האזנה מודרכת - אלבום הצוואה My Dreamer

מנחם לוריא
06-08-2014 06:51

זהו סיפור על אלבום ישראלי מקורי יוצא דופן אשר הוקלט והופק רק לאחר מותו של היוצר הצעיר איתי אגמון, אתם מוזמנים להאזין לקטעים השונים ולגלות יצירה עשירה ומוקפדת: My Dreamer.

סקירת האלבום שלפניכם לא תתבצע "כרגיל" אלא בשיטה של האזנה מודרכת. לפני שנמשיך, אנא הצטיידו בחיבור אינטרנט, זוג אוזניות טובות ו/או כל דרך אחרת בה תבחרו להעביר את קטעי האודיו מהאתר אשר אפנה אותו אליכם אל מערכת השמע שלכם. בכדי לעקוב אחרי הסקירה שלי, בכל מקום בו יצוין קישור לקטע שאליו אתייחס, אתם מוזמנים לפתוח אותו להאזין. בסיום האזנה לאותו קטע, המשיכו לקרוא מה שנכתב וכך הלאה.

בעשור השני של המילניום הנוכחי, אנחנו - בני האדם, משאירים את ה"ירושה" שלנו לאחר הסתלקותנו מהעולם לא רק בחשבון הבנק או בקירות בית, אלא גם במחשב האישי, בטלפון החכם, בענן, בפייסבוק, בצורה של תמונות, כתב, וקטעי וידאו. העולם המקוון הפך, לא רק למרחב של חיי היום יום אלא גם לעולם בו נשאיר צוואתנו אחרינו – ולפעמים מדובר בלא מעט.

האזנה

לאחר שהשתחרר מהצבא, איתי אגמון החל בלימודי מתמטיקה ופיזיקה, אלא שהוא לא השלים אותם מעולם. בגיל עשרים ואחת גילה אהבה חדשה: מוסיקה. איתי עזב את לימודי המתמטיקה והפיסיקה ופנה ללימודי מוזיקה והלחנה. בשנת 2012, עוד בטרם הספיק לסיים את לימודיו נגדעו חייו של איתי אגמון.

האזנה

עד למותו, הספיק איתי לכתוב, להלחין ולנגן סקיצות לכמה עשרות שירים, לאחר מותו, נשלפו ממחשבו האישי אותן יצירות שכתב. בעזרתה של קבוצת סטודנטים מבית הספר בו למד - בהנחיתו של אבי אלבז הובאו לידי שלמות שמונה מהיצירות שכתב איתי, הן הוקלטו ושוחררו באלבום שנושא את השם: My Dreamer – איתי אגמון. זהו האלבום לו נאזין.

האזנה

בבית הספר מיוזיק יש אולפן הקלטות. האולפן פעיל לצרכי לימוד, עבור הקלטת פרויקטים של התלמידים וגם לפרויקטים עצמאיים של חלק מבוגריו. נחשפתי ללא מעט יצירות שהוקלטו באולפן הזה ואני חייב לומר שיש לאולפן הזה אופי סוני יחודי מאוד משל עצמו שעובר כחוט השני בכל ההקלטות שבוצעו בו. גם ניכר גם באלבום הזה.

אחד המאפיינים שאני מאוד מעריך של ההפקות באולפן הזה הוא ההקפדה הדקדקנית על דיקציה של הזמרות והזמרים ומופעי הווקל - בכל ההקלטות. כפי ששמתם לב, חלק מהיצירות של איתי נכתבו באנגלית, שימו לב לדיקציה המצוינת של הווקליסטים.

בקטע הבא השירה היא בעברית, זו הזדמנות נפלאה לשם לב לקולות שבקטע ולדיקציה המאוד טובה ומוקפדת.

האזנה

שיר הנושא של האלבום: חושף אותנו לרוח ההלחנה וההפקה של איתי. במוסיקה עשירה מאוד, עם עבודת קלידים רבה, שינויים בטמפו ובמקצב של השירים על מנת להבליט את האווירה ואת המסר.

האזנה

My Dreamerאחד המאפיינים הבולטים של האלבום הזה, מאפיין גם את ההפקה הכללית של אולפן מיוזיק: השירים לא נגמרים בצורה של fade Out אלא שומרים איזו שהיא אמירה מוסיקלית קצת שונה מזו של היצירה עצמה ו/או מהווים איזו שהיא הקדמה לקטע הבא.
הקטע הבא הוא אינסטרומנטלי. עבודת כלי ההקשה ותופים מרשימה כאן מאוד, אבל דווקא הקטע הזה מסתיים בשונה משאר הקטעים – בצורה של דעיכת עוצמת הקול.

האזנה

שיר האווירה הבא מושר באנגלית ועל ידי זמרת. שימו לב גם כאן לדיקציה המצוינת של המבצעת, מן הסתם היא צעירה ועדיין חסרת ניסיון ובוודאי שאנגלית איננה שפת האם שלה. ובכל זאת: הווקל מיצר את האווירה של הקטע על רקע המוסיקה והמסר המילולי. וכמו כן: הקשיבו עד לסוף הקטע, ישנה הפתעה בדרך...

האזנה

המוטיב של חופש כתוצאה מהמוות הוא מוטיב שחוזר על עצמו הרבה מאוד ביצירות מוסיקליות מודרניות וגם כאלה שאינן מודרניות.

בית חם

"היו היה לו בית מאוד מוזר\ממש מעל הר געש...” עם הבית החם והמוזר נסיים את הסקירה הזו ואת האלבום יוצא הדופן הזה. מורשתו של איתי ממחשבו האישי.

הכתבה מוגשת כדעה אישית, לכתב אין כל קשר עם בית הספר מיוזיק או מי מטעמו.
קישור: האלבום המלא

מעבר לתגובות בפורום