הדברים הבולטים ב-NEAT היה, שכל הזמן ביקשתי עוד עוצמה, כי רמקולים ניגנו בנינוחות וללא מתח בעוצמות גבוהות מאוד, בסמכותיות ובמהירות. ישנם רמקולים המענגים אותי בשעה הראשונה, אך, נוטים להטריד כאשר השעות
חולפות, לא כך עם ה-NEAT. גם לאחר האזנה של שעתים וחצי, מצאתי את עצמי מהנהן בראשי, נהנה מהחום, מהאינטימיות ומהקצב של המוזיקה. הרמקולים גרמו לי להרגשה של מעורבות במוזיקה. כל קטע שהאזנתי היה מהפנט ומרגש. המערכת מפתה בשל השלמות והטוטליות שגורם לך להתאהב בה, התוצאה הסופית היא חיבור לפיתוח ועידון מדויק.

Elctrocompaniet 1up
סיכום
יוסי מבוגר ממני בכמעט 20 שנה ושנינו אוהבים בעיקר ג'אז. כך עברו שעתיים וחצי מענגות ביותר והזמן טס לו. הבטחתי ליוסי לבוא בפעם הבאה ולהאזין בכיף להרבה דיסקים נוספים. תודה רבה מקרב לב עד הפעם הבאה, היה נהדר.

מעבר לתגובות בפורום