חנויות
פיוז ארמה אודיו אודיו אקסטרים Sonic Bliss אמנון סאונד סטריאו פרו Soundquest קודו אודיו Stereoscope סטריאוסקופ למטייל אניגמה קולנוע ביתי גופי תאורה
הוסף ל::

מיקום רמקולים במערכת קולנוע ביתי, כך תבצעו - מדריך | רמקולים & אודיו | מדריכים | ראשי

מיקום רמקולים במערכת קולנוע ביתי, כך תבצעו - מדריך

גודל אות: Decrease font Enlarge font
מיקום רמקולים בבית מיקום רמקולים בבית

הקפדה על מיקום נכון של רמקולים במערכת האודיו עשויה לשפר מאוד את התוצאה הסופית (כתבת וידאו)

רמקולים מהווים את הרכיב הדומיננטי ביותר במערכת סטריאו / קולנוע ביתי,
הקפדה על מיקום שלהם תשפר את ביצועי האודיו, לפעמים תעשה הבדל תהומי.

מדוע חשוב להקפיד על מיקום
מיקום זוג הרמקולים הקדמיים הינו החשוב ביותר, הם מספקים את מירב האפקט ובנוסף, כאשר מאזינים למוסיקת סטריאו בזמן שרק הם פועלים – מיקומם בחדר משפיע באופן משמעותי על גודל ועומק הבמה, מיקום הכלים ואיזון התדרים.
למעשה מיקום ואקוסטיקה של החדר מהווים למעשה סוג של כיול עבור הרמקולים.

מיקום משפיע על גודל הצליל, מערכת האודיו יוצרת במה של צלילים בחדר, מיקום משפיע על עומק הבמה, רוחב וגובה.
גם על מיקוד תמונת הצלילים ישנה השפעה: מיקום נכון יהפוך את דמויות הכלים המנגנים לברורות יותר: מערכת איכותית תקרין בפנינו תמונת קול, בה ניתן לעצום עיניים ולשמוע במדויק היכן ממוקם כל כלי מוסיקלי על הבמה, כמו גם הזמרים וכך לחוש כי הלהקה מנגנת איתנו בחדר.

פרמטרים נוספים עליהם משפיע מיקום הם איזון טונאלי ודיוק הבס, בלא מעט מקרים, הזזה של הרמקולים הפכה את הצליל מאוזן ונעים יותר לאוזן, מבלי שתדר אחד בולט מעל האחרים.

מגברי סטריאו מול רסיברים קולנוע ביתי
מגברי סטריאו כוללים בקרי טון (המאפשרים שליטה על טרבל ובס), חלקם (בעיקר אלו הנחשבים אודיופילים) כוללים חוגת ווליום בלבד, מה שאומר כי הכיול היחידי שניתן לעשות למערכת, הוא מיקום נכון של הרמקולים בנוסף על טיפול אקוסטי בחדר.

רסיברי קולנוע ביתי מודרניים מאפשרים תיקון וכיול אקוסטי, הם כוללים מיקרופון שמזהה תדרים בעיתיים ובשילוב מחשב הרסיבר, אמורים להתגבר בתאוריה על בעיות מיקום ואקוסטיקה. אך למרות זאת, גם כאן מומלץ להקפיד על מיקום רמקולים משום שפעולה זו תמיד תשפר את הצליל.


בשיתוף עם אתר Ynet, ערך: מישל דור, צילם: שי רוזנצוויג

מיקום רמקולים קדמיים

המשולש

כלל המיקום הבסיסי אומר כי שני הרמקולים צריכים לעמוד במרחק שווה ובזוית זהה מן המשתמש, כמו גם בזוית זהה כך שיווצר משולש שווה שוקיים מול עמדת המאזין.

נקודת ההאזנה האופטימאלית תהיה בקודקוד משולש זה, היא נקראת Sweet Spot משום שבה מקבלים את תמונת הקול הטובה, המרשימה והמדוייקת ביותר.


