Aedle VK-1 – אוזניות בניחוח צרפתי, ביקורת

מנחם לוריא
18-07-2014 11:00

Aedle היא חברה צרפתית חדשה ששמה את כל יהבה על דגם אוזניות בודד VK-1 הנמכר בשתי מהדורות, גימור האוזניות מוקפד ויוקרתי - משלב אלומיניום ועור, הן נצילות ולא דורשות מגבר יעודי. ואיך הצליל? ביקורת אוזניות צרפתיות.

האדל, נעים להכיר

בסוף 2010 נפגשו באוניברסיטת טוקיו רפאל דלהקור ובטי סנטו, שני צרפתים שסיימו את חוק לימודיהם וחשבו מה קורה הלאה מפה. לרפאל ולבטי היתה אהבה משותפת: אודיו דו ערוצי איכותי.

השניים חזרו לצרפת כשבראשם החלטה: להקים חברה שתייצר אוזניות שאין להן פשרה לא בצד הסוני ולא במבנה הטכנולוגי ובצורה החזותית. את המטה של החברה הקימו בפריס והחליטו לכנות אותה האדל. לאט לאט אספו במטה החברה צוות עובדים מדיסציפלינות שונות והחלו לתכנן ולפתח אב טיפוס לאוזניות שלהן. סך הכל נבנו כ- 25 אבות טיפוס שונים עד שהגיעו למוצר אחד שכולל אוזניה אחת שלה שני דגמים. ב- 2013 החל שיווק האוזניות בצרפת, בריטניה, מערב אירופה ארה"ב, אוסטרליה ולפני כמה חודשים – גם בישראל ע"י היבואנית דרים סאונדס.

דגם אחד, שני גימורים


להאדל יש "רק" דגם אחד של אוזניות שמכונה VK-1. לדגם הזה שתי גרסאות: קלאסית וגרסה מוגבלת בשם VK-1 קרבון. על פי היצרן ההבדל בין שני הדגמים הוא בחומרים בהם נעשה שימוש בגימור של האוזנייה. מבחינה טכנית וגם מבחינת הצליל, אין הבדל בין הדגמים, אך ישנו הבדל בגימור עצמו ובחומרים שמשמשים לבניית האוזנייה.


Aedle VK-1 - Classic (right) and Carbon limited edition (left)
טכנולוגיה על קצה המזלג

בשני דגמי ה VK-1 כמעט ואין שימוש בפלסטיק. האוזניות עצמן עשויות אלומיניום תעופתי שלא נוצק לתבנית אלא נחרט מתוך גושים שלמים במחרטות CNC ממוחשבות. חומרי הדיפון, הקשת והכריות של האוזנייה עשויים מעור כאשר בין הדגמים ישנו הבדל באיכות ומקור העור ובמגוון הצבעים. לVK-1 כבל נתיק שאף הוא עשוי מסיבים של חומרים מורכבים ונחושת. כל האוזנייה, מתחילתה ועד לסופה מיוצרת בצרפת. מפעל ההרכבה של האוזניות נמצא בחצי האי בריטני שנמצא בדרום מזרח צרפת. ההרכבה נעשית בעבודת יד וכל אוזניה - לפני שנארזת, נבדקת ומקבלת מספר סידורי חד ערכי משלה ונשלחת להפצה.

קהלי היעד
החזון של Aedle מדבר על מוצר שיראה יפה/מושך וגם איכותי בסעיף האודיו. מן החזון הזה ובשוק רווי מאוד, החליטו בהאדל להשתמש בבתי הכלבו הגדולים של אירופה וארה"ב שמתמחים בשיווק מוצרי אופנה. לכן, רוב האוזניות משווקות באמצעות בתי כלבו לממכר מוצרי אופנה יוקרתיים. בישראל מופצות האוזניות בשלב הזה, באמצעות אתר האינטרנט של Aedle ישראל.

