סוני A7s - מצלמה עם חיישן גדול, רגיש וקולנועי - ביקורת

ליאור קורן
01-12-2014 20:30

ביקורת מצלמה - סוני A7s היא מצלמה מסוג "ללא מראה" עם חיישן ענק Full frame וביצועי צילום יוצאי דופן - כולל רגישות מרשימה בתאורה חלשה וצילום וידאו יוצא דופן. האם 12 מגה פיקסל מספיקים עבורכם? צילמנו ובדקנו.

במרוץ הפיקסלים של השנים האחרונות נשכחו בדרך כמה דברים, בגלל הצורך השיווקי להציג מספר גבוה ומרשים ככל האפשר בפרסומות. ה- A7s של סוני היא כנראה אחת המצלמות הבודדות שתוכננו מראש תוך ראייה מאוד פונקציונלית: החיישן שלה תוכנן לא בהתאם למספר אותו זרקו אנשי השיווק אלא בהתאם לדרישה הנדסית מאוד ספציפית, במקרה הזה הדגש הוא על איכות וידאו וגם על רגישות לאור והתוצאה אכן מראה כי המצלמה הזו יודעת לעשות כמה דברים מרשימים ביחס לקיים בקטגוריה.

12 מגה פיקסל מוכווני מטרה


חיישנה הענק של ה- A7s מגיע עם 12 מגה פיקסל. מדוע נבחר המספר הזה? כמקובל בעולם המצלמות בפורמט דומה, החיישן מגיע ביחס תמונה של 3:2 (שארית מעולם הפילם עבור הדפסת תמונות סטילס על נייר), אך בעת צילום וידאו, קריאת המידע מתבצעת על שטח החיישן שמתאים ליחס תמונה של 16:9 (בהתאמה למסך טלוויזיות). החישוב  שעשו מהנדסי סוני היה כזה שיאפשר למצלמה לקרוא מידע מכל רוחב החיישן בעת צילום וידאו ברזולוציית 4K (עם רזולוציית 8 מגה פיקסל בתמונה) - מלבד פס קטן בחלק העליון ובחלק התחתון של החיישן שאינו רלוונטי לווידאו. בדרך זו אורך המוקד של העדשה אינו משתנה בין מצב צילום סטילס לווידאו. בנוסף, בגלל שהקריאה בווידאו מתבצעת ביחס של פיקסל 1:1 (ביחס לפלט הסופי), אזי נמנעות בעיות רבות והתמונה מציגה איכות מקסימלית אפשרית. בהשוואה לסוני, דגמי מצלמות אחרות עם חיישנים מרובי פיקסלים עושים שימוש בשיטות שונות במצב וידאו, כמו למשל דילוג על שורות בחיישן או חיבור של פיקסלים, מה שמביא בסופו של דבר לתמונה פחות חדה ואיכותית בתוספת רעות חולות כמו בעיות Moiré (קשתות צבעוניות במשטחים צפופים בתמונה) או Aliasing (קווים אלכסונית מזוגזגים). המתחרה העיקרית בקטגוריה (נכון להיום) אשר מסוגלת לצלם 4K – פנסוניק GH4 כוללת חיישן עם 16 מגה פיקסל ולכן, בעת וידאו 4K נעשה שימוש בחלק קטן יותר של החיישן וזווית העדשה הופכת לצרה יותר בעת מעבר בין סטילס לווידאו.


סוני A7s - ביקורת
פיקסלים גדולים = רגישות לאור
בגלל המיעוט היחסי של מספר הפיקסלים ביחס לחיישן הגדול, יוצא ששטחו של כל פיקסל גדול בהרבה מהמקובל וכך לכל פיקסל יש יותר שטח פנים דרכו הוא קולט את האור הנכנס דרך העדשה. בהתאם לכך, גם הרגישות לאור גוברת, כמה רגישות? ה- A7s מציגה ערך ISO מקסימלי של לא פחות מ- 409,600 ויכולת לצלם בתנאי תאורה קלושים בהם מצלמות אחרות נכנסות לעיוורון מוחלט.