מרחק בין הרמקולים
חשוב ליצור מרחק מינימלי שיצור עומק ורוחב במה.
במרחק ישיבה של 3 מטר, אנו ממליצים על מרווח של לפחות 1.5 מטר בין הרמקולים ועד כ-3 מטר.
קשה לתת כאן נוסחה מדויקת משום שהדבר תלוי בגודל הפיזי של יחידות הרמקולים והמרחק מהמאזין.
חשוב לזכור כי מרווח גדול מדי בין שני הרמקולים הקדמיים יפגום בתמונת הסטריאו ואנו נרגיש הפרדה מלאכותית בין הרמקולים.

כיווניות הטוויטר
ככל שעולים לקצה העליון של טווח התדרים, כך גם גוברת כיווניות הצליל: בגלל זה, אם נסובב את טוויטר הרמקול (שאחראי על התדרים הגבוהים) לכיוון שונה מנקודת ההאזנה, מיד נרגיש ירידה בחדות הצלילים.
התדרים הגבוהים חשובים מאוד: הם תורמים לתלת מימדיות הצליל ויצירת מיקום כלי הנגינה והזמר / ת בחלל החדר.
לא רק כיוון הטוויטר חשוב, אלא גם גובהו: אם תבחנו מספר דגמי רמקולים רצפתיים, תמצאו כי ברובם, מצוי הטוויטר בגובה של אוזן המאזין (בתנאי שהמאזין יושב על כורסא בגובה ממוצע), מה שמציב את הטוויטר בגובה שנע סביב 85 ס"מ מעל הרצפה.

במקרה של רמקול מדפי, יש להניח אותו על סטנד מתאים (מעמד בגובה 60 ס"מ) על מנת שהטוויטר יוצב בסופו של דבר בגובה האוזן.

מיקום זוית הטוויטר: את הרמקול, ניתן להציב כשגבו עומד בזוית ישרה ביחס לקיר האחורי והטוויטר פונה בקו ישר אל הקיר שמולו, במקרה זה, יעודנו במקצת התדרים הגבוהים, הבמה תעשה רחבה יותר אך פחות ממוקדת.

אם נטה את הטוויטר אלינו, כך שהרמקולים יתבוננו בנו "עין בעין" נקבל הגברה של התדרים הגבוהים ובימה מפוקסת יותר.

כל יצרן ממליץ על העמדה בזוית אחרת עבור הרמקולים שלו, מומלץ לנסות בבית זויות שונות עד שתמצאו את המיקום שנוח לאוזניים שלכם.

רמקולים סטלייטים / לוויניים: רמקולים כאלו מיועדים בד"כ לתלייה על קיר, ככל שנתלה אותם גבוה יותר, נקבל צליל פחות מדוייק ויותר מפוזר בחדר, זה טוב כמוסיקת רקע וגם עבור סרטים, אך מי שמעוניין בהאזנה ממוקדת יותר, כדאי שיתלה את הרמקולים בגובה האוזן.

בכיוון השני, ככל שנרד בסולם התדרים, כך תפחת גם הכיווניות, מסיבה זו, ניתן להניח את רמקול סאב וופר (שאחראי על התדרים הנמוכים ביותר) בפינות שונות בחדר: האוזן שלנו לא תבחין בכיוון ממנו הגיע צליל הבס.

פורט בס - מרחק מקיר אחורי וצדדי
התבוננו בגוף הרמקול, אם אתם מבחינים בפורט גדול מצידו האחורי, דעו כי רצוי להרחיק את הרמקול מהקיר – ךמרחק של לפחות חצי מטר ואף יותר.
דרך פורט זה יוצאים גלי קול בתדר נמוך יחסית, כאשר הם פוגעים בקיר אחורי קרוב הם מוגברים, מה שגורם לתדרי הבס להשמע חזקים יותר בהשוואה לאחרים וזה מביא לבס מנופח, הדהודים בחדר ופגיעה בדיוק ואיזון הצליל הכולל.
ככל שתרחיקו את הרמקול מקיר אחורי, כך הוא יקבל "מרווח נשימה" ויפגין בפניכם את הצליל המקורי לו הוא מסוגל.
מאידך, אם יש לכם רמקול קטן ובעל חוסר בבס, קרבה לקיר תוסיף לו בס שחסר במקור.

