ממתינים למתקפת טלוויזיות ה- 4K ב- CES 2015

ליאור קורן
19-12-2014 07:00

בתערוכת CES הקרובה, אנחנו צפויים לצפות בשטף של דגמי טלוויזיות 4K UHD, הפעם עם שיפור בצבע בעזרת quantum dot וציפייה להרחבת מאגר התכנים.

בעוד כשבועיים, תפתח בלאס וגאס תערוכת האלקטרוניקה הבידורית הגדולה בעולם – CES. באופן מסורתי, הדגש בתערוכה הוא על טלוויזיות ענק וטכנולוגיות תצוגה חדשות והמוצגים באירוע מסמלים את הכיוונים החדשים בתעשייה. אמנם, אנחנו צפויים לראות כמה דגמים עתידניים בעלי מסך 8K, אבל כל מי שעוסק בתחום לא צריך לנחש יותר מדי – הכיוון הברור הוא שימוש הולך וגובר ברזולוציית 4K עם 3840x2160 פיקסלים בתמונה אשר יחליפו את מסכי ה- Full HD 1080p. דגמים רבים בתערוכה יציגו את סמל ה- 4K Ultra HD על חזית המכשיר, אבל סביר להניח כי בבתי הצרכנים, עדיין ישלטו בשנה הקרובה מסכי ה-1080p וה- 4K יהיה פופולרי בעיקר בסקירות העיתונאים ובחנויות  וייקח לו כשנתיים שלוש עד שנראה אותו נפוץ בסלונים הפרטיים. נכון לעכשיו, מסכי 4K UHD עדיין יקרים ביחס לדגמי ה- 1080p, אם כי ירידת המחירים הבאה בישראל צפויה לקראת הקיץ – אז יגיעו הסדרות החדשות, עם היצע גדול מתמיד של מסכים אולטרה חדים. ומה מלבד רזולוציה? בשנה שעברה, ראינו כמה דגמים גמישים המשנים צורתם מלוח שטוח אל פאנל קעור, האם נזכה לצפות במסך גמיש במיוחד השנה?

טלוויזיות 4K

Quantum dot – שיפור הצבע בתמונה

כהרגלה של חברת LG, כמה שבועות לפני תערוכת CES היא כבר מפרסמת פרטים ראשונים על טלוויזיות ה- 4K החדשות שלה. כאמור, מספר הפיקסלים בתמונה כבר ידוע וברור כי 4K ישלוט, אבל השנה, נעשה מאמץ גם לשפר את איכות הצבע במסכי ה- LED LCD. השיטה בה משתמשים לשיפור המבוקש נקראת Quantum dot והיא אמורה לספק טווח גוונים רחב יותר ולהציג צבעים עזים יותר. הטכניקה בה משתמשת החברה היא הוספת שכבת ננו קריסטלים (בגודל זעיר אשר נע בין 2-10 ננומטר) כאשר כל קריסטל פולט צבע שונה בהתאם לגודלו. שכבת הקריסטלים מונחת בין נרות הלד מאחור לבין פנל ה-LCD  מלפנים ואותם גבישים מאפשרים לשפר את בהירות התמונה ורווית הצבע. בכך, מבקשת LG לצמצם במידה מסויימת את הפער בין טלוויזיות ה- OLED היקרות (שהיא – נכון לעכשיו, מובילה בייצורן) לבין דגמי ה- LED LCD. אך מסתבר כי LG היא לא היחידה שתומכת בטכניקה הזו – גם TCL הסינית הכריזה על טלוויזיה בגודל 55" ו- 4K עם Quantum dot וסוני היתה הראשונה לעשות שימוש מסחרי בטכנולוגיה כאשר הציגה בשנתיים האחרונות כמה דגמים עם Triluminos אשר מציגים צבעי אדום, ירוק וכחול עזים יותר ביחס לדגמי העבר. נכון לעכשיו, המתחרה הגדולה סמסונג עדיין ממלאת פיה מים ולא חושפת פרטים על דגמי 2015.


טלוויזיות 4K
ממתינים לתוכן 4K

תוכן UHD מתאים מהווה פרמטר נוסף אשר נחשב לקריטי בהחדרת טכנולוגיית ה- 4K לבית. בארה"ב מתחילים לראות יותר תכנים אשר מגיעים בעיקר דרך שירותי צפייה באינטרנט, אך עדיין לא נחשפנו לדור חדש של נגני מדיה ביתיים ואפילו תקן ה- Blu-ray לא מציע נכון לעכשיו נגן ביתי ברזולוציית 4K, כך שהצרכנים עדיין צריכים לעמול קשה על מנת להשיג תוכן שיממש את יכולות המסך החדש.

נכון לעכשיו, הלקוח שרכש מסך UHD יקר, צריך להסתמך על יצרן הטלוויזיה או היבואן המקומי שיספק לו דיסק עם תכני הדגמה מתאימים, בעבור "טעימה" קצרה מאותם שמונה מגה פיקסלים בתמונה.

טלוויזיות 4K
בישראל, הדרך העיקרית לנגן תכני 4K בנקודת זמן זו היא דרך המחשב. זה אומר שצריך לבדוק אם יש ברשותכם כרטיס מסך תומך 4K מהסדרות של Nvidia / AMD Radeon או מסדרת Intel 4000  ומעלה. רזולוציית ה- UHD נתמכת ביציאות הדיגיטליות של הכרטיס, מסוג HDMI / DisplayPort ויש לוודא זאת במפרט טכני של הכרטיס. בכל מקרה, הרוב המוחלט של הכרטיסים תומך באיכות 4K בקצב של 30p, על מנת לקבל איכות של 60p (חשוב לעת עתה בעיקר עבור גיימרים כי כמות תכני הוידאו הזמינה אפסית) הכרטיס צריך להגיע עם יציאת HDMI 2.0 (קיימת נכון לעכשיו רק בשני דגמי Nvidia GTX 980 / 970 ואולי ב- GTX 960 שיוכרז בחודש הבא) או בכרטיסים עם צמד יציאות Dp 1.2.

מעבר לתגובות בפורום