פנסוניק GH4 במבחן – חדה עם וידאו 4K

ליאור קורן
15-08-2014 06:55

פנסוניק GH4 מביאה לעולם המצלמות ללא מראה יכולות צילום וידאו 4K בגוף מתקדם עם שלל אפשרויות שליטה ועזרים לצלם. הצילום ב-4K מומלץ גם עבור סרטי 1080p ומציג מספר יתרונות בעריכה. בדקנו אותה: ביקורת מצלמה.

אבולוציה של הוידאו

סדרת ה-GH של פנסוניק, הציגה יכולות מתקדמות של צילום וידאו החל מהדגם הראשון בסדרה – GH1, אבל ככל שיצאו דגמים חדשים בסדרה, הנושא הזה התפתח וקיבל דגש מיוחד. בשנה שעברה, עת סקרנו את הדגם הקודם GH3, סיפרנו לכם על הקפיצה הגדולה בכל הנושא של תפעול וידאו במצלמה, החל מגוף קשיח בתכנון חדש, עינית OLED ושלל כלים ואפשרויות שליטה בתפריט. הפעם, בדגם הרביעי בסדרה, ה- GH4 מציגה גוף דומה מבחינה חיצונית, אבל מבצעת קפיצה נחשונית של לב המערכת ומציעה יכולות שלא היו מקובלות עד עתה בקטגוריית המחיר שלה.

חיצונית, גוף המצלמה נראה זהה כמעט לחלוטין לזה של ה-GH3 (עם שלדת מגנזיום), מלבד הגלגלת העליונה אשר אחראית על שינוי מצבי הצילום. הגלגלת הפכה גבוהה יותר ועתה היא כוללת גם לחצן נעילה שמונע ממנה לזוז ללא צורך. מלבד זאת, ה- GH4 כוללת גם עינית OLED משופרת (בעלת רזולוציה גבוהה יותר של 2.36 מליון נקודות) וגם מסך אחורי טוב וחד יותר מאשר בדגם הקודם. גם כאן, המסך האחורי הוא מהסוג המפרקי המלא – נוח מאוד עבור צילום במגוון מצבים ותומך כמובן בשליטה בעזרת מגע אצבע עליו. מלבד החיבורים המוכרים עבור אוזניות או מיקרופון חיצוני, בתחתית המצלמה, אפשר לראות שקע מרובה פינים, הוא מיועד לחיבור הגריפ האולפני YAGH שכולל חיבורי וידאו מקצועיים, כניסות מיקרופונים XLR, יציאת HDMI מלאה וחיבור לחשמל. גם כאן, יש קישוריות מובנית של WiFi וביחד עם האפליקציה של פנסוניק, ניתן להפוך סמארטפון או טאבלט למוניטור וידאו אלחוטי (במרחק של מספר מטרים) עם שלט רחוק מלא על מגוון פעולות המצלמה - כולל מיקוד בזמן אמת.

פנסוניק GH4 - ביקורת מצלמה 4K
מנגנון התריס שופר והוקשח, אורך החיים שלו גדל (לכ- 200,000 לחיצות) וגם הצליל שלו נשמע החלטי יותר ביחס לדגם הקודם. מערכת המיקוד כוללת כעת 49 נקודות ופנסוניק גם מנגנון DFD – Depth from Defocus אשר כולל בתוכו מאגר נתוני עדשות פנסוניק. המערכת יודעת את אחוז הסטייה הממוצעת מנקודת הפוקוס המבוקשת במיקוד הראשוני של כל עדשה ומבצעת תיקון מראש. בכך, מושג שיפור מהירות (עם עדשות פנסוניק) ובפועל, ה-GH4 מציגה את אחת ממערכות המיקוד המהירות ביותר בקטגוריה של מצלמות ללא מראה ואף מול חלק לא מבוטל של מצלמות ה-DSLR.