תפעול


חיצונית, המצלמה זהה כמעט לדגמי סדרת A7 האחרים (מצלמות מסוג "ללא מראה"), גוף המצלמה עשוי כולו מתכת ועושה רושם איכותי, עם מעטה פלסטיק רך יותר ומחוספס בצד ימין – בגריפ בו יד הצלם אוחזת במצלמה. לרשות הצלם עומדת גלגלת קדמית ושתיים אחוריות, כמו גם אפשרות לתכנות של חלק מהלחצנים לפעולה מבוקשת. יש בגוף של ה- A7s תחושת רטרו מסוימת מהבחינה של עיצוב הגוף ותפעול המצלמה.


סוני A7s - ביקורת
עינית המצלמה היא מהסוג האלקטרוני (EVF) מסוג OLED עם 2.4 מיליון נקודות והתמונה דרכה גדולה וחדה (אם כי פחות גדולה מזו של ה- Fujiflm X-T1). גם כאן, העינית הגדולה לא השאירה מקום לפלאש פנימי ולכן יש לחבר חיצוני במקום המתאים. המסך האחורי גדול וחד ואפשר להטות אותו בזווית כלפי מעלה או מטה – מה שעוזר בעת צילום מעל ראשי קהל בהופעה למשל, אך לא ניתן לסובבו קדימה לגמרי עבור צילום סלפי. בנוסף, המסך לא תומך במגע וחבל. ביחס למצלמות DSLR עם חיישן באותו גודל (Full frame), גוף ה- A7s קטן בהרבה, אך עדיין נוח לאחיזה ותפעול (אם כי העדשות ממשיכות להיות גדולות).

סוני מאפשרת לבצע הגדרה אישית ולשייך ללחצנים רבים במצלמה פונקציות מבוקשות של הצלם, אחרות ממה שייעדה להן סוני מלכתחילה, אפשרות קסטומיזציה גבוהה יחסית. לחצן הוידאו (עם הנקודה האדומה) ממקום באלכסון – בפינה הימנית האחורית של גוף המצלמה. המיקום אמנם שומר על כך שלא תלחצו עליו בטעות, אבל בגלל הלחיצה האלכסונית, גוף המצלמה זז מעט בכיוון הלא רצוי בעת התחלת או הפסקת צילום. בנוסף, לא ניתן להגדיר את לחצן צילום הסטילס כך שישמש לאותה מטרה בעת צילום וידאו וחבל.


