שלל מצלמות חדשות - סיכום הכרזות תערוכת פוטוקינה

ליאור קורן - קלן
18-09-2014 06:55

תערוכת הצילום פוטוקינה חושפת לצלם החובב סמארטפון עם חיישן מצלמה מרשים כמו גם דגמים רבים של מצלמות קומפקטיות עם חיישנים גדולים, צילום וידאו 4K, דגמי DSLR ומצלמות ללא מראה בעיצוב רטרו ומפרט מתקדם.

עולם המצלמות עבר תהפוכות גדולות בשנים האחרונות. קטגוריית המצלמות הקומפקטיות הפשוטות שהיתה הפופולרית ביותר בשנים עברו, הוכרעה ע״י הסמארטפונים. אבל זה לא אומר שהפסקנו לצלם אלא להפך: אנשי חברת ניקון סיפרו במסיבת העיתונאים על מחקר שגילה כי בשנה האחרונה צולמו בעולם יותר תמונות מאשר בכל השנים לפני כן מאז הולדת המצלמה הראשונה! הנגישות המוחלטת של סמארטפון ביד, בצירוף השיפור באיכות המצלמות בטלפונים גרמו לצמצום דרסטי במכירת המצלמות  הפשוטות.


אבל, כאשר חובב הצילום מגיע כבר לחנות ורוצה לרכוש מצלמה, הוא מחפש אחת שתציג פער ניכר מול הסמארטפון, הן באיכות התמונה והן בשלל תכונות וקלות תפעול. מגמה זו גרמה להתחזקות מכירות של מצלמות קומפקטיות מהקטגוריה הבכירה, אשר מגיעות כעת עם חיישנים גדולים מבעבר, עדשות איכותיות עם צמצם גדול ויכולות צילום וידאו מתקדמות שגם הן גרמו לחיסול הנישה של מצלמות וידאו יעודיות.

כתוצאה מכך, רוב יצרניות המצלמות, מתמקדות כעת בפיתוח דגמים קטנים ומשוכללים במיוחד. מהצד השני של הסקאלה, גם חובבי צילום מתקדמים / חצי מקצועיים שדבקו בנאמנות למצלמות DSLR, מתחילים להעדיף מצלמות ״ללא מראה״ המספקות ביצועים דומים לאלו של DSLR, אבל כוללות עינית אלקטרונית המתאימה גם לצילום וידאו ומייתרות את הצורך בסחיבת ציוד השוקל קילוגרמים רבים על הכתף.

מצלמה סמארטפון - Panasonic CM1

פנסוניק הפתיעה בתערוכה עם הכרזה על סמארטפון מצלמה אשר מכיל חיישן גדול במיוחד של 1״ אותו ראינו עד היום רק במצלמות קומפקטיות מתקדמות כגון דגמי RX100 של סוני או סדרה 1 של ניקון. החיישן - עם רזולוציה של 20 מגה פיקסל, מבטיח להציג תמונות באיכות שטרם ראינו אותה בקטגוריית הסמארטפונים, כולל בתנאי תאורה חשוכים יחסית ומאפשר לצלם גם וידאו ברזולוציית 4K. המתחרה היחיד נכון לעכשיו בשוק הוא סמסונג K ZOOM שכולל עדשת זום, אבל חיישן קטן בהרבה. ה-CM1 מעוצב באופן נאה, כמצלמת רטרו שטוחה ולחיישן, משודכת עדשת לייקה עם אורך מוקד קבוע של 28 מ״מ וצמצם F2.8. מפרט הסמארטפון ניצב בחזית עם מעבד סנאפדרגון 801, מסך 4.7״ Full HD, זיכרון 2GB RAM ונפח אחסון 16GB עם תמיכה בכרטיס זיכרון חיצוני.

פנסוניק CM1
מודול מצלמה אלחוטי לסמארטפונים

סוני יצאה לפני כשנה עם רעיון מקורי בדמות סדרת ה- QC: מודולים אלחוטיים של מצלמה הכוללים חיישן ועדשה בלבד (בגוף קטן ללא מסך), הם מתחברים עם מתאם לסמארטפון מסוג אנדרואיד כאשר מסך הטלפון משמש כלוח בקרה ומוניטור. הפעם, סוני משיקה דגם חדש – QX1 והפעם הוא כולל חיישן גדול של מצלמת DSLR עם 20.1 מגה פיקסל, אפשרות להחלפת עדשות (זום, רחבה, פריים ועוד) ואפילו פלאש פנימי משלו. השילוב הזה אמור להפיק תמונות איכותיות הרבה יותר מכל מצלמת סמארטפון, אבל פיזית הוא גדול יחסית וצפוי לאתגר מבחינת תפעול. לצד היחידה הגדולה, הציגה סוני מודול אלחוטי נוסף וצנום יותר, ה- QX30 אשר מגיע עם חיישן קטן בהרבה, אבל כולל עדשת זום X30 עם טווח מרשים של 24-720 מ״מ.

