שארפ UQ10 – בין 1080p ל- 4K – ביקורת מסך

ליאור קורן
06-07-2014 07:15

שארפ מנסה לרכך את המעבר בין Full HD לרזולוציית 4K ומשיקה מסכי Quattron Pro עם רזולוציית ביניים (פי שניים מ-1080p) ומחיר אמצע, איך זה נראה בפועל? ביקורת מסך טלוויזיה 60UQ10.

עולם הטלוויזיות החל בביצוע מעבר מהסטנדרט של Full HD אל 4K. אבל, בשלב הזה, מחירי רוב דגמי ה-4K עדיין אינם נגישים במיוחד עבור רוב הצופים. שארפ הציגה בתערוכת CES דור חדש של טלוויזיות שאמור לגשר על הפער. ה-UQ10 הגיעה לישראל, בגודל 60" ועומדת למבחן.

על פיקסלים

כל פיקסל במסך מורכב למעשה משלושה תתי פיקסלים (שלושה פיקסלי משנה) המייצגים את צבעי היסוד מהם רוקחים את כלל הצבעים: אדום, ירוק וכחול – RGB. כך שבמסך Full HD המורכב משני מליון פיקסלים, ישנם שישה מיליון תתי פיקסלים. שארפ, לפני מספר שנים, הציגו את טכניקת ה- Quattron בה נכנס למשחק גם תת פיקסל רביעי בצבע צהוב (RGBY) – מה שמסייע להציג עבור חלק מהגוונים תמונה עשירה יותר ולתת לצופה אפקט טוב יותר של צבעים כמו זהב. השנה, בצאת דגמים חדשים עם רזולוציית 4K, חשבה שארפ על פתרון ביניים שיחסוך לצרכן את המחיר הגבוה של 4K ויציע ביצועים קרובים, אבל במחיר מופחת. הפתרון של שארפ נקרא Quattron Pro והוא מציג פי שניים יותר שורות במסך מול מסך Full HD, אבל חצי מהטורים בהשוואה ל-4K. כלומר, מסך השארפ הנבחן מציג רזולוציה של 1920x2160 פיקסלים, זאת לעומת 1920x1080 במסך Full HD ו- 3840X2160 במסך 4K.


Sharp Quattron Pro
האם המסך הזה אכן זול יותר מדגמי 4K? מחיר ה- UQ10 בגודל 60" עומד על 19,990 ₪, אם נחפש דגמים מקבילים אצל סמסונג, נמצא דגם בגודל 55" שעולה 18,990 ₪ (HU7000) או דגם גדול יותר של 65" במחיר 31,990 ₪ (HU8500), כלומר ההפרש מתאים לפער ברזולוציה והשארפ אכן מציע מחיר נוח יותר (רק 1000 ₪ יותר ממסך הסמסונג 55"). דגם סוני 4K בגודל 55" עולה 34,900 ₪ (X9005) ואילו LG מציעה דגם 55" אחד במחיר 16,990 ₪ (LA965Y) ואילו דגם אחד מתקדם יותר במחיר 29,990 ₪ (LA970Y). כך שבפרק הזמן הנוכחי, ה- 60UQ10 של שארפ מציע מחיר זול יותר בהשוואה לרוב דגמי מסכי 4K אבל הוא יקר יותר מדגמים של Full HD. עם זאת, כדאי לזכור כי איכות התמונה אינה מורכבת רק מרזולוציה והפרמטרים האחרים של איכות צבע, רמת שחור, עיבוד תמונה ועוד משפיעים גם הם מאוד על התוצאה הסופית.


אז כיצד נראה ה-Quattron Pro בפועל? צילום מקרוב חושף את מבנה הפיקסלים עם ארבעה צבעי היסוד:


Sharp Quattron Pro
גוף מוצק

גוף הטלוויזיה בנוי לתלפיות, עם מסגרת מתכתית מוצקה למגע וגימור איכותי. פאנל המסך מצופה בחומר חצי מבריק ובולע חלק ניכר מאור ההשתקפויות. הרמקולים רועמים – חזקים, חדים ועם בס מכובד יחסית למסך.


Sharp Quattron Pro UQ10 60
השלט הרחוק נוסטלגי למראה, בעל חזית דמויית אלומיניום מוברש ולחצנים שחורים. היצרנים הקוריאנים הרגילו אותנו לקבל במסכים המתקדמים שלטי מגע עם ציין גרפי המופיע על המסך – מפשט את ההפעלה ואילו כאן החזרה לשלט המסורתי – צר וארוך עם שלל לחצנים Sharp Quattron Pro UQ10 60קטנים אינה פשוטה. לקח זמן להתרגל למיקום של כל פונקציה נדרשת וחלקן אינן ברורות להפעלה מבלי לקרוא קודם הסברים מפורטים.