סוני A7s - ביקורת
איכות וידאו מרשימה

בהשוואה ל- A7 / A7r, תפריטי הוידאו של ה- A7s עובו וכוללים הרבה יותר הגדרות, פרופילי תמונה יחודיים לוידאו ואפשרויות שינוי מתקדמות של עקומות הגמא בתמונה. התכונה שעליה מתענגים אנשי מקצוע היא יכולת עבודה במצב גאמה S-Log2 שנלקח במקור מהמצלמות המקצועניות של סוני שעולות אלפי דולרים רבים מעל ה- A7s. במצב S-Log2 (מצב PP7 בתפריט ה- Picture profile) מדובר על אופי תמונה סופר "שטוח" אשר לעיניים בלתי מקצועיות יראה דל ושטוח בגוונים, אבל הוא מספק לצלם טווח דינמי מורחב יותר – מאפשר להוציא יותר פרטים מחלקי התמונה הכהים והבהירים ולהגיע בעריכה לתוצר סופי מבוקש עם גמישות רבה יותר בהשוואה לשימוש בפרופילי תמונה אחרים. יש לשים לב כי במצב זה, ערך ה- ISO הנמוך ביותר עומד על ISO 3200 (בכדי למקסם את רגישות החיישן כנראה) כך שהתמונה תהיה מגורענת יותר ביחס לרגיל, אבל בזכות הביצועים המצוינים של המצלמה בסעיף זה, האיכות עדיין מרשימה בהחלט, אבל נדרש פילטר ND חזק בכדי לצלם באור יום בחוץ. לחילופין, אפשר להשתמש בשישה פרופילים אחרים ולכוון בכל אחד מהם פרמטרים כמו Black Level, Gamma, Detail וכיווני צבע מתקדמים, כולל בחירה במצבי צבע שונים כמו 709 ונוספים. אין ספק כי מקצועני וידאו וחובבים מתקדמים יוכלו לבלות שעות בניסוי וטעיה עד להגעה לפרופיל התמונה המושלם עבורם. אבל עבודה במצב S-Log2 מתאימה יותר למקצוענים המורגלים בנבכי הנדסת צבע והגעה לגווני עור אדם נכונים למשל. המצלמה שומרת את קובץ הווידאו על כרטיס הזיכרון הפנימי באיכות 8 ביט 4:2:0, אבל האיכות מפתיעה בהחלט לטובה. בעת הקלטה דרך יציאת ה-HDMI, האיכות עולה ל- 4:2:2 (עדיין 8 ביט). קבצי הווידאו במצלמה נשמרים בפורמט XAVC-S של סוני, בקצב נתונים של 50Mbps וחשוב לדעת כי בפורמט זה, החברה מכריחה את הצלם (משום מה) לעשות שימוש בכרטיסי SDXC בנפח של 64GB בלבד ומעלה. עם כרטיס בנפח קטן מזה, תוכלו לצלם בפורמט AVCHD (עם 28Mbps) או MP4 ברזולוציית 1440x1080.


צילום בפרופיל תמונה רגיל מול S-Log2

פרופיל רגיל

סוני A7s פרופיל תמונה רגיל
פרופיל S-Log2

Sony A7s S-Log2
פוקוס בוידאו
אחד הדברים שאהבתי במיוחד הוא האפשרות לעבור במהירות למצב מיקוד ידני – שימושי מאוד בצילום וידאו כאשר רוצים לשמור על נקודת פוקוס או לבצע תיקונים לכיוון ספציפי בתמונה. ללחוץ על לחצן ה- AF/MF ולעבור באותו הרגע למצב מיקוד ידני, עם הפעלה מיידית של עזרי מיקוד ידני כמו הגדלה של התמונה והצגת הנקודות הצבעוניות של מנגנון ה- Focus Peaking, מה שהופך את המיקוד לקל ויעיל מאוד. התמונה בהגדלה, בניגוד לכמה דגמים אחרים של מצלמות היא חדה וברורה כאן ומאפשרת לראות במדויק את הנקודה הספציפית עליה רוצים להתמקד. במיקוד האוטומטי, כאשר הוגדרה נקודת פוקוס, אפשר להזיז אותה לאחר לחיצה על לחצן C1 והזזת הזמן בעזרת הלחצן הרב כיווני בגב המצלמה. דובר על בעיית Rolling Shutter, היא קיימת אבל ברוב הזמן זה לא מורגש כך שאם אתם מחפשים מצלמה לצילומי אקשן מהירים, עבודה במצב קרופ משפרת באופן ניכר את התופעה.


רזולוציית וידאו
להבדיל מהפנסוניק GH4, הסוני A7s זקוקה למקליט וידאו חיצוני בכדי לצלם ברזולוציית 4K (עם 3840x2160 בקצב פריימים 24p/30p) פיקסלים בקצב ונכון לעכשיו, מחירו של מקליט כזה מתחיל ב-2,000$ וצפונה. על כרטיס הזיכרון הפנימי במצלמה, ניתן להקליט עד לאיכות של 1080/60p (או 720/120p במצב APS-C) ונכון לעכשיו, הרוב המוחלט של צילומי הוידאו במצלמה בעולם נעשו אכן באיכות Full HD. אבל גם ברזולוציה זו של 1920x1080 פיקסלים איכות התמונה מרשימה, טובה יותר מכל מצלמה מקבילה (עם יתרון מורגש מול המצלמות המקבילות של קנון או ניקון) – מפורטת, חדה – אבל גם קולנועית למראה ולא "דיגיטלית" בתחושה. גם ברזולוציה זו, המידע נקרא מכל שטח החיישן (ביחס של 16:9) ולאחר מכן מורד לרזולוציה המתאימה כשהוא חף כמעט מבעיות כמו Moire או Aliasing. הטווח הדינמי המצוין והרגישות המופלאה לאור תורמים את שלהם לתוצר המרשים.

