הפתעה חיובית - מכירות תקליטים צומחות בעולם

ליאור קורן ותומר צין
28-11-2014 15:00

זה נראה אולי כמו עוף החול שחוזר לחיים - מסתבר כי מכירות תקליטים בעולם גדלות במהירות בשנים האחרונות ואף הגיעו לשיא חדש ב-18 שנים. כל המספרים והעובדות בכתבה.

בעולם האודיו נראה כי המעבר לדומיין הדיגיטלי הושלם, אבל למרות שמכירות הדיסקים (CD) צונחות משנה לשנה (ירדו כמעט בחצי במהלך ארבע השנים האחרונות), מתמודד מפתיע בדמות הפטיפון הוותיק עושה קאמבק הודות לעלייה משמעותית במכירות תקליטים שמתרגמת ל- 218 מיליון דולר בשנה החולפת.

תקליטים באנגליה

על פי דיווח של ה- BBC, בשנה הנוכחית (2014) נמכרו באנגליה יותר ממיליון תקליטים, זו הפעם הראשונה ב-18 שנים (מאז שנת 1996) בה נשבר רף המיליון והצפי הוא כי לקראת חודש החגים הקרוב, המספר יעלה עוד יותר. אם לפני חמש שנים, מדובר היה בעסק שגלגל כשלושה מיליון לירות שטרלינג, היום זה קפץ לעשרים מיליון. אמנם, צפוי כי תקליטים ימשיכו להוות נישה קטנה יחסית בתוך עולם המוזיקה הכולל (2-3 אחוזים), אבל זו נישה שממשיכה לגדול ומסתבר כי היא חיה ותוססת יותר משנה לשנה.


לדוגמה, התקליט החדש של פינק פלויד (The Endless River) שיצא 20 שנה לאחר הקודם מציג קצב גידול מכירות מהיר מאוד מאז תחילת הפצתו – 6,000 יחידות כבר בשבוע הראשון. למעשה, זהו התקליט שנמכר הכי מהר בשבוע הראשון מאז 1997. נכון לעכשיו, רב המכר של 2014 הוא תקליט ה- AM של ארקטיק מאנקיז ולפי הצהרת החברה שהייתה אחראית באנגליה על פרסום המצעד השבועי של תקליטי ויניל, הנוהג הזה עתיד לחזור בשנית, לאחר הפסקה ארוכה.

תקליטים באנגליה
מי אוהב תקליטים?
הז'אנר המצליח ביותר בתחום התקליטים הוא מוזיקת רוק ומי קהל המשתמשים? בגדול, נראה כי מדובר בשתי קבוצות: "הוותיקים" שגדלו לפני שנים עם פטיפון בבית וה"צעירים" שמתייחסים לתקליט כאל דבר מגניב ו- היפסטרי. יש תנועה ערה של רכישות תקליטים מיד שניה, במיוחד לאור המחירים הלא זולים של תקליטים חדשים שמגיעים ל- £25 בחנויות באנגליה – יקר יותר בהשוואה לדיסקים.

וידאו - איך מכינים תקליט - אולפני Abbey Road  המפורסמים:



תקליטים ושירותי מוזיקה דיגיטלית בארה"ב

על פי נתוני המכירות בארצות הברית, בשנת 2013 נמכרו 6.1 מיליון תקליטים, זו עליה משמעותית מאוד ביחס למכירות של פחות ממיליון בשנת 2006. גם כאן, רוב שוק המוזיקה נשלט ע"י הפצה דיגיטלית ברשת שתופסת 69% מהמכירות (שירותים כמו iTunes ועוד), זאת לצד תקליטורים (CD) שתופסים נתח של 23%. באופן מסורתי, הרווחיות של מכירת דיסקים הייתה גבוה בהרבה ביחס לשירותי סטרימינג (האזנה בזמן אמת דרך אינטרנט) ולראשונה בארה"ב, בחצי הראשון של 2014 מחזור המכירות של שירותים כאלו עקפה את זו של הדיסקים.

על אילו מספרים מדובר? (במחזור מכירות): השוק הגדול ביותר של מכירת יצירות מוזיקה הוא הורדות בתשלום, עם מחזור של 1.334 מיליארד דולר בחצי הראשון של 2014. במקום השני עומדת קטגוריית ה- Streaming (שירותים כמו פנדורה וכו') שגלגלה 860 מיליון דולרים באותה התקופה. במקום השלישי ניצבים הדיסקים עם 719 מיליון דולר ובמקום הרביעי מכירות תקליטים עם 149 מיליון דולר בחצי שנה – עליה של 43% ביחס לשנה החולפת.

תקליטים בארצות הברית

מקור הגרפים: https://www.statista.com/chartoftheday

מעבר לתגובות בפורום