אחד על אחד עם חברת הכבלים AudioQuest

נמר לוי
02-10-2014 18:45

ראיון אישי עם אחד מבכירי יצרנית הכבלים הידועה AudioQuest מציג כמה מהשיקולים העומדים בפיתוח כבל, על החומרים המתאימים (נחושת וכסף), מדוע מחיר כבל יכול לעבור את ה- 100,000 ש"ח ואיך החברה הבינלאומית רואה את השוק בישראל.

מנהל המכירות של חברת אודיוקוואסט האחראי על אירופה ואסיה הגיע לישראל לרגל תחילת הייבוא ע"י חברת ט.ר אלקטרו סטריאו. כאשר מבקשים אותי להגיע ולהתחכך עם אחד מהתחומים הכי מעניינים באודיו (כבלים) אני לא יכול לסרב. אז הלכתי, שמעתי את ההבדלים, שאלתי שאלות רבות ולמדתי המון על החברה ומוצריה, על מה שעומד מאחוריה ואפילו מדוע מחירי כבלים מגיעים לסכומי עתק של עשרות אלפי אירו ל-2.5 מטר.

בכל פעם, מדהים אותי מחדש כיצד התחום הזה, של כבלים יעודיים לאודיו, מעורר כל כך הרבה יצרים אצל חלק מאתנו. עבורנו, הבדלים בין כבלים שמיעים בהחלט, ישנם דיווחים רבים ואף מדידות שמוכיחות את ההבדלים. כך היה גם בהדגמה שביצעו אנשי ט.ר אלקטרו סטריאו, ההבדלים בין כבל אודיוקוואסט לכבל ממותג אחר היו בולטים. לשם הענין, לא משנה מי מהם היה טוב יותר, עצם הופעת ההבדלים המשמעותיים בניהם אמורה לערער כל טענת ״אין הבדלים בין כבלים״ בקרב חובבי האודיו. כל שצריך זה זוג אוזניים תקינות, מיומנות בהאזנה שמסוגלת לאפיין את ההבדלים ולדעת להתרכז בהם.

AudioQuest הוקמה בשנת 1980 ע"י William E. Low - Bill שעסק בהרכבת קיטים של מערכות אודיו עוד מ- 1972. מטרת החברה המוצהרת היא, כמובן, לייצר את הכבלים הטובים ביותר שניתן, בטווח מחירים שמאפשר לכולם לרכוש את המותג. על מנת ללמוד עוד על היצרן ועל העומד מאחוריה נפגשתי עם אחד מאנשי החברה הבולטים: Adam Shaw - Cotterill והוא בהחלט חי ונושם את המוצרים של אודיוקווסט. אדם אחראי על כל תחום המכירות באירופה ובאסיה - השוק העיקרי של החברה שנחשבת כיום ליצרנית הכבלים הגדולה ביותר. ליצרנית מאות דגמים, כמו כבלי וידאו להכנה עצמית, אותה מקבלים במזוודה עם שלל קונקטורים ומכשירי חיבור והצמדה של הקונקטור למוליכים המבוקשים, כבלי אודיו במנעד מחירים של החל מכמה עשרות שקלים למטר ועד למעל מאה אלף ש״ח ל-2.5 מטר. למעשה, ב-"חלון הראווה" של החברה, תמצאו כל סוג של חיבור, כבל וקונקטור.

AudioQuest כבלים
נחושת או כסף?

אדם סיפר על המפעל של AudioQuest שיושב במדינת קליפורניה בארצות הברית, על המתכות בהן משתמשים אנשי החברה וכיצד הן מטופלות על מנת לייצר הולכה מושלמת של האות. היצרנית משתמשת במוליכים מסוג נחושת בדגמי הכניסה ובדגמים הבינוניים ומוליכי כסף בדגמי העל. אודיוקוואסט טוענת ששילוב של שתי מתכות (כסף ונחושת יחד) אינו הדרך הנכונה ליצור כבל אודיו אשר אמור להעביר את מלוא טווח התדרים. המטרה היא לייצר כבל איכותי ממתכת אחת תוך תשומת לב רבה לבידוד המוליך על מנת לבטל השראות מבחוץ. אבל, עבור מטרות אחרות, נעשה בהחלט שימוש בשילוב של שתי המתכות, למשל עבור כבלי Ethernet, S/PDIF, HDMI ו- USB אשר מעבירים תדירויות גבוהות - שם נעשה מעבר של האות באופן מלא כמעט על פני השטח של הכבל (Surface) והוספת כסף תורמת במקרה הזה לשיפור משמעותי. הדבר נעשה גם בכבלים יעודיים לסאב וופר אשר מעבירים טווח תדרים מוגדר. במהלך השיחה המעניינת, עלו לא מעט פרטים טכניים על אופן עיבוד המתכות ועקרונות בניית כבלים, מידע שניתן למצוא באתר החברה.

לאחרונה החלה היצרנית האמריקאית לשווק ערכות הכנת כבלים לוידאו ואודיו באופן עצמאי. הערכות כוללות מכשירי שידוך קונקטורים למוליך, מוליכים שונים במבחר עצום של מגוון חומרים ואיכויות. זה בהחלט רעיון מעניין ביחס לטכנולוגיה המשתנה בתחום הוידאו. כבלים דיגיטלים שמשתנים מ- HDMI 1.4 שיודע להעביר תלת מימד, לכזה שיודע להעביר רזולוציה קיצונית יותר ועוד. אודיו קווסאט מאפשרת ללקוח לרכוש את הרכיבים ולהכין את הכבל בעצמו במחירים נוחים יותר. מכיוון שזמנינו היה דל יחסית, ולא הלכנו ישר על הראיון אם כי שיחת חולין על התחום ועל השוק הישראלי, הספקתי לשאול אותו את מה שהיה חשוב לי באמת לדעת.

