AX800 - מסך הדגל של פנסוניק במבחן עם 4K

ליאור קורן
22-08-2014 06:55

ביקורת מסך: טלוויזית הדגל החדשה AX800 של פנסוניק בטכנולוגיית LED LCD עם 4K מציגה יופי של איכות תמונה, עם שלל תפריטי כיול. הפעם, יש גם עברית בתפריטי הטלוויזיה החכמה, שני שלטים, מצלמה פנימית ותכונות נוספות, בדקנו אותה.

פנסוניק עם LED LCD

שנת 2014 החלה עבור פנסוניק בנקודה שאיננה פשוטה כלל וכלל עבור חברה מסחרית. קודם לכן, הודיעה יצרנית הטלוויזיות כי היא סוגרת את פס הייצור של מסכי הפלזמה. פנסוניק, שנחשבה בשנים האחרונות לנושאת הדגל בעולם הפלזמות, ראתה לנגד עינה כיצד נישה זו הולכת ומצטמצמת מדי שנה, בעוד הצרכנים מבקשים בחנויות טלוויזיות מסוג LED LCD בעיקר. החברה אינה זרה לעולם ה- LED LCD ובמקביל לפלזמות, הציעה עד עתה גם מגוון סדרות ודגמים של LED LCD, אבל, הרוב המוחלט של קבוצת הוידאופילים (אלו שנחנו בעיניים רגישות במיוחד ומחפשים כל פגם קטן באיכות התמונה) נשאר גם בשנים האחרונות נאמן לטכנולוגיית הפלזמה ואיכות התמונה המיוחדת שלה.


כעת, כאשר המיקוד עבר לעולם ה- LED LCD בלבד (מלבד השקעה בפיתוח טכנולוגיית ה-OLED העתידית), צריכה פנסוניק להוכיח, שהיא מסוגלת להביא את הנסיון ויתרונות איכות התמונה של הפלזמה גם אל תוך מסך ה-LED. סדרת הדגל החדשה AX800 היא המועמדת האופטימלית לביצוע בדיקה שכזו.

ה- AX800L נמכרת בישראל בשני גדלים: 58" (אותו בדקנו) ו- 65". בהתאם למסורת היפנית, היא מעוצבת בסגנון אלגנטי מאופק, עם מסגרת חיצונית מלבנית מתכתית. בתחתית המסגרת, יש ״מסגרת משנה״ נוספת שבולטת מעט קדימה באלכסון והיא משמשת גם נקודת משען במקביל לרגל הבסיס העיקרית מאחור (תכנון שמונע נדנודים בלתי רצויים). אם בחרתם להעמיד את המסך הגדול ישירות על המזנון בסלון, קחו בחשבון שפאנל המסך (היכן שמוצגת התמונה) ניצב בגובה של רק כמה סנטימטרים מעל המזנון עצמו, כך שהמזנון צריך להיות גבוה מספיק עבור צפיה נוחה.

פנסוניק AX800 4K - ביקורת LED LCD
גב המסך, כולל את פאנל החיבורים, מתוכם יש שלוש כניסות HDMI רגילות עבור 1080p, בעוד כניסה רביעית מסוג HDMI 2.0 תומכת באות וידאו 4K/60p ועוד אחת מסוג DisplayPort 2.2 יכולה לשמש גם עבור 4K. יש שלושה שקעי USB (עם תמיכה בקידוד 4K HEVC), קורא כרטיסי זיכרון SD ושאר החיבורים המקובלים כיום. שני הרמקולים והסאב במסך טובים, ואם אתם מעדיפים לצפות בסרט בלילה מבלי להעיר את שאר בני המשפחה, אז תוכלו לעשות שימוש בקישוריות האלחוטית מסוג Bluetooth ולהאזין לפס הקול דרך אוזניות אלחוטיות.


