קנון 7D Mark II – הצצה ראשונה, ביקורת על קצה המזלג

ליאור קורן - קלן
16-09-2014 12:59

חמש שנים אחרי השקת 7D המקורית, קנון חוזרת עם ה- EOS 7D Mark II הכוללת מערכת מיקוד משוכללת, אנחנו מתרשמים ממנה בפועל בתערוכת פוטוקינה: מה השתנה, מה התחדש ולמי היא מתאימה כעת? ביקורת ראשונית.

דגם EOS 7D הראשון של קנון, זכה לקבלת פנים נלהבת ע״י קהל חובבי הצילום, בזכות גוף חסון, מערכת מיקוד מהירה וקצב צילום מרשים. מאז, עברו לפחות חמש שנים, קנון לא מיהרה להשיק דגם מחליף, ביצועי ה- ISO של ה- 7D המקורית כבר לא מרשימים ביחס לתחרות ועולם הצילום עבר תהפוכות רבות. כעת, משיקה קנון את המחליפה 7D Mark 2 במחיר של 1,800$ לגוף ואנחנו ניגשים אליה בביתן החברה בתערוכה.

קנון EOS 7D Mark II


גוף קשיח וכבד יותר

הגוף של ה- Canon EOS 7D Mark 2 דומה באופן כללי לזה של קודמו, קווי הגוף החיצוניים עברו עדכון עיצובי קל ומערך הלחצנים ושלל פקדי השליטה דומה בסידור שלו (גלגלת מצבי הצילום כוללת כעת לחצן נעילה), אם כי התפקיד של לחצני שינוי גודל זום במצב צפיה בתמונות עבר ממקומו המקורי ללחצנים בצד שמאל של המסך. אחיזת היד במצלמה נוחה מאוד והגריפ הקדמי מעוצב כהלכה לעבודה ממושכת. המשקל, צמח בכ- 50 גרם לעומת הדגם הקודם (ל- 910 גרם), אולי בגלל האיטום האיכותי יותר מפני פגעי מזג אוויר (גשם, אבק וכו׳), זו אינה מצלמה המיועדת למי שמחפש משקל קל אלא למי שזקוק לנוחות תפעול ועבודה מהירה עם לחצני גישה ישירה. הג׳ויסטיק הקטן מאחור, מקל בהחלט על ניווט בין תפריטים ובחירת נקודות מיקוד בזמן הצילום ולעומת 7D המקורית, התווסף לחצן ״טבעת״ המקיף את הג׳ויסטיק ומאפשר לעבור בין מצבי מיקוד או קבוצות של נקודות פוקוס. בצד המצלמה, אפשר לראות את הסוגר של כניסת כרטיסי הזיכרון: ה- Mark II מאפשרת שימוש בשני כרטיסים, אחד מהם מסוג CF והשני SD. גם שקע ה- USB עבר עדכון והוא כעת מסוג USB 3.0 המהיר יותר. מסך המצלמה האחורי בגודל 3.2״ ויחס 3:2 המתאים לצפיה בתמונות סטילס, הרזולוציה שלו היא 720x480 והוא אינו מסוג מסך מגע. יש במצלמה מקלט GPS אבל לא WiFi.

קנון EOS 7D Mark II - ביקורת ראשונית
סוללת המצלמה LP-E6N היא חדשה ויעילה יותר מעבר, עם אפשרות צילום של כ- 670 תמונות (לפי תקן CIPA). אבל אל דאגה, תושבת הסוללה זהה לזו הקודמת, כך שגם סוללות LP-E6 המוכרות יתאימו כאן.

