Sony a6000 – מהירות ועוד: מצלמה במבחן

יואב פלד
13-07-2014 12:00

אחרי שנים של ציפייה סוני הוציאה גרסה עדכנית לדגמי הדגל של סדרת המצלמות ללא מראה עם חיישן APS-C, ה-a6000 מכילה מאפיינים מתקדמים רבים, ובראשם יכולות מיקוד וצילום ברצף במהירויות גבוהות במיוחד. לקחנו את ה-a6000 לסיבוב בווינה וחזרנו עם תמונות: ביקורת מצלמה ללא מראה.

במהלך השנים האחרונות – לאחר הולדתה של קטגוריית "מצלמות ללא מראה", הפכה סוני לגורם משפיע ומשמעותי בעולם הצילום והיא נחשבת כחברה חדשנית בהחלט בעולם המצלמות. החברה מציגה חידושים בתעשייה שבמקומות רבים נשארת מקובעת, בעיקר על ידי שתי החברות המובילות, קנון וניקון. בין היתר ראוי לציין מצלמות כמו ה-RX100, שבעיני רבים נחשבות למצלמות הקומפקטיות האיכותיות ביותר שעולם הצילום יכול להציע בשנים האחרונות, פיתוח ה-QX10 ו-QX100 (עדשות מתקדמות המתלבשות על פלאפונים חכמים) וכמובן שאי אפשר להתעלם מספינות הדגל החדשות של סוני, סדרת ה-A7, מצלמות ללא מראה מתקדמות בעלות חיישן Full Frame, שבינתיים כוללת שלושה דגמים, ה-A7, A7r ו-A7s.

ה-a6000 של סוני מחליפה למעשה שני דגמים וותיקים, את ה-NEX-6 ממנה היא יורשת את מרבית מאפייני השליטה הפיזיים וגם את ה- NEX-7המצליחה, למורת רוחם של משתמשי סוני רבים שעדיין מקווים שסוני תכריז על דגם מתקדם יותר בעתיד הקרוב.

למרות הציפייה למצלמה מחליפה ל-NEX-7 הוותיקה והמתקדמת יותר, במקרים רבים נדמה שה-a6000 ממוקמת יותר קרוב ל-NEX-6 מבחינת מאפיינים אך גם בתמחור הנמוך יותר. למצלמה חיישן חדש ומתקדם בעל רזולוציה גבוהה של 24.3 מגה-פיקסלים, ומערכת מיקוד בטכנולוגיית phase-detect המכסה חלק נרחב ביותר (92%) משטח החיישן ובעל 179 נקודות מיקוד, מה שהופך אותה למובילה בתחומה ובעלת ביצועים מצוינים. מבחינת מהירות צילום, המצלמה מסוגלת לצילום ברצף של 11 תמונות לשנייה ללא נעילת מיקוד וחשיפה, מהירויות שאנחנו לא מכירים מדגמים אחרים בעלי רזולוציה ואיכות דומה. מלבד זאת ראוי לציין שלמצלמה עינית אלקטרונית מובנית, אך היא לצערנו בעלת רזולוציה פחותה משני הדגמים הקודמים לה (1.4 מיליון נקודות, לעומת 2.3 בדגמים הקודמים), ולדעתנו ההבדל ניכר לעין מבחינת איכות התצוגה. צלמים רבים חלוקים בדעתם לגבי איזו עינית מספקת תצוגה עדיפה, ואנחנו נביע את דעתנו בהמשך הביקורת.

סוני a6000 - ביקורת מצלמה
גוף (קטן) ושליטה (גדולה)