פנסוניק GH4 - ביקורת מצלמה 4K
חיישן ומעבד זריז

החיישן שומר על גודלו הפיזי ומספר הפיקסלים הזהה (16 מגה פיקסל) לזה של דגם ה-GH3, אבל הפעם הוא מתוצרת פנסוניק (לעומת סוני בדגם הקודם) ומהווה למעשה גרסה משופרת של החיישן בדגם GX7, כאשר מרבית השיפורים נעשו עבור נושא הוידאו, עם יכולת העברת מידע גבוהה יותר עבור 4K. פנסוניק הטמיעה מעבד תמונה רב עוצמה, עם ארבע ליבות ותכנון טרמי המאפשר לצלם וידאו 4K גם לכרטיס זיכרון פנימי ואינו מחייב שימוש באמצעי הקלטה חיצוני.


איכות הוידאו המוקלט על כרטיס הזיכרון הפנימי הוא ברמת צבע של 8 ביט בתצורת 4:2:0. דרך יציאת ה-HDMI, אפשר לחבר מקליט וידאו חיצוני ולהעביר אליו אות וידאו בלתי דחוס באיכות 10 ביט ו- 4:2:2 (מתאים במיוחד להפקות וידאו מתקדמות). פנסוניק ממליצה להשתמש עבור 4K בכרטיסי זיכרון בתקן החדש SDXC U3 וזו אכן התצורה בה השתמשנו לצורך המבחן, אבל גם שימוש בכרטיסי SDHC U1 עם מהירות 45MB/s עבר בהצלחה וללא בעיות מיוחדות. ניתן להקליט 4K בקבצי וידאו מסוג MOV או MP4 ו- 1080p אפשר להקליט בנוסף גם בתצורת ה- AVCHD.


פנסוניק GH4 - ביקורת מצלמה 4K
איכות תמונות
סקירה זו, מכוונת בעיקר לנושא הוידאו, אך בדקנו, כמובן, גם את הביצועים בתחום הסטילס.
איכות התמונות דומה לזו של דגם ה- GX7 שאהבנו, עם צילום ללא בעיה מיוחדת עד לרמה של ISO 3200. איכות התמונות מספיק טובה כאן בכדי שנוכל להגדיר את ה- GH4 כמצלמה היברידית אמיתית עבור שני העולמות: תמונות ווידאו. מערכת המיקוד מתגלה כזריזה בהחלט, עם מערכת זיהוי פרצופים חדשה המסוגלת לזהות ולהתמקד על עין המצולם. גם קצב הצילום הרציף מהיר, עם 12 תמונות בשניה. אם אתם מגיעים למקום "רגיש", בו רעש תריס המצלמה עלול להפריע, ניתן לעבור למצב "תריס אלקטרוני" שקט לגמרי. 


פנסוניק GH4 - ביקורת מצלמה 4K

הענין המרכזי: צילום וידאו 4K

כאמור, ה-GH4 מציעה קפיצה משמעותית עם אפשרות צילום באיכות 4K. פלט הוידאו ב-4K מציע פי ארבעה יותר פיקסלים מאשר תקן ה- Full HD 1080p ולמעשה, אם תחלצו תמונת סטילס מפלט הוידאו (היא תהיה ברזולוציית 8 מגה פיקסל) ותשוו אותה לתמונה מוידאו 1080p, תוכלו להבין את גודל הפער. אבל, גם אם אינכם מתכוונים להציג את סרט הוידאו שלכם על גבי מסך קולנוע או טלוויזיה ביתית באיכות 4K, כדאי לכם לצלם מראש ברזולוציה הזו, משום שהיא מביאה איתה מספר יתרונות ברורים באיכות ובגמישות בזמן עבודת העריכה.

