האם הגודל כן קובע בצילום?

אלי כרמי
29-10-2014 06:55

רבים מדברים על גודל החיישן וחשיבותו בצילום, האם גם מצלמה גדולה יותר היא בהכרח טובה יותר? כמה מילים על הקנקן בצילום ועל מה שנמצא בתוכו.

באחד מחגי ישראל הסתובבתי ברחוב עם המצלמה שלי. למי שלא יודע, אני לא מסתובב ברחוב בלעדיה. מולי בחור צעיר שלף טלפון חכם מודרני ומרשים במיוחד וצילם עלמת חן שעברה לידו, היא לעומת זאת, מרשימה גם כן, מאוד לא אהבה את העובדה שמישהו ״מרגל״ אחריה עם מצלמה והבהירה לו במפורש שהיא לא אוהבת את זה. לאחר שניות בודדות, אותה בחורה יפה ראתה אותי עם מצלמת ה- DLSR שלי, שאליה מצורפת עדשה גדולה ומרשימה ומעליה מתנוסס פלאש גדול (פוזה של צלם מדופלם) ושאלה אותי אם אני יכול לצלם אותה. גודל הציוד שהיה ברשותי הביא את הבחורה להבנה שאני צלם מקצועי של מגזין או עיתון כזה שבטח יעשה אותה מפורסמת לכמה דיפדופים. אולי זה הגיוני, בדרך כלל אנשים נוטים לקבל מצלמות גדלות יותר כמצלמות טובות יותר ומצלמות קטנות ככאלה שאיתן לא יסתובב צלם מקצועי. זה אפילו לא ממש משפיע על המתרשם התורן להזכר שאחד מצלמי העיתונות היותר נחשבים בישראל (אלכם ליבק) מסתובב עם מצלמה די קטנה ולא ממש מרשימה של לייקה. אבל זה ברור, כולנו גדלנו עם המוטו של האולימפיאדה - גדול יותר, חזק ומהיר יותר.


האם יש לגישה הזו ביסוס בעולם הצילום? 

למען האמת, רוב הצלמים המקצועיים שפגשנו בעבר וגם רוב אלו שנפגוש בעתיד משתמשים במצלמות גדולות ואיכותיות יותר מאשר הצעצועים שלנו - הצלמים המזדמנים, כך שניתן להבין מאיפה מגיעה המסקנה הזו. השאלה האם זה באמת נכון גם למצלמות שאנחנו רוכשים כצלמים שלא אמורים להגיש עבודה ללקוח. האם לגודל הפיזי של גוף המצלמה יש קשר ישיר לאיכות התמונה? התשובה לכך היא מאוד פשוטה וקצרה - לא בהכרח. לגדול הפיזי של המצלמה אין שום קשר לאיכות התמונה שהמצלמה מצלמת. אבל לגודל החיישן יש ועוד איך. 

אכן, צלמים מקצועים בוחרים במצלמות גדולות אשר מאפשרות להם אחיזה נוחה ותפעול נוח של הפרמטרים הרצויים באותו רגע (מהירות תריס, רגישות חשיפה, צמצם, נקודות פוקוס ועוד) אבל מעבר לכך במצלמות אלו יש רכיבים איכותים שאחראים על הפקת תמונה טובה ואיכותית. כך שאם ניקח מצלמה עם רכיבים בינונים ונעטוף אותם בגוף מצלמה גדול לא נקבל תמונות טובות יותר מאותם רכיבים עטופים בגוף קטן יותר. אם כי נקבל שטח שיאפשר לנו לשנות פרמטרים באופן נוח יותר. דהיינו, ארגונומית יותר. אך הגדול הפיזי עצמו לא יהיה המשתנה המשפיע על איכות התמונה. 

אז אילו רכיבים כן חשובים לקבלת איכות תמונה טובה יותר?