בתפריטי המסך, יש שלל הגדרות שמתאימות למשתמשים מתקדמים ומערכת התפריטים דורשת תקופת לימוד. שארפ מציגה את תפריטי הכיול בטור בצד ימין כאשר תמונת השידור מוצגת במלואה בחלון קטן יותר – מה שמאפשר לראות בזמן אמת כיצד משפיע כל שינוי בפרמטרים. המסך מעוברת – התפריטים כתובים בעברית, עם הסברים על פונקציות התפריטים השונות. יש קישוריות WiFi (אלחוטית), גם Bluetooth ואפילו Miracast עבור חיבור אלחוטי ישיר של התקנים כמו מחשבים, טאבלטים או סמארטפונים והעברת תכני מולטימדיה. מסך ה- UQ10 כולל גם סטרימר פנימי (עם שלושה שקעי USB או רשת). במהלך צפיה בתכני מולטימדיה, תפריטי השליטה נמצאים בלחצנים שונים בשלט, למשל, אפשרות החלפת כתוביות נמצאת בלחצן שסימולו הוא (...). אחרי שנים של "אין עברית", הפתעה נעימה היא המצאות תמיכה בהצגת כתוביות בשפת הקודש. השארפ תומכת בפסקולים מסוג דולבי דיגיטל או DTS ונגנה בהצלחה קבצי MKV, AVI ועוד, חלק מסרטי Blu-ray נוגנו בהצלחה, אחרים לא.

Sharp Quattron Pro UQ10 60
אפליקציות

לחצן עם סימול של בית בשלט מעלה על המסך את תפריט ה- Smart TV עם גישה לסטרימר, אפליקציית יוטיוב, הרשת הביתית וחנות האפליקציות של שארפ – AQUOS NET+. המסך מצוייד במעבד כפול ליבה ומהירות התגובות עומדת באמצע בין כלל הטלוויזיות החכמות כיום, עם מהירות תגובות סבירה (אם כי יש מסכים מהירים יותר בהקשר זה). חנות האפליקציות כוללת את היישומים המוכרים כמו פייסבוק, טוויטר, פיקסה ועשרות אפליקציות נוספות, כמו גם דפדפן אינטרנט לגלישה חופשית אשר אינו מציג משום מה אותיות בעברית וגם הניווט דרכו עם השלט אינו נוח במיוחד.

Sharp Quattron Pro UQ10 60
איכות תמונה


פאנל ה- Quattron Pro מציג תמונה עשירה מאוד מבחינת צבעים. התצוגה נראית רוויה וחיה ועם הכיול הנכון היא לא נופלת לבור של מלאכותיות או זרחניות מיותרת ומגישה תוצר מרשים.

בסרט Julie & Julia – שימו לב למגוון היפיפה של הגוונים בתמונה, להבדלה שנעשית גם בין גוונים קרובים, לצהוב של זר הוורדים שלא הולך לאיבוד בתנאי התאורה, לתיק היד החום, לעשן ולעומק הכללי בתמונה.

Julie & Julia
בסצינה שאחריה, גם כאן פלטת הצבעים מרשימה, גווני האדום בעץ ממנו עשויים הכסאות, המאפרות הצהובות וגם המדבקה הצהובה שעל צידו המרוחק של בקבוק המים על השולחן הקרוב אלינו, בקבוקי היין הירוקים שעל המדף – כל עצם בתמונה עם הגוון היחודי שלו – מובדל מאחרים.

Julie & Julia
גווני העור בדמויות האנושיות שעל המסך מוצגים בטבעיות יחסית, אין כאן נטיה לעודף חום או אדום שגורם לתחושה של "שיזוף יתר". עוצמת הלבן חזקה יחסית והוא בוהק כאשר ה-UQ10 מציעה עוצמת הארה חזקה יחסית – ענין שימושי עבור צפיה בחדר מואר. האיכות בשידורי SD סבירה בהחלט (מקרוב אפשר לראות תופעות של חידוד מסביב לחלק מהעצמים בתמונה).


