מיקום רמקולים במערכת קולנוע ביתי, כך תבצעו - מדריך

ליאור קורן
11-04-2008 07:04

הקפדה על מיקום נכון של רמקולים במערכת האודיו עשויה לשפר מאוד את התוצאה הסופית (כתבת וידאו)

רמקולים מהווים את הרכיב הדומיננטי ביותר במערכת סטריאו / קולנוע ביתי,
הקפדה על מיקום שלהם תשפר את ביצועי האודיו, לפעמים תעשה הבדל תהומי.

מדוע חשוב להקפיד על מיקום
מיקום זוג הרמקולים הקדמיים הינו החשוב ביותר, הם מספקים את מירב האפקט ובנוסף, כאשר מאזינים למוסיקת סטריאו בזמן שרק הם פועלים – מיקומם בחדר משפיע באופן משמעותי על גודל ועומק הבמה, מיקום הכלים ואיזון התדרים.
למעשה מיקום ואקוסטיקה של החדר מהווים למעשה סוג של כיול עבור הרמקולים.

מיקום משפיע על גודל הצליל, מערכת האודיו יוצרת במה של צלילים בחדר, מיקום משפיע על עומק הבמה, רוחב וגובה.
גם על מיקוד תמונת הצלילים ישנה השפעה: מיקום נכון יהפוך את דמויות הכלים המנגנים לברורות יותר: מערכת איכותית תקרין בפנינו תמונת קול, בה ניתן לעצום עיניים ולשמוע במדויק היכן ממוקם כל כלי מוסיקלי על הבמה, כמו גם הזמרים וכך לחוש כי הלהקה מנגנת איתנו בחדר.

פרמטרים נוספים עליהם משפיע מיקום הם איזון טונאלי ודיוק הבס, בלא מעט מקרים, הזזה של הרמקולים הפכה את הצליל מאוזן ונעים יותר לאוזן, מבלי שתדר אחד בולט מעל האחרים.

מגברי סטריאו מול רסיברים קולנוע ביתי
מגברי סטריאו כוללים בקרי טון (המאפשרים שליטה על טרבל ובס), חלקם (בעיקר אלו הנחשבים אודיופילים) כוללים חוגת ווליום בלבד, מה שאומר כי הכיול היחידי שניתן לעשות למערכת, הוא מיקום נכון של הרמקולים בנוסף על טיפול אקוסטי בחדר.

רסיברי קולנוע ביתי מודרניים מאפשרים תיקון וכיול אקוסטי, הם כוללים מיקרופון שמזהה תדרים בעיתיים ובשילוב מחשב הרסיבר, אמורים להתגבר בתאוריה על בעיות מיקום ואקוסטיקה. אך למרות זאת, גם כאן מומלץ להקפיד על מיקום רמקולים משום שפעולה זו תמיד תשפר את הצליל.


בשיתוף עם אתר Ynet, ערך: מישל דור, צילם: שי רוזנצוויג

מיקום רמקולים קדמיים

המשולש

כלל המיקום הבסיסי אומר כי שני הרמקולים צריכים לעמוד במרחק שווה ובזוית זהה מן המשתמש, כמו גם בזוית זהה כך שיווצר משולש שווה שוקיים מול עמדת המאזין.

נקודת ההאזנה האופטימאלית תהיה בקודקוד משולש זה, היא נקראת Sweet Spot משום שבה מקבלים את תמונת הקול הטובה, המרשימה והמדוייקת ביותר.


מרחק בין הרמקולים
חשוב ליצור מרחק מינימלי שיצור עומק ורוחב במה.
במרחק ישיבה של 3 מטר, אנו ממליצים על מרווח של לפחות 1.5 מטר בין הרמקולים ועד כ-3 מטר.
קשה לתת כאן נוסחה מדויקת משום שהדבר תלוי בגודל הפיזי של יחידות הרמקולים והמרחק מהמאזין.
חשוב לזכור כי מרווח גדול מדי בין שני הרמקולים הקדמיים יפגום בתמונת הסטריאו ואנו נרגיש הפרדה מלאכותית בין הרמקולים.