שלט עם מגע
כיאה למסך דגל, במקביל לשלט הרחוק הרגיל (שכולל תאורת לחצנים להפעלה בחושך), מגיע גם שלט מגע מתוחכם שכולל כמה לחצנים לפעולות בסיסיות ומשטח מגע עגול במרכזו המיועד להפעלה בעזרת מחוות אצבע. בניגוד לשלט הרגיל, הוא לא דורש קו ראיה פתוח למסך ויכול לפעול גם מאחורי הספה. הוא מכיל גם מיקרופון פנימי המיועד לשליטה קולית בעזרת פקודות (באנגלית) עבור פעולות שונות, למשל Volume up יגביר את עוצמת הקול (בקפיצה של כמה רמות, למשל מ- 30 אל 35, על מנת לחסוך בכמות הפקודות החוזרות), הפקודה Browser תפעיל את דפדפן האינטרנט. השלט הצליח לזהות ולהבין פקודות גם באנגלית הישראלית שלי. פנסוניק מציעה גם אפליקציית שלט רחוק לסמארטפון, הכוללת גם אפשרות העברת תכנים בזמן הצפיה בהם היישר מהסמארטפון למסך הגדול.


פנסוניק AX800 4K - ביקורת LED LCD
איכות תמונה

מגוון תפריטי כיול
כניסה לתפריטים, מראה מיד את המאמץ של פנסוניק לפנות אל חובבי איכות התמונה. רשימת מצבי התמונה בתפריט הכיול ארוכה במיוחד, עם עשרה מצבים שונים מתוכם לא פחות מארבעה מצבי קולנוע (Cinema), מצב מוניטור ושניים המיועדים לכיול מקצועי רב פרמטרים (isfccc). כך תוכלו להגיע כמעט לכל אופי תמונה שתרצו – בין אם מדובר בכזה מבריק ובוהק או קולנועי, חם ואפלולי יותר אשר שם דגש על פירוט בגווני התמונה הכהים.  גם כאן, פנסוניק ממשיכה את מסורת הטמעת מצב ה-THX עם כיול תמונה המיועד לצפייה בסרטים (בחדר חשוך או מואר). הציפוי הקדמי של המסך נראה שחור (גם כאשר המכשיר כבוי), הוא מבריק, אבל מתמודד באופן מוצלח עם השתקפות מקורות אור בחדר.

פנסוניק AX800 4K - ביקורת LED LCD
בנוסף להגדרות הכיול המוכרות, פנסוניק הוסיפה מגוון של מנגנוני עיבוד צבע ותמונה, כמו עיבוד הרעש בדחיסת MPEG Remaster, מנגוני חידוד רזולוציה, החלקת קצוות משוננים בכתוביות (Caption Smoother), כיוון רמת גאמה, מעבר בין תקני טווח צבעים שונים (Color Gamut) עם Native המוכר לבין תקן Rec. 709 המיועד ל- 4K ועוד. המסך מאפשר גם העברת והצגת האות המקורי – Pure Direct עבור תכני 1080p, או 4K או יצוג כל פיקסל ב-1080p כארבעה פיקסלים על פאנל ה-4K.


המסך מגיע כבר מהמפעל עם תמונה מכוילת באופן מדויק למדי (נבדק במצב "מקצועי") ומספקת אפשרויות כיול צבע מתקדמות. הפעלת מערכת השליטה על התאורה (Adaptive Backlight Control) מבצעת שינויי עוצמת תאורת של מערכת נורות ה-LED  (מסוג Edge) באזורים שונים בתמונה, היא יוצרת אפקט חזק יותר של ניגודיות, אבל גורמת לאובדן מסוים של פרטים בחלקים הכהים, אפשר לקבוע את עוצמת פעולתה או לבטלה כליל. אם אתם אוהבים לצפות בסרטים בפורמט רחב במיוחד שמשאיר פסים שחורים מעל ומתחת לתמונה, הפעלת פונקציית ה- Dimmer תחשיך כמעט לגמרי את השוליים הללו.

וידאו 4K

ה-AX800, כסדרת דגל, מגיעה עם פאנל המציע רזולוציה טבעית של 3840x2160 פיקסלים – פי ארבעה יותר מאשר מסך Full HD. תכני 4K מוצגים בחדות חותכת עין וצבעוניות מהממת, חבל רק שאין כרגע הצע תכנים גדול יותר.

