קולנוע ביתי – מדריך לפורמטי אודיו / קול

ליאור קורן
09-04-2008 06:15

מה ההבדל בין מונו לסטריאו, מתי נכנסו לקולנוע הביתי שיטות אודיו היקפיות ומה נותנים לנו פורמטי האודיו החדשים באבחנה גבוהה?

בראשית היו החיים פשוטים: רמקול אחד, ערוץ אחד.

הכל התחיל עם ערוץ אחד של אודיו (מונו): אותות הקול מוקלטים על ערוץ יחיד, אז היה קיים במערכת רק רמקול בודד, היום אם ננגן קטע המוקלט בשיטת מונו, כל הרמקולים יקבלו את אותו אות האודיו.
אנו עלולים להתקל בשיטת המונו בהאזנה להקלטות קול / מוסיקה ישנות, בצפיה בחלק מערוצי הטלוויזיה או בסרטי קולנוע ישנים.

בסוף שנות החמישים של המאה הקודמת, פרץ לעולם השימוש המסחרי בשיטת הסטריאו, בה מוקלטים אותות האודיו בשני ערוצים (ימין ושמאל), בעזרת מיקום נכון של הרמקולים הקדמיים ומערכת סטריאו איכותית, ניתן להפיק סאונד בעל תחושת עומק, גובה ורוחב (Sound Stage) עם יכולת מיקום במרחב של כלי המוסיקה והזמרים.
דיסקי המוסיקה המוכרים (קומפקט דיסק) כמו גם מספר ערוצי טלוויזיה מנוגנים / משודרים בשיטה זו בנוסף על סרטי קולנוע שיצאו בעיקר בשנות ה-70 עד ה-90.

צליל היקפי
במערכת קולנוע ביתי בעלת מספר רמקולים, לכל רמקול יש תפקיד משלו:

סנטר: אחראי על השמעת דיבור / דיאלוגים
2 רמקולים קדמיים: מוסיקה, אפקטים
2 רמקולים אחוריים
: צלילי אפקטים וצלילי אוירה
1 (או 2) רמקול סנטר אחורי: צלילי אפקטים ואוירה
סאב וופר: בס עמוק, אפקטי פיצוצים

Dolby Pro Logic
4 ערוצים: עם חדירת סרטי הקולנוע אל הסלון הפרטי (בעזרת מכשירי וידאו) בשנות ה-80, אומצה שיטת סאונד חדשה שפותחה ע"י מעבדות "דולבי", בעזרת קידוד מידע נוסף על שני ערוצי הסטריאו הקיימים, הצליחו המפתחים לשדר מידע אל שני רמקולים נוספים: רמקול סנטר וערוץ אפקטים אחורי (שבפועל חובר לשני רמקולים שקיבלו אות זהה).
בשיטה זו, הצליחו בפעם הראשונה מהנדסי דולבי, ליצור סביבת קול בעלת אפקט צליל היקפי היוצר תחושה של קולנוע בבית.
בפועל, רוב המידע הקולי, התנקז אל רמקול הסנטר ושני הרמקולים הקדמים, לכן נדרש שיפור בשיטה (האנלוגית) בכדי להגיע לתחושת סראונד אמיתית.

פורמטי 5.1 ערוצים
- קולנוע ביתי אמיתי

Dolby Pro Logic II
5.1 ערוצים: בשנת 2000 יצאה לשוק הגירסה המשופרת של הפורמט הותיק, כאן כבר קיבלו הצרכנים 5 ערוצים מלאים ועוד ערוץ אחד של תדרים נמוכים עבור רמקול הסאב וופר.
במקרה זה, עדיין מדובר במקור שמבוסס על הקלטת שני ערוצים אשר מתוכה מצליח מעבד הקול ליצור 5.1 ערוצים עם תחושה ראליסטית של צליל היקפי.

Dolby Pro Logic IIx
גירסה נוספת זו של הפורמט, כוללת תמיכה ב-6.1 ערוצים או 7.1 (עם רמקול סנטר אחורי כפול).

Dolby Digital
5.1 ערוצים: מכשירי הלייזר דיסק, שהופיעו בארה"ב בשנות ה-90 (במאה ה-20), כללו בתחילה יכולת פענוח בפורמט פרו לוג'יק.
בשנת 1995, לראשונה, הוספה יכולת פענוח פורמט אודיו דיגיטלי חדש: דולבי דיגיטל.
להבדיל מפורמט Pro Logic שהתבסס על מקור שהוקלט בשני ערוצים, כלל פורמט דולבי דיגיטל 5 ערוצי אודיו נפרדים שקודדו דיגיטלית (בדחיסה), כך שכל רמקול קיבל את המידע שהוקלט עבורו במקור, בנפרד. כל ערוץ כלל את טווח התדרים המלא (20Hz-20,000Hz).
גם סאב הוופר קיבל ערוץ אודיו משלו אשר כלל רק תדרים נמוכים (20Hz-120Hz) ולכן כונה 0.1 ערוץ.