כיווניות הטוויטר
ככל שעולים לקצה העליון של טווח התדרים, כך גם גוברת כיווניות הצליל: בגלל זה, אם נסובב את טוויטר הרמקול (שאחראי על התדרים הגבוהים) לכיוון שונה מנקודת ההאזנה, מיד נרגיש ירידה בחדות הצלילים.
התדרים הגבוהים חשובים מאוד: הם תורמים לתלת מימדיות הצליל ויצירת מיקום כלי הנגינה והזמר / ת בחלל החדר.
לא רק כיוון הטוויטר חשוב, אלא גם גובהו: אם תבחנו מספר דגמי רמקולים רצפתיים, תמצאו כי ברובם, מצוי הטוויטר בגובה של אוזן המאזין (בתנאי שהמאזין יושב על כורסא בגובה ממוצע), מה שמציב את הטוויטר בגובה שנע סביב 85 ס"מ מעל הרצפה.

במקרה של רמקול מדפי, יש להניח אותו על סטנד מתאים (מעמד בגובה 60 ס"מ) על מנת שהטוויטר יוצב בסופו של דבר בגובה האוזן.

מיקום זוית הטוויטר: את הרמקול, ניתן להציב כשגבו עומד בזוית ישרה ביחס לקיר האחורי והטוויטר פונה בקו ישר אל הקיר שמולו, במקרה זה, יעודנו במקצת התדרים הגבוהים, הבמה תעשה רחבה יותר אך פחות ממוקדת.

אם נטה את הטוויטר אלינו, כך שהרמקולים יתבוננו בנו "עין בעין" נקבל הגברה של התדרים הגבוהים ובימה מפוקסת יותר.

כל יצרן ממליץ על העמדה בזוית אחרת עבור הרמקולים שלו, מומלץ לנסות בבית זויות שונות עד שתמצאו את המיקום שנוח לאוזניים שלכם.

רמקולים סטלייטים / לוויניים: רמקולים כאלו מיועדים בד"כ לתלייה על קיר, ככל שנתלה אותם גבוה יותר, נקבל צליל פחות מדוייק ויותר מפוזר בחדר, זה טוב כמוסיקת רקע וגם עבור סרטים, אך מי שמעוניין בהאזנה ממוקדת יותר, כדאי שיתלה את הרמקולים בגובה האוזן.

בכיוון השני, ככל שנרד בסולם התדרים, כך תפחת גם הכיווניות, מסיבה זו, ניתן להניח את רמקול סאב וופר (שאחראי על התדרים הנמוכים ביותר) בפינות שונות בחדר: האוזן שלנו לא תבחין בכיוון ממנו הגיע צליל הבס.

פורט בס - מרחק מקיר אחורי וצדדי
התבוננו בגוף הרמקול, אם אתם מבחינים בפורט גדול מצידו האחורי, דעו כי רצוי להרחיק את הרמקול מהקיר – ךמרחק של לפחות חצי מטר ואף יותר.
דרך פורט זה יוצאים גלי קול בתדר נמוך יחסית, כאשר הם פוגעים בקיר אחורי קרוב הם מוגברים, מה שגורם לתדרי הבס להשמע חזקים יותר בהשוואה לאחרים וזה מביא לבס מנופח, הדהודים בחדר ופגיעה בדיוק ואיזון הצליל הכולל.
ככל שתרחיקו את הרמקול מקיר אחורי, כך הוא יקבל "מרווח נשימה" ויפגין בפניכם את הצליל המקורי לו הוא מסוגל.
מאידך, אם יש לכם רמקול קטן ובעל חוסר בבס, קרבה לקיר תוסיף לו בס שחסר במקור.

