אנדרואיד 5 – התנעה קשה

ליאור קורן
05-12-2014 08:00

דו״ח מצב עדכני על אנדרואיד 5.0 – Lollipop עם הטמעה איטית ומבט על כמויות המכשירים בעולם עם אנדרואיד, האם גוגל מצליחה עם מערכת ההפעלה שלה?

אנדרואיד 5.0 החדשה של גוגל הושקה לאחרונה והחלה להיות מופצת למכשירי נקסוס ב- 12 לנובמבר, אבל נראה שקצב האימוץ שלה אינו מהיר כלל וכלל, למעשה, פחות מ- 0.1% מהמכשירים המחוברים אל חנות האפליקציות של גוגל – Google Play מריצים אותה. המכשירים הראשונים שזכו לקבל אותה הם באופן טבעי דגמי נקסוס 4/5/7/10 של גוגל, כאשר סמארטפון ה- Nexus 6 וטאבלט ה- Nexus 9 הושקו איתה יחדיו. מבין יצרניות מכשירים אחרות, LG התייחסה לעדכון עבור הגרסאות הקוריאניות של דגם הדגל G3 והמתחרה סמסונג החלה להפיץ ביממה האחרונה עדכון לוליפופ למכשירי גלקסי S5 אירופאים (בפולין), בעוד חלק זעום ממשתמשי מוטורולה Moto X (בגרסת המכשיר החדשה מ- 2014) גם קיבלו אותה וגם בעלי הסמארטפון Xperia Z Ultra GPE של סוני, היום נודע כי גם בעלי מכשיר HTC M8 Google Edition התחילו לקבל עדכון. מתוך המשתמשים שכבר התקינו את הלוליפופ, חלק ממבעלי הסמארטפון נקסוס 5 מתלוננים על בעיות בגרסה החדשה וצריכת סוללה מוגברת וביצעו אף שנמוך לאחור וחזרה לגרסת הקיטקט 4.4.

נקסוס 6
בעיית ההתנעה של כל גרסת אנדרואיד חדשה מוכרת ואינה מפתיעה: עקב ריבוי גרסאות המכשירים בעולם, ההתאמה שעושה כל יצרנית מכשירים לשלל דגמיה השונים אורכת חודשים ארוכים ולעיתים כלל אינה מגיעה, זאת לאכזבת משתמשים רבים.

אצל חברת אפל, המצב שונה לגמרי, בכל השקת מערכת הפעלה בגרסת iOS חדשה, תוך מספר ימים, אחוזים ניכרים מהמשתמשים כבר מורידים אותה למכשיר. אפשר להבין את ההבדלים במהירות ההטמעה, בזכות המספר המצומצם של דגמי אייפונים תוצרת אפל מול כמו הדגמים העצומה של סמארטפונים מבוססי אנדרואיד – כאשר כל דגם אוחז בחומרה שונה משל עצמו, אבל את משתמשי האנדרואיד זה לא ממש מנחם.

התפלגות גרסאות אנדרואיד

על פי הנתונים מאתר המפתחים של אנדרואיד, נכון לעכשיו, הגרסה השלטת במכשירים מבוססי מערכת ההפעלה של גוגל היא Jelly Bean:

מהגרסאות הישנות יחסית, גרסת 4.0.3 – 4.0.4 /  Ice Cream Sandwich עומדת על 7.8% מהמכשירים וזו הישנה יותר 2.3 (Gingerbread) תופסת נפח גדול יותר של 9.1%.

הגרסאות החדשות יותר של Jelly Bean תופסות את נפח המכשירים הגדול ביותר כיום עם כמעט 50% מכלל המכשירים, כאשר הרוב עומד לזכות גרסאות 4.1 / 4.2 והמיעט כולל את 4.3 ואילו גרסת קיטקט 4.4 מותקנת על 33.9% מכלל מכשירי אנדרואיד.

בניגוד למה שרבים חושבים, גם כאשר גוגל משחררת עדכון גרסה לאוויר (עבור מכשירי נקסוס), הוא לא מגיע בבת אחת לכל המשתמשים, אלא מופץ בהדרגה במהלך פרק זמן של מספר שבועות. הדבר נועד כנראה בכדי למנוע עומס על שרתי החברה, אבל יותר חשוב מזה, בכדי לקבל קודם כל פידבקים ראשונים מהמשתמשים ודיווחי באגים קריטיים, לפני שהמערכת מגיעה אל כלל מכשירי המשתמשים. כך שאם יש בידכם מכשיר נקסוס מקורי, גם לאחר הודעת החברה על השקת עדכון תוכנה, סביר להניח כי יחלוף פרק זמן של ימים או שבועות עד לקבלת הודעת העדכון במכשיר האישי.

אנדרואיד 5 – תכונות עיקריות

מערכת ה- Lollipop מציגה עיצוב גרפי חדש בשם Material הכולל מראה נקי ופשוט יותר מבעבר, מסך הנעילה מציג התראות שונות (עדכונים מאפליקציות ועוד), אפשרות בחירה האם מידע רגיש (אישי) יוצג בהתראות או לא, מצב חיסכון מתקדם בסוללה, מצב "אורח" חדש המאפשר לאחרים להשתמש בטלפון מבלי שתהיה לו גישה למידע רגיש, ביצועי מערכת טובים יותר עם תמיכה במעבדי 64 ביט חדשים, נגישות לפקודת OK Google מכל מסך או אפליקציה במכשיר ותכונות נוספות.

עדכון אנדרואיד 5.0.1
כבר עכשיו, חודש לאחר השקתה, מקבלת אנדרואיד Lollipop עדכון ראשון - אנדרואיד 5.0.1 אשר בא לפתור באג שגורם למכשיר לבצע אתחול עצמאי לאחר כמה ניסיונות שגויים לפתוח את מסך הנעילה עם קוד לא נכון. התיקון יתייחס רק לניסיונות עם ארבע נקישות ויותר כחשודות לפריצה ולא נגיעות אקראיות במכשיר. 

אנדרואיד 5
אנדרואיד ממשיכה לשלוט

כל ענייני התפלגות גרסאות מערכת ההפעלה, אינם מפריעים לאנדרואיד לשמור על מעמדה כשליטה בתחום הסמארטפונים. על פי נתוני חברת מחקר השווקים IDC, מספר המשלוחים של סמארטפוני אנדרואיד יעבור את קו מיליארד היחידות בשנת 2014, מה שמסמל שליטה של יותר מ-80% בשוק, כאשר האייפונים של אפל תופסים רק 13.8% עם 178 מיליון משלוחי יחידות ומכשירי Windows Phone מדדים מאחור עם 2.7% בלבד. המצב של שליטה כמעט מוחלטת בתחום יקשה על חברות כמו סמסונג להציע מערכות הפעלה אלטרנטיביות כמו Tizen.

סך כל מכירות הסמארטפונים בעולם בשנה הנוכחית, צפוי לעמוד על כ- 1.3 מיליארד יחידות – גידול של יותר מ- 25% ביחס לשנה שעברה, אולם נראה כי השוק מתחיל להגיע לרוויה שתקטין בשנים לאחר מכן את הגדילה, לרמות שנתיות של כ- 12%.

גם בקטגוריית טאבלטים, אנדרואיד חולשת על מרבית השוק, אם כי בנתח קטן יותר של 67.7% (כ- 160 מיליון יחידות בשנת 2014) כאשר מכירת האייפדים של אפל יורדת בנתח השוק שלה משנה לשנה.

מעבר לתגובות בפורום