תפריט הוידאו, מציע שפע של הגדרות ברמת התאמה גבוהה לצרכי הצלם, אפשר לכוון את עקומות הצבע, שליטה על הצללים בתמונה והחלקים הבהירים, רמת השחור בצילום, טווח ה- luminance ועוד.
גם עזרי השליטה לצלם מרובים: יש פסי זברה, מנגנון עזר למיקוד ידני - Focus Peaking בשלושה צבעים וכמה רמות רגישות, אפשר אפילו לבחור במינוחי עבודה מבוקשים כמו SEC/ISO למי שמורגל לעבוד עם מצלמות DSLR או ANGLE/ISO/dB למי שמורגל למינוחים מעולם הוידאו המקצועי. היינו שמחים לראות כאן גם פילטר ND פנימי עבור צילום באור יום, אז עד הדגם הבא, תצטרכו להרכיב פילטר חיצוני על העדשות בהן אתם משתמשים.

פנסוניק GH4 - ביקורת מצלמה 4K
4K ביתי או קולנועי
ה-GH4 מאפשרת לצלם וידאו 4K בשתי רזולוציות: התקן הביתי (UHD) אשר מציע 3840x2160 פיקסלים בקצב פריימים 25p או בתקן הקולנועי 4K Cinema הרחב מעט יותר עם 4096x2160 וקצב פריימים 24p. כאשר עוברים לצלם במצב וידאו 4K, המצלמה עושה שימוש רק במקטע הרלוונטי של החיישן, כלומר, כל פיקסל בחיישן מייצג פיקסל בווידאו ולא מתבצעת הכפלת פיקסלים, דילוג שורות או כל טריק מלאכותי אחר שפוגע באיכות התמונה. יש לזה חיסרון אחד והרבה יתרונות: במצב 4K, בגלל השימוש במקטע של החיישן, זווית הראיה בתמונה תהיה צרה מעט יותר ביחס לצילום הרגיל: במקום Crop X2 מקבלים בערך Crop X2.3. אבל, בתמורה, מקבלים תמונה חדה מאוד, חסרה כמעט לחלוטין בעיות שרואים לרוב במצלמות מתחרות, כמו Allising או Moire.


פנסוניק GH4 - ביקורת מצלמה 4K
עדיף לצלם ב-4K
למעשה, גם אם התוצר הסופי שלכם יוצג באיכות 1080p, כדאי לכם לצלם ב-4K, כי תקבלו שלל יתרונות: מלבד איכות תמונה טובה יותר גם אחרי ההמרה (חדות שתביא למבוכה כל מצלמה מקבילה של קנון או ניקון), עומדות לרשות הצלם אפשרויות רבות יותר בעת העריכה, כולל אפשרות לביצוע זום בתוך התמונה ללא איבוד איכות, ביצוע תנועת Pan חלקה או יצוב דיגיטלי של רעידות לאחר הצילום. הצילום במצב "איכות גבוהה" ב- 1080p או 4K מתבצע בקצב נתונים זהה של 100Mbps (ב-1080p יש מצב אפילו ל- 200Mbps), כך שנפח האחסון של הקובץ על הדיסק יהיה זהה בשני המקרים.


מתי כן כדאי לצלם במצב 1080p? כאשר אתם לחוצים עם מקום פנוי בכרטיס הזיכרון, או לא חייבים איכות מקסימלית (ב-1080p אפשר לבחור קצבי נתונים נמוכים הרבה יותר) או כאשר אתם רוצים לבצע צילום וידאו איטי, עד לרמה של 96 פריימים בשניה, צילום בהילוך מהיר או להשתמש בזום דיגיטלי (Ex Tele) המאפשר זום ללא פגיעה באיכות התמונה – כל אלו זמינים רק בצילום 1080p.
 

סרטון וידאו 4K - סיור בעיר הקודש ירושלים
מומלץ לצפות במצב מסך מלא, ברזולוציית 1080p ומעלה.

