ביקור אודיו בבית היוצר של מיכאל ";845";

תומר צין
22-12-2014 07:00

תומר ביקר אצל "מיכאל 845" ויצא משם נפעם ומוקסם. מדובר באדם עם הבנה אין סופית במוזיקה. ביתו מכיל כמות עצומה של שפופרות, שנאים, קבלי שמן, סוקטים לשפופרות, משנקים ומחברי WBT – בסופו של דבר, נבנים מזה מגברים מיוחדים.

השאלות הראשונות שצצו במוחי בקשר למיכאל הן מדוע מופיעות הספרות "845" במספר הנייד שלו - פעמיים ולמה כינויו בפורום הוא "845"? על כך משיב מיכאל ומסביר כי ה-"845" היא שפופרת אגדית משנות ה-30 של המאה הקודמת, זאת אחת מהשפופרות הטובות שהוא מכיר. חברת RCA פיתחה את השפופרת המכונה "845" לשירות, בתור שפופרות שמע ("מנורות"), בעיקר כמאפננים של משדרי רדיו. את הכינוי "מיכאל 845" קיבל מחבר וותיק שהתרגש ביחד איתו, כאשר מיכאל התחיל לבנות את מגברי ההספק עם 845, להם האזנתי בעת ביקורי אצלו.

מיכאל 845 - מגברי מנורות

תמונה משותפת, רמקולים, קדם המגבר, קדם המגבר לפטיפון, 2 מונובולוקים, נגן תקליטורים ותקליטים

אהבה לשפופרות

אהבתו של מיכאל למגברי שפופרות החלה מגיל צעיר מאוד, 13-14, כאשר התחיל התעניין באלקטרוניקה. את ההשראה לבניית מגברים קיבל מאביו, שהיה מאסטר ידוע בתיקוני מכשירי אלקטרוניקה (באותם שנים רוב מכשירי TV והרדיו היו שפופרתיים). בשלב מאוחר יותר, בגיל 18-17, התעניינותו בנגינה על גיטרה, הובילה אותו לסקרנות בתחום המגברים ולבסוף, החל בבנייה של מגברים. לדבריו: "בניתי אחד, אחרי זה עוד אחד ועוד...כאשר הייתי מוזיקאי מקצועי בניתי הרבה מכשירים לשימוש מקצועי: מגברי גיטרה, מגברי בס, מגברי קלידים, קרוסאוברים אקטיביים להגברה 3 - 5 יציאות לבמה, מגברים סופיים בהספקים שונים. רוב הציוד שבניתי היה שפופרתי. בכל מדינה אחרת זה יכול היה להיות שיגרתי".
 

מיכאל 845 - מגברי מנורות - שפופרות

צד שמאל, TAD ומגבר בבניה עצמית

מיכאל 845 - מגברי מנורות - שפופרות

צד ימין

עבודה בקול ישראל

בגיל 24, עלה מיכאל עלה מאוקראינה. לאחר שנה, בשל הידע הרב בשפופרות, התקבל לעבודה בתחנת שידור "קול ישראל", בגלים קצרים (גלי רקע). בתחנה היו 9 משדרים בהספקים שונים ומשנות יצור שונות. המגבר העתיק היה של חברת RCA משנת 1958, בהספק של 50kW, הצעיר ביותר, משנת יצור 1992 (CONTINENTAL), בהספק של 500kW.

למיכאל יצא לעבוד עם משדר גלים בינוניים של חברת TELEFUNKEN, אשר שידר בשפה הערבית. אותו משדר עבד בתחנת שידור הלל (כבר לא קיימת), ההספק של המשדר הזה היה 1,2MW. כל אותם משדרים עבדו בזרמים עצומים ובמתחים של עד 35,000 וולט. בעבודתו הוא התעסק בשפופרות, מקטנות עד לענקיות, בגובה של 0.5-1.5 מטר.

בשנות התעסקותו בציוד שפופרתי, עבד מיכאל 8 שנים בשידור של טלוויזיה ורדיו FM, ברשת ב', ברשת ג', בכל המוסיקה, בגלי צה"ל וכדומה. רוב המשדרים האלה היו שפופרתיים מדרגות גבוהות (דרגות דחף ודרגות סופיות). בכל אותם שנים, מיכאל, בנה הרבה מאוד מגברי שמע במסגרת התחביב. לדבריו לקח לו המון שנים לצבור את הניסיון הדרוש כדי להבין בדיוק את מה שצריך וכדי לבנות מגבר מוצלח וטוב.

מיכאל 845 - מגברי מנורות - שפופרות

קדם מגבר ושני מונובלוקים

בביתו אנחנו מאזינים לזוג מגברי מונובלוקים עם שפופרות 845, הבנויים בתצורת PUSH PULL בטופולוגית Class A,50Watt RMS עם חלקים הכי טובים שהכסף יכול לקנות: שנאים של חברת TAMURA היפנית, קבלי שמן ,SHIZUKI סוקטים לשפופרות של YAMAMOTO, מחברי WBT וכדומה. מחירם של מגברים כאלה המיוצרים על ידי כמה חברות בוטיק יפניות, יכולים להגיע בקלות לעשרות אלפי דולרים ויותר. איסוף רכיבים לבניה של זוג מגברים אלה לקח לו קרוב ל- 3 שנים.

