Bluetooth בעולם האודיו, אפשרויות ויישומים

ליאור קורן
30-07-2014 11:00

טכנולוגיית האלחוט Bluetooth משמשת לצורך חיבור אוזניות, רמקולים אלחוטיים והעברת קבצי אודיו דרך האוויר, מהם השימושים, יתרונות וחסרונות של התקן?

טכנולוגיית האלחוט שזכתה לשם המקורי "שן כחולה" שימשה בתחילה עבור אוזניות לטלפונים, אך מאז היא עברה שיפורים והפכה לחברה קבועה בדור האודיו המודרני, ניתן למצוא אותה במכשירים המיועדים להאזנה ברחוב או בטיולים, אך גם בבית היא מאפשרת ליהנות מהאזנה ללא כבלים.

מלך דנמרק

Bluetooth (שן כחולה) היא טכנולוגיה אלחוטית שפותחה ע"י חברת אריקסון בשנת 1994, היא פתחה את הטכנולוגיה לקבוצת חברות שכללה את IBM, אינטל, מוטורולה ועוד. לאחר מכן אומצה ה- BT לשימוש בדגמי טלפונים במיזם המשותף של סוני אריקסון ומשם הופצה לחברות אחרות – כיום אלפי חברות עושות שימוש בטכנולוגיה בארגון ה-BT העולמי (SIG).

התקן פותח במקור למטרת העברת מידע דיגיטלי דרך האוויר למרחקים קצרים יחסית עם צריכת הספק נמוכה יחסית, כאשר תהליך החיבור והסנכרון בין מכשירים תואמים אמור להיות מהיר ופשוט. רק בשלב מאוחר יותר הושם דגש גם על איכות האודיו המועבר. ה- BT קרוי במקור על שם מלך דני Harald Bluetooth שהצליח לאחד בין שבטים שונים בדנמרק והפך אותם לממלכה אחת והוא מייצג את השאיפה להביא לאיחוד של פרוטוקולי תקשורת ולהציג תקן יחיד מגובש. לישראל, הגיע ה-BT באיחור משום שצה"ל ומשרד הביטחון עשו שימוש באותם התדרים והדבר מנע יבוא חוקי של כל מכשיר תומך (שבב הבלוטות' נוטרל במכשירים) עד שראש הממשלה אריק שרון הורה לבטל את האיסור לקראת סוף שנת 2003.

Bluetooth

BT פועל בתדר 2.4GHz-2.4835GHz, תחום התדרים הזה אינו דורש רישוי והוא פתוח לשימוש בעולם באופן חופשי. המידע נשלח באופן אלחוטי דרך 79 ערוצים אפשריים.  לעומת ה- WiFi שאמור היה במקור להחליף כבל רשת רגיל ולאפשר העברת מידע בקצבים גדולים, אך דורש יכולת הגדרה ידנית (שם רשת וסיסמה), ה-BT תוכנן לחיבור מהיר בין שני מכשירים תומכים וקרובים יחסית האחד לשני, עם מגבלות של קצב נתונים. גם היום, BT לא משתווה באיכות האות שהוא מעביר לזה של כבל פיזי או התקן WiFi, אך יש לו יתרונות בדמות שימושיות וקלות תפעול.
בגלל השימוש בטווח התדרים החופשי, כאשר מאזינים בבית, עלולה להיווצר התנגשות עם התקנים נוספים אשר עושים שימוש באותו תדר אלחוטי של 2.4GHz, כמו רשת ה- WiFi או התקני מחשב אלחוטיים. הפרעות מצד מכשירים הפועלים באותו תחום תדרים עלולות להתבטא בניתוקים רגעיים. כיום, חלק מהראוטרים עושים שימוש בתדר 5GHz, אך בישראל (לעומת העולם) הוא עדיין פחות נפוץ מזה של 2.4GHz בגלל מגבלות של משרד התקשורת. כמובן, ל- BT, יש יתרונות משלו: הוא מאפשר למשתמש להפטר מהכבלים ומשחרר אותו מהצמדות למקור האודיו (אפשר להתרחק לכמה מטרים), בין אם עושים שימוש באוזניות או רמקול אלחוטי.

פרופיל A2DP

תקן ה-BT מאפשר פעולות מגוונות בין מכשירים שונים, בתלות בפרופילים שונים, כל פרופיל כזה מאפשר שימוש יעודי משלו, יש כאלו המשמשים לצורך שליטה מרחוק במכשירים כמו טלוויזיה או ציוד אודיו, העברת תמונות, שליחה להדפסה או יעודים נוספים. הפרופיל הרלוונטי לתחום האודיו הוא A2DP שפירושו Advanced Audio Distribution Profile, הוא מגדיר את האופן שבו מידע אודיו סטריאו (שני ערוצים) מופץ בין מכשירים שונים, למשל בין נגן אודיו, סמארטפון או מערכת ברכב לבין אוזניות אלחוטיות או רמקול אלחוטי. במקרים רבים, לצד ה-A2DP, נעשה שימוש גם בפרופיל השליטה מרחוק AVRCP המאפשר דרך האוזניות או רמקול אלחוטי לבצע העברת שירים ופעולות שליטה שונות על מקור המוזיקה מרחוק.