החוק הנ"ל תקף גם במקרה של קיר צדדי: רצוי להרחיק רמקולים מקירות צדדיים, במקרה של העמדת רמקול בפינה (מפגש שני קירות) עלול הבס להיות מוגבר עד לפי 3 מרמתו המקורית!

רמקולים שמגיעים עם פורט קדמי רגישים פחות למרחק מקירות אולם גם במקרה שלהם, אין לקרבם יתר על המידה לקיר.

מילוי חול / עופרת

חלקם של הרמקולים הרצפתיים כוללים אפשרות מילוי חול או עופרת בחלקם התחתון, פעולה זו הופעת את תיבת הרמקול לכבדה בהרבה, עוזרת לשיכוך ויברציות או רזוננס של התיבה ועוזרת בשמירה על דיוק הצליל והדיקות הבס.
זה בהחלט יכול לעזור במקרים בהם ישנו הדהוד בס בחדר, אך יש לזכור כי לעיתים, הוספת משקל יתר עלולה "לייבש" את הצליל ולהפוך אותו חסר חיים במידה.

במקרה של רמקול מדפי, רצוי שמעמד הרמקול יהיה כבד ככל האפשר, על מנת שלא יזמזם בזמן ניגון המוזיקה (ויהפך לכלי מוסיקלי בעצמו), בנוסף, הוא מהווה מבודד בין הרמקול לרצפת החדר ותורם לבס מדויק יותר.

ספייקים / רגליות

רצוי מאוד שתחתית הרמקול תעמוד על ספייקים: אלו נראים כמו סיכות עבות / ברגים עם ראש מחודד.
הספייקים מסייעים בבידוד הרמקול מן הרצפה ועוזרים בעיקר בתחום הבס, גם הם נותנים את תרומתם במאמץ להפוך את הבס למדויק ונעים.
במקרה של רמקול מדפי, מומלץ שהסטנד יעמוד על ספייקים ושהרמקול עצמו יהיה מבודד אף מן הסטנד: ניתן להשתמש בחומרים מבודדים כמו "בלוטק" שהינו חומר דמוי מסטיק / סיליקון אשר מהווה מבודד אך כזה שאינו נדבק וקל מאוד להסיר אותו.

בעזרת הקפדה על הכללים הנ"ל, נוכל להגיע לתוצאה שמבטאת את יכולת הרמקול בחדר, לעיתים, העמדה נכונה יכולה לעשות הבדל גדול מאוד באיכות הצליל ולהפוך מערכת בינונית למוסיקלית ומהנה.

רמקול סנטר
רמקול זה משמיע בד"כ את צלילי הדיבור בסרטים, יש למקמו כך שגובה הטוויטר שלו יתאם לגובה הטוויטר בשני הרמקולים הקדמיים שלצידיו.
ובכלל, רצוי שרמקול הסנטר יהיה מדגם מאותה הסדרה לה שייכים שאר הרמקולים, זאת על מנת שגוון הצליל יהיה זהה בכולם (למנוע מצב בו יוצאים צלילים בגוון שונה מהרמקולים השונים במערכת).


רמקולי אפקטים
במערכות קולנוע ביתי 5.1, תפקיד הרמקולים האחוריים הוא להשמיע אפקטים וצליל אווירה שמתפזרים בחדר.
אם מדובר על מערכת שמיועדת עבור שמיעה של מוסיקה רב ערוצית, אזי גם הרמקולים האחוריים צריכים לעמוד במיקום בו הטוויטר נמצא בגובה אוזן המאזין.
אם מדובר במערכת המיועדת לצפיה והאזנה לסרט קולנוע בעיקר, ניתן לתלות את הרמקולים בגובה גבוה יותר בחדר ובזוית שפונה אל המאזינים, כך שיווצר שדה סאונד רחב בחלל.

מדריכי אודיו נוספים

כיצד עובד רמקול?
איזה רמקולים מתאימים לי?