מיכאל 845 - מגברי מנורות - שפופרות
מיכאל 845 - מגברי מנורות - שפופרות

בשפופרת אחת נמצא השם וורמאכט, באחרת צלב קרס

המגברים האלה מחוברים לקדם מגבר בנוי סביב שפופרת E55L, גם כאן, אנחנו רואים שנאים של חברות יפניות מובילות בתחום TANGO ו-TAMURA, הפטיפון של חברת Micro Seiki  דגם RX-5000 עם יחידת מנוע RY-5500, זרוע של חברת SAEC דגם WE-506/30 וראש פשוט של DENON 103R. כל הסט מחובר לזוג רמקולים משנות ה-80 של חברת TAD דגם EXCLUSIVE 3401. ה-3041 TAD יוצרו ב-1979, הם רמקולים ריצפתים, בעלי 3 יציאות ובס רפלקס קדמי. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר הזה.

מיכאל 845 - מגברי מנורות - שפופרות

הפטיפון האגדי מיקרו סייקי 5000 ושוקל 62 ק"ג

בביתו יש ארבעה סטים שונים של הגברות. מגברי PP KT120 עם קדם יעודי מבוסס שפופרת 6J5, מגברי 300B SE Parallel 18 וואט, עם קדם מגבר EL803S ומגברי 845 SE 26 וואט עם קדם מגבר מאוד גדול ומבוסס שפופרת 307A.

גודלו של הסלון, בו ממוקמת מערכת הסטריאו הוא כ- 45 מטר רבועים (כולל המטבח). המרחק בין הרמקולים היה בסביבות 3.3 מטר וזהו גם המרחק ממקום הישיבה אל הרמקולים. הרמקולים ממוקמים במרחק של עשרים ס"מ מהקיר האחורי, הם מונחים על 4 קוביות כל אחד ואין תוספת של אביזרי אקוסטיקה.

מיכאל 845 - מגברי מנורות - שפופרות

קדם מגבר לפטיפון

מיכאל 845 - מגברי מנורות - שפופרותקדם מגבר נוסף

האזנה

התיישבתי להאזין למערכת. למיכאל מעל 3,000 דיסקים, הרוב בסגנון ג'אז, זהו גן עדן לאודיופילים. אולם, תמיד אאזין גם לקטעי המוזיקה האהובים עלי והמוכרים לי היטב. השיר הראשון היהDexter Gordon  קטע 3 I'm a fool to want you, שני היה Stanley Turrentine מבחר קטעים מהדיסק Ballads, שלישי היה Gene Ammons הקטע הראשון והשלישי מהדיסקBoss Tenor , רביעי היה ל-Manhattan Jazz Quintet קטע 4 Autumn Leaves מהדיסק Autumn Leaves וקטע 4 A Hard Days Night מתוך הדיסק Take The A Train, חמישי היהBen Webster  קטע 2 ,The Man I Love השישי של Archie Shepp קטע 6 Nature Boy והאחרון Petra Magoni and Ferruccio בדיסק Musica Nuda במבחר קטעים.

לעיתים, רמקולים המענגים אותי בשעה הראשונה, נוטים להטריד כאשר השעות חולפות. לא כך עם ה-TAD. גם לאחר האזנה של שעתיים ואולי יותר, מצאתי את עצמי רוקע ברגל, נהנה מהחום, מהאינטימיות ומהקצב של המוזיקה. הצליל נשאר מדויק לכל אורך האזנה, האיזון הכללי היה מאוד טבעי והטונליות נכונה. אחד מהמאפיינים יוצאי הדופן של ה-TAD היה טווח דינאמי רחב מאוד, שיצר אשליה של מוזיקה חיה. ה- Sweet Spot שלהם גדול מאוד, כאשר זזים קצת בחדר, הטונאליות כמעט ולא משתנה. האיזון הטונאלי של הצליל נשמע טוב מאוד, כמות הפרטים במידריינג' ובצלילי הבאס טובה מאוד, תמונת הסטריאו בחדר הייתה טובה, גודל במת הצליל, הדינאמיות, אף הם טובים מאוד. הבס היה מהודק והוא גולת הכותרת של הרמקולים. תחום המידריינג' היה טוב מאוד, ניתן היה לשמוע שכבה אחר שכבה - היכן ממוקמים הגברים והיכן הנשים במקהלה. צליל פסנתר שוחזר בנאמנות מדהימה, במהירות ובקצב נכונים. גיטרה הייתה מאוד מציאותית. הצליל בחדר נשמע חי ומוזיקאלי, במת הצליל הייתה מהגדולות והרחבות ששמעתי. במת הצליל שלהם הייתה ריאלית, המיקום שלה לא היה מדי קדמי לטעמי, הדינאמיקה (מיקרו/ומאקרו) הייתה טובה מאוד, המהירות וקצב המוזיקה שוחזרו בנאמנות גבוהה. ה-TAD מסוגל לנגן בנינוחות וללא מתח בעוצמות גבוהות מאוד ולנגן בסמכותיות ובמהירות. הרמקולים גרמו לי להרגשה של מעורבות במוזיקה וזה חשוב ביותר.

אנחנו כמעט בני אותו הגיל ושנינו אוהבים ג'אז. כך עברו 3 שעות מענגות ביותר והזמן טס לו. הבטחתי למיכאל לבוא בפעם הבאה ולהאזין בכיף להרבה דיסקים נוספים.

מעבר לתגובות בפורום