פורמט דולבי דיגיטל הינו פורמט האודיו הנפוץ ביותר בו מקודדים הפסקולים של סרטי DVD כיום.


DTS
5.1 ערוצים: חברת Digital Theater System מתחרה בחברת דולבי (ממציאת פורמט הדולבי דיגיטל) מאז אמצע שנות ה-90.
הסרט הראשון שיצא בפורמט קול זה היה Jurassic Park שיצא בשנת 1997 במהדורת לייזר דיסק.
גם פורמט DTS כולל 5.1 ערוצי קול דיגיטלים בקצב נתונים מעט גבוה יותר בהשוואה לפורמט המתחרה.

DTS :NEO6
5.1 ערוצים: בדומה לפורמט Pro Logic II, גם פורמט זה מסוגל ליצור שישה ערוצי קול מחומר שהוקלט במקור בתצורת סטריאו.

DTS 96/24
זהו פורמט ביניים עם איכות אודיו משופרת ביחס ל- DTS המקורי. עם דיוק ברמת 24 ביט מול 16 ביט המקוריים וקצב דגימה של 96kHz – כפליים בהשוואה לפורמט DTS הקודם.



פורמטים עם 6.1 / 7.1 ערוצים

דולבי דיגיטל EX / DTS ES Matrix
6.1 ערוצים: בפורמט זה, יצר מעבד הקול של רסיבר הקולנוע הביתי ערוץ קול שישי משילוב מטריציוני של שני ערוצי האפקטים האחוריים. כך, בעזרת עיבוד מוחכם, נוצר ערוץ רמקול סנטר אחורי "יש מאין".

דולבי דיגיטל Surround EX / DTS-ES
6.1 ערוצים: בשיטה זו, הוסף מידע מקודד עבור ערוץ נוסף, על ערוצי הסאונד הקיימים, כך שמעבד הרסיבר מקבל מידע עבור ערוץ שישי (רמקול סנטר אחורי).
לעיתים הועבר ערוץ נוסף זה לשני רמקולי סנטר אחוריים (7.1).


פורמטי אודיו High Definition

עם כניסת דור הוידאו באבחנה גבוהה, מתלווה לשיפור באיכות הוידאו גם קפיצה גדולה ברמת האודיו.

הפורמטים החדשים מגיעים עם מספר ערוצים רב יותר ובקצב נתונים גבוה מאוד אשר מעלים את תופעות הדחיסה שפגמו באיכות הפורמטים הקודמים (פסקול אודיו בפורמטים החדשים, נושא מידע רב יותר מאשר סרט DVD הכולל וידאו + אודיו יחדיו!).

7.1 ערוצים ומעלה
יתכנו מקרים בהם יגיעו פורמטים אלו גם בתצורת 5.1 ערוצים

Dolby Digital Plus
פורמט אודיו בקידוד משופר, אשר יכול להגיע לקצב נתונים של עד 6.144 Mbit/s ומספר מרשים של 13.1 ערוצי קול. מערכות אשר אינן תומכות בפענוח פורמט זה, יזהו אותו כפורמט דולבי דיגיטל רגיל (תאימות לאחור).

Dolby TrueHD
זהו אחד מהפורמטים בהם משתמשים בנגני ה- Blu-Ray החדשים (וגם בנגני HD DVD).
פורמט זה הינו עדיין דחוס (בדומה לכל הקודמים לו), אך הוא מסוגל להגיע לרמת המקור (Lossless) עם קצב נתונים גבוה ביותר של 18 Mbit/s (עד פי 35 יותר מפסקול דולבי דיגיטל רגיל).
איכות הצליל עומדת על 24 bit / 96 kHz ומספר הערוצים יכול להגיע עד 14 (למרות שתקן בלורי מגביל עד 8 ערוצי קול).
בהשוואה לפורמטי האודיו הקודמים, ל- TrueHD תהיה בד"כ איכות קול צלולה, מפורטת ומרשימה בהשוואה.

DTS – Master Audio
כמו מתחרהו מבית דולבי, גם פורמט זה תומך בקצב נתונים אדיר, במקרה הזה בקצב נתונים משתנה של עד 24.5 Mbit/s בדיסקי Blu-ray.
הפורמט הינו דחוס אך בעת ניגון הוא משוחזר ברמה שזהה לאיכות פסקול הסרט המקורי (Lossless). איכות דגימת שני ערוצי האודיו הקדמיים עומדת על 192kHz ו- 96kHz עבור שאר הערוצים עם דיוק ברמה של 24 ביט לכל הערוצים (עד שמונה).
מעבר לתגובות בפורום