Aedle VK-1 - ביקורת אוזניות צרפתיות
המפגש הראשון

נציג היבואנית הפקיד בידי קופסת קרטון שחורה, עליה הלוגו של האדל. כבר ממבט ראשון ומתחושה ראשונה ניכר היה שמשהו חשב עד לפרטים האחרונים של המוצר – ואריזתו.
פתחתי את הקופסה והדבר הראשון והבולט שנתקלתי בו היה דף נייר ובו הסבר כיצד להתאים את האוזנייה לראש של המאזין. גם כאן יש ירידה לפרטים מעוררת השתהות. מתחת לדף ההסבר היה מונח נרתיק הנשיאה של האוזנייה, עשוי עור אמיתי ובתוכו חוברת הסבר ותפעול של המוצר ושני כבלים: אחד קצר ואחד ארוך, שניהם מסתיימים במחבר PL 1/8 אינץ' על מנת לחבר לאוזניה עצמה ובצד השני לציוד האודיו. מתחת לנרתיק העור נמצאת האוזנייה עצמה, במרכזה לוחית עשויה אלומיניום מוברש, לפי דברי Aedle מדובר בלוחית מאלומיניום תעופתי, עליו לוגו החברה ומספרה הסידורי של האוזנייה. מתחת ללוחית הזיהוי של האוזנייה מונחת קופסת קרטון קטנה ובה מחבר ¼ אינץ', מצופה זהב ועושה רושם שגם פה מישהו ירד לפרטים ולו הקטנים ביותר.

התקנה
קשת האוזנייה בנויה ממתכת ומצופה בעור אמיתי. לא בחינם האדל מציינים במקום בולט כיצד יש להגמיש את קשת האוזנייה על מנת למנוע לחץ פיזי לא נעים בעליל על אוזני המאזין. מצאתי שצריך לנהוג כפי שמוסבר בעלון ההוראות על מנת להגמיש את קשת האוזנייה כך שלא תלחץ על האוזניים. זו פעולה פשוטה ומהירה ומהר מאוד מצאתי את הגמישות הנדרשת כך שהאוזנייה לא תכאיב.
מעבר לזה, את אחד מקצוות הכבל, לא משנה איזה, צריך לחבר לכניסה שנמצאת באוזניה השמאלית ואת הקצה השני לחבר לציוד האודיו. האוזנייה איננה קלה במיוחד, ברם: אחרי שמצאתי את מידת הלחץ שמתאימה לראש לי האוזנייה נוחה מאוד יושבת טוב על הראש ואין כל צורך להתעסק עוד בכוונון.

Aedle VK-1 - ביקורת אוזניות צרפתיות
“הרצה" ראשונית

כל אוזניה בכלל וציוד אודיו בפרט, זקוקים לתקופת הרצה ראשונית עד שהאופי הסוני שלהם מתייצב. מיד עם הוצאת האוזנייה מהקופסה שלה לא עמדתי בפיתוי והאזנתי לאודיו שבקע ממנה. לרגע חשבתי לעצמי כי לפניי ניצב מוצר צרפתי בעל אופי בריטי למהדרין. האוזנייה הייתה חמימה מאוד עם נטייה להדגשה של הבס וצלילים גבוהים ביישניים משהו. חלפו להן כמה שעות טובות של הרצה, שוב נטלתי את האוזנייה ו... אבוי: הבאס הנעים והמודגש כמעט ונעלם ועל האודיו השתלטו צלילים מהתחום הגבוה - צורמניים ומתכתיים, משהו בסגנון של רמקול PA לא ממש איכותי.
נדרשו עוד למעלה ממאה שעות נגינה רצופות עד שהאופי הסוני של האוזנייה התייצב – ועל כך נדבר בהמשך.

