סמסונג HU9000 - טלוויזית 4K קעורה במבחן

ליאור קורן
03-07-2014 06:55

טלוויזית הדגל של סמסונג - HU9000 החדשה עומדת למבחן: השילוב של מסך גדול קעור ורזולוציית 4K מביא לתוצאה מרשימה - מתאימה בדיוק לתקופת המונדיאל. בנוסף, יש שלט מגע חדש וכמה חידושים בממשק החכם. ביקורת טלוויזיה.

שתי המגמות הבולטות השנה בעולם הטלוויזיות הן מסכים קעורים ורזולוציית 4K, אז למה לא לשלב בין השניים? לקחנו לסקירה את סדרת הדגל UHD HU9000 של סמסונג – טלוויזית 4K קעורה בגודל 65״. הטלוויזיה הנסקרת אינה זולה כלל וכלל (כ-35,000 ש״ח), אבל היא מעניינת לסקירה משום שהיא משלבת את כלל היכולות של סמסונג בתחום הזה לשנת 2014. מחיר דגמי 4K של סמסונג מתחיל ב- 6,990 ש"ח למסך בגודל 40" או מחיר של 7,290 ₪ למסך קעור בגודל 48" (Full HD).

למעשה, הטלוויזיות הקעורות שנחשפו לראשונה לפני כשנה וחצי בתערוכת CES, היו מבוססות טכנולוגיית OLED שהינה חדשה ויקרה מדי ללקוח הממוצע. לכן, השנה ראינו כבר מסכים קעורים מבוססי הטכנולוגיה המוכרת והמבוססת יותר LED LCD – בעיקר מתוצרת קוריאנית שעכשיו מתחילה להגיע לשוק הישראלי.

סמסונג HU9000 - ביקורת טלוויזיה 4K קעורה
למה קעור?

ברשת, ניתן לקרוא כל מיני הסברים על יתרונות המסך הקעור על פני זה השטוח. מצפיה בפועל, מה שקורה זה שגם קצוות התמונה נראים בולטים לעיני הצופה – ולא רק המרכז בו אנו מתמקדים בדרך כלל. זה עוזר להכניס את כל התמונה אל תשומת הלב ולכן משנה במשהו את חווית הצפיה. זה נותן מעט ״ניחוח קולנועי״ לחוויה והאפקט בולט יותר ככל שהמסך גדול יותר.


פאנל ה-HU9000 מצופה בחלקו הקדמי בחומר בולע השתקפויות, אלו אינן חזקות במיוחד, אבל בגלל הצורה הקעורה, גם מקורות אור (כמו חלון פתוח) שנמצאים בצד עלולים להשתקף חלקית במסך. בזויות מסוימות, ההשתקפויות נמרחות / נמתחות, אבל כאמור, ברמה שהיא חלשה יחסית ביחס למקור האור.


סמסונג HU9000 - ביקורת מסך 4K קעור
הגב הקמור של מסך ה-HU9000 חלק לגמרי (מלבד שקעי ברגים עבור תלייה על הקיר), הסיבה לכך טמונה בקופסה הכסופה שהגיעה עם המסך: זוהי תיבת החיבורים החיצונית, אשר כוללת את כל הכניסות והיציאות הדרושות: אודיו, וידאו ורשת. הקופסה מתחברת עם כבל בודד לגב המסך. יש לכך שני יתרונות: א) גמישות בהתקנה – לא צריך להשחיל כמות גדולה של כבלים בקיר אלא להתקין אותה במקום נפרד מהמסך. ב) אפשרות שדרוג עתידית: סמסונג מציעה במסכים הבכירים שלה קיט Evolution Kit המציע שדרוג של מעבד ותוכנת ההפעלה של המסך כאשר יוצא דור חדש של דגמים, מעתה (לפחות תאורטית) ניתן יהיה להציע גם החלפה של קופסת החיבורים במקרה ויצא תקן עתידי.