  • email שלח לחבר

Share DTOWN Article

דיון בפורום על המאמר (27 תגובות פורסמו):

avatar
נמר 2008-11-04 16:20:58
מאמר ברור ורהוט. אין אדם שלא יבין על מה מדובר - כל הכבוד ליאור! אני אומנם לא נוטה להגיב על חברי לצוות אך כאן הרגשתי חייב.
avatar
אורי_ו 2008-12-04 06:33:16
כתבה טובה מאוד. תיקון אחד לכתבה. הרמקול והמאזין צריכים להוות משולש שווה צלעות ולא שווה שוקיים. אחרת ה SS תזוז קדימה או אחורה.
avatar
liorkoren 2008-12-04 10:18:48
תודה. לגבי מרחק בין שני הרמקולים, הוא לא צריך להיות זהה למרחק שלהם מן המאזין (ולכן מדובר במשולש שווה שוקיים ולא צלעות). המרחק בין שני הרמקולים תלוי בגודל הרמקולים, בגודל החדר ובאקוסטיקה, אין כאן כלל ברזל (להבדיל מהכלל שמדבר על זוית זהה והמרחק השווה מהמאזין).
avatar
offirs 2008-12-04 17:59:07
כתבה מצויינת(Y) איזה רמקול ריצפתי הודגם בכתבה?
avatar
liorkoren 2008-12-04 22:23:03
טוטם Hawk
avatar
zs 1970-01-01 02:00:00
יש סיבה מיוחדת לפורט בס בחלק העליון של הרמקול(טוטם)? כתבה קולעת לעינין.
avatar
liorkoren 1970-01-01 02:00:00
כל רמקול והתכנון שלו, מיקום הפורט תלוי במגוון פרמטרים.
avatar
אורי_ו 1970-01-01 02:00:00
ליאור לפי מה שאני יודע בכל דרך שהיא זה צריך להיות משולש שווה צלעות.
avatar
liorkoren 1970-01-01 02:00:00
לא מכיר חוק כזה... יש לך אסמכתא כלשהיא בנידון?
avatar
אורי_ו 1970-01-01 02:00:00
אנימחפש. יש איזה חישוב עם זה... אני פשוט עייף נורא.
avatar
נמר 1970-01-01 02:00:00
אורי. ישנם רמקולים כגון: טנוי Westminster בניו ונכדיו מסדרת העילית אמורים לעמוד ישר ובנוסף צמודים לקיר. לא משנה איזה חישוב נימצא הוא לא ישנה עובדה זו שאף אודיופיל לא שם אותו במשולש. אורי. לא חסרים רמקולים שאמורים לעמוד ישר.
avatar
אורי_ו 1970-01-01 02:00:00
אני מדבר על ישר. לא הבנת את הכוונה. הכוונה היא שהמרחק בין הטוויטר( לא חשוב מצדי שיהיו הפוכים) , לראש השומע הוא קודקודים של משוש"צ.
avatar
efib 1970-01-01 02:00:00
יה סאאללאאם (Y) כוכב !!
avatar
truejoker 1970-01-01 02:00:00
אנימחפש. יש איזה חישוב עם זה... אני פשוט עייף נורא. מצאת את הקישור לחישוב ?
avatar
1970-01-01 02:00:00
קונים רמקולים היכן הכי כדאי לקנות רמקולים ומהם מקומות הטובים בתל אביב ללכת ולראות בתקציב של בערך עד 2000 שקל עדי
avatar
gregory 1970-01-01 02:00:00
גובה של רמקול סנטר קודם כל כתבה מצוינת. לא כל כך הבנתי איפה למקם את הסנטר. הכלל של "הטוויטר באותו גובה" בעייתי כי גובה של 85 ס"מ יוצא בדיוק באמצע של ה-LCD ! גם בו עובד הכלל: אמצע של המסך - בגובה העיניים של המתבונן. אז מה עושים ? תודה, גרגורי
avatar
liorkoren 1970-01-01 02:00:00
אכן, לעיתים צריך להתפשר בגלל מגבלות בשטח. אז מציבים מתחת למסך, בנקודה שהכי קרובה לבסיס המסך (שלא יהיה נמוך מדי).
avatar
אורי_ו 1970-01-01 02:00:00