נצילות

אנשי Aedle מספקים נתונים טכניים מפורטים מאוד על האוזנייה. הנתונים כוללים תוצאות בדיקת מעבדה של היצרן, גרפים מפורטים והסברים. בחוברת המצורפת לאוזניה ישנה אזהרה מפורטת לגבי עוצמות השמע המותרות וכדאי לקרוא ולקחת אתה זה לתשומת הלב – אם אינכם רוצים להתחרש.
האוזנייה עצמה מאוד נצילה ואין שום צורך בעזרה ממגבר אוזניות יעודי, אלא אם צריך אותו כי במקרה ואין במכשיר האודיו יציאה לאוזניות. האוזנייה יכולה להגיע לעוצמות קול גבוהות מאוד, לא כדאי לבדוק עד להיכן זה יכול להגיע... אבל נתוני היצרן בתחום הזה מתאימים למה ששמעתי.

במת השמע

במת השמע באוזניות שונה לחלוטין מזו של הרמקולים במערכת הדו ערוצית. כמשתמש, לא חשוב לי עד כמה רחבה או צרה במת השמע, אבל חשוב לי שהאוזנייה עצמה תעלם.
ב- VK1, במת השמע מסתיימת בדיוק היכן שמסתיימות הקפסולות של האוזנייה. קל לנחש, על פי במת השמע, היכן בדיוק נמצאת כל אחת מהקפסולות המונחות על האוזניים. בהתחלה זה צרם לי, אפילו הפריע. לאחר תום תקופת ההרצה ואולי קצת התרגלות למוצר, זה הפסיק להפריע והפך למסקרן.

Aedle VK-1 - ביקורת אוזניות צרפתיות
פירוט

כמו שציינתי קודם, מדובר באוזניה מאוד מאוד רגישה, עם במת אודיו אשר נתחמת במבנה האוזנייה עצמה. בתוך במת השמע ישנה נטייה לפירוט רק באזור ה- 100 הרץ ובאזור ה- 2000 הרץ. לכן, לא מדובר באוזניה מאוזנת. כאשר מתחילים לעלות העוצמות השמע ובעיקר מעבר ל- 90dB יש לאוזנייה נטייה לאבד את האיזון הטונאלי שלה וההדגשות של הבס והמיד מייצרות תחושה של צליל חריף ואלים מאוד. בעוצמות נמוכות יותר האופי הסוני של האוזנייה הוא ממשפחת הכהים והחריפים עם נטייה להדגשה של התחום הנמוך והמיד. בפירוט הפנימי, המיקרו דינאמי, מצאתי שהאופי הסוני של האוזנייה משתלט על מה שבוקע ממקור השמע אבל פרטים מאוד קטנים שאני מכיר ביצירות ששמעתי, לפעמים נעדרים או נוכחים אבל ביחס נמוך למה שאני מכיר. במילים אחרות, למרות הרגישות הגבוהה של האוזנייה היא לא ממשפחת האוזניות המפורטות.

איך זה נשמע?


אני רוצה להתחיל דווקא בקולות אדם. האזנתי לאוזניה הזו ליצירות מתחום הרוק, פופ, רוק מתקדם, מוזיקה קלאסית ואופרה. בקולות אדם בלטה מאוד הרגישות של האוזנייה כאשר בקולות נשיים ובהאזנה בעוצמה בינונית ומעלה הייתה נטייה למתכתיות שהתווספה לקולות. בקולות גבריים: באלה שבתחום הבס היה דיוק נעים לאוזן, אלו בתחום הטנור, כמו בקולות נשיים, הייתה נטייה למתכתיות שבעוצמות גבוהות – מעל 90dB, נשמעה לי צורמת מידי, לא מאוזנת ומתרחקת מהמציאות הסונית שאני מכיר.

