מכירת טלוויזיות 4K בעולם עולה בהדרגה

ליאור קורן
27-07-2014 19:00

מכירות של טלוויזיות ה- 4K / UHD בעולם מתגברות בחודשים האחרונים, כמה אחוז הן תופסות מהשוק, מי היא יצרנית הפאנלים המובילה למסכים וכיצד איגוד השידורים האירופי מתכונן למהפכה?

כידוע לכל חברה יצרנית בתחום האלקטרוניקה הבידורית, על מנת לשמור על גודל הרווחים ואולי אף להגדיל אותם, היא צריכה בכל קו מוצרים חדש להציג שיפור מוחשי אשר יקרוץ לצרכנים. בשלב הנוכחי, השיפור המיוחל טמון בטכנולוגיית ה-4K שאמורה להציע לצופים קפיצה באיכות התמונה במסך הביתי.

4K – מתגבר בהדרגה

קצב חדירת ה- UHD עדיין לא מרקיע שחקים, אבל גדל בהדרגה עם הרחבת מספר הדגמים של טלוויזיות 4K חדשות. נכון לעכשיו, מחירי רוב הדגמים של מסכי ה- 4K גבוה יחסית, אך היצרניות השיקו בחודשים האחרונים דגמים זולים יותר ואחוזי מכירת 4K (לעומת כלל מסכי ה- LCD בעולם מתוצרת 13 מותגים מובילים) עלו מ- 2% בחודש פברואר אל 5% במאי. כמות המשלוחים של מסכי 4K ברבעון השני של 2014 עמדה על 4.47 מיליון יחידות בעולם. על פי נתוני חברת המחקר IHS, המכירות יעלו בחצי השני של השנה, בזכות היצרניות הסיניות שעומדות לקדם באופן אגרסיבי יותר את מסכי הקטגוריה. כבר עתה, מכירות מסכי Ultra HD תופסות כ- 9% מהשוק הסיני. השוק הבא אחריו בקצב אימוץ המסכים הללו הוא דרום קוריאה שמובל ע"י סמסונג ו- LG. ומי מוכר את מירב הכמות מבין היצרניות? 46% מכלל משלוחי טלוויזיות 4K בעולם (בחודש מאי) היו מתוצרת סמסונג ו- LG  ו-45% היו מתוצרת חברות סיניות כמו האייר, הייסנס, TCL, קונקה ו- Skyworth. על פי דברי אנשי IHS, אם החברות הסיניות רוצות להגדיל את המכירות, הן צריכות להציע איכות גבוהה יותר עבור לקוחות העולם הגדול ולא להסתפק בשוק הסיני המקומי.

על פי הדו"ח של חברת המחקר NPD, חברת LG הצליחה לעלות למקום השני בעולם בתחום יצור פאנלי LCD ברזולוציית 4K, אותם פאנלים משמשים בטלוויזיות החברה וגם אצל יצרניות אחרות כמו סוני או פנסוניק. LG מייצרת 27.6% מהפאנלים של טלוויזיות 4K (392,000 יחידות בחודש מאי) ואחריה ניצבת סמסונג עם 22.2%. את שמה של היצרנית הגדולה לא בטוח שתכירו: זוהי Innolux (טאיוואן) אשר נוסדה רק ב- 2003 ומוזגה עם Chi Mei, היא מייצרת 36.7% מהפאנלים של טלוויזיות 4K. עד לפני מספר חודשים היא שלטה ב-70% מהשוק, אולם היצרניות הקוריאניות תפסו תאוצה בחודשים האחרונים בזכות הגברת הייצור של דגמים זולים.

טלוויזיות מסכי 4K


איגוד השידורים האירופי: UHD זה לא רק פיקסלים

ומה לגבי אירופה? איגוד השידורים האירופי, טוען כי לתעשיית השידורים יש רק 12 חודשים בכדי לנסח את רשימת הדרישות הטכניות והנחיות הטמעה של הסטנדרט החדש עבור מה שהם קוראים "השלב השני של תקן UHD-1". האיגוד מתכוון לנסח רשימת הנחיות ודרישות שהטמעה שלהן תציע לצופים בבית קפיצת איכות – לא רק מבחינת מספר הפיקסלים בתמונה, אלא בפרמטרים נוספים. תאגיד השידורים האירופי מבקש להטמיע בתקן החדש קצב פריימים גבוה יותר (HFR), טווח דינמי גדול יותר בתמונה (HDR) וגם טווח צבעים רחב יותר.
האיגוד מודע לכך שהוא מצוי בפיגור לעומת גופים מקבילים בעולם, בייחוד מול אסיה – מה שדורש האצת תהליכים בשנה הקרובה. פרויקט ה- DVB האירופי מתכונן לקראת הטמעת ה- UHD-1 ולומד מהניסיון שנצבר בנושא ע"י ארגון השידורים היפני NHK (שעורך כבר ניסויים בתקן העתידי 8K). במקביל, נדרש שיתוף פעולה מצד יצרני תוכן מקומיים על מנת לספק תכני UHDTV כאשר התקן יושלם.

מעבר לתגובות בפורום