אולימפוס TG-850 – מצלמה לסלפי עם כרישים

ליאור קורן
11-08-2014 06:55

מצלמת ה- TG-850 של אולימפוס תאפשר לכם לצלם מתחת למים או בתנאי מזג אוויר קשים והיא מגיעה עם מסך מפרקי ועדשה רחבה במיוחד. בדקנו אותה מעל ומתחת למים: ביקורת מצלמה.

קיץ הוא הזמן הטוב ביותר לבדוק מצלמה מדגם "אמפיבי" ועמיד בתנאים קיצוניים. השנה, עונת הבריכות נדחתה בגלל המצב הביטחוני, אבל כאשר נרשמה הפוגה קצרה, מיהרנו אל בריכת השחייה עם המצלמה של אולימפוס. הז'אנר של מצלמות קומפקטיות עמידות למים אינו חדש, אך ה- TG-850 מציגה כמה תכונות מעניינות כמו מסך מפרקי לצילומי סלפי וגם עדשה רחבה במיוחד של 21 מ"מ.

גוף קשוח

גוף המצלמה השחור נראה מעט קרבי בעיצובו, הוא עשוי פלסטיק קשה עם כיתוב Tough גדול בחזית. מתחת לכיתוב הזה, מוגדרות גבולות ה"קשיחות": עמידה בנפילה עד לגובה של 2.1 מטרים ויכולת צלילה עד לעומק של 10 מטרים במים. בנוסף, היצרן מצהיר על יכולת עבודה בטמפרטורה של עד מינוס 10 מעלות ועמידות במעמסה של עד 100 ק"ג על גוף המצלמה. ה-TG-850 עושה רושם עמיד וחסון והיא אכן הפגינה קשיחות במהלך תקופת הסקירה, מלבד כמה שריטות קטנות על מגן המסך האחורי.

אולימפוס TG-850 - ביקורת מצלמה תת מימית
דופן ימין של גוף המצלמה (במבט מאחור) כולל אוזן מתכתית גדולה לחיבור רצועת נשיאה והיא כוללת סוגר גדול עם נעילה כפולה והרמטית. יש חשיבות רבה לנעילה ההרמטית משום שהיא אוטמת את הפתח המיועד להכנסת סוללה, כרטיס זיכרון (SD) ושקעי החיבורים. בחלק העליון של המצלמה, נמצא לחצן המיקוד והוא גדול יחסית (נוח לאתר אותו מתחת למים), לצדו, ממוקם לחצן הדלקת המצלמה אשר מחוספס למגע. בגב המצלמה יש גלגלת מצבי צילום, לחצן רב כיווני וכפתורי צילום וידאו וצפיה בתמונות, בסך הכל, נוח ופשוט לתפעל את ה- TG850, גם כאשר נמצאים בתוך המים. חבל שאין לה קישוריות WiFi להעברת תמונות. על פי המפרט הטכני, סוללת המצלמה מאפשרת צילום 300 תמונות או 91 דקות בוידאו וזה אמור להספיק ליום צילומים בטיול (בתנאי שלא תגזימו עם השימוש בפלאש). טעינת הסוללה נעשית בתוך המצלמה, דרך מתאם משקע החשמל לכניסת ה- USB.


אולימפוס TG-850 - ביקורת מצלמה תת מימית
סלפי מתחת למים


כאמור, בניגוד לרוב דגמי המצלמות המיועדות לצילום מתחת למים, ב- TG-850 המסך האחורי אינו מקובע, אלא נע על ציר אנכי. ניתן לסובבו כלפי מעלה עד לזווית של 180 מעלות – מה שהופך אותו מתאים גם עבור צילומי סלפי תת מימיים עם הכריש האהוב עליכם. זהו מסך בגודל 3", ביחס תמונה של 16:9 ורזולוציית 460,000 נקודות שאינה גבוהה במיוחד, אבל מספקת. מהירות מנגנון המיקוד במצלמה טובה, גם מתחת למים ולא נרשמו פספוסים מוגזמים.


אולימפוס TG-850 - ביקורת מצלמה תת מימית
תפריטי המצלמה מוצגים גם בשפה העברית, כאשר מביטים במסך המידע האחורי, בצד ימין של התמונה, מוצג תפריט הצילום העיקרי. כנהוג במצלמות "הז'אנר הקשיח", מצבי הצילום האפשריים הם אוטומטיים ברמה כזו או אחרת (אין אפשרות לקבוע ידנית גודל צמצם או מהירות סגר), אבל תפריט הצילום המרכזי (כאשר מצב הצילום בגלגלת הוא P) מאפשר שינוי של פרמטרים שונים להם נזקק הצלם: פיצוי חשיפה, איזון לובן, ערך ISO, רזולוציית תמונה ועוד. לחיצה על לחצן ה-Menu הפיזי, מעלה על המסך את שאר תפריטי המצלמה ומאפשרת לבצע התאמות מתקדמות יותר, כמו שליטה על בהירות הצללים בתמונה, סוג מנגנון המיקוד (זיהוי פרצופים ועוד) והגדרות נוספות כמו צילום תמונות ברצף (Time Lapse) עד למקסימום של 99 תמונות.