Julie & Julia
ה-UQ10 מציג התמודדות טובה עם "מבחן הג'אקט" של ג'יימס בונד, כמו במסכי LED רבים, השחור במיטבו כאשר יושבים בזוית ישרה מול המסך ולא מהצד (אז השחור מבהיר במעט). אם אתם לא בטוחים איך לכוון את רמת התאורה, הפעלת מצב OPC תכוון אותה אוטומטית בהתאם לעוצמת התאורה בחדר ותשפר בהתאמה גם את רמת השחור בתמונה. האת החדות מומלץ לא להגביר מעבר לנקודת האמצע – שאז מודגשת פיקסליזציה בתמונה. תפריט ה- Quattron Pro Drive במסך מציע שתי אפשרויות: אחת מחדדת את התמונה והשניה מגבירה את הבהירות, אבל לטעמי, עבור קבלת התמונה הטבעית ביותר עדיף לא להפעיל אותו. רמת הפרטים בשחור טובה מאוד, אבל השחור עצמו הוא לא הכי עמוק בו נתקלנו. המסך מבוסס תאורת LED במסגרת, מנגנון התאורה הדינמי משנה את עוצמת התאורה בהתאם לרמת השחור הנדרשת, אבל אני לא רואה שינוי של מקטעים ספציפיים אלא של כל הפאנל ביחד.


Quatrron Pro Drive
THX
זהו אחד המסכים הבודדים שנושא את שם התקן THX. מצב "סרט THX" מכוון את הפרמטרים בתמונה לתצוגה מוכוונת סרט – עם גוונים חמים לעין, פחות ניגודיות אך עם יותר פרטים בחלקים הכהים. החדות מופחתת להשגת מראה דומה לזה של פילם ואופי התמונה כללי פחות בוהק ומציק בעין. אפשר לבחור במצב THX עבור חדר מואר או חשוך. בנוסף, ה-UQ10 מציג גם תלת מימד ועם המסך מגיעים שני זוגות משקפי 3D אקטיביים (מבוססי Bluetooth). פאנל המסך מציע החלקת תנועה של 200Hz וביחד עם מנגנון אינטרפולציה, מגיע לפי הצהרת היצרן לאפקט של 800Hz.

רזולוציה

כאמור, דגמי ה-Quattron Pro של שארפ מציעים פי שניים יותר פיקסלים (4.147 מליון) מול Full HD וחצי מאשר 4K. בתכנים רגילים ו- Full HD, אני לא רואה יתרון בתוספת הפיקסלים והתוספת תהיה מורגשת בעיקר עם תכני 4K שיציגו רזולוציה גבוהה יותר מאשר מסכי Full HD, את תכני ה-4K צריך לספק למסך בעזרת נגן (או מחשב) חיצוני (דרך כניסות ה-HDMI) משום שהסטרימר הפנימי לא הצליח לנגן אף תוכן 4K שהזנתי לו (בפורמטים שונים). כאשר מסופק למסך תוכן 4K, ה- UQ10 מבצעת התאמה (Downscale) של מספר הפיקסלים, מקרוב (1-2 מטרים) זה נראה חד יותר מאשר Full HD ודומה ל-4K מלא. חדי העין יבחינו בהבדל מול 4K, אבל אני בספק אם הצופה הממוצע יבחין בכך ממרחק צפיה של 3-4 מטרים.  ארבעת חיבורי הוידאו הדיגיטלי של ה-UQ10 תומכים בתקן של HDMI 1.4, מה שאומר כי הם מסוגלים להעביר למסך מקור וידאו באיכות של עד 4K בקצב פריימים של 30p (זאת לעומת תקן HDMI 2.0 המסוגל להעביר 4K 60p). אגב, אם מסיבה כלשהיא אתם משתמשים עדיין בממיר ישן של הוט או יס, אז ה- UQ10 היא אחת הבודדות שעדיין מציעה חיבור סקארט לוידאו אנלוגי.

Julie & Julia

סיכום


טלוויזית ה- UQ10 של שארפ שמה דגש מבורך על נושא הצבעים בתמונה וחובבי הכיול המתקדם ימצאו כאן שלל פרמטרים לכוון, הם גם ישמחו לקבל את מצב הצפיה בסרטים THX. בשלב הזה, סביר להניח כי מרבית התכנים בהם יעשה שימוש יהיו ברזולוציית Full HD וכאשר יכנסו בהדרגה תכני 4K, ה-UQ10 תציע תמיכה בהם למשך השנים הקרובות. בנושא ה- Smart TV, אנחנו מקבלים בברכה את הטמעת העברית בתפריטי המסך וגם את התמיכה בכתוביות עברית בניגון דרך הסטרימר. שארפ מציעה גם כמה עשרות אפליקציות (אם כי לא ישראליות מקומיות) ותמיכה בניגון קבצי אודיו / וידאו / תמונות דרך USB או רשת. סדרת ה-UQ10 נמכרת בגדלי מסכים של 60" (כמו המסך הנבחן) וגם 70" או 80".


שארפ LC-60UQ10

מחיר: 19,990 ₪ (גודל 60")
אחריות: ראלקו

מעבר לתגובות בפורום