פרופיל צבע "קולנוע"
לשמחתם של המשתמשים, פנסוניק יצרה מגוון גדול של פרמטרים שונים המרכיבים את פרופיל הצבע בתמונה ומאפשרים התאמה שלו לתנאי צילום משתנים. לצד הפרופילים המוכרים (Standard, Vivid וכ'), יש שניים מיוחדים לוידאו: Cinelike V אשר יוצר תמונה ניגודית ועזה ו- Cinelike D עם אופי הפוך, אפרפר ושטוח לעין אשר מאפשר לחלץ יותר פרטים מתוך צללים בתמונה. אם אתם מתכוונים לבצע לאחר הצילום תהליכי עריכה ושיפור צבע (Grading) בתוכנות עריכה מתאימות, אז סביר להניח כי תרצו להפעיל בעת הצילום פרופיל תמונה שטוח ככל האפשר (שמציג תמונה שטוחה ולא מרשימה, אבל מאפשר גמישות רבה בעריכה לאחר מכן). עקב הגודל הקטן יותר של חיישן ה- "מיקרו 4/3", ביחס למצלמות Full Frame למשל, צריכים להיות מודעים למגבלות בצילום בערכי ISO גבוהים (מומלץ עד ISO 1600) וגם בטווח הדינמי. משתמשי GH4 ברחבי העולם, ביצעו ניסיונות רבים עם שינוי הגדרות המצלמה, אחד מהם יצר פרופיל תמונה שטוח במיוחד המתאים לצילום בתנאי תאורה מאתגרים אשר מצמצם הופעה של רעש דיגיטלי בחלקי התמונה החשוכים: פרופיל התמונה של James Miller מסייע בהחלט במצבים כאלו.

ומה לגבי אפקט ה- Rolling Shutter? הרוב המוחלט של המצלמות המודרניות מבוסס על חיישן בטכנולוגיית CMOS ומראה רגישות לאפקט הג'לי בתנועה מהירה. פנסוניק שיפרה את מהירות העברת הנתונים מהחיישן ב-50% ביחס לדגם הקודם GH3 וזה ניכר לטובה בעת צילום 1080p. כאשר עוברים למצב 4K, כמות הנתונים מוכפלת פי כמה ולכן שם אפקט הג'לי מודגש יותר, הוא דומה בפועל לזה הקיים במצב 1080p ב- GH3.

סיכום - הכי חד

פנסוניק הצליחה לרקוח בדגם ה- DMC-GH4 מוצר שהקדים בדור אחד את דגמי החברות המתחרות, זוהי מצלמת 4K אשר מציעה שימושיות, נוחות תפעול ביחס למצלמות DSLR מקבילות ויתרון חדות אשר נראה בעין גם אם רוצים להפיק רק וידאו 1080p. בשלב זה, זו המצלמה היחידה בקטגוריה גם מול מצלמות יקרות פי שניים או שלוש (בעולם ה- DSLR / מצלמות ללא מראה) אשר מאפשרת לצלם וידאו 4K על גבי כרטיס הזיכרון הפנימי. למעשה, המתחרה היחידה כעת, אשר מציעה וידאו 4K היא סוני, עם דגם ה- A7s בעל החיישן הגדול, אבל היא מחייבת שימוש במקליט וידאו חיצוני (בעלות נוספת של כ- 2,000$).

ה-GH4 מאפשרת לבצע מעבר מהיר ופשוט יחסית אל עולם ה-4K ואם המחשב שלכם מכיל מעבד מודרני וכרטיס מסך טוב (לא חייבים דגם על), אז גם העריכה תהיה בנוהל המוכר מ- Full HD. ה-GH4 היא אחת מהמצלמות הבודדות שניתן להגדיר אותן כהיברידית אמיתית ואם תקדישו את הזמן המתאים ללימוד כל יכולותיה תוך הבנת גבולות החיישן בתנאי חשיכה (עם פתרונות כמו עדשות בעלות צמצם גדול), תקבלו כלי הפקת וידאו יעיל ושימושי ביותר.

פנסוניק DMC-GH4

מחיר
גוף: 8,500 ש"ח
גוף + עדשת 12-35mm F2.8 - מחיר 12,000 ש"ח

אחריות: 3 שנים של יורוקום פנסוניק

מעבר לתגובות בפורום