השאלה הראשונה ששאלתי אותו היא כיצד משחררים דגם לשוק ובאיזו תדירות. התשובה היתה מפתיעה: ״הדגמים לא משוחררים בתזמון מתוכנן עתידי, אלא משתחררים לבד במהלך הפיתוח. במעבדות שלנו כל הזמן מנסים טכניקות חדשות לשפר את הצליל. ברגע שמשיגים שיפור משמעותי המוליך המשופר מתחיל להתגבש לכדי כבל מוגמר. הפיתוח יכול לקחת שנים עד שבחברה מחליטים שזה יהיה הדגם הבא״.

AudioQuest כבלים
אז למה זה יקר?

שאלתי את אדם מה מביא את הכבלים למחירים אסטרונומים של מעל 100,000 ש״ח:

״לאנשים אין באמת מושג כמה קשה לפתח מוליך איכותי. כמה שעות עבודה מושקעות בכל כבל, כמה מוליכים נכשלים בביקורת האיכות שלנו וכמה שעות האזנה משקיעים בכל מוצר. פיתוח של כבל הוא לא רק המוליך אם כי המעטפת שלו, הקונקטורים שגם הם מיוצרים במפעל ונסיונות של שילוב חומרים שונים בכבלים ובמעטפת. לאחר מכן יש מבחני האזנה והשוואות שגם הם בסופו של דבר מהווים שבועות של בדיקות, לעיתים חוזרים למעבדה לשינויים קלים וחוזרים לבדיקות האזנה. פיתוח כבל משלב שעות רבות של האזנה מול עבודה רציפה במעבדת הפיתוח ובמפעל היצור. בסופו של דבר, ביחס לשעות העבודה והפיתוח שמושקע בכל מוליך, מעטפת וקונקטורים, אתה תגלה שהמחירים הם לא רק לא יקרים אם כי הוגנים לחלוטין. יחד עם זאת, מי ששומע את ההבדל ומוכן לשלם את המחיר עבור ההשקעה והתוצאה שאנו יודעים להגיע אליה, כנראה חושב שמדובר בעסקה משתלמת.״

מה לגבי הטכנולוגיה שעוברת בהדרגה למרחב האלחוטי?
״אנחנו לא חוששים מזה משום שהוכחנו פעמים רבות כי חיבור חוטי נשמע (נכון להיום) או נראה טוב יותר מכל חיבור אלחוטי. יחד עם זאת, אודיוקוואסט לומדת תמיד להתאים את עצמה לדרישות הלקוחות. עד היום, לא נתקלנו באדם ששמע את ההבדלים בין חיבור כבל לאלחוטי ובחר בחיבור האלחוטי.״

יש לכם משהו חדש בקנה?
״תמיד יש לנו מוצרים חדשים. אנחנו תמיד ערים לשוק. אני יכול להגיד לך שאנחנו אף פעם לא מפסיקים לנסות ולשפר את המוצרים שלנו.״

ומה לגבי מדידות?
״במעבדות של החברה מבצעים מדידות לכל כבל גם במסגרת היצור עצמו והשלבים שבו, וגם במסגרת ביקורת האיכות. מיותר לציין כי כל הכבלים שלנו עוברים ביקורת איכות מחמירה על מנת שלא תהיינה סטיות בין כבל אחד לרעהו מאותו הדגם.״

כיצד יצרנית כבלים רואה את השוק הישראלי?
״בישראל ישנה מודעות גדולה לאודיו ווידאו היי אנד. אנו רואים זאת גם על פי המוצרים שמיובאים ארצה ועל פי הדרישות של חובבי האודיו וידאו. ישראל מהווה שוק חשוב למרות שהוא אינו גדול. אנו שמחים לשווק את המוצרים שלנו בישראל ומקווים שהמאזינים והצופים יחשפו למוצרים שלנו.״
 
Adam Shaw - Cotterill עם נמר לוי
סיכום

המפגש עם אדם היה לא רק מעניין ונעים אם כי גם מלמד ומאיר. למדתי על היצרן והפילוסופיה שלו המון. על השאיפה לשלמות והאהבה האדירה למוסיקה, על היכולת לייצר מוצרי על בשילוב מוצרים לעם באיכויות יוצאות דופן, בזכות היכולות הכלכליות והטכניות של היצרן. הבנתי מדוע כבל יקר הוא יקר וכיצד בעצם משחררים דגמים חדשים לשוק. יצא לי לדבר עם כמה וכמה יצרני כבלים ולפגוש מגוון יצרני אלקטרוניקה ורמקולים. אני יכול לומר כי יש מכנה משותף בין יצרן אלקטרוניקה ויצרן רמקולים. אבל בכבלים זה שונה: יש שם משהו הרבה פחות ״מהונדס לפי תבנית״ אלא יותר ״הליכה בעקבות מחקר בשטח״. זה לא עניין של יותר או פחות טוב, נכון או לא נכון. זה פשוט המצב.


היבואנית ט.ר אלקטרו סטריאו מצהירה כי היא תמכור את כבלי אודיוקווסט בישראל במחירי אירופה.

מעבר לתגובות בפורום