סמסונג HU9000 - ביקורת מסך 4K קעור
קופסת החיבורים כוללת, בין השאר, גם שקעי HDMI 2.0 -בתקן החדש המאפשר להעביר רזולוציית 4K גם בקצב של 60p (שישים תמונות לשניה). בנוסף, יש שני שקעי USB 2 ושקע USB 3 הממוקמים בצד (ולא מאחור) עבור חיבור נוח יותר של התקני זיכרון חיצוניים. בנוסף, הרמקולים במסך הגדול הזה, למרות שהוא דק יחסית, מוצלחים יחסית ועושים את העבודה וביחס עם שני וופרים אפילו מצליחים לפעמים בסרטים ליצור צליל היקפי.
כאשר מעבירים בין ערוצים או בין כניסות וידאו למסך, מוצג לכמה רגעים חיווי בפינה הימנית תחתונה של המסך שמראה את כמות האנרגיה הנצרכת באותו רגע (בהשוואה לטלוויזיה רגילה), גימיק חביב.

סמסונג HU9000 - ביקורת טלוויזיה 4K קעורה
ממשק חכם

לחיצה על אייקון ה- Smart Hub בשלט מציגה בפס תחתון בתמונה רשימה של קיצורי דרך למספר אפליקציות, ומשם אפשר להכנס גם למסך הבית הראשי. סמסונג הפכה את הממשק בדור החדש למעט פשוט יותר (שני מסכי בית במקום שלושה שהיו בסדרת ה-F), אבל במסך האפליקציות, מספרן ההולך וגדל הופך את הניווט בינן לפחות קל. המשתמש יכול לקבוע קיצורים לכ-30 אפליקציות בשלוש שורות ומשם לנווט ימינה או שמאלה. מסך הבית השני מציג תכני מולטימדיה שונים – בין אם מדובר בתכני אינטרנט (כמו תחנות רדיו / טלוויזיה אינטרנטית) או רשימת ההתקנים המחוברים אל המסך – כמו כונן קשיח חיצוני, מחשבים ברשת או שירותי ענן. לחצן ה- Search בשלט מאפשר לחפש תכנים ברשת או לבצע חיפוש חופשי בדפדפן.

HU9000 Smart Hub
בעת השימוש בתכונות הטלוויזיה החכמה, ניכר בדגם החדש שיפור במהירות התגובות וביצוע פעולות שונות. נראה שיש מעבד מהיר יותר או שבוצעה אופטימיזציית ביצועים והכל פועל מהר וחלק יותר. הגלישה דרך דפדפן האינטרנט יותר שימושית מבעבר בזכות שיפור הביצועים והעמודים נטענים מהר בהשוואה לעבר, (אם כי בעמודים כבדים כמו דף הבית של YNET מורגשת כבדות וגם סרטוני הוידאו בכתבות לא תמיד פועלים), יש גם תמיכה טובה יותר בגרפיקת פלאש.

סמסונג HU9000 - ביקורת טלוויזיה 4K קעורה
צפיה במסך מפוצל
תכונה זו מאפשרת לחלק את התמונה במסך למספר חלקים ולאפשר, למשל, גלישה באינטרנט או שימוש באפליקציה, במקביל לצפיה בתוכנית משודרת, מה שיכול לבוא לידי ביטוי במקרים בהם צופים בשידור חי ורוצים לקבל מידע נוסף מאתרי חדשות באינטרנט (לצערנו, זה קורה לא מעט במציאות הישראלית). הרזולוציה הגבוהה של ה-HU9000 הופכת את התכונה הזו לשימושית (וגם כמובן גודל של 65״ במסך שבדקנו).

סמסונג, כהרגלה, מציעה גם במסך זה סטרימר פנימי עם תמיכה טובה מאוד במגוון סוגי קבצים (והצגת כתוביות עברית) עם פסקול מסוג דולבי דיגיטל או DTS, כולל כאלו של סרטי Blu-ray מקוריים (אם כי ללא תמיכה בפסקול True HD), הקישוריות ממשיכה עם סמארטפונים (שכפול מסך והעברת תכנים) וגם חיבור לשירותי ענן שונים ומשיכת תכנים מהם.