היופי של ה- A7s בא בעיקר לידי ביטוי בצילום וידאו, יש כאן תחושת איכות של סטילס, להבדיל ממצלמות רבות בהן הווידאו לא מתקרב לאיכות צילום הסטילס, כאן הקסם יוצא החוצה.

סוני A7s - ביקורת
היכולת של המצלמה, בעת צילום וידאו להתגבר על מחסור בתאורה, הוא פנטסטי ועולה בהרבה על המתחרות הישירות. בעת עליה לערכים אסטרונומים של ISO 25,600 ומעלה, הסוני ממשיכה לשמור על תמונה חדה וחפה מרעשים דיגיטליים בולטים, בעוד מצלמות אחרות מפעילות מנגנון ניקוי רעשים אגרסיבי אשר מטשטש ומחליק ביחד עם הרעש גם את הפרטים הנדרשים כל כך בתמונה.

יופי של
1080p - סרטון דוגמה, לילה בנמל יפו

כיאה למצלמה "רגישה", צילומי סרטון הווידאו לדוגמה החלו בשעת השקיעה ונמשכו אל תוך הלילה, ללא שימוש בציוד תאורה (אלא רק בתאורת הרחוב הקיימת) ובערכים של עד ISO 25,600 (כמו צילום הסירות בדקה 0:46). מומלץ כמובן לצפות בסרטון על מסך מלא, לבחור באיכות 1080p ולזכור כי יוטיוב מוריד במידה מסויימת את איכות הסרטון שהועלה אליו.



צילומי סטילס


האם 12 מגה פיקסל מספיקים לכם? התשובה הפשוטה לעניות דעתי היא חיובית עבור הרוב המוחלט של המקרים, אלא אם אתם זקוקים להדפסות ענק או לביצוע חיתוך (קרופ) מתוך התמונה במקרה בו עדשת הזום אינה מספיקה. לצורך צילומי הסקירה, השתמשנו בעדשת הזום של סוני (24-70mm F4.0) וגם בעדשת הפריים Zeiss 55mm F1.8 שהיא סופר איכותית. השילוב בין חיישן ה- A7s לבין עדשת הצייז יוצר תוצאות קסומות, קחו למשל את הדוגמה הבא – צילום בנאלי לכאורה של פיקניק בין עצים, נראה כאן כמו מהאגדות בזכות עומק בתמונה, ניגודיות טובה ועיבוד צבע.


פיקניק עם סוני A7s
גם במצב סטילס, ניתן ליהנות מרגישות החיישן ולצלם בערכי ISO גבוהים במיוחד. הסוני אינה יחידה בסעיף זה – גם  מצלמות אחרות עם חיישן Full frame נהנות מיתרון הרגישות, אבל ההפרש של ה- A7s מול מצלמות כאלו מתחיל להופיע מעל ISO 12,800 ובולט בעיקר בערכים גבוהים בהרבה מזה (למשל ISO 51,200) בהם רוב המצלמות מתחילות להציג "רסק של פיקסלים" במקום פלט שמיש, כאן, ה- A7s מאפשרת עדיין להוציא תוצאות שאפשר לעשות איתן משהו בהחלט. ככל שערך ה-ISO עולה, כך מומלץ יותר לצלם בפורמט RAW ולא JPEG שמבצע ריטוש פרטים בתמונה.