עדשה רחבה
אולימפוס הטמיעה במצלמה זו עדשה עם אורך מוקד המספק זווית רחבה במיוחד של 21 מ"מ (בתרגום למונחי פילם). זה בהחלט מבורך עבור צילומי נוף, אך הזווית הרחבה באה לידי יתרון גם בצילומי סלפי בזכות היכולת לקלוט שטח גדול יחסית מטווח קרוב. בתוך המים, למשל, אי אפשר להרחיק את המצלמה אלא כאורך הזרוע המושטת של הצלם והעדשה הרחבה של ה- Olympus TG-850 קולטת יותר מצולמים בסביבה. העדשה מציגה טווח זום של 21-105 מ"מ ואם אתם זקוקים להגדלה נוספת, מצב "סופר רזולוציה" המשלב עיבוד דיגיטלי לתמונה, יספק עוד זום X2, שנראה בסדר כאשר התמונה מוצגת בקטן, אבל חושף עיבוד דיגיטלי אגרסיבי כאשר מגדילים את התמונה. אם אתם אוהבים לצלם מקרוב, מצב ה- "סופר מקרו" יעמוד לשרותכם (צריך לעבור אליו ידנית בגלגלת המצבים).

בריכת שחייה

אולימפוס TG-850 - ביקורת מצלמה תת מימית
איכות תמונה

התמונות של אולימפוס מציגות צבעים עזים ומקנות תחושה של צילום חי ותוסס, המצלמה עושה עבודה מוצלחת באופן אוטומטי וניכר כי אולימפוס רצתה לשחרר את הצלם החובב מפעולות מורכבות מדי עבורו בזמן שהוא עסוק בפעילות אקסטרים. מעבד התמונה פועל באופן מורגש ומבט מקרוב מראה החלקת רעשים גם בערך ISO בסיסי של 125. בגלל החיישן הקטן אשר מצלם ברזולוציה גבוהה יחסית (16 מגה פיקסל), לא ציפינו לביצועים מרשימים בתנאי חשיכה בערכי ISO גבוהים. למעשה, מעל ISO 800, מורגשת מאוד פעולתו של מנגנון החלקת הרעשים הדיגיטליים, מה שגורם לטשטוש פרטים בתמונה ומ- IOS 1600 ומעלה, התוצאה תתאים לתמונות קטנות בעיקר.


אולימפוס TG-850 - ביקורת מצלמה תת מימית
בעת צילום מתחת למים, יש מצב איזון לובן מיוחד עבור צילום תת מימי (שנועד להתגבר על מחסור בגוון האדום בעומק הים), אבל מומלץ להפעיל אותו רק מעומק של 3 מטרים יותר - בבריכה רגילה הפעלה שלו תגרום לאדמדמות יתר.


אולימפוס TG-850 - ביקורת מצלמה תת מימית

אולימפוס TG-850 - ביקורת מצלמה תת מימית

פילטרים אומנותיים
אולימפוס שמה באופן מסורתי דגש על הטמעת פילטרים אומנותיים וגם ה- TG850 אינה פוסחת על יכולת זו, המאפשרת לעיתים ליצור צילומים מקוריים גם מסיטואציות שגרתיות למדי. הפעלת האפקטים אינה נשמרת רק לסטילס, אלא זמינה גם בצילום וידאו, מה שמוסיף גוון מעניין, אחד מהאפקטים הוא שחור לבן מגורען אך הוידאו המתקבל מדלג על פריימים רבים (כנראה בגלל אתגר עיבוד התמונה הניצב בפני המעבד). המצלמה מאפשרת לצלם סרטוני וידאו באיכות 1080/60p והיכולת לצלם מעל ומתחת לפני המים פותחת מגוון של אפשרויות שלא מתאפשר במצלמה רגילה. איכות הוידאו נאותה ביחס לז'אנר ולמרבה השמחה הקלטת הקול (סטריאו) פועלת גם בתוך המים.

אולימפוס TG-850 - ביקורת מצלמה תת מימית
סיכום

ה- TG-850 של אולימפוס מתאימה לשימושים משפחתיים ותיעוד פעילויות אקסטרים וספורט. נטילת מצלמה שכזו אל בריכת השחייה המוכרת פותחת מגוון של אפשרויות ומוסיפה מאוד לחווית הצילום, בזוית בלתי שגרתית. חיישן המצלמה קטן יחסית, אל תחפשו כאן יכולות שליטה מתקדמות או צילום RAW, זו אינה המצלמה המיועדת לכך. יש כאן את רוב התכונות שצלם חובב זקוק להן, כמו צילום פנורמה, פילטרים אומנותיים ועוד ובשורה התחתונה, כיף לצלם איתה במגוון סיטואציות והיא מוסיפה אלמנט של כיף לפעילויות קיץ הכוללות רחצה בבריכה או בים.


Olympus TG-850
מחיר: 1,699 ₪

שנתיים אחריות של גטר קונסיומר

בעד: עדשה רחבה 21 מ"מ, מסך מפרקי לצילומי סלפי, פשוטה להפעלה, צילום סטילס וגם וידאו מתחת למים, מבחר פילטרים ואפקטים אומנותיים.
נגד: ביצועי ISO גבוה, אין WiFi.

אולימפוס TG-850 - ביקורת מצלמה תת מימית

מעבר לתגובות בפורום