Android TV - האם הפעם גוגל תצליח להכנס לטלוויזיה?

דודי כהן
04-08-2014 06:58

מערכת ההפעלה הבאה של גוגל - Android L תגיע עם התאמה טובה מתמיד עבור טלוויזיות, האם נראה מעבר המוני של היצרניות למערכת הפעלה אנדרואיד TV כפי שקרה בעולם המובייל? כל הפרטים בכתבה.

Android L בדרך

ההכרזה של גוגל בחודש יוני על גרסת L של מערכת ההפעלה הפופולארית אנדרואיד היוותה מאורע מרגש במיוחד לחובבי הטכנולוגיה. מעבר לספקולציות לגבי כינוייה המלא של הגרסה (איזה קינוח באנגלית מתחיל באות L?) ולמספרה (4.5? 5.0?) מסמנת גרסה זו, מלבד השיפורים המובנים בה (רבות דובר על ה"Material Design"), גם פריצת דרך בכיוונים שונים.


ראשית – עצם ההכרזה על גרסה, חודשים רבים לפני שחרורה, הנה חריגה מאופן העבודה הרגיל של גוגל. הכרזה זו, בצירוף שחרור גרסאות למפתחים מאפשרים הצצה לחידושים המשמעותיים הצפויים לנו עם שחרורה.
כיוון שני ומשמעותי יותר, בו מבצעת גוגל פריצת דרך, הוא ייעוד מערכת ההפעלה – ממערכת הפעלה מוכוונת מכשירים ניידים (טלפונים וטאבלטים) למערכת החולשת גם על תחום הרכב - In Car Infotainment וגולשת, לראשונה באופן רשמי וברור אל עולם הטלוויזיות החכמות.

Android L TV
גוגל והטלוויזיה שלנו


גוגל מנסה כבר שנים רבות לחדור לעולם ה-Smart TV. ניסיונה האחרון בתחום, והראשון שהצליח באופן משמעותי, היה Chromecast – רכיב פשוט ומתבקש התלוי על ממשק HDMI של הטלוויזיה, ניזון ממתח USB של המסך המתחבר באופן מידי לרשת הביתית ומאפשר הזרמה של שלל תכנים ממגוון רב של מכשירים (לאו דווקא מכשירי Android). פשטות ה-Chromecast, כמו גם מחירו הנוח מאוד, זיכו אותו בפופולאריות רבה.


הצלחת ה-כרומקאסט, יחד עם הדומיננטיות המוחלטת של Android בעולם הנייד, הביאה את גוגל לנסות ולחדור לעוד רובד של עולם ה- Smart TV – מערכות ההפעלה של הטלוויזיות עצמן.  בעוד ניסיונותיה של גוגל עד כה, בתחום זה, התבססו על רכיבים חיצוניים לטלוויזיה, Android TV בגרסה L מביאה את גוגל את תוך הטלוויזיה עצמה, מה שמצריך שיתוף פעולה הדוק עם יצרניות הטלוויזיה הגדולות בעולם.

אחת מהנקודות החשובות בהכרזה, מעבר לפונקציונאליות עצמה, אותה נסקור בהמשך, הייתה הכרזה על שיתוף פעולה עם יצרניות טלוויזיה מובילות: Sony, Sharp וגם TP Vision - Philips שאמורות לבסס את כל קו הטלוויזיות החכמות שלהן, החל משנת 2015, על אנדרואיד. שותפות אלה, גם אם אינן מכסות באופן מלא את צמרת היצרניות (סמסונג מפתחת מערכת משלה, LG משתמשת ב-WebOS אותה רכשה מחברת HP ופנסוניק הכריזה על שת"פ עם Firefox OS) – צפויות להספיק ליצירת מאסה קריטית שתוביל לפיתוח המערכת ולשימוש של יצרניות טלוויזיה נוספות בה.

עוד שת"פ חשוב שהוכרז באותו אירוע הוא עם ספקית התוכן Netflix, מה שמסמן את הדרך לאפשרות של חווית צפייה נטולת ממיר (שוק ה-STB הוערך בשנת 2013 ב-$20B, כך שאי אפשר להפריז בחשיבות מגמה זו)
.

Android L TV
Android L TV!