סוני QX1
אבל מסתבר כי סוני היא לא היחידה בחבורה שחושבת מחוץ לקופסה: אולימפוס חשפה בתערוכה קוביה קטנה בשם OPC עם חיבור לעדשה. זהו מודול מצלמה אלחוטי (עם חיישן מיקרו 4/3 כמו במצלמות הבכירות של החברה) אך להבדיל מדגמי סוני, אמור להתחבר אל כל יחידה מבוססת אנדרואיד וגם iOS של אפל. אולימפוס פותחת את הפלטפורמה למפתחי אפליקציות והיא רוצה ליצור כר פעולה חופשי יצירתי למודול המצלמה האלחוטי שלה. אז אם אתם מפתחי אפלקציות ורוצים להשתתף בפרוייקט, אולימפוס מזמינה אתכם אל האתר היעודי: https://opc.olympus-imaging.com/en/index.html

מצלמות קומפקטיות מתקדמות

כאמור, הלקוחות מחפשים כיום מצלמה עם גוף קל וקטן יותר, אך מצפים לתמונות איכותיות. כתוצאה מכך, חיישנים בגודל 1״ הפכו לפופולריים בקטגוריית הקומפקטיות המתקדמות ואחרי שסוני הוציאה כבר כאמור ארבעה דגמים עם חיישן כזה וגם פנסוניק יצאה עם ה- PZ1000, כמו גם סמסונג ואחרות, קנון מצטרפת לחבורה עם ה- Canon G7X. בהשוואה, החיישן כאן גדול פי שלושה מאשר זה המצוי בדגם G16 (שהיה עד לא מזמן המוביל בקו הקומפקטיות של החברה), אך עדיין מאפשר לשמור על גוף קטן. ה- G7X מציעה 20.2 מגה פיקסלים, צילום וידאו 1080/60p, קישוריות WiFi, מסך אחורי מפרקי בגודל 3״ (אך ללא עינית אלקטרונית). קנון הצליחה להשיג עם העדשה טווח מעט גדול יותר מאשר המתחרים (24-100 מ״מ) תוך שהיא שומרת על צמצם גדול יחסית של F1.8-2.8. לעומתה, חברת Fujifilm הציגה את ה- X30 עם חיישן דומה לדגם הקודם, אך הפעם, החליפה את העינית האופטית הפשוטה באחת אלקטרונית משוכללת.

Canon G7X
מגדילים את החיישן

פנסוניק הולכת צעד נוסף קדימה ומצליחה להכניס חיישן עוד יותר גדול לסדרת הדגל LX בקו המצלמות הקומפקטיות שלה. בעוד החיישן של הדגמים הקודמים היה קטן יחסית 1/1.7״, ה- פנסוניק LX100 מגיעה עם חיישן גדול פי חמישה, בפורמט מיקרו 4/3 בו נעשה שימוש במצלמות הגדולות יותר כמו GX7 / GH4. גוף המצלמה עוצב ברוח ״רטרו״ עם היצע של גלגלות פיזיות וחוגות לצרכי תפעול - מסביב לעדשה יש טבעת צמצם פיזית, דומה למצלמות הפילם ״של פעם״ וגם את מהירות הסגר, בוחרים בעזרת גלגלת פיזית עם שנתות ולא דרך גלגלת ותפריט. עדשת ה- LX100 מציעה טווח זום של 24-75 מ״מ, עם צמצם גדול F1.7-2.8. הלומיקס LX100 כוללת עינית אלקטרונית בעלת רזולוציה גבוהה עם 2.76 מליון נקודות והיא מסוגלת לצלם וידאו 4K בקצב פריימים 30p. מערכת המיקוד המהירה שלה (DFD) נלקחה מהדגם הבכיר GH4 והיא מציעה גם קישוריות אלחוטית WiFi עם NFC.

