ניקון 1 V3 – מצלמה קטנה ומהירה במבחן

אלי כרמי
01-08-2014 06:51

ה- V3 מסדרה 1 של ניקון היא הגרסה השלישית בקו המצלמות ללא מראה – זו מצלמה זריזה מאוד בעיצוב חדש. ואיך איכות התמונות? ביקורת מצלמה ללא מראה.

סדרת 1 של ניקון היא הנציגה של החברה בקטגוריה של מצלמות ללא מראה, הסדרה נבדלת מדגמי המתחרים במערכת מיקוד מהירה, גוף קטן ומוצק אך גם בחיישן קטן יחסית. בתוך סדרת Nikon 1 יש כמה קווי דגמים ובעוד דגמי J / S מכוונים לצלמים חובבים שאינם רוצים להתעסק יותר מדי עם שינוי הגדרות, דגמי V פונים לצלם המתקדם יותר.

שונה ביחס לעבר

סדרת V בדור השלישי עוברת שינוי גדול יחסית ומציגה גוף בתכנון חדש. בעוד שאת מצלמת ניקון בגרסת V2 אשר נבחנה בעבר קיבלנו בצבע לבן, המצלמה החדשה מדגם V3 הגיעה בצבע שחור, אבל זה ממש לא השינוי היחיד בגרסה זו מול הקודמת... תכנון הגוף החדש שונה, הוא מגיע ללא הגריפ הקדמי הגדול שאהבנו בעבר וגם ללא עינית אלקטרונית מובנית (חשובה עבור מצבי צילום מסוימים). מה שמתקבל בעקבות השינויים זה מצלמה קטנה יותר, מצד אחד קל יותר לשאת אותה ומצד שני בכדי להשלים את החסרים הללו, צריך לרכוש עינית וגריפ חיצוניים.


ניקון 1 V3 - ביקורת מצלמה ללא מראה
מתכת שחורה


גוף המצלמה, כאמור, צבוע בשחור שתמיד נמצא באופנה, הוא עשוי מתכת וביחס לגודלו חזק ומוצק. עם מידות של 111X65X33 מ"מ הוא לא דק וגם לא עבה מדי - מה שמאפשר אחיזה נוחה יחסית גם בזכות בליטה קטנה מלפנים המתפקדת כגריפ. עוד בקדמת המצלמה ניתן למצוא בין הגריפ לעדשה חוגה בסגנון אותו פגשנו במצלמת ניקון DF שמזכירה חוגה של פעם ובדומה לה גם כאן המיקום אינו הכי נוח לגישה, אבל חוגה מצריכה הפעלת פחות כוח לשם סיבוב, מה שהופך אותה קלה יותר לשימוש.


בחלק העליון של המצלמה נמצאים לחצן הצילום, לחצן הפעלת וידאו, מתג הדלקה / כיבוי וכן בורר מצבי צילום. מיקומם בצד הימני הופך אותם לנגישים ונוחים לשימוש גם כאשר עין הצלם צמודה לעינית החיצונית אותה מחברים למצלמה בחלק המרכזי של המצלמה. מה שמשאיר את החלק העליון השמאלי פנוי עבור הפלאש (מבזק) הפנימי.
בחלק האחורי של המצלמה נמצאות שתי חוגה שליטה, שני לחצנים הניתנים לתכנות כאשר החוגה האחורית משמשת גם קיצור דרך לשינוי ערכי הצילום, כמקובל בהרבה מצלמות. מה שפחות מקובל הוא המצאות של לחצנים פיזיים (עבור תצוגה ותפריט) על גבי משטח המסך המפרקי האחורי כך שהם נוחים לשימוש גם שהמסך מוטה. מסך זה מגיע בגודל 3'' עם רזולוציית 1,037,000 נקודות והוא חד וברור, מציג את התמונות בגוונים נכונים וסובל כמו כל מסך אחר משמש ישראלית חזקה בקיץ. מסך מגע מפרקי זה אומנם לא מאפשר צילום עצמי (סיבוב של 180 מעלות) אבל עדיין בעל טווח שינוי זווית רב. זהו גם מסך מגע שמגיב היטב לפקודות האצבע של הצלם.