 

בתוך המצלמה נמצא חיישן שקולט את האור פיקסל אחר פיקסל והופך אותם לתמונה. ככול שחיישן זה גדול יותר ובדרך כלל מודרני יותר, כך הוא מסוגל לקלוט טוב יותר את האור ולהפוך אותו לתמונה איכותית יותר. כך נקבל תמונה שהיא נקיה יותר מרעש רקע ומסוגלת להפיק טווח גוונים וטווח דינמי רחב יותר. ויש לכך גם יתרונות נוספים אך לא אכנס לפירוט טכני במאמר זה. למי שרוצה ממש להתעמק מוזמן להיכנס למאמר חיישן מצלמה דגיטלית - מהו סוד הפיקסלים.    

אז כן, הגדול כן קובע ובמצלמות של הצלמים המקצוענים בדרך כלל יש חיישן גדול יותר מאלו שיש במצלמות הקטנות שלנו. החישן הוא חלק חשוב מאוד במערכת, אבלבתוך המערכת הזו שלל משתנים המשפיעים על איכות התמונה ובניהם, עדשות ומעבד תמונה שככל שהם איכותיים יותר כך נקבל תמונה טובה יותר.

<בנוגע למעבד התמונה והעדשות שמהווים את המשתנים המשפיעים גם כן על איכות התמונה, ניכנס לעומק הדברים במאמר נפרד>

אם יצאתם קצת מבולבלים מהסעיף האחרון שלי, איך כל הסיפור הזה עוזר לנו אם אנחנו לא יכולים לדעת אם הרכיבים של המצלמה מסוימת טובים מרכיבים של מצלמה אחרת. יש לכך פתרון מאוד פשוט הגדול קובע, כן בעזרת הגדול נוכל לדעת איזה מצלמה איכותית מאחרת, אומנם זה לא יהיה הגדול הפיזי של המצלמה, אלא גודל החיישן.

כאשר חברה מייצרת מצלמה היא מכניסה למצלמה רכיבים ברמה דומה שעובדים טוב יחד וכך ככל שחיישן המצלמה גדול יותר, יש סיכוי טוב יותר שהמצלמה תספק תמונה טובה יותר מאשר מצלמה עם חיישן קטן יותר. יש לקחת בחשבון כי מצלמות החולקות חיישנים גדולים יותר הן גם יקרות יותר.

אז מה למדנו

כאשר אתם עומדים לרכוש מצלמה, גודל החיישן הוא נתון אותו קל למצוא. קל לדעת לאיזה דגם יש חיישן גדול יותר ולהסיק שהיא יהיה טוב יותר עבורנו. נתון זה מתחיל בחיישן הקטן ביותר המקובל במצלמות הקומפקטיות שגדלו הוא 6.17 על 4.55 מ"מ או  כפי שהוא מוצג בדרך כלל - 1/2.3''. הגודל הזה עולה ל- 7.44 על 5.58 מ"מ או שהוא מוצג כ 1/1.7'' בחיישן קצת יותר גדול. ההבדל בגודל אולי נראה לכם קטן, אבל הוא מביא שינוי גדול באיכות התמונה. כמובן שמצלמות טובות יותר תגיע עם גדול חיישנים גדולים עוד יותר למשל בגודל של 1'' או 8.8 על 13.2 במ"מ עבור מצלמות קומפקטיות מאוד מתקדמות והן בגדלים עוד יותר גדולים במצלמות שניתן להחליף בהן עדשות כדוגמת מצלמות DSLR או מצלמות ללא מראה. אתם מוזמנים לבדוק זאת (גודל החישן תמיד מפורסם באתר החברה שמייצרת את המצלמה) ולראות למשל שרוב מצלמות דמויות ה SLR מגיעות עם חיישן בגדול כ- 1/2.3'', שהוא כאמור הגדול הקטן ביותר שיש ולכן אני אישית לא אוהב את המצלמות האלו שיש להם גוף גדול וראש (חיישן) קטן.

ולסיכום, הרשו לי לסיים בצורה הכי בנאלית שאפשר

אל תסתכלו רק בקנקן כי אם במה שיש בתוכו, דהיינו החיישן שבו. אם כך, הגדול חד משמעית כן קובע וזה נכון לכל המצלמות גם למקצועיות ביותר. אני יכול להבטיח לכם כי גם צלמים מקצועיים בודקים מצלמות לפי גודל החישן כאחד הנתונים החשובים בבחירת מצלמה.

מעבר לתגובות בפורום