פנסוניק AX800 4K - ביקורת LED LCD

פנסוניק AX800 4K - ביקורת LED LCD
בדיסק תכני ההדגמה שצורף למסך, הוצגו כמה הדגמות של משחקי מחשב ב-4K ואין ספק כי רמת החדות הגבוהה כל כך, תורמת להצגה ריאליסטית במיוחד של גרפיקה ממוחשבת. הטלוויזיה הזו יכולה לשמש כמסך אטרקטיבי עבור גיימרים, עם Input lag של כ- 37ms במצב Game ויכולת הצגת תכני 4K בקצב של 60 פריימים לשניה וכרומה של 4:4:4.


פנסוניק AX800 4K - ביקורת LED LCD
תכני HD
גם תכני Full HD נראים מצוין, ה-AX800, מצליחה לספק מראה מבריק ו-"זגוגיתי" לתמונה (כאשר מקור הוידאו איכותי מספיק) - זהו אפקט שנותן אופי מאוד חי לסצינה המוצגת, כמו באחת התמונות הראשונות בסרט האביר האפל.

פנסוניק AX800 4K - ביקורת LED LCD
פנסוניק AX800 4K - ביקורת LED LCD
השחור בתמונה עוזר לקבל מימד של עומק. התמונה עשירה מאוד בצבע שלה, עם גוון קולנועי חם ועשיר (כמובן במצב התמונה הנכון).

פנסוניק AX800 4K - ביקורת LED LCD
פנסוניק מצליחה לייצר הצגה עשירה מאוד של הצבעים, גם בחלקים הכהים בתמונה בהם לרוב העניין הופך לחיוור יותר בדרך כלל. זהו מסך מתאים מאוד לוידאופילים אשר מחפשים לקבל את הגוון הקולנועי בעל הצבעים החמים והעשירים למראה, המסך מציג יופי של
גוונים כמו גוון ערמוני - חום אדמדם, או קר כחלחל כאשר בימאי הסרט מחליט לעשות כך. הדבר עוזר גם בעת צפייה בתכני תלת מימד: ה-AX800 עושה שימוש במשקפיים אקטיביים שמצד אחד מספקים תמונה ברזולוציה מלאה ב-3D (בניגוד למשקפיים בשיטה הפאסיבית), אבל מחשיכים את התמונה לעין הצופה בגלל ההבהוב המהיר שלהם. היכולת לשמור על צבעים עזים וחיים גם בקטעים תמונה חשוכים יחסית, משפרת את החוויה כאן.

פנסוניק AX800 4K - ביקורת LED LCD
השחור טוב מאוד ומנגנון הניגודיות מצליח להציג תמונה ניגודית, בטכנולוגיית ה-LED LCD קשה לשחזר את הדיוק והפירוט המופלא שיש בפלזמה גם בחלקים הכי חשוכים בתמונה, אבל מבין קבוצת הטלוויזיות המקבילות, ה-AX800 כנראה הכי מתקרבת ליכולת הזאת. זויות הצפייה טובות, אבל כמו בכל מסכי ה-LED, השחור יחוויר במידה מסויימת בצפיה מהצד וגם נצפתה מידה קטנה של "עננות" בצידי הפאנל.

שידורים רגילים (SD)
אלו נראים בסדר גמור, כמובן שאין מה להשוות לחדות של תכני HD או UHD, אבל התמונה חלקה, עם צבעים טובים וממרחק צפיה של 3-3.5 מטרים (מול מסך ה-58״) האיכות טובה יחסית. כך שמי שחשש מיכולת התמודדות של פאנל 4K עם חומר מקור ברזולוציה שהיא קטנה פי 16 בכמות הפיקסלים שלה, יכול להירגע כי מעבד הוידאו בטלוויזיה עושה את מלאכתו. כאשר צופים בשידורים בפורמט המיושן 4:3 שיועד במקור לטלוויזיות CRT, מומלץ לבחור במתיחת התמונה החכמה שנקראת באנגלית Just ותורגמה בתפריט העברי אל ״רק״ - אני לא בטוח שהמשתמשים יבינו במה מדובר ואולי היה עדיף לתרגם את המונח למשהו נהיר כמו ״מתיחה חכמה״ (שמשאירה את מרכז התמונה כמו שהוא במקור ומותחת את השוליים כך שימלאו את כל שטח מסך ה-16:9.