ניקון 1 V3 - ביקורת מצלמה ללא מראה
תוספות חיצוניות - EVF וגריפ

כאמור, ניקון יצרה עבור ה- 1 V3 גריפ חיצוני יעודי אשר מתחבר בקלות ומרגע זה מרגיש כחלק אינטגרלי של המצלמה. בנוסף לאחיזה נוחה יותר ויכולת ושיפור איזון המצלמה עם עדשות גדולות יותר, הוא כולל לחצן צילום נוסף במיקום מוצלח ונוח לתפעול, כמו גם חוגת שינוי ערכים ולחצן מתוכנת נוסף. אבל, חיסרון הגריפ טמון בעובדה שיש לפרק אותו על מנת להוציא את הסוללה, לדוגמה כאשר רוצים לטעון אותה.

בנוסף, אביזר נוסף הוא עינית אלקטרונית חיצונית (EVF) בעלת רזולוציה גבוהה של 2.3 מיליון נקודות, עם איכות תמונה טובה ולא מגורענת מדי וזמן תגובה וריענון תמונה מהיר. חיבור העינית משמש גם עבור פלאש חיצוני, לכן שמחנו לראות בגוף המצלמה פלאש פנימי (מובנה), זאת בניגוד לדגם הקודם שסופק עם פלאש חיצוני (בלבד). הפלאש הפנימי בסיסי ביכולות שלו ולא מוצלח יותר מזה שנמצא במצלמות קומפקטית טובות.

קלות תפעול


תפריטי המצלמה פשוטים להבנה, קל לנווט בהם, למצוא ולהגדיר את הנדרש. יש לציין כי הגמישות בשינוי הגדרות בחלק מהמקרים (שימוש בלחצנים או הגדרות המצלמה) מוגבלת יחסית מול חלק מהמתחרים בקטגוריה. לדוגמה, ניתן להגדיר טווח ISO מקסימלי של 800, 3200 או 6400 בלבד ולא ניתן להגדיר טווח ל- ISO  מינימלי.


למרות האמור לעיל, השימוש במצלמה הן מבחינת מיקום הלחצנים וחוגות והן מבחינת התחושה של רוב הלחצנים זורם באופן הרמוני, קל להגדיר בקלות מצבי וערכי צילום תוך שימוש בחוגות - כך שבפועל, אהבנו לצלם עם מצלמה זו. בין חיבורי המצלמה ניתן למצוא USB, HDMI, כניסת מיקרופון, אך לא חיבור לאוזניות. שמחנו לגלות קישוריות אלחוטית WiFi שבאופן מפתיע היה פשוט וקל להתחבר אתה אל הטלפון הנייד. באופן מפתיע, המצלמה עושה שימוש בכרטיס זיכרון מסוג מיקרו SD ולא SD, זה היה קצת מוזר לנו ואנחנו מקווים שזה לא טרנד חדש שיגרור אחריו חברות נוספות. סוללת המצלמה הספיקה בזמן המבחן לצילום של כ- 400 תמונות ומספר קטעי וידאו, זאת כאשר העינית החיצונית מורכבת ובשימוש בעדשה עם זום האלקטרוני חלק מהזמן, אבל ללא שימוש רב בפלאש.


ניקון 1 V3 - ביקורת מצלמה ללא מראה
מצלמה זריזה


ה-V3 מפגינה תגובות מהירות לפקודות הצלם, לשם שינוי פרמטרים שונים וכן בעת הצילום עצמו. יש כאן מנגנון תריס משולב: תריס מכני מאפשר זמן חשיפה של עד 1/4000 השנייה ומעל לזה נעשה מעבר אל תריס אלקטרוני בו ניתן להגיע לזמן חשיפה מרשים של 1/16000 שנייה. המצלמה מסוגלת לצלם 10 תמונות בשנייה עם תריס מכני ובקצב של 20 תמונות בשנייה עם תריס אלקטרוני, כאשר בשני המקרים מדובר צילום כולל מדידת פוקוס בין התמונות. במבחן המציאות, אחוז גבוה של התמונות יצא חד ובפוקוס – ביצוע מרשים מאוד. יש לציין כי הצמצם האלקטרוני שקט לחלוטין, אבל לחצן הצילום אינו מספק פידבק טוב מספיק בכדי לדעת מתי בוצע הצילום בפועל.