בדומה למצלמות המתקדמות האחרות של סוני, השאלה שעולה כאשר מחזיקים לראשונה את ה-a6000 היא "איך מצלמה כל כך קטנה מציעה כל כך הרבה?". מידות גוף המצלמה הן 12 ס"מ אורך, על 7 ס"מ גובה ו-5 ס"מ עומק (בעיקר בזכות הגריפ הבולט, בשאר המקומות המצלמה דקה בהרבה). עיצוב המצלמה כמעט וזהה לזה של ה-NEX-6, רק עם גריפ מעט גדול יותר. כאמור, בתוך מידות צנועות אלו מסתתר חיישן בגודל APS-C (זהה בגודלו למצלמות כמו ניקון D7100) ומבחוץ המצלמה מכילה עינית מובנית וכלי שליטה ידנית מתקדמים. מבחינה עיצובית, כאשר משווים את ה-a6000 ל-NEX-7, לשתי המצלמות ממדים כמעט זהים, אבל ה-a6000 בעלת פינות חדות, לעומת ה-NEX-7 שהפינות שלה מורכבות מצלעות של 45 מעלות המעניקות לה מראה "רזה" יותר, לעומת ה-a6000 הקופסתית.


סוני a6000 - ביקורת מצלמה
ממבט מלמעלה ניתן לראות את ההבדל העיקרי במערכת השליטה בין ה-NEX-7 המתקדמת יותר לבין ה-a6000 שיורשת את השליטה שלה מה-NEX-6. בעוד של-7 יש שתי חוגות שליטה עליונות המאפשרות שליטה על מאפייני צילום מגוונים, ה-a6000 המירה את החוגה השמאלית לשליטה ישירה על מצב הצילום. אמנם חוגת מצב צילום הינה סטנדרטית בשביל צלמים רבים, אבל דווקא השליטה הייחודית של ה-NEX-7 קרצה ללא מעט צלמים, עם שליטה ישירה במאפיינים החשיפה השונים, במקום במצב הצילום שבמקרים רבים לא משתנה בתדירות גבוהה ביחס לשליטה על צמצם, תריס ורגישות הצילום.


בנוסף לשתי החוגות העליונות ישנה חוגה אחורית ושני כפתורים הניתנים לתכנות על ידי המשתמש. הפנל האחורי של המצלמה שופע כפתורים בעלי פונקציות מרובות, אך לאחר זמן למידה קצר השליטה במצלמה נעשית נוחה ואינטואיטיבית, למרות שמהגרים מעולם מצלמות ה-DSLR עשויים להרגיש אבודים מעט בשעות הראשונות.


סוני a6000 - ביקורת מצלמה
החיסרון הבולט ביותר במנגנון השליטה של ה-a6000 הוא היעדרו של מסך מגע. דווקא במצלמה בעלת אפשרויות רבות כל כך, מסך מגע אחורי מאפשר למשתמש שליטה מהירה על אופציות שונות, שלא לדבר על התהליך האיטי והמייגע של בחירת אזור מיקוד בצורה ידנית. בניגוד לשליטה במיקוד הסופר מהירה של האולימפוס E-M10 שביקרנו לאחרונה, בחירת נקודת המיקוד ב-a6000 הרגישה לנו כמו ששייכת לעולם ישן ומתסכל.


שמחנו לראות שמערכת התפריטים של ה-a6000 לא נותרה זהה לזו הלא מוצלחת שאפיינה את סדרת ה-NEX והתקדמה לזו שאני מכירים מהמצלמות החדשות יותר, כדוגמת ה-A7. בניגוד לעבר, כעת התפריטים מסודרים בצורה הגיונית ופשוטה. מי שלא התנסה בשיטוט בתפריטים הבלתי אפשריים במצלמות כדוגמת ה-NEX-7 לא יעריך כמה אלמנט הנדמה כלא-משמעותי במצלמה יכול להרוס את חוויית המשתמש.


למצלמה גם כפתור Fn המוביל את המשתמש לתפריט הגדרות מהירות הניתן לתכנות, ומאפשר גישה נוחה לרוב המאפיינים השונים שנשתמש בהם במהלך יום צילומים. בנוסף המצלמה מכילה פלאש קופץ מובנה, ותושבת Hot-Shoe לאביזרים חיצוניים מגוונים.