DVBT2
השנה, לראשונה אצל פנסוניק, יש במכשיר טיונר פנימי לקליטת שידורי הערוצים של עידן פלוס. זה דורש חיבור של אנטנה חיצונית לשקע המתאים, אך איכות השידור בהחלט טובה יותר (למשל ערוץ 2 או 10) ביחס לשידור דרך יס או הוט ולכן זה שווה את המאמץ לטעמי. התמיכה בעברית מאפשרת להציג את לוח השידורים כהלכה.

החלקת תנועה
לפלזמה, היה יתרון בסיסי גדול על ה- LCD בנושא מהירות התגובה של הפיקסלים במסך, פנסוניק רצתה כנראה להשיג אפקט תנועה חלק דומה ולכן היא מציגה במסך מנגנון החלקת תנועה מתקדם שמצהיר על מהירות יוצאת דופן של 2400Hz. הנתון הסופי הזה מושג בעזרת שילוב של כמה טכניקות, כמו היכולת הטבעית של פאנל המסך, הבהוב מהיר של התאורה האחורית, אינטרפולציה (יצירת כמה פריימים חדשים בין כל שני פריימים קיימים) ועיבודי וידאו נוספים. באופן אישי, אני פחות אוהב את אפקט ההחלקה המלאכותי שנקרא כאן Intelligent frame creation שמוסיף פריימים חדשים לתמונה ובדרך גם יוצר תמונה חלקה כל כך עד שהיא נראית פחות טבעית (מכונה בתואר אפקט ״מצלמת הוידאו״ או (״אופרת הסבון״) ולכן מעדיף לכבות אותו. אבל, גם בלעדיו, התמונה חלקה בהחלט, טבעית למראה ואינה מציגה סימנים לבעיות של זמן תגובה.


יש עברית!

בסקירות של מסכי פנסוניק הקודמים, גם כאשר איכות התמונה היתה מרשימה, תמיד הגיעה הסעיף העוקצני של ״חוסר תמיכה בעברית״. הפעם, אחרי ציפייה ארוכה, הדגמים החדשים מגיעים עם תמיכה בשפת הקודש. זה אומר כי התפריטים מתורגמים לעברית, אפשר לגלוש לאתרים מקומיים דרך דפדפן האינטרנט וכאשר מנגנים קובץ וידאו מדיסק חיצוני, כתוביות ה-SRT בעברית מוצגות כהלכה. הגיור כולל גם את תפריטי העזרה בטלוויזיה ומקלדת וירטואלית עם אותיות הקודש, כאשר צריך להקליד תכנים באפליקציות כמו פייסבוק (חוץ מיוטיוב שמאפשרת רק חיפוש באנגלית) או למטרות נוספות.

פנסוניק AX800 4K - ביקורת LED LCD
מסך בית אישי

פנסוניק מציעה במסך הזה מסך פתיחה מותאם אישית. כאשר מפעילים את הטלוויזיה, השידור החי מוצג בחלון אחד מרכזי וסביבו מוצג מידע מגוון הכולל מזג אוויר, יומן, שעון וקיצורי דרך לאתרי אינטרנט נבחרים, לשירות הענן ודברים נוספים. ניתן לבחור ברקע גרפי יחודי אישי למסך הבית ולקבוע אילו תכנים יופיעו בו. ניתן לייצר פרופיל שונה לכל משתמש בבית (דורש הרשמה עם כתובת מייל), עם האפליקציות האהובות עליו. פנסוניק חושבת שמסך הטלוויזיה בסלון יכול להיות גוף מקשר בין דיירי הבית ובהתאם מאפשרת להקליט הודעות וידאו עבור שאר חברי המשפחה, להקליט תזכורות קוליות, לרשום פתקים ואף לחבר את יומן האירועים במסך אל גוגל.

פנסוניק AX800 4K - ביקורת LED LCD
רק שימו לב, כי על מנת להרחיב את חלון הצפיה בשידור אל מסך מלא, צריך ללחוץ על לחצן ה-OK בשלט. אם זה מסובך מדי עבורכם, תוכלו להגדיר כי בעת הפעלה, לא יופיע מסך הבית אלא יוצג השידור הרגיל, כמקובל.


כנהוג בעולם הטלוויזיות החכמות, גם כאן יש חנות אפליקציות, המציעה ישומים מוכרים כמו פייסבוק, יוטיוב ואחרים (אם כי עדיין ללא אפליקציות ישראליות מקומיות). האפליקציות מסודרות בארבע שורות, עם אפשרות סידור שלהן במיקום המבוקש.