Sony A7s ISO 12800

ISO 51200

Sony A7s ISO 51200
גם לצילום יום

אבל, למרות שרבים שמים דגש על הנושא במיוחד, זו איננה מצלמה לצילומי לילה בלבד: החיישן בא לידי ביטוי גם בצילומי יום, עם טווח דינמי מהטובים שניתן למצוא בקטגוריה, המצלמה מסוגלת לתפוס פרטים רבים בחלקי התמונה הכהים והבהירים כאד והסיכוי "לשרוף" כאן חלקים מהתמונה נמוך יותר. מספיק להביט מעלה אל השמיים ולצלם עם ה- A7s בכדי להתרשם מיכולת תפיסת הפרטים העדינים בתמונה, ללא חלקי ענן לבנים מדי – שרופים וחסרי פרטים.


סוני A7s
בכל זאת, אם אתם מחפשים מצלמה לשימוש עבור צילומי סטילס בלבד, יש דגמים מתאימים יותר, עם קצב צילום רציף מהיר בהרבה, מערכת הפוקוס למשל, טובה כאן, מדויקת ורגישה לאור – גם בתאורה חלשה, אבל היא לא מהירה כמו מצלמות DSLR מקבילות ולא מתאימה ממש לצילומי ספורט מהיר למשל. במצב צילום אוטומטי P, המצלמה נוטה פעמים רבות מדי לבחור במהירות סגר 1/60 שאינה מספיקה בכדי לספק תמונות חדות ובתנאי תאורה מלאכותיים, איזון הלובן (WB) נוטה לעיתים לגוון כתום.

סוני A7s - ביקורת

סוני A7s - ביקורת
חיי סוללה
סוללת המצלמה מציגה קיבולת של 1020mAh והיא מספיקה עבור קצת יותר משעה של צילום וידאו וזהו. סוני ציידה את המצלמה עם שתי סוללות באריזה ולא אחת. לצד החיוב, ניתן לברך על כך שסוני מציגה את רמת הסוללה באחוזים (כמקובל בסמארטפונים וכו') ולא רק בקפיצות גדולות ובכך לדעת באופן מדויק יחסית כמה זמן סוללה נותר.

סיכום

סוני הצליחה ליצר עם ה- A7s מצלמה מיוחדת בהחלט, חובבי הסטילס שאינם זקוקים להגדלות ענק, יהנו מביצועי החיישן מרגישות וטווח דינמי, אך אין ספק כי השוס הגדול כאן טמון בסעיף הווידאו, עם איכות תמונה יוצאת דופן בקטגוריה ואפשרות לצלם בתנאי תאורה בהם מצלמות אחרות מרימות ידיים. ה-A7s משנה במשהו את ההתייחסות לתאורה ובנוסף מספקת גמישות ניכרת לצלם ויכולת התמודדות במצבי אור מאתגרים שאינם רק לילה אלא גם סצנות הכוללות צל ואור חזק בו זמנית.

נכון לעכשיו, סוני מציעה מבחר קטן יחסית של עדשות מקוריות לפורמט ה- FE (חיישן מלא במצלמה ללא מראה), אך באמצעות מתאמים חיצוניים, אפשר לעבוד (עם פוקוס ידני) עם כל עדשת צד שלישי הקיימת כמעט. לצלמי סטילס בלבד, יש דגמים מתאימים יותר (של סוני או יצרנים אחרים), אך אם וידאו חשוב לכם, ה- A7s תציע לכם יכולות נדירות בתחום המחיר שלה. לצד השלילה, נציין את החובה בצירוף מקליט חיצוני יקר עבור וידאו 4K, אבל לעת עתה, גם עם וידאו 1080p, התוצר מצוין.

סוני A7s

מחיר רשמי (גוף מצלמה) - 11,000 ש"ח
אחריות: 3 שנים של ישפאר

מעבר לתגובות בפורום