מסך ועינית אלקטרונית

ל-a6000 מסך אחורי בגודל 3" ברזולוציה של 921 אלף נקודות, הממוצעת למצלמה ברמה זו. המסך ניתן להטיה של 90 מעלות כלפי מעלה ו-45 מעלות כלפי מטה. למרות הגודל הסביר של המסך, סוני בחרה לעצבו ביחס של 16:9 המתאים לפורמט של צילומי וידאו ולא סטילס, כך שרוב הזמן המצלמה לא משתמשת בגודל המלא של המסך וצדדיו "מעוטרים" בפסים שחורים. כאמור, המסך לא רגיש למגע, מה שפוגע ברצף השימוש במצלמה, בעיקר כשמעוניינים לבחור נקודת מיקוד באופן ידני. לעומת זאת, איכות התצוגה של המסך טובה מאוד, ואנחנו כבר רגילים שסוני מספקת את הסחורה בתחום זה. הצבעים מדויקים ומציגים תמונה התואמת לתוצאה המצולמת הסופית, ומהירות הריענון של המסך זריזה ולא נותנת תחושה שהמסך "רודף" אחרי תנועות המצלמה.

סוני a6000 - ביקורת מצלמה
כאמור, ל-a6000 עינית אלקטרונית מובנית בעלת רזולוציה של 1.4 מיליון נקודות, המהווה אלטרנטיבה לצילום בעזרת המסך האחורי. בעבר התרשמנו מאוד מהעינית שסוני הציגה בדגמים המתקדמים שלה, ה-NEX-7, A99 ו-A77, שהכילה 2.3 מיליון פיקסלים. עוד יותר שמחנו לראות שגם הדגמים הזולים יותר, כדוגמת ה-NEX-6 וה-A65 זכו לקבל את אותה עינית מצוינת. לכן התפלאנו לראות שבמצלמה המכוונת להחליף את דגמים אלו החליטו בסוני לשלב עינית באיכות פחותה. העינית ב-a6000 הזכירה לנו באיכותה את זו שראינו ב-Olympus E-M10. אמנם אי אפשר לטעון שהעינית באיכות ירודה, והיא אכן מציעה ביצועים טובים מבחינת קצב ריענון התמונות ותצוגה בתנאי תאורה נמוכה, אבל ביחס לעינית שסוני הציגה בדגמים הקודמים, היא לא באותה הרמה.


בצמוד לעינית יש חיישן קרבה המפעיל אותה כשמקרבים את הפנים למצלמה, רכיב שמרגישים בחסרונו במצלמות שלא מכילות אותו. החיסרון המרכזי הוא שכשהמסך האחורי מוטה מעלה, פעמים רבות הוא מפעיל את חיישן הקרבה ו"מכבה" את המסך האחורי, מה שעשוי לגרום לתסכול רב.


מהירות מיקוד מרשימה וצילום ברצף

אחת מהיכולות החזקות ביותר של ה-a6000 הן תכונות המיקוד והצילום ברצף המתקדמות שלה.

סוני הכריזה על המצלמה עם ההצהרה שזוהי המצלמה בעלת עדשות מתחלפות עם המיקוד האוטומטי המהיר בעולם. למרות ההכרזות, מכיוון שהמצלמה משתמשת בטכנולוגיית המיקוד phase-detect, לא כולם השתכנעו שאכן מהירות המיקוד תהיה כמוצהר. למרות זאת, מהירות המיקוד של המצלמה אכן מהירה מאוד, ולא פחות חשוב, גם מדויקת. כצפוי, מהירות המיקוד תלויה גם בעדשה המצורפת למצלמה. שימוש בעדשת הקיט 16-50 מ"מ     f/3.5-5.6    לא יוציא את המיטב מהמצלמה, אבל כשבדקנו את ה-a6000 עם עדשות פריים של סוני כמו ה-50 מ"מ f/1.8 או 35 מ"מ f/1.8, מהירות המיקוד הייתה מצוינת.