פנסוניק Lumix LX100
בנוסף, השיקה פנסוניק את Panasonic GM5 אשר מהווה כיום את המצלמה הקטנה ביותר הכוללת עינית אלקטרונית ואפשרות החלפת עדשות, עם חיישן מיקרו 4/3 ברזולוציית 16 מגה פיקסל.

Olympus E-PL7 – מצלמה ללא מראה בסגנון רטרו

המצלמה השישית בסדרת ה-PEN מגיעה בעיצוב הרטרו האופייני, אך עם מפרט משופר הכולל  מנגנון סגר מכני חדש שאמור למנוע תופעת רעד וטשטוש בתמונה ומסך אחורי מפרקי, ניתן להטיה עד ל- 180 מעלות עבור צילום סלפי – אך הפעם בכיוון מטה. 

ה- E-PL7 כוללת גם קישוריות WiFi פנימית וחובבי העלאת תמונות "יצירתיות" לפייסבוק ישמחו לראות כי נוספו לתפריט פילטרים אומנותיים חדשים. חיישן המצלמה בפורמט מיקרו 4/3 עם רזולוציית 16 מגה פיקסל ומערכת איזון רעידות בגוף המצלמה (מייצבת רעידות עם כל עדשה מחוברת) בשלושה צירים. אם בחרתם לעשות שימוש בעדשה עם מיקוד ידני, תוכלו להעזר במנגנון ה- Focus Peaking שצובע את החלקים בתמונה שנמצאים בפוקוס וקצב הצילום הרציף עומד על 8 תמונות בשניה.

אולימפוס E-PL7
Olympus 40-150mm
אולימפוס השיקה בתערוכה גם עדשת זום איכותית עבור מצלמות ללא מראה בפורמט ״מיקרו 4/3״ אשר מגיעה עם טווח זום חסר תקדים של 40-150 מ״מ עם צמצם קבוע בגודל F2.8, בגלל גודל החיישן במצלמות אולימפוס שמגיע עם מקדם קיטוע (Crop X2), הטווח בפועל עומד על 80-300 מ״מ. יש בנמצא עדשות עם טווח דומה, אבל לא עם צמצם גדול יחסית של F2.8 המאפשר להכניס יותר אור אל חיישן המצלמה, עבור צילום בתנאי תאורה חשוכים יחסית. בהשוואה, עדשות מקבילות של ניקון וקנון מציעות טווח של 70-200 מ״מ עם גודל צמצם דומה והן שוקלות כ- 1.5 ק״ג לעומת 880 גרם של האולימפוס. העדשה עמידה בפני אבק, נתזי מים או טמפרטורות נמוכות במיוחד, יש לה גם מנגנון מיקוד מהיר ושקט.

אולימפוס 40-150 מ״מ F2.8 Pro
מצלמות DSLR

ניקון D750
כצפוי, שתי ענקיות הצילום ניקון וקנון ממשיכות לדבוק בעולם ה-DSLR (הן מתפרנסות ממנו היטב בזכות היצע עדשות גדול), ניקון השיקה את D750 – מצלמה עם חיישן בגודל מלא (Full Frame) בעל 24 מגה פיקסל ומקבץ תכונות שנלקחו משני דגמים אחרים בסדרה. החיישן נלקח מהדגם ״הנמוך״ יותר בהיררכיה – D610 אבל יכולות רבות נלקחו מהדגם הבכיר D810, כמו מערכת המיקוד המוצלחת עם 51 נקודות פוקוס, יציאת אוזניות, כניסת מיקרופון ועוד. המצלמה כוללת קישוריות אלחוטית ולראשונה בקו הדגמים הבכיר של ניקון, גם מסך מפרקי הניתן להטיה בזוית כלפי מעלה או מטה. ה-D750 צפויה להציג איכות תמונה מרשימה עם ביצועי ISO טובים, כנגזרת של החיישן הגדול.