עדשות עבור סדרה 1


לחברת ניקון יש מבחר עדשות יפה שפותח במשך הזמן עבור סדרה 1, זאת במקביל לאפשרות שימוש במבחר העדשות הגדול של מצלמות ה-DSLR של החברה, בעזרת מתאם יעודי. חשוב לזכור כי גודל חיישן המצלמה הוא 1'' ולכן יש צורך לכפול את ערכי העדשות ב- Crop X2.7 לקבלת ערכים על פי הסטנדרט המוכר של 35 מ"מ.


עדשת קיט חשמלית

יחד עם המצלמה, הציגה ניקון גם את עדשת הקיט החדשה 10-30 מ"מ (בפועל זה 27-81 מ"מ) בעלת זום חשמלי שעובד באופן חלק, קל להתרגל לשימוש בעדשה והיא כוללת גם מכסה מובנה שנסגר אוטומטית. גוף העדשה קטן יחסית והאיכות האופטית לא רעה ביחס לעדשת קיט. בזמן הבדיקה יצא לנו לצלם גם עם עדשת 18.5 מ"מ (שזה בעצם 50 מ"מ הקלסי) - עדשה קטנה וקלה, עם צמצם F1.8 שהופך אותה למהירה ובהירה, כמו כן היא בעלת חדות טובה וגוונים מוצלחים. בנוסף, צילמנו גם עם עדשת הדגל בקו דגמי הפריים: 32 מ"מ (שזה בעצם 86.5 מ"מ) עם צמצם F1.2. זוהי יופי של עדשה, קצת כבדה, אבל בעלת חדות מעולה וגם בוקה מוצלח. כמו עדשות פריים מקבילות, היא סובלת קצת מתופעת  CA - Chromatic Aberration בצמצם פתוח, אבל קל מאוד לתקן זאת בתוכנת עריכת תמונות.

ניקון 1 V3 - ביקורת מצלמה ללא מראה
מיקוד מהיר ויעיל


מערכת הפוקוס של המצלמה מורכבת מ- 171 נקודות פוקוס מבוססות פאזה (דומה למערכת של מצלמות DSLR) וב- 105 נקודות פוקוס מבוססות קונטרסט. מערכת פוקוס היברידית זו מהירה מאוד , למעשה אחת המהירות שיש בנמצא אם לא המהירה ביותר כאשר מדובר בתאורה טובה. בתאורה פחות טובה המהירות יורדת בגלל השימוש במערכת המבוססת על הקונטרסט בלבד, אבל היא עדיין מצליחה למקד נכונה במהירות טובה. גם בדגם ניקון 1 V2 הקודם התרשמנו ואהבנו את מערכת המיקוד ולעומתה, ה- 1 V3 מרגישה אף מהירה ומוצלחת יותר (לא יצא לנו להשוות את האחת מול השנייה).


ניקון 1 V3 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה
איכות תמונה


חיישן המצלמה נשאר באותו גודל 1" של הדור הקודם, אך מוסיף פיקסלים לרזולוציה כוללת של
18 מגה פיקסל. כמו ברוב מצלמות ניקון גם כאן פרופיל ברירת המחדל של המצלמה יוצר תמונות עם גוונים טבעיים, זיהוי אוטומטי מוצלח של איזון הלובן (WB) וחדות נוטה לצד הרך בתמונה. קל לשנות זאת בהגדרות המצלמה עבור מי שמעוניין ביותר חדות ופאנץ' בצבעים. המצלמות המתחרות של ה- V3 כוללות כמעט כולן חיישן גדול יותר בפורמט MFT (דגמי פנסוניק / אולימפוס) או APS-C (סוני, קנון) ולכן מציגות ביצועים יותר מרשימים בעת צילום בתנאי אור חשוכים יחסית. התמונה המתקבלת ב-V3 מציגה רעש גרעיני באזורי הצללים בתמונה גם כאשר מצלמים בערכי ISO נמוכים יחסית. בעליית ה- ISO, גם הרעש הדיגיטלי הופך להיות מורגש יותר. מצד שני, הרעש המתקבל אחיד בצורת התבנית שלו ווהוא מתנקה בקבצי ה- RAW בעזרת תוכנת עריכה והן בקבצי JPEG בהפעלת מנגנוני ניקוי רעש בהגדרות המצלמה. כאשר ערכי ה- ISO גדולים מ- 3200, הרעש מתחזק ומורגש יותר ומעל לזה ניכרים הפסדי פרטים ומידע צבע כך שקשה לנו להמליץ על מצלמה זו עבור צילום בערכי ISO גבוהים.