קנון EOS 7D Mark II - ביקורת ראשונית

מערכת מיקוד משוכללת

עינית המצלמה גדולה ובהירה ומבט דרכה חושף את מערכת המיקוד החדשה והמתקדמת. זו כוללת לא פחות מ- 65 נקודות פוקוס, כולן מוצלבות (בשימוש עם עדשות בעלות צמצם F5.6 או מהיר יותר), כאשר המרכזית מהן מוצלבת באופן כפול. המערכת מבוססת על זו של הדגם המקצועי Canon 1 DX ומציגה אף שיפורים מסויימים לעומתו, כמו רגישות גדולה יותר לאור של הנקודה המרכזית (-3EV). ואיך זה עובד בשטח? בתנאי התאורה של ביתן קנון בתערוכה, עם תאורה דינמית שמתחלפת בין אור חזק לנמוך, המערכת הרשימה במהירות נעילת הפוקוס ובדיוק שלה, אני לא רוצה לתת הערכה שיפוטית מוחלטת (לכך נדרש מבחן ממושך יותר), אבל הרושם הראשוני חיובי מאוד, מהנה לעבודה ואינו דורש מהצלם להמתין אף שניה מיותרת.

קנון EOS 7D Mark II - ביקורת ראשונית , מערכת מיקוד
כפי שניתן לראות במערכת התפריטים, מערכת המיקוד ניתנת להגדרה פרטנית, עבור שלל מצבי עקיבה דינמיים עם אפשרויות שינוי מתקדמות. נראה כי לצלם שירכוש אותה, תדרש תקופת למידה ונסיון בכדי להשיג את המיטב מהמערכת.

קנון EOS 7D Mark II - ביקורת ראשונית , מערכת מיקוד
במעבר למצב צילום Live View, גם כאן הרושם נשאר חיובי. ה- 7D מארק 2 מקבלת את אותה מערכת מיקוד Dual Pixel מדגם ה- 70D, בה כל פיקסל מחולק לשניים עצמאיים, המצלמה משווה את הבדלי הפאזה בין הפיקסלים ובכך, רוב שטח החיישן הופך למערכת מיקוד יעילה גם בזמן עבודה דרך המסך האחורי. יכול להיות שזה עדיין לא מהיר כמו מערכת המיקוד ב- Live view במצלמות מסוג ״ללא מראה״, אבל ביחס למצלמות DSLR אחרות, יש כאן בהחלט יתרון. המערכת פועלת גם בעת צילום וידאו ומנסיון עם ה- 70D היא יעילה למדי עבור מיקוד אוטומטי.

קנון EOS 7D Mark II - ביקורת ראשונית , מערכת מיקוד
קצב צילום רציף
מהירות הצילום הרציף עומדת על 10 תמונות לשניה ובפועל, זה מרגיש אכן זריז מאוד, עם זיכרון מטמון גדול יחסית לצילום תמונות רבות, לפני האטה בקצב.


איכות תמונה

לצערי, קנון הדביקה את סוגר הכניסה לכרטיסי זיכרון, כך שנמנעה מאיתנו הכנסת כרטיס זיכרון והתרשמות מצילום בשטח. ה- 7D Mark II מבוססת על אותו חיישן APS-C (מקדם קרופ X1.6) בעל 20.2 מגה פיקסל של דגם ה- EOS 70D (בפועל, מדובר על 40 מליון פיקסלים, כאשר בעת הצילום, המידע מכל שני פיקסלים יוצר פיקסל שלם אחד), אבל לטענת נציגי קנון, השימוש בשני מעבדי DIGIC 6 בתוספת מערכת העברת מידע שונה מהחיישן, גורם לשיפור התוצר וביצועי ISO  גבוה לעומת 70D – גם בצילום RAW. נצטרך להמתין עם הבדיקה עד למבחן ממושך יותר. קנון הטמיעה במצלמה גם חיישן מדידת אור חדש לגמרי, עם 150,000 פיקסלים, מה שאמור לייצר מדידת אור מדוייקת מבעבר. עוד חידוש נוסף במצלמה הוא מערכת זיהוי ריצוד תאורה (למשל ריצוד פלורוסנטים), המצלמה מציגה לצלם הודעת אזהרה כאשר היא מזהה ריצוד שכזה (מה שידרוש ממנו לשנות מהירות סגר לנטרול הבעיה) ובעת צילום רציף, היא תסנכרן את מהירות הצילום עם תדר התאורה, כך שכל התמונות יצאו בחשיפה דומה.