פנסוניק AX800 4K - ביקורת LED LCD
בנוסף, יש דפדפן אינטרנט המאפשר גלישה חופשית באתרים (עם אפשרות להצגת השידור החי בחלון קטן בצד), הוא תומך בגרפיקת פלאש. ה-AX800 כוללת גם מצלמה המאפשרת לנהל שיחות וידאו דרך סקייפ. את המנגנון המצלמה ניתן לסגור, כך שהיא לא תצלם את הסלון מתי שלא רוצים בכך.


פנסוניק AX800 4K - ביקורת LED LCD
קישוריות המסך מאפשרת לבצע שיקוף של מסך הסמארטפון על גבי הטלוויזיה ואפילו לשתף קבצים בין המחשב לבין דיסק חיצוני המחובר דרך USB לטלוויזיה או כרטיס זיכרון מסוג SD. פונקציית החיפוש במסך מאפשרת לחפש תכנים במקורות מגוונים, ניתן להגדיר היכן יתבצע החיפוש: באינטרנט, בתיקיות מדיה, במדריך התוכניות ובמקומות נוספים. המסך כולל סטרימר פנימי: ניתן לנגן מגוון סוגי קבצים (וידאו, אודיו ותמונות) מכונן חיצוני המחובר דרך USB או דרך הרשת הביתית – כולל בפרוטוקול הפשוט להפעלה SMB, זאת במקביל ל-DLNA. התמיכה בכתוביות SRT עבדה גם דרך הרשת, אבל גודל האותיות קטן מעט והתפריט לא כולל אפשרות להגדיל אותו.
מהירות התגובות בשיטוט דרך תפריטי הטלוויזיה החכמה והאפליקציות הינה סבירה, אם כי לא מהירה כברק. המסך כולל גם אפשרות הקראת טקסט מהתפריטים, עבור אנשים בעלי מגבלת ראייה או קריאה.


סרגל מידע
ה-AX800 כוללת מצב זיהוי אוטומטי, יוצא דופן מהמקובל: גם כאשר המסך כבוי, אם עוברים מולו, המצלמה קופצת החוצה ומציגה סרגל מידע שכולל כמה פריטים כמו מזג אוויר וכו'. הרעיון מעניין, אבל לא מתאים לכל מקום בבית, אם לדוגמה, הסלון שלכם משמש כחלל המקשר בין רוב החדרים בבית, בכל פעם שתעברו בו, המסך ״יקפוץ לחיים״.

פנסוניק AX800 4K - ביקורת LED LCD
סיכום

עם ה- AX800, פנסוניק יצרה מסך שכל חובב וידאו ותמונה היה מתענג עליו. פנסוניק עברה אמנם השנה לייצור בלעדי של מסכי LED LCD, אבל שורשיה נטועים חזק בעולם הפלזמות וזה ניכר במסך הזה, עם איכות תמונה שמזכירה פלזמה (במובן החיובי מאוד שלה) במיוחד באופן הצגת הצבעים בתמונה. הוידאופילים מקבלים כאן אפשרות להתעמק שעות בתפריטי התמונה, אבל גם מי שאינו בקיא ברזי הכיול, יקבל איכות תמונה מצוינת היישר מהמפעל, עם מגוון גדול של מצבי תמונה לבחירה.

בנוסף, הטמעת העברית בתוך מערכת התפריטים, בדפדפן, בכתוביות סרטים מהסטרימר הפנימי ופונקציות נוספות היא ברוכה מאוד, ה-AX800 מספקת שלל תכונות חכמות, גם אם לא כולן נוחות באופן מושלם לשימוש ודורשות תקופת לימוד ע"י המשתמש. הפעם, פנסוניק ניצבת בתוך חבורת ה- LED LCD כאשר ה- AX800 בולטת באיכות התמונה שלה, מבלי להתבייש גם ביכולות הפלטפורמה של הטלוויזיה החכמה.

 Panasonic AX800L 4k

מחיר
27,000 ₪ לגודל 58 אינץ' ו- 40,000 ₪ לגודל 65 אינץ'.
5 שנות אחריות של יורוקום תקשורת דיגיטלית.

מעבר לתגובות בפורום