ה-Preview של גרסה L של אנדרואיד, כמו גם סקירות שניתנו בכנס Google I/O האחרון, מספקים לנו הצצה מרתקת אל מה שעתידה להיות אחת מפלטפורמות ה-Smart TV המעניינות והחשובות בשטח.
Android TV באה לתת מענה לחוסר הסטנדרטיזציה הקיים בתחום מערכות ההפעלה לטלוויזיות חכמות, מה שמביא לכך שכתיבת יישום גנרי לטלוויזיה אפשרית רק באמצעות HTML. החל בגרסה L ובכל הגרסאות שאחריה, Android TV תמוצב פשוט כ-Form factor חדש של Android.

המשמעות היא שקל מאוד יהיה להתאים אפליקציות קיימות באנדרואיד לסביבת הטלוויזיה, כאשר בגוגל Play יסומנו אפליקציות כמתאימות ל-TV (כאלו שהצהירו על תמיכה בLeanback – מוד העבודה "הישענות אחורה" המקובל מול טלוויזיה). ה-Android TV יתמוך כמובן בטלוויזיה. אך גם במזרימי מדיה, ממירים וקונסולות שיעמדו בדרישות החומרה של גוגל (CPU, GPU, RAM, קישוריות רשת, BT, DRM וכו').

Android L TV
ל-Android TV יהיה Launcher אחיד עבור כל יצרני החומרה (הפקת לקחים מתבקשת בעקבות הפרגמנטיציה בעולם המובייל) ומספר הבדלים משמעותיים מהמערכת המוכרת לנו, הנגזרים מאופי השימוש השונה בטלוויזיה:

-    צפיפות המידע המוצג על טלוויזיה תהיה נמוכה משמעותית.
-    התפעול בטלוויזיה יבוצע על ידי בקר D-Pad - Directional pad פיזי או וירטואלי ולא באמצעות מסך מגע, מה שידרוש התאמה של יישומים.
-    ה-Notifications בגרסה זו של אנדרואיד יתבססו על אותו מנגנון אך ישמשו להמלצות על תכנים.

Android L TV
לטובת הנושא, בנו בגוגל ספרייה תומכת המתאימה במיוחד ליישומים עבור טלוויזיה (Android Leanback Support Library) במודל חדש של Model->Presenter->View.
המודלים קיימים באפליקציה, בדיוק כמו בעבר, ה-View הוא האנדרואידי המוכר ואילו ה-Presenter מתווך בין שניהם בהתאם לפלטפורמה בשימוש. בפרט, ה-Presenter מבצע Rendering שונה בהתאם לפלטפורמה (כלומר – יכול להציג אותו תוכן מאותה אפליקציה בצורה שונה ומתאימה לטלפון או לטלוויזיה, ע"פ השימוש). בנוסף קיימים App Fragments כאבני בניין שאמורים להקל משמעותית על בניית אפליקציות לסביבה זו.

גוגל גם מכתיבה סטנדרטיזציה של כפתורי שליטה באפליקציות ובשלטים והמלצה למיקרופון לטובת פקודות קוליות (אף אחד לא רוצה להקליד במקלדת בסלון). השלט יכלול 5 לחצנים כיווניים, לחצן בית ולחצן חזרה (בלי לחצן תפריט ובלי מצביע). הניווט, בשונה ממכשירים ניידים, יהיה מבוסס מיקוד (Focus based navigation), כלומר העברה של המיקוד בין אלמנטים באופן כיווני עד לבחירה באלמנט הרצוי.
החיפוש הטקסטואלי יבוסס בראש ובראשונה על זיהוי קולי ("דבר אל השלט") אך תתאפשר גם הקלדה באמצעות מקלדת מסורתית.

Android L TV
עוד האחדה שתבצע המערכת היא של מקורות התוכן:

Unified TV input משלב את כל מקורות התוכן האפשריים (OTA, Cable/SAT, IPTV) וחוסך את הצורך במעבר בין חיבורי Input שונים על ידי יצירת כניסה וירטואלית אחת אליה מחוברים באופן קבוע, כאשר המעבר בין המבואות הפיזיים מתבצע באופן אוטומטי על ידי המערכת.

Android tv l Unified TV input
על כל אלה יצטרפו כל התכונות הקיימות ב-Chromecast, תכונות שיוטמעו באופן מלא ושקוף ב-Android TV.


מפץ בטלוויזיה?

עם Android TV מקווים בגוגל לחולל מפץ בעולם הטלוויזיה, בדומה לזה שחוללו אך לפני מספר שנים בעולם המובייל. הסימנים הראשונים מראים כי הפעם נראה שהם יצליחו לחדור באופן משמעותי לעולם זה.

דודי כהן מנהל בלוג טכנולוגי - dudycohen.blogspot.com

מעבר לתגובות בפורום