באס: זו אחת האוזניות שבהאזנה עיוורת היתה גורמת לי להתכופף מתחת לכיסא לחפש סאב וופר. הבאס באוזנייה הזו חמים מאוד, רחוק מהנטייה למתכתיות המאפיינת בכללי את האוזנייה הזו. ההדגש של הבס נמצא באזור ה- 100 הרץ אולם מתחת לטווח מחצית האוקטבה, ב-50 הרץ, הבס מתחיל להיות ביישן. החיבור בין הבס למיד, באזור ה 250 – 500 הרץ טוב מאוד. ישנה הפרדה טובה בין הצלילים, הסאונד בהיר וברור ואין מריחה של הבאס לכיוון המיד.
מיד: המיד באוזניה הזו מודגש בצורה האופיינית לאוזניות בעלות רגישות גבוהה. הפירוט במיד פחות טוב מזה שבבאס וכאשר עולים בסקלת עוצמת השמע ישנה נטייה לחריפות שחורגת ממה שאני מכיר במקורות ששמעתי. כאשר מתחילים לאתגר את בריאות האוזן,מעל ל-90dB,החריפות הזו מתחילה לקבל אופי מעט אלים ומשתלטת על בימת הסאונד. בג'אנרים מסויימים - רוק כבד למשל, התכונה הזו עשויה להיות טובה, בג'אנרים אחרים, למשל יצירות סימפוניות, זה מפריע.
High: התחום הגבוה של האוזנייה הזו מעט ביישן. אם משהו מצפה להבחין בנקודה המדויקת שבה היכה המתופף במצילת ה-"היי היט" אז זו לא האוזנייה בשבילו. הביישנות של התחום הגבוה נשמרת בכל עוצמות השמע וגם כאן, אין מריחה בנקודות הממשק בין תדרי המיד להיי.

הפתעה קלאסית


לסשן ההאזנה למוסיקה קלאסית הגעתי אחרי שכבר היו לי לא מעט שעות האזנה לאוזניה הזו. בשלב הזה כבר הכרתי את האופי הכללי של האוזנייה וציפיתי לסשן קצר שיעשה לצורך הסקירה בלבד, אבל הופתעתי.
מוסיקה קלאסית היא ז'אנר שקשה להאזין לו באזניות המתאפיינות בסאונד חריף וברגישות גבוהה כמו האדל. העובדה שהבמה באוזניה הזו תחומה בצורה מאוד ברורה, החריפות הכהה בעוצמות שלא מסכנות את בריאות האוזן – כל אלה הביאו אותי לצפייה שאני הולך לסשן קצר, רק טעימה של הז'אנר הזה.
אבל התבדיתי ובגדול: התזמורת הקלאסית "נכנסה" לבמת האודיו ו"התיישבה" בדיוק מופלא. ניתן לנחש איפה נמצא כל כלי שמנגן וגם נשמע בברור מה הוא מנגן. הבס המודגש והחמים היווה כאן תוספת נעימה. רק אל תגזימו מדי בעוצמה – אז כלי הנשיפה שישבו היטב בבימת האודיו  נטו בעוצמות גבוהות לכיוון הגוון המתכתי שלהם, כולל כלי הנשיפה מעץ. באופן כללי האוזנייה הזו, כל עוד לא מגזימים בעוצמות השמע, מפתיעה לטובה באחזור האודיו של תזמורת סימפונית.

טראנס: אני מאזין בעיקר לסוגה הפסיכאדלית בטראנס. גם כאן האדל התגלו כמוצר המתאים ככפה ליד לסגנון הזה. מצאתי את האדל מאחזרות את האודיו בצורה משכנעת מאוד, המיקרו דינאמיקה שקיימת בסוגה הזו, לא הייתה בולטת מספיק אבל כאן, התכונה הזו לא מהווה מכשלה.


