OLED – מתי נראה ייצור המוני וירידת מחירים?

ליאור קורן
06-10-2014 05:55

עדכון מצב: מה קורה עם טלוויזיות ה- OLED, מי היצרנית שחנכה מפעל יצור חדש, מתי המחירים ירדו ואיזה תחום ממתין במיוחד לטכנולוגיית התצוגה המבטיחה?

ממתינים ל- OLED

על טכנולוגיית ה- OLED דיברנו רבות בעבר, במהלך שנות ההמתנה לדור הבא של המסכים נחשפנו לדוגמאות מבטיחות של אבי טיפוס ובכל המקרים, נוכחנו לדעת כי ה- OLED מציע יופי של יתרונות באיכות התמונה על פני טכנולוגיית המסכים השלטת כיום – LCD. אנחנו מדברים על אפשרות להציג שחור מוחלט בתמונה, זויות צפיה רחבות במיוחד, זמן תגובה מהיר ביותר, מסך שהינו דק יותר מסמארטפון וחסכוני בצריכת חשמל. הפיקסלים הזוהרים במסך OLED מרשימים כמעט כל אחד שצופה בהם, אבל, עד עתה, לא היו אלו רבים, משום שמספר דגמי המסכים היה זעום. לפני שש שנים, היתה זאת סוני אשר השיקה טלוויזיה מסחרית ראשונה מבוססת OLED, בגודל 11״ בלבד ורזולוציה קטנה מ- HD, אבל במחיר גדול של כ- 2,500$. המסך הזה נמכר בעיקר ביפן, במספר יחידות קטן יחסית ולאחר הפסקת המכירה נאלצנו להמתין שוב מספר שנים עד להשקת טלוויזיה מסחרית נוספת.

במהלך אותן שנים, נרקמו כמה בריתות בין חברות מתחרות ונעשו מאמצי פיתוח גדולים, אבל עדיין, כל שנה היינו רואים בתערוכות דגמי אב טיפוס, כאשר נציגי החברות מסרבים לתת מועד השקה צפוי ומושכים שוב ושוב בכתפיהם עם חיוך נבוך.

נדרשו עוד חמש שנים עד ש-LG וסמסונג הכריזו בשנה שעברה על תחילת מכירת טלוויזיות OLED מסחריות, בגודל 55״ ורזולוציית Full HD. אבל, רק LG יצאה עם כמה דגמים במכירה מסחרית לקהל הרחב (מסכים שטוחים וגם קעורים) כאשר סמסונג דוחה שוב ושוב את מועד ההשקה, ממשיכה להתמקד בעיקר בטלוויזיות LED ומשחררת לבסוף דגם אחד למכירה מוגבלת. כצפוי, מחיר מסכי ה- OLED היה יקר (פי 3-4 ממסך LED LCD מתקדם).

טלויזיות OLED / LED / 4K בתערוכת IFA


אך נראה כי LG ממשיכה להשקיע מאמצים בכיוון הזה והשנה היא הקימה לראשונה מפעל יצור בשם M2 עם פסי יצור יעודיים ל- OLED בתהליך פשוט ואמין יותר ביחס לקו הראשון. חשוב לדעת, כי בשנים הראשונות של טכנולוגיית מסך, הרבה מאוד פאנלים של מסכים נפסלים למכירה לאחר יציאתם מפס הייצור (בגלל פיקסלים שרופים ותקלות אחרות). זה קרה בעבר בשנים הראשונות של מסכי LCD וקורה גם ב-OLED: אחוז הפסילות גבוה מאוד ולכן גם המחיר ללקוח משקף את כמות החומרים שהולכת לאיבוד בתהליך. על פי דברי נשיא LG באנגליה, בפס הייצור החדש, ביחס לשנה שעברה, מצליחים לייצר בהצלחה כמות כפולה של פאנלי מסכים, עם אותה כמות חומרים. ״זה עדיין לא מגיע לאחוזי ההצלחה במסכי LCD, אבל זה מספיק בכדי לאפשר הוזלת מחיר משמעותית ביחס לעבר״. בישראל, זה מתרגם למחיר של 28,000 ש״ח למסך שעלה כפול מזה בשנה שעברה. קו הייצור M2 מסוגל לייצר שישה מסכי 55״ מיחידה אחת של זכוכית ושלושה מסכי 65״ מיחידה אחת. בהשוואה, על פס הייצור הקודם M1, אפשר היה להפיק רק 1.5 יחידות של 65״ מאותה יריעת זכוכית (כאשר שליש מהחומר הולך לאיבוד).

הדור הבא – OLED 4K

טלוויזית ה- OLED 4K של LG בגודל 65״ תחל להמכר במהלך החודש הקרוב בארה״ב במחיר של כ- 10,000$, אלינו היא תגיע במהלך השבועות הקרובים, במחיר יקר יותר, גם בזכות מס הטלוויזיות של יאיר לפיד. המשך, יגיע גם מסך גדול יותר עם 77״ ותג מחיר אסטרונומי שלא נחשף עדיין. העובדה כי LG הצליחה לעבור לדור הבא ולדחוס הרבה יותר פיקסלים בפאנל המסך (8 מליון במקום 2) מעודדת ומראה כי יש התקדמות ממשית, למרות שהמחיר עדיין גבוה מאוד.