גרגורי היקר. בעקרון הכלל החשוב הוא שהסנטר ישב בין שני הרמקולים. בגדול משתדלים גם בהפקת הסאונד הרב ערוצי להבין שיש עם זה בעיה, ולכן בגדול, כל עוד תמקם את הסנטר בין שני הרמקולים הקדמיים , למעלה , למטה , וכו.. תקבל את התמונה שאתה מצפה לקבל מהמערכת. וזה בגדול מה שרמקול הסנטר בא לפתור. אם תיקח זוג רמקולים רגיל ותמקם אותם נכון, תקבל את אותו הסנטר בדיוק, עקב מה שסטריאו עושה לאוזניים שלך. הסנטר הגיע כדי לפתור בעיות כאלו בסראונד.
avatar
2010-03-03 18:21:47
שאלה אם יש לי רמקולים סאטליטים עם חור מאחורה גם יש להקפיד על רווח בין הקיר לרמקול? כמו אלו http://www.klipsch.com/na-en/products/hd-theater-1000-overview/
avatar
liorkoren 2010-03-03 21:12:53
אם היצרן תכנן פורט אחורי, מן הסתם הוא לקח בחשבון מרווח מסויים מהקיר (אחרת למה לפתוח מראש פתח...).
avatar
2010-03-03 23:06:16
המשך אני התכוונתי שבאריזה ישנה את המתלים על הקיר אבל יש מאחורה חור אז למה אמרתה שיש לשים את הרמקול רחוק מהקיר אז מה לעשות חיברתי את זה ככה וזה בסדר אבל יש מצב שזה לא טוב אז לא יודע מה לעשות כי יש לי רסיבר מצויין של אונקיו 607 אז כל רמקול בכל מצב השמע טוב. תודה המשך גלישה מהנה
avatar
2010-06-04 00:16:30
חדר שינה כתבה מעניינת ומקצועית!!!!!!!!! אבל נותרה עוד שאלה: המון אנשים רוצים מערכת הכוללת 5.1 רמקולים בחדר שינה מה קורה אז כאשר המיטה על הקיר (לגבי הרמקולים האחורים) ולגבי הרמקולים הקדמיים אולי עדייף למקם אותם על הקיר גבוה קרוב לתקרה? תודה רבה על התגובה
avatar
2010-07-05 17:50:57
שלום...רציתי לדעת אם יש אפשרות להחליף במיקום הרמקולים זאת אומרת למקם את הרמקולים הקדמיים מאחורה ואת האחוריים מקדימה? פשוט הסלון שלי בנוי כך שאני רוצה לתלות את הרמקולים האחוריים ובמערכת שראיתי ניתן ליתלות רק את הקדמיים האחוריים באים עם עמוד...תודה מראש
avatar
liorkoren 2010-07-05 23:56:11
האם במערכת שלך הרמקולים הקדמיים זהים לאחוריים? אותו הדגם?
avatar
2010-07-06 22:40:58
אם הבנתי נכון, כשמדובר ברמקולים לוויניים למערכת קולנוע ביתי... את האחוריים אפשר לתלות גבוה, נניח 225 ס"מ מהרצפה (התקרה בגובה 2.5 מטר) משום שהם רק למטרות "אווירה" ופשוט לכוון אותם למטה בעזרת מתלה יעודי ואת הקידמיים לתלות בגובה האוזן כך שכאשר שומעים מוזיקה בסטריאו, רק בעזרת הקדמיים, מקבלים צליל יותר חד ומכוון ובעצם נהנים מכול העולמות. משהו יכול לאשר? ד"א אני לא מה שמכונה "אודיופיל" כך שגם 95 אחוז זה בסדר מבחינתי. אשמח לשמוע מה המומחים אומרים. כ"כ את הסנטר אני תולה מעל הטלווזיה והסאב ישב על הרצפה בפינה. תודה רבה.
avatar
liorkoren 2010-08-06 00:55:36
בגדול, הסטאפ שתארת, אכן יכול להתאים לך, לפי הצרכים האמורים.
avatar
2010-08-06 08:42:01
מעולה, תודה רבה! מעולה, תודה רבה!
כל הזכויות שמורות לאתר dtown.co.il


תגיות
הצבע לכתבה
4.67
הרשם לעדכוני האתר
Email: