ביקורת סרט – איש נובמבר עם פירס ברוסנן

סרגיי ליטבק
28-08-2014 06:55

מבית הבימאי רוג'ר דונלדסון, קבלו את ההברקה: סרט ריגול "איש נובמבר" עם פירס ברוסנן – כוכב עבר של סרטי ג'יימס בונד ולצידו אולגה קורילנקו ששיחקה כנערת בונד בסרט אחר.

חובבי הקולנוע זוכרים בוודאי את הכוכב הקודם של סרטי ג'יימס בונד - פירס ברוסנן. אם חשבתם שהוא כבר לא יחזור לשחק למען "הוד מלכותה", אז צדקתם. אבל אין מה להספיד את השחקן הזה, על אף גילו (61 בסה"כ), הוא בכושר מצוין ואני בהחלט הולך להמליץ עליו גם לסרט הבא של סטאלונה (לפני שבאמת דורסים אותו), ל-"בלי נשכחים 8" או משהו. איכשהו, הבחור הזה שמתחילת שנות השמונים שיחק בסדרות קטנות ותפקידים עוד יותר קטנים, אחרי ליהוק לסרט "גולדן איי" הפך לאיש האקשן.

כאן פירס או "דוורו", הוא סוכן ביון אמריקאי אשר פרש לחיים שקטים אחרי ביצוע משימה שהשתבשה. זוהי בעצם התחלת הסרט ואנחנו בני המאה ה- 21 שראינו סרט או שניים בחיינו יודעים לאן הולכים לקחת אותנו מכאן ואילך. ואכן, הסוכן מתבקש לחזור לשטח בכדי לפתור משהו שרק הוא מסוגל לו. מכאן העלילה בונה דמויות מורכבות מבחינת אופיין בצורה מוצלחת יחסית.

ביקורת סרט – איש נובמבר עם פירס ברוסנן וגם אולגה קורילנקו
גם נערת ג'יימס בונד

"בונד, ג'יימס בונד", כבר אמרתי? ברוסנן הוא לא היחיד בסרט זה ששיחק בעבר בסרט על נציג הוד מלכותה. גם אולגה קורילנקו שיחקה באחד סרטי סדרת בונד האחרונים "קוואנטום של נחמה". קורילנקו הייתה נערת בונד הראשונה ממדינה שהייתה חברה בעבר בברית המועצות (אוקראינה) – מה שגרם לתגובות מעורבות במדינות ברית המועצות לשעבר: הארגון הקומוניסטי KPLO האשים את קורילנקו בבגידה מוסרית, בכך שכיכבה בסרט שעוסק בסוכן בריטי שהיה אויב של העם הסובייטי. הקריירה שלה החלה בתחילת שנות אלפיים אך הנסיקה האמתית קרתה בשנת 2007 - בסרט "היטמן" (שם נחשפה גם בסצנת עירום מלא), אחרי היטמן, היא השתתפה גם בסרט ישראלי "קירות" לצד נינט טייב. בסרט "איש נובמבר", היא משחקת עובדת סוציאלית המנסה להגן על המטופלת שלה מפני התמודדות עם העבר שמא יביא למותה היום.

ביקורת סרט – איש נובמבר עם פירס ברוסנן וגם אולגה קורילנקו
אז נכון שזהו סרט על סוכני הביון אך הבידיון של פלמינג, אל מול דמוי מציאות של רוג'ר, נותן העדפה לסיפור הנוכחי: נשיא רוסיה חדש בפתח וכל מי שרק יכול, מנסה למצוא בעברו לכלוך לצורך השפעה. כאן נראה שפע של דמויות כמו רוצחת שכירה אתלטית, עיתונאי חטטן, עובדת סוציאלית וכמובן התלמיד הכי טוב של דוורו, שיוצא למצוא את האס החזק נגד הנשיא העתידי וגם להפטר מהמאסטר שנראה כאחד שכבר לא יכול ללמד שום דבר חדש. בסופו של דבר, זהו סרט מרגלים מצוין על כל מורכבותו.

אז נעצור כאן ונסכם מה שיש בעלילה: נשיא רוסיה עם היסטוריה של אלימות וכמובן את צ'צ'ניה שבעבר הלא רחוק עלתה לכותרות ומחביאה סודות שאיש לא אמור לגלות. הסרט מציג שלל מרדפים של תלמיד אחר המורה שלו והם עשויים לא באמצעות טכנולוגיות של ג'יימס קמרון או מייקל ביי אלא בטכניקות אמינות וריאלסטיות יותר. אפילו הדיאלוגים הלכו על חבל דק - בין שנונים לגסים \ מציאותיים. רק אי שם באמצע הסרט נזכרתי שאני צמא ושיש באמתחתי שתיה. מה שאני רוצה לומר הוא שהסרט הצליח להכניס אותי אל תוך העלילה ולשחות בה - מה שמזמן כבר לא חוויתי באולם הקולנוע.


בקיצור, המלצה שלי: לכו לראות.


מעבר לתגובות בפורום