ניקון D750


קנון 7D Mark II
חובבי הצילום המתקדמים וגם צלמי טבע וספורט, מחכים כבר שנים לדגם עדכני של קנון והנה הוא מגיע. ה- 7D Mark II מציעה מערכת מיקוד משוכללת ומהירה במיוחד, עם 65 נקודות פוקוס וקצב צילום רציף של 10 תמונות בשניה. הגוף שלה הוקשח ביחס לדגם 7D המקורי (במחיר של תוספת 50 גרם למשקל) והוא מציע מקום לשני כרטיסי זיכרון שונים במקביל. בלב המצלמה מצוי חיישן בגודל APS-C ו-20.2 מגה פיקסל (עם מקטע X1.6 ביחס לחיישן מלא) המבוסס על טכניקת Dual Pixel של קנון המיועדת להשיג מיקוד אוטומטי מהיר ומדוייק גם בעת צילום דרך המסך האחורי ולא העינית האופטית. אין למצלמה הזו מסך מפרקי או מגע וגם לא WiFi (יש מקלט GPS מובנה), כך שחובבים יעדיפו כנראה את הדגם הזול יותר 70D אך המקצוענים ישמחו לקראתה בזכות המהירות וקצב העבודה.

קנון EOS 7D Mark II - ביקורת ראשונית
סמסונג NX1 – וידאו 4K וקידוד חדש

סמסונג מכוונת עם ה- NX1 גבוה למעלה – אל השורה הראשונה של ענקיות הצילום. ה- NX1 כוללת חיישן מסוג APS-C (עם מקדם קיטוע של X1.5 כפי שקיים במצלמות DSLR DX של ניקון וסוני), אך החברה הקוריאנית דוחסת בו לא פחות מ- 28 מגה פיקסל (לעומת 24 מגה אצל סוני / ניקון ו- 20 מגה אצל קנון). נצטרך לראות בשטח כיצד צפיפות הפיקסלים הגבוהה משפיעה על ביצועי ISO גבוה, אבל לפי הצהרות החברה, נראה כי מדובר בחיישן מסוג BSI (למעשה הראשון בגודל APS-C) בו מעגלי החיישן הוזזו אחורה, כך שיאפשרו ליותר אור לחדור אל הפיקסלים. המצלמה מכילה מעבד מרובע ליבות (סביר להניח כי שורשיו נטועים במעבדי הסמארטפונים מתוצרת החברה). המעבד העוצמתי מאפשר לצלם וידאו 4K בתקן הביתי של 3840x2160 פיקסלים בקצב 30p וגם בתקן הקולנועי 4096x2160 בקצב 24p, כמו גם וידאו 1080/60p וקצבים נוספים.

סמסונג NX1
סמסונג מציגה חידוש בדמות השימוש המסחרי הראשון (במצלמות לחובבי צילום) בקידוד הוידאו החדש H.265 HEVC המאפשר לדחוס בצורה הרבה יותר יעילה את הקובץ, בהשוואה לקידוד המוכר H.264. בכך מציבה סמסונג את ה- NX1 בתחרות ישירה מול ה- GH4 של פנסוניק (וגם במידה מסויימת מול סוני A7s אשר דורשת מקליט חיצוני עבור 4K) ועוקפת את מצלמות ה- DSLR של קנון או ניקון שאינן מסוגלות לצלם וידאו ברזולוציה כזאת. ניתן לבחור בין שלוש רמות איכות דחיסה, כאשר דרגת ה- Pro מציעה קצב נתונים של 80Mbps בקידוד H.265. גוף המצלמה כולל שלדת מגנזיום, הוא עטוי פלסטיק שאמור, על פי דברי סמסונג, להיות עמיד בפני פגעי מזג אוויר. המסך האחורי (בגודל 3״ ורזולוציית 720x480) מבוסס טכנולוגיית תצוגה Super AMOLED שאנחנו מכירים ממסך הסמארטפונים כמו גלקסי S5. המסך ניתן להטיה כלפי מעלה או מטה, או לא בזוית של 180 מעלות המאפשרת צילום סלפי. העינית האלקטרונית במצלמה ( EVF) מבוססת על OLED עם רזולוציה של 2.36 מליון נקודות. בנוסף, יש מסך מידע מסג LCD על הצד העליון במצלמה, מסך שהתרגלנו לראות אותו בדגמי מצלמות DSLR של המתחרים כמו קנון או ניקון. כחברה שמגיעה מתחום הסלולאר, נושא הקישוריות קרוב לליבה של סמסונג ובהתאמה, היא מציידת את ה- NX1 בחיבור WiFi בתקן החדש 802.11ac כמו גם Bluetooth ושקע USB 3.0. כרטיס הזיכרון הנתמך במצלמה הוא מסוג SD. לצד ה- NX1, השיקה סמסונג עדשת זום איכותית עם טווח של 50-150 מ״מ וצמצם קבוע F2.8.

סמסונג NX1

הכותב היה אורח חברת אולימפוס בתערוכה.

מעבר לתגובות בפורום