למי שלא מסתפק במיקוד אוטומטי, המצלמה מאפשרת לעשות Focus Assist על מנת להגיע לרמות דיוק מקסימליות. אנחנו העדפנו ביחוד את השימוש במצב המיקוד DMZ, שמבצע מיקוד אוטומטי, ותוך הישארות במצב "חצי לחיצה" ניתן בעזרת שימוש בטבעת המיקוד על העדשה להגדיל את התמונה ולדייק את המיקוד. בנוסף ניתן להשתמש באפשרות ה-Focus Peaking ש"צובעת" את האובייקטים הממוקדים בקונטור צבעוני (אדום, צהוב, או לבן). לאחר בחינה של מצלמות רבות של החברות השונות, ניתן לומר בקלות שהטמעת שני עזרי המיקוד במצלמות של סוני נעשות בצורה הטובה ביותר. בעת הגדלת התמונה במצב Focus Assist איכות התצוגה נשארת טובה מאוד עם קצב ריענון מהיר וללא גרעיניות מוגזמת. במצב ה-Focus Peaking האפשרות לבחור בצבע אדום או צהוב עדיפה בהרבה על הדגשה באמצעות קווים לבנים, מה שרוב החברות האחרות מציעות בתור האפשרות היחידה.


למצלמה שלושה מצבים של צילום ברצף, כאשר המהיר ביותר מבינם מציע קצב של 11 תמונות בשנייה, תוך המשך מיקוד ומדידת חשיפה בין תמונה לתמונה. למצלמה ברזולוציה ובאיכות של ה-a6000 זהו ללא ספק הישג, ומהירות זו מבטיחה שלא תפספסו אף רגע בעת צילום אקשן. תוך שימוש בכרטיס מהיר המסוגל להקליט בקצב של 95/Mb לשנייה הצלחנו לצלם כ-23 תמונות בפורמט RAW לפני שזיכרון החוצץ התמלא, כשלאחר מכן נאלצנו לחכות כ-10 שניות לפני שהמצלמה ניתנת לתפעול שוב.


סוני a6000 - ביקורת מצלמה
מצלמה חכמה, התפעול קצת פחות

ה-a6000 בעלת חיבור וי-פי מובנה, וסוני יצרה מערכת אפליקציות (חלק ניתנות להורדה בחינם, וחלק מוצעות במחירים שונים) בשם PlayMemories. בעוד שחנות האפליקציות של סוני מאפשרת הרחבה של האפשרויות שהמצלמה יכולה להציע למשתמשים, יש לנו שלוש טענות מרכזיות כלפי השימושיות שלה. הטענה הראשונית והפחות משמעותית נוגעת לתהליך המייגע של הרשמה לחנות האפליקציות. מתי לאחרונה ניסיתם להכניס פרטים כמו מייל וסיסמא בתוך מכשיר שלא מכיל מסך מגע, כשהדרך היחידה לעבור בין האותיות השונות הוא בעזרת ארבעה חצים? המזל הוא שתהליך ההרשמה הוא חד פעמי, אז נמשיך לטענה השניה. בעוד שמצלמות אחרות מציעות העברת תמונות למכשיר חכם\מחשב ושליטה מרחוק באופן מובנה, סוני בחרה להציע את האפשרויות האלה דרך חנות האפליקציות. הן אומנם בחינם, אבל ישנה תחושה שסוני החסירה אפשרות בסיסית במקום אחד על מנת למלא את החלל בחנות האפליקציות שלה. בינתיים יש אפליקציות בודדות בלבד בחנות האפליקציות של סוני, ביחוד אם לא מחשיבים את האפליקציות הבסיסיות של העברת תמונות למכשירים ניידים ושליטה מרחוק על המצלמה. הטענה השלישית, והמרכזית ביותר כלפי משתמשים ישראלים, היא שמשום מה סוני בחרה שלא לאפשר גישה לחנות האפליקציות למשתמשים בישראל. אמנם ניתן לעקוף את החסימה אם תיצרו חשבון משתמש שמציג את עצמו מארה"ב, אך על מנת לשלוח קבצים לאייפון תצטרכו להוריד את האפליקציה התואמת למכשיר החכם שלכם שלא נגישה להורדה ב-iTunes למשתמשים ישראלים. לא ברור מדוע סוני בחרה שלא לתמוך במשתמשים בינלאומיים שלה, ולמרות שטענות בנושא זה מופנות אליה כבר למעלה משנה וחצי אנחנו ממשיכים לקוות שהיא תתייחס אליהן בעתיד.