קנון EOS 7D Mark II - ביקורת ראשונית

מה עם וידאו?

קנון, לעומת המתחרים (במיוחד בקטגוריית ה- Mirrorless), נוטה להציע פחות, כנראה בגלל הרצון שלא לפגוע במכירות מצלמות הוידאו המקצועיות של החברה. גם הפעם, לא נמצא כאן רזולוציית צילום 4K אלא 1080/60p ויכולת בחירה במצבי 50p / 30p / 25p / 24p, ללא מצב צילום איטי. אין ל- 7D Mark II מסך מפרקי או יכולת עבודה עם מגע במסך, בחירת נקודת פוקוס במגע עבור צילום וידאו היא נוחה מאוד וחבל שאין אותה כאן. לראשונה במצלמות ה- DSLR של קנון, אפשר לצלם וידאו בפורמט MP4 (בנוסף ל- MOV המוכר) ויש גם מצב IPB Lite. ה- 7D החדשה מציעה גם כניסת מיקרופון חיצוני או יציאת אוזניות. דרך יציאת ה- HDMI, אפשר להוציא אות וידאו בלתי דחוס באיכות 8 ביט 4:2:2, אבל איכות הוידאו המוקלטת על כרטיס הזיכרון הפנימי היא דחוסה יותר (8 ביט 4:2:0).

קנון EOS 7D Mark II - ביקורת ראשונית

אז למי מתאימה ה- 7D Mark II

על פי מה שנראה, קנון יעדה את ה- 7D Mark II במיוחד לצלמים מקצועיים, עם גוף קשיח, קצב צילום מהיר ומערכת מיקוד יעילה ומשוכללת. אין כאן מהפיכה דרמטית או טכנולוגיה מהפכנית ביחס ל- 7D המקורית, אלא שיפור בכל סעיף והגדלת יעילות העבודה בתנאי שטח. למעשה, הצלם מקבל גוף שנוטל מאפיינים רבים ממצלמות הדגל בעלות חיישן ה- Full frame, אבל עם חיישן קטן יותר שיש לו יתרונות בצילום ספורט, ציפורים או צילומי טבע אחרים.

לעומת זאת, עבור חובב הצילום (שאינו מתפרנס מעבודת צילומים) הסיפור שונה: כאשר יצאה ה- 7D המקורית, חובבי צילום רבים רכשו אותה, בזכות גוף חסון וביצועים טובים. אבל, מאז, שוק הצילום עבר המון תהפוכות, המתחרים השיקו שלל דגמים מתקדמים וכיום, חובבי צילום רבים מחפשים מערכת צילום קלה יותר שאינה דורשת סחיבת קילוגרמים של גוף DSLR גדול ועדשות כבדות. כיום, אפשר לקבל מצלמות קטנות וקלות יותר, עם חיישן Full frame ואיכות צילום טובה יותר (כמו סדרת A7 של סוני) ובנושא צילום וידאו, גם כאן, מצלמות ״ללא מראה״ עולות על ה- 7D Mark II באיכות הפלט ואמצעי השליטה (מסך מפרקי, מנגנון Focus Peaking ועוד), כדוגמת סדרת GH של פנסוניק. ה- 7D גם אינה כוללת קישוריות אלחוטית (WiFi( מובנית שנוחה מאוד בזמן טיולים (אבל יש GPS). למעשה, גם בתוך ה-״בית של קנון״, דגם ה- 70D יכול להתאים יותר לחובבים, עם חיישן זהה, מערכת מיקוד מוצלחת, מסך מגע מפרקי וגם WiFi. 

אבל, יש קטגוריה אחת של חובבי צילום עבורם תתאים מאוד המצלמה החדשה של קנון: צלמי טבע / ציפורים או ספורט המחפשים מערכת מיקוד משוכללת ויעילה מבעבר, כמו גם קצב צילום מהיר.

מעבר לתגובות בפורום