4K בטלוויזיות – דו";ח מצב עדכני

ליאור קורן
14-11-2014 13:30

מה קורה בתחום ה- 4K? דו"ח מצב מארה"ב על ההתקדמות בשירותי וידאו 4K VOD, נתוני מכירות והסכמה בין היצרניות על לוגו אחיד של 4K ULTRA HD.

 

לקראת עונת החגים בארה"ב שנחשבת לשיא, מתארגנות ספקיות השידורים להרחבת שידורי ה- 4K על מנת לספק תמיכה ועידוד לרכישת טלוויזיות 4K. על פי חברת מחקר השווקים NPD, מכירות של טלוויזיות 4K בשנת 2014 (עד סוף אוקטובר) עומדות על 668 מיליון דולרים אשר מייצגות צמיחה של פי 9 ביחס לשנה שעברה. נכון לעכשיו, מדובר על 7% מתוך מחזור המכירות הכולל של מסכים.

מתוך סך המכירות של מסכי 4K, רוב הדגמים הנמכרים היו בגודל של 55"-65" (למעשה – 70% מהמכירות), במחיר ממוצע גבוה בהרבה (2,400$ בארה"ב) ביחס למחיר ממוצע של מסך HD רגיל (450$). בחלוקה ליצרנים, סמסונג מובילה עם 50% ממכירות הקטגוריה, אחריה סוני עם 25% ואח"כ LG ו- Seiki עם 11% לכל אחת. בשבועות האחרונים, נכנסה לתמונה גם Vizio האמריקנית והיא כבר גרמה לירידת מחירים ממוצעת של 10%, מה שאמור לעודד עוד מכירות.
על פי סקר שערך איגוד היצרניות של אלקטרוניקה בידורית, כ- 8% מהאמריקנים נקבו ב-"טלוויזיה" כמתנה הטכנולוגית שהם רוצים לקבל בעונת החגים.

תכני VOD 4K בארה"ב


נכון לעכשיו, הדרך הפופולרית וכמעט היחידה לצפות בתכני אולטרה HD, היא דרך שירותי וידאו אינטרנטיים. לדוגמה, העובדה שמסך הדגל של פנסוניק – AX800 לא תמך בשירות ה- 4K VOD של נטפליקס בארה"ב גרמה לביקורת רבה עליו, אך כעת משחררת החברה עדכון תוכנה שפותר את הבעיה ומאפשר לצפות בתכנים הללו – כולל תמיכה בקידוד ה- HEVC H.265 בו משתמשת נטפליקס.


Netflix 4K
DirecTV היא ספקית שידורים גדולה ומוכרת בארה"ב (דרך לוויין). החברה הכריזה על השקת שירות תכני 4K החל מהיום. בשלב הראשון, מוצעים 20 סרטים לצפייה ישירה דרך שירות ה- VOD של החברה, אבל, השירות נתמך כעת רק בטלוויזיות 2014 של סמסונג, בדגמים כמו HU9000 / HU8550 שמוגדרים כ- DirecTV 4K ready. דגמי 2013 של סמסונג (גם אלו עם 4K) אינם נתמכים וגם לא מסכים מתוצרת יצרנים אחרים.

במקביל, ספקית אמריקנית אחרת M-GO של תכני VOD הודיעה השבוע על שיתוף פעולה עם סמסונג להעברת תכני 4K. חברת M-GO היא ספק "פרמיום" שנוצרה משיתוף פעולה של טכניקולור עם דרימוורקס. על פי הצהרת M-GO, היעד הוא להגיע להיצע של 100 תכנים זמינים (סרטים וגם סדרות) עד לסוף השנה (2014) והמחירים יהיו מעט יקרים יותר בהשוואה לאיכות HD "רגילה": תוספת של 1$-2$ יותר מאשר תוכן Full HD מקביל (בהשכרת סרט לצפייה לזמן מוגבל) או 3$-5$ יקר יותר בעת רכישה (לצפייה ללא הגבלה).

לעומתה, חברת אמזון הצהירה כי לא תגבה תוספת מחיר על הצגת תכני 4K עתידיים למנויי מסלול הפריים שלה, זאת בתגובה להעלאת המחיר של Netflix בארבעה דולרים לחודש למי שמעוניין לצפות גם בתכני 4K. מי שנרשם לשירות ה- 4K של נטפליקס לפני חודש אוגוסט השנה, ימשיך לשלם את המחיר הקודם של 8 דולרים לחודש, זאת עד לאוגוסט 2016. העלאת המחיר באה בעקבות הסכמת ספקי התכנים לשלם יותר לחברות המפעילות תשתיות פס רחב, זאת על מנת להבטיח העברת נתונים מהירה הנדרשת לתכני Ultra HD.

4K ULTRA HD Connected
לוגו 4K אחיד

איגוד יצרני האלקטרוניקה הבידורית בארה"ב (CEA) סיכם בספטמבר על סימון אחיד שיוצג על טלוויזיות, מוניטורים וגם מקרנים בקטגוריית ה- 4K. הסכמה על לוגו אחיד באה כנראה למנוע חזרה על הבלבול שהיה בתקופת ה- HD  בין כמה לוגואים בניסוחים כמו HD Ready / Full HD / HD Ready 1080p. מדובר בשני לוגואים אשר מטרתם היא לסמן לצרכנים כי מדובר במוצר העומד בסטנדרטים המקובלים ל- 4K (מבחינת מספר של לפחות 3840x2160 פיקסלים בתצוגה ופרמטרים נוספים). הטרמינולוגיה המוסכמת לתיאור מסך כזה היא 4K Ultra HD על מנת לחנך את השוק להשתמש במושג אחיד מול הצרכנים. לוגו אחד מציג כאמור את המונח 4K ULTRA HD והשני 4K ULTRA HD Connected לציון תמיכה של המסך בשירותי הזרמת וידאו UHD דרך רשת האינטרנט.

מעבר לתגובות בפורום