בנוסף המצלמה מכילה פלאש מובנה שקופץ בלחיצה מגוף המצלמה, שבב קישורית NFC, ותושבת Hot-Shoe. חיי הסוללה במדד CIPA הם 360 תמונות בין הטענה להטענה, אך מספר זה משתנה בהתאם למידת השימוש במצלמה, למשל שימוש מרובה בעינית המצלמה מרוקן את הסוללה מהר יותר מאשר המסך האחורי. המצלמה מאפשרת טעינה בתוך הגוף ומגיעה ללא מטען חיצוני. טעינה בתוך גוף המצלמה היא אפשרות נוחה שמשתמשים רבים יעדיפו אותה על פני טיול עם מטען נוסף בתיק, אך לדעתנו ראוי שמצלמות ברמת מחירים אלו יגיעו עם מטען חיצוני.


צילום וידאו
כמו שהתרגלנו ממצלמות של סוני, גם ה-a6000 מציעה איכות וידאו מצוינת עבור שימוש חובבני עם שליטה ידנית מלאה. המצלמה מאפשרת לצלם באיכות 1080p בקצב צילום של עד 60 פריימים לשנייה, ב-28Mbps. המצלמה מאפשרת שליטה בכל הפרמטרים השונים (PASM), ובנוסף שליטה על רמת הרגישות בצילום, גם תוך כדי צילום הוידאו. המיקוד האוטומטי של המצלמה עובד טוב בעת צילום וידאו, ואפשרות ה-Focus Peaking עליה הסברנו קודם זמינה גם בעת צילום וידאו. בנוסף המצלמה מציעה גם תצוגה עם תבניות זברה (zebra) על מנת להתריע בפניכם במידה ויש אלמנים בצילום ברמת בהירות גבוהה\נמוכה מידי.

איכות הווידאו טובה, ביחוד ביחס למצלמה ברמת מחיר זו וגם ביחס לדגמים הקודמים, סביר שתספק את מי שלא מצפה ליצור קליפים מקצועיים. השילוב של השליטה הידנית המלאה ועזרי המיקוד והחשיפה יוצרים חבילה המאפשרת ליצור סרטוני וידאו מצוינים, כשהחיסרון המרכזי הוא היעדרו של חיבור למיקרופון חיצוני, כפי שהיה ב-NEX-7.


איכות תמונה

בשנים האחרונות החיישנים של סוני מובילים את שוק הצילום מבחינת איכות התמונה (גם במצלמות המובילות של ניקון כדוגמת ה-D800, החיישנים מיוצרים על ידי סוני), וה-a6000 לא יוצאת דופן. למרות זאת נוצר הרושם שבשנתיים האחרונות לא חלה עליה משמעותית באיכות החיישנים בפורמט APS-C, ובאמת איכות התמונה של ה-a6000 כמעט זהה ל-NEX-7 בת השנתיים וחצי, כשההבדל המרכזי היא שה-a6000 מוצעת במחיר נמוך משמעותית מאחותה הגדולה כשהייתה חדשה. עומק הצבע והטווח הדינאמי של המצלמה מצוין, וגם ההתמודדות עם רעש בעת צילום ברגישויות גבוהות טובה מאוד.


סוני a6000 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה

כידוע, בנוסף לחיישן, הגורם המשמעותי ביותר על איכות התמונה, בעיקר מבחינת חדות, הוא העדשה. את ה-a6000 קיבלנו עם עדשת הקיט שלה, עדשת פנקייק-זום 16-50 מ"מ. עדשת הקיט אמנם קטנה מאוד, גם בעלת זווית רחבה יחסית לעדשת קיט, אבל איכות התמונה שלה לא מזהירה ביחס לעדשות איכותיות יותר. במהלך הביקורת התנסינו במגוון עדשות, כולל ה-35 מ"מ f/1.8 של סוני, וה-16-70 מ"מ f/4 של קרל צייס. כל עדשה מתאימה למגוון מצבים, וכצפוי חדות התמונה תוך שימוש בעדשות איכותיות גבוהה מאוד.