טלויזיות oled 4k 77


רבים מחובבי הוידאו (״וידאופילים״) ממתינים על הגדר בנושא שדרוג המסך, בציפיה לירידת מחיר צפויה. ואכן, ירידה של 50% במחיר תוך שנה היא לא דבר מובן מאליו ואם זה ימשיך בקצב הזה, אז בעוד שנה נוכל לרכוש מסך OLED בגודל 55״ במחיר של 14,000 ש״ח. אבל, לא בטוח כלל שניתן לצפות לירידה דומה במחיר, היא תלויה במשתנים רבים כמו זמינות חומרים ליצרן, הרחבה נוספת של פסי הייצור, מצב כלכלי עולמי, מתחרים בשטח ועוד.

הסינים מציעים OLED
בשלב זה, נראה כי רוב יצרניות מסכי הטלוויזיה, ממשיכות להתמקד בטכנולוגיית ה- LED LCD שהפכה לשלטת המוחלטת בתחום. אבל, בתערוכת IFA האחרונה, ניתן היה לראות בביתנים רבים, טלוויזיות OLED בגודל 55״, גם מתוצרת חברות סיניות. ברוב הגדול של המקרים, מדובר בפאנל OLED של LG שנמכר לאותן חברות שעטפו אותו בעיצוב וממשק שלהן, אבל עצם יציאה לשוק של דגמים סיניים כאלו, יכול להביא לירידה המבורכת במחירים. מנגד, יצרניות כמו סמסונג, פנסוניק וגם סוני ממשיכות להשקיע בפיתוח מסכי OLED גדולים תוך מציאת שיטות יצור יעילות (זולות ואמינות) מספיק עבור השקה מסחרית עתידית של טלוויזיות כאלו.

Haier - טלויזיות OLED / LED / 4K בתערוכת IFA


OLED זה לא רק טלוויזיות

אמנם, טכנולוגיית ה-OLED תופסת בימים האלו את מרכז תשומת הלב בעיקר בתחום המסכים הגדולים, אבל היתרונות שלה באים גם לידי ביטוי בתחום שעומד להיות החם ביותר בעולם האלקטרוניקה הבידורית: מחשוב לביש.

המחשוב הלביש עומד לפני הפריצה הגדולה שלו, במיוחד לאחר הכרזות החודשים האחרונים על שעונים חכמים חדשים בדגמים מוטו 360 של מוטורולה, שעון ה- LG G Watch R, שעון ה- Gear S של סמסונג וכמובן ה- Watch של אפל שיתחיל להמכר בתחילת השנה הבאה. על פי נתוני חברת מחקר השווקים IHS, מחזור המכירות בקטגוריה אמור לעלות מ- 300 מליון דולר השנה והתחזית עד שנת 2023 מדבר על גדילה עצומה של 80% בכל שנה, עד לסכום משוער של כ- 23 מיליארד דולר.

LG G Watch R
כבר עכשיו, סמסונג עושה שימוש ב- OLED בשעון החכם שכולל מסך קמור (מעוגל כלפי חוץ), LG משתמשת בפעם הראשונה בקטגוריה במסך עגול לגמרי בדגם שלה, גם הוא בטכנולוגיית OLED. לצגי אולד, יש יתרון בזכות היכולת ליצור מסכים בצורות שונות, כמו מרובע, עיגול או משולש, וזה מהווה יתרון חשוב בקטגוריה בה העיצוב חשוב לא פחות מהיכולת הפונקציונלית. יתרה מזאת, כבר לפני כמה שנים, הציגה חברת סוני בתערוכת CES מסכים קטנים גמישים ואילו LG חשפה לפני כמה חודשים מסך שאפשר לגלגל אותו כמו בריסטול. בנוסף לעיצוב, מסכים המיועדים לשימוש במוצרי מחשוב לביש, נדרשים להיות חסכוניים בצריכת החשמל ובעלי נראות טובה גם בשימוש בחוץ – בתנאי שמש ישירה. בטכנולוגיית ה-OLED, העובדה שכל פיקסל כולל חומר זרחני המאיר עצמאית ואינו דורש תאורה חיצונית מאחורי הפיקסל (הנדרשת במסכי LED LCD) מסייעת לחסוך באנרגיה כאשר מוצג צבע שחור במסך והפיקסל נכבה לגמרי.

סמסונג Gear S
נכון לרגע זה, מחיריהם של שעונים חכמים מתוצרת המותגים הידועים נע בין 250$-400$, מחיר שהוא יקר יחסית וגם השימושיות עדיין מוגבלת (רובם דורשים סמארטפון צמוד ומחובר אלחוטית בכדי להציג יכולת מלאה). רק כאשר המחיר ירד לרמה עממית יותר, הקטגוריה תמריא במכירות שלה וטכנולוגיית ה- OLED תהפך להיות החבר הצמוד של המשתמש הממוצע.

מעבר לתגובות בפורום