המלצת האזנה - דרכך קדימה, מורשת המוסיקה העברית

מנחם לוריא
19-08-2014 08:15

המלצת האזנה על קטעי מוסיקה ממורשת התרבות היהודית שנמצאו בארכיון בית התפוצות עם קטעי מעבר של הזמרת ברכה צפירה, שווה האזנה.

דרכך קדימה – האזנה מודרכת למורשת המוסיקה העברית


קורפוס תרבות האודיו וידאו של מדינת ישראל נמצא במצב רעוע כדי בכי רע. ארכיון הסרטים היהודי נמצא באוניברסיטה העברית בירושלים, מנוהל תחת זכויות היוצרים של מר סטיבן ספילברג ושימוש מסחרי ו/או פרטי בו כרוך בתשלום.

לפני מספר שנים, עלה באש ארכיון הקלטות המקור של הזמר העברי מסוף שנות השישים ועד לתחילת שנות השמונים, נשרף כליל ואבד לנצח – כולל סרטי ההקלטה המקוריים של רבים מאלבומיו של אריק איינשטיין.

בעת מבצע "צוק איתן", העבירה  הכנסת את חוק רשות השידור. בחוק החדש, לא ניתן מענה כלשהו לארכיון הסרטים וההקלטות של קול ישראל שמצבו הפיזי הוא למעשה התפוררות ואובדן חלקי של לא מעט הקלטות וסרטים בעלי חשיבות תרבותית לאומית – של כולנו. גורלו של הארכיון עם פירוק רשות השידור איננו ידוע.

במהלך השנים 2012-2013, ליקטו אולג איבניצקי, אסי פרץ, גיא אתגר, סטיבן אנג'ל, עידן אגוזי, שחר פליישר ותומר שמי, בהנחיית דורון פלסקוב, קטעי מוסיקה ממורשת התרבות היהודית שנמצאו בארכיון בית התפוצות ובארכיון פונוטקה בירושלים. היוצרים לקחו את ההקלטות הישנות וצבעו אותן במוסיקה מודרנית – בת ימינו.

קטעי המעבר בין השירים שהולחנו הוקלטו ושולבו ביצירה, הם מפיה של הזמרת ברכה צפירה (ז”ל). כל הקטעי המעבר הם בקולה של צפירה (ז"ל) מהקלטות שונות שמצאו בארכיונים.

הפרויקט כולל ביצועים עדכניים לפנינות תרבות יהודית מאוד מגוונות וכולל שירים בעברית, ערבית ויידיש, לא אוכל להתחרות בהגשה המופלאה של ברכה צפירה (ז"ל) את השירים שקובצו באלבום ואשאיר אתכם להאזין לו במלואו:

דרכך קדימה האלבום במלואו - בהגשת ברכה צפירה ז"ל

באוקטובר 2013 זכה הפרוייקט הזה בפרס היצירה הציונית מטעם משרד התרבות.

מעבר לתגובות בפורום