רמקול אלחוטי jabra


BT לדורותיו

הבעיה הגדולה עם BT בהקשר לאודיו איכותי היא הדחיסה אותה עובר המידע הדיגיטלי לפני שהוא נשלח באוויר. הדורות הראשונים בטכנולוגיית ה-BT היו גרועים במיוחד והתאימו בעיקר למטלת דיבור (שיחות טלפון דרך אוזניה אלחוטית), בשלב מאוחר יותר, האיכות שופרה באופן ניכר. טכנולוגיית ה- "שן כחולה" עברה שינויים ושיפורים במהלך חייה, הדורות הראשונים נקראו BT v1.0-1.1 והם סבלו מבעיות של יציבות וקצב נתונים, אח"כ הגיע v1.2 שהציג שיפור אך עדיין היה מוגבל לקצב נתונים מקסימלי של 721kbit/s. כאשר יצא תקן v2.0 התווספה אליו יכולת EDR שסימלה מהירות העברת נתונים תאורטית של 3Mbit/s (בפועל זה היה 2.1Mbit/s) ורק אז החל לצוץ בשוק מגוון דגמים של אוזניות שנועדו עבור האזנה למוזיקה. בשנת 2009 יצא BT v3.0 שהוסיף יכולת העברת מידע רב יותר אך בשימוש ברשת ה- WiFi (הסתנכרנות נעשית דרך BT אך העברת המידע נעשית דרך WiFi) ודור BT v4.0 / 4.1 שיצא אחריו הציג שיפור מוחשי בצריכת האנרגיה.

חפשו aptX

כאשר מחפשים מכשיר Bluetooth למטרת האזנה לאודיו, צריך לבדוק שהוא תומך ב- aptX, זהו קודק דחיסה עם אלגוריתם יעיל המיועד לספק איכות דומה לזו של CD גם בהעברת אות דחוס במיוחד. על מנת לקבל את האיכות המשופרת, שני המכשירים (מקור האודיו המשדר וגם המכשיר הקולט) צריכים לתמוך ב- aptX.

House of Marley


ה-BT מציע לחובבי האודיו מספר סוגי מכשירים: אוזניות אלחוטיות, רמקולים ניידים וגם מתאמים למערכת הקול הביתית.

אוזניות אלחוטיות

בהשוואה לעבר, ניתן למצוא כיום מגוון גדול של אוזניות, בתצורת In Ear כמו דגמי Plantronics BackBeat Go 2, Jabra Clipper, OT Bluetooth Tags, Beats Powerbeats2 ואחרות או אוזניות On Ear בדגמים כמו Harman Kardon BT, Bose AE2w, Creative WP-350/450, Nokia Purity Pro by Monster, Jabra Revo ועוד.

אוזניות Bluetooth
רמקולים ניידים / אלחוטיים
מבחר דגמי הרמקולים הניידים הוא עצום, כמעט כל יצרנית אודיו מוכרת משווקת גם רמקול אלחוטי או תחנת עגינה ניידת המאפשרת לשמוע מוזיקה מהסמארטפון או טאבלט. מחיר מוצר שכזה יכול לנוע בין כמה מאות ועד לאלפי שקלים. בין הדגמים, אפשר למצוא את JBL OnBeat Xtreme, B&W Zeppelin, מערכות מולטי רום ועוד.


רמקולים אלחוטיים לסמארטפון


להתחבר אל מערכת ה- HiFi
כיום, ניתן למצוא גם מתאמים אלחוטיים עבור מערכת האודיו בבית, הם מאפשרים לנגן דרך המערכת בסלון מוזיקה מהסמארטפון או טאבלט. אפשר למצוא מתאמים כאלו מתוצרת חברות מוכרות בתחום האודיו כמו ימאהה, קיימברידג' אודיו, סוני או Arcam ו- Nuforce או מתוצרת מותגים שפחות מוכרים לחובבים מהתחום. אפשר למצוא מתאמים כאלו ברמות מחיר שונות והם יכולים לכלול חיבור דיגיטלי אל המגבר או אנלוגי (שדורש המצאות DAC פנימי) וכמובן רצוי שהם יתמכו ב- aptX.

Bluetooth

מעבר לתגובות בפורום