ניקון 1 V3 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה
נקודה שחשוב לציין אותה עבור מי שנוהג לעבוד עם תוכנת לייטרום: עיבוד קבצי ה- RAW מציג תמונה קצת רועשת בערך ברירת המחדל, פחות חדה ועם פחות פרטים מתמונת ה-JPEG, מקווים שהתוצר ישתפר בעדכונים הבאים של אדובי. לעומת זאת, שימוש בתוכנת עיבוד התמונה החינמית והחדשה של ניקון - Capture NX-D, עושה עבודה מוצלחת בהשוואה עם חדות טובה יותר, יותר פרטים בתמונה וגוונים חיים יותר.

עדכון: לאחר פרסום הכתבה, בדקנו את גרסת לייטרום 5.6 והיא הציגה שיפור בביצועי התמונה עם ה- V3.


וידאו

ה- Nikon 1 V3 מסוגלת לצלם וידאו בהפרדה גבוהה של 1080p ובקצב של 60fps. איכות תמונת הווידאו של המצלמה מעבירה את אותו הרושם שקיבלנו מצילום סטילס. מהירות הפוקוס האוטומטי מוצלחת מאוד ואיכות התמונה סובלת מרעש רקע בסיסי, כך שלא במפתיע, אהבנו יותר את תוצאת הוידאו בדגם הקודם ובטח ממתחרות מובילות הקטגוריה.

עדשת הקיט כוללת מייצב רעידות והזום האלקטרוני מגיב באופן חלק אך איטי יותר בעת צילום וידאו והתוצאה היא מעברי זום נעימים יותר לעין. כמו כן, חשוב לציין כי אהבנו את מיקום לחצן הפעלה של הווידאו ונוח להשתמש בו גם כאשר מחובר גריפ למצלמה.

ניקון 1 V3 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה
סיכום


מצלמה חדשה תמיד יוצרת ציפיות לשיפור מול הדגם הקודם, ברוב הסעיפים אנחנו מוצאים כאן שיפור רב. מנגנון המיקוד מרשים מאוד במהירות שלו ובאופן כללי, המצלמה זריזה ומגיבה מהר לפקודות הצלם. למרות זאת, פחות אהבנו את החיישן החדש ואת רעש הרקע הדיגיטלי שלו ולעומת הרוב הגדול של המתחרות בקטגוריית המחיר, החיישן קטן יותר. בשורה התחתונה, מדובר במצלמה עם גוף בגודל נוח אשר בנויה היטב. היא מהירה ונוחה לשימוש עם יכולת התאמה נהדרת של גריפ ועינית אלקטרונית. עבור מי שמחפש מהירות ונוחות שימוש זו מצלמה נהדרת, אבל האם היא שווה את המחיר שלה מול המתחרות או מול הדגם הקודם? זה תלוי בצורך שלכם במהירות (Need for Speed) מול הדרישה לצילום ב- ISO גבוה ומול המתחרות בשוק.


בעד: מצלמה זריזה מאוד – מנגנון מיקוד מהיר ותגובות כלליות, גוף נוח לשימוש, מבחר עדשות,
קטנה וניתנת להתאמה עם גריפ ועינית אלקטרונית מוצלחת.
נגד: רעש דיגיטלי חזק יותר בתמונה מאשר בדגמים מתחרים, איכות וידאו טובה אך לא מצטיינת, כרטיס מיקרו SD, מחיר.

Nikon 1 V3 - מחיר ואחריות
מחיר גוף – 3,845 ₪
מחיר קיט עם עדשה 10-30 מ"מ – 4,289 ₪
מחיר עדשה 18.5/f1.8 מ"מ – 765 ₪
גריפ 459 ₪
עינית אלקטרונית חיצונית 1015 ₪
אחריות: שנתיים אחריות לגוף שלוש שנים לעדשות ע"י הדר סוכנויות

הערה: התמונות מהמצלמה צולמו ב- RAW ועברו הקטנה והמרה ל- JEPG בלבד, בתוכנת העיבוד של ניקון Capture NX-D
.

תמונות דוגמה

ניקון 1 V3 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה

ניקון 1 V3 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה

ניקון 1 V3 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה

ניקון 1 V3 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה

ניקון 1 V3 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה

מעבר לתגובות בפורום