החוק הנ"ל תקף גם במקרה של קיר צדדי: רצוי להרחיק רמקולים מקירות צדדיים, במקרה של העמדת רמקול בפינה (מפגש שני קירות) עלול הבס להיות מוגבר עד לפי 3 מרמתו המקורית!

רמקולים שמגיעים עם פורט קדמי רגישים פחות למרחק מקירות אולם גם במקרה שלהם, אין לקרבם יתר על המידה לקיר.

מילוי חול / עופרת

חלקם של הרמקולים הרצפתיים כוללים אפשרות מילוי חול או עופרת בחלקם התחתון, פעולה זו הופעת את תיבת הרמקול לכבדה בהרבה, עוזרת לשיכוך ויברציות או רזוננס של התיבה ועוזרת בשמירה על דיוק הצליל והדיקות הבס.
זה בהחלט יכול לעזור במקרים בהם ישנו הדהוד בס בחדר, אך יש לזכור כי לעיתים, הוספת משקל יתר עלולה "לייבש" את הצליל ולהפוך אותו חסר חיים במידה.

במקרה של רמקול מדפי, רצוי שמעמד הרמקול יהיה כבד ככל האפשר, על מנת שלא יזמזם בזמן ניגון המוזיקה (ויהפך לכלי מוסיקלי בעצמו), בנוסף, הוא מהווה מבודד בין הרמקול לרצפת החדר ותורם לבס מדויק יותר.

ספייקים / רגליות

רצוי מאוד שתחתית הרמקול תעמוד על ספייקים: אלו נראים כמו סיכות עבות / ברגים עם ראש מחודד.
הספייקים מסייעים בבידוד הרמקול מן הרצפה ועוזרים בעיקר בתחום הבס, גם הם נותנים את תרומתם במאמץ להפוך את הבס למדויק ונעים.
במקרה של רמקול מדפי, מומלץ שהסטנד יעמוד על ספייקים ושהרמקול עצמו יהיה מבודד אף מן הסטנד: ניתן להשתמש בחומרים מבודדים כמו "בלוטק" שהינו חומר דמוי מסטיק / סיליקון אשר מהווה מבודד אך כזה שאינו נדבק וקל מאוד להסיר אותו.

בעזרת הקפדה על הכללים הנ"ל, נוכל להגיע לתוצאה שמבטאת את יכולת הרמקול בחדר, לעיתים, העמדה נכונה יכולה לעשות הבדל גדול מאוד באיכות הצליל ולהפוך מערכת בינונית למוסיקלית ומהנה.

רמקול סנטר
רמקול זה משמיע בד"כ את צלילי הדיבור בסרטים, יש למקמו כך שגובה הטוויטר שלו יתאם לגובה הטוויטר בשני הרמקולים הקדמיים שלצידיו.
ובכלל, רצוי שרמקול הסנטר יהיה מדגם מאותה הסדרה לה שייכים שאר הרמקולים, זאת על מנת שגוון הצליל יהיה זהה בכולם (למנוע מצב בו יוצאים צלילים בגוון שונה מהרמקולים השונים במערכת).


רמקולי אפקטים
במערכות קולנוע ביתי 5.1, תפקיד הרמקולים האחוריים הוא להשמיע אפקטים וצליל אווירה שמתפזרים בחדר.
אם מדובר על מערכת שמיועדת עבור שמיעה של מוסיקה רב ערוצית, אזי גם הרמקולים האחוריים צריכים לעמוד במיקום בו הטוויטר נמצא בגובה אוזן המאזין.
אם מדובר במערכת המיועדת לצפיה והאזנה לסרט קולנוע בעיקר, ניתן לתלות את הרמקולים בגובה גבוה יותר בחדר ובזוית שפונה אל המאזינים, כך שיווצר שדה סאונד רחב בחלל.

מדריכי אודיו נוספים

כיצד עובד רמקול?
איזה רמקולים מתאימים לי?

מעבר לתגובות בפורום