Aedle VK-1 - ביקורת אוזניות צרפתיות
סיכום

כאמור, כל אוזניה ואוזנייה מורכבת ידנית במפעל של Aedle בבריטני צרפת. כמוצר צריכה, מדובר במוצר שבהחלט עושה חשק להוריד מהמדף ולקחת הביתה. החשק הזה לא נגוז כאשר מוציאים את האוזנייה מאריזתה ושמים על הראש. מבחינת היעד של האדל לספק מוצר איכותי מאוד בסעיפי המבנה והחומרים המרכיבים אותו – החברה עומדת ביעד הזה, בצורה טובה מאוד אפילו מעוררת הערצה.
מבחינה סונית: מדובר באוזניה מאוד מאוד רגישה עם נטייה לחריפות. בימת הצליל מאוד ברורה ותחומה באוזניה עצמה. האוזנייה, כשהיא מנגנת, לא נעלמת. הפירוט בתוך בימת האודיו טוב אבל איננו מתאים לאחזור אודיו מיצירות שיש בהן מורכבות גבוהה מאוד של כלים ותפקידים ונדרשת מיקרו דינאמיקה מפורטת. לעומת זאת ולמרות מה שציינתי, במוסיקה קלאסית האוזנייה הזו מפתיעה לטובה למרות הנטייה שלה לחריפות. הבאס של האוזנייה הזו נעים מאוד, מודגש ולא נמרח על התחום שמעליו. המיד בולט מאוד וכשעולים בסקאלת העוצמה נוטה לחריפות עם גוון מתכתי. תכונה שבג'אנרים מסוימים טובה ובאחרים מפריעה. התחום הגבוה מאוזן ומעט ביישן אבל לא צריך לנחש אותו, הוא נוכח וקיים.

תקופת ההרצה של האוזנייה הזו ארוכה מאוד ובעיני הייתה מאוד מסקרנת. האוזנייה מחליפה את האופי הסוני שלה לא פעם מקצה אחד לקצה השני. זו ממש לא האוזנייה להוציא מהקופסה ולהשתמש מיד, היא נשמעת טוב יותר ויציבה רק אחרי כמה מאות של שעות האזנה. העובדה הזו עומדת בניגוד למראה המאוד אסתטי והמאוד מוקפד של המוצר.


החיים שלי עם האוזנייה הזו היו מאוד מעניינים. היא איננה אוזניה רב תחומית דינאמית וסלחנית. מי שמכיר את האופי של הצרפתי הכפרי, עקשן, חד ולא מתפשר, יזהה אותו מיד באוזניה הזו ובאופי הסוני שלה. יש ל- Aedle אופי משלה, היא לא סלחנית, לא מתפשרת ומאוד מוחצנת מבחינת המראה שלה כמוצר צריכה – ההחצנה הזו, בעיני, היא לטובה.


למי שרוצה אוזניה שתאתגר את האוזניים: כהה חריפה אבל שנונה משהו וגם מוקפדת מאוד באיכות החומרים וההרכבה – זה המוצר בשבילו. מי שלא מתחבר לסאונד החד וכהה ולאוזניה שצריכה מעט מאוד אנרגיה ממקור השמע על מנת להגיע לעוצמות שמע גבוהות - אפילו גבוהות מאוד, ההאדל אינה בשבילו.


מחיר: כאן יש מקום למילה טובה על התמחור הישראלי שדומה למחיר הרשמי בחו"ל.

Aedle VK1
הגרסה הקלאסית: 1,980 ₪
מהדורה מוגבלת: 1,980 ₪
אחריות: דרים סאונדס

הערה על שם החברה
שם החברה Aedle תורגם לעברית בתכתיב הפונטי שלה. קצת קשה לתרגם לעברית שמות מצרפתית בעיקר בגלל שבצרפתית יש הרבה מאוד אותיות שכותבים אך לא מבטאים (רנו, למשל, נכתב Renault אבל מבוטא רנו). בצרפתית מבוטא השם Aedle כפי שמופיע בכתבה ולא בתרגום הפונטי.
כל מי שיתעניין במוצר הזה ויחפש את החברה בעברית, בשלב הזה, סביר שלא ימצא כי בתכתיב הפונטי תוצאות החיפוש מצביעות על זמרת באותו שם (אדל). לכן בחרתי להשתמש בתרגום המילולי ולא הפונטי קרי - האדל.

מעבר לתגובות בפורום