סוני a6000 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה


צילום ברגישות גבוהה
החיישן החדש של ה-a6000 מספק תוצאות מצוינות בצילום ברגישות גבוהה. מבחן ההשוואה עם ה-NEX-7 צולם בעדשת סוני 50 מ"מ בצמצם f/4. התמונות צולמו בפורמט RAW ולא עברו טיפול (הורדת רעש או חידוד) מלבד המרה לפורמט JPEG בתוכנת Lightroom. התמונות מוצגות בהגדלה של 100%.
בהשוואה בין שתי המצלמות ניתן לראות שהן מתמודדות באופן כמעט זהה בצילום ברגישות גבוהה. ברגישויות 6400 ביותר ניתן להבחין שבעוד שה-NEX-7 מאבדת חדות ודפוסי העש מייצרים מריחות של הטקסטורה, ה-a6000 שומרת על חדות באופן יותר מוצלח. בצילום ברגישויות גבוהות יותר שתי המצלמות יוצרות עיוותי צבע שהופכים את התמונה לבלתי שמישה, למעט בתצוגה מוקטנת.
 
סוני a6000 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה
סוני a6000 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה
סוני a6000 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה
סיכום

העברנו לא מעט זמן עם ה-a6000, וגם לאור העובדה שאנחנו עובדים מספר שנים עם ה-NEX-7 המצוינת, שמחנו מאוד לראות שלמרות שה-a6000 היא לא המחליפה הישירה שלה אלא מוצבת בקטגוריה נמוכה יותר, מבחינת איכות תמונה ושליטה הן כמעט זהות. מגוון אפשרויות השליטה והסיוע בזמן הצילום עליהם כתבנו הופכים את המצלמה לאטרקטיבית מאוד לצלמים מתקדמים, אבל גם לידידותית עבור צלמים מתחילים. שוק המצלמה שה-a6000 ממוקמת בו תחרותי מאוד, כשרוב החברות מציעות דגמים נהדרים לצלמים. קו המצלמות חסרות המראה המתקדמות של סוני נשאר עקבי עם חיישני התמונה המצוינים ואפשרויות השליטה המתקדמות בצילום סטילס וגם וידאו. מבחינה עיצובית העיצוב הריבועי ה"הי-טקי" של המצלמות יותר סולידי ביחס למצלמות היפהפיות של פוג'י ואולימפוס, אבל ברוב הבחינות האחרות, כולל מהירות צילום, שליטה בווידאו, עזרי מיקוד, ומהירות תפעול, המצלמות של סוני מרשימות בהחלט. בחו"ל, אחד היתרונות המשמעותיים של ה-a6000 הוא המחיר האטרקטיבי שלה ביחד למתחרים, כמו ה-X-E2 של פוג'י, ו-GX7 של פנסוניק שמחירם גבוה יותר, מחיר ההשקה הרשמי בישראל (מצלמה ועדשת קיט) מעט נמוך יותר בהשוואה לדגמים הללו אז שווה בהחלט לבדוק את המצלמה הזו אם אתם מתכננים רכישה.
כדאי לדעת כי צלמים מתחילים יסתפקו באיכות שמציעה עדשת הקיט, אבל צלמים מתקדמים יצטרכו להשקיע בעדשות איכותיות על מנת להוציא את המיטב מהמצלמה.

מחיר

3,990 ₪ לגוף + עדשת 16-50 מ"מ
5,290 ₪ לגוף + עדשות 16-50 מ"מ + 55-210 מ"מ
כולל קורס צילום + כרטיס זיכרון ו-3 שנות אחריות של ישפאר

בעד: איכות תמונה מצוינת, שליטה נוחה וניתנת להתאמה אישית עם עזרי מיקוד נוחים, מהירות מיקוד וצילום ברצף מהטובים שניתן להשיג, אפשרויות וידאו מתקדמות.
נגד: עינית בינונית עם חיישן עין רגיש מדי, עיצוב שמרני, חנות האפליקציות לא זמינה עדיין לישראלים, עדשת קיט באיכות סבירה.

סוני a6000 - תמונות דוגמה

סוני a6000 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה

סוני a6000 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה

סוני a6000 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה

סוני a6000 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה

סוני a6000 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה

סוני a6000 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה

סוני a6000 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה

סוני a6000 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה

סוני a6000 - ביקורת מצלמה - תמונות דוגמה

מעבר לתגובות בפורום