סמסונג HU9000 - ביקורת טלוויזיה 4K קעורה
שלט חכם עם מצביע


השלט הרחוק החדש מהווה שיפור לעומת הקודם, הוא קטן ונוח ביד, משטח המגע שופר והוא מגיב יותר טוב לתנועות האצבע. בנוסף, הוא כולל מספר לחצנים פיזיים לפעולות נפוצות. התלונה היחידה עליו היא שאין לו תאורה פנימית. השלט החדש הרבה יותר שמיש בזכות יכולת ההצבעה שלו (ראינו את זה קודם בטלוויזיות של LG) ומעתה יותר קל ומהיר להקליד כתובות דרך המקלדת הוירטואלית שמוצגת על המסך – מכוונים את הציין אל האות המבוקשת ולוחצים עליה בשלט. המסך שומר בזיכרון כתובות של אתרים בהם גלשנו ומציג אותם אח״כ בהקלדה וקיצור דרך.
השלט כולל גם לחצן Voice, כאשר לוחצים עליו, אפשר לומר למסך פקודות קוליות (באנגלית). באותו הרגע, עוצמת הקול בטלוויזיה מונמכת (על מנת שלא להפריע לקליטת פקודות המשתמש) ויכולת הפענוח של הפקודות שופרה ביחס לעבר (חשוב במיוחד כאשר דוברים אנגלית במבטא ישראלי...).

סמסונג HU9000 - ביקורת טלוויזיה 4K קעורה
השלט הרחוק מתקשר עם המסך לא בדרך הרגילה של IR (אינפרה אדום) אלא בעזרת גלי RF, מה שאומר שלא צריך לכוון את השלט ישירות למסך וגם חפצים (כמו ספה או שולחן) לא עומדים בדרכו של האות. השלט החכם יכול לשמש גם כשלט אוניברסלי עבור שליטה במכשירים נוספים כמו ממיר יס או הוט או התקנים נוספים. לצורך כך, יש לעשות שימוש בכבל IR המגיע בערכה ולמקם אותו בקרבת מקלט השלט הרחוק של ההתקן החיצוני. לאחר מכן, צריך להגדיר את השלט החכם דרך תפריט ״הגדרת שלט אוניברסלי״. אפשר לחבר למסך גם מקלדת או עכבר אלחוטיים דרך שקעי ה-USB המתאימים.

סמסונג HU9000 - ביקורת טלוויזיה 4K קעורה
לנפנף בידיים
סמסונג שכללה השנה את אפשרות השליטה על המסך בעזרת תנועות יד או פקודות קוליות. את המצלמה, ניתן לשלוף למצב עובד או לסגור אותה (פיזית) כך שהיא לא תצלם את סלון הבית ללא רצונו. סגנון התנועות השתנה, כעת, על מנת להפעיל יכולת זו, הצופה צריך להרים את ידו כאשר האצבע המורה מונפת מעלה וזזה מצד לצד. כאשר מצלמת המסך תזהה את יד המשתמש, יופיע סמן על המרקע – אותו אפשר להזיז או לבצע בחירת פריט בתנועה של לחיצה עם האצבע (כמו בעכבר מחשב אבל באוויר). ציור עם היד של מעגל נגד כיוון השעון יחזיר לתפריט אחד אחורה ותנועה של דפדוף בספר (העברת עמוד ימינה או שמאלה) תעביר גם בין מסכים ב-Smart Hub. כאשר צופים בתמונות דרך הסטרימר הפנימי, אפשר לבצע סיבוב תמונה או הגדלה והקטנה שלה (זום) כמו שעושים זאת במסך מגע.

בקרת הקול מאפשרת להזיז את הסמן במסך (בעת ניווט בתפרטים למשל) עם פקודות Left, Right וכו׳ ולאחר מכן Select בכדי לבצע בחירה או לומר פקודות מגוונות כמו Current Time שיציג את השעה הנוכחית על המרקע. באם הטלוויזיה לא תבין את מה שאמרתם במבטא ישראלי בולט מדי, תוצג על המסך רשימת פקודות דומות למה שאמרתם. בקרת הקול תומכת בשפות אנגלית (בז׳רגון בריטי או אמריקאי), צרפתית, רוסית, גרמנית וגם ערבית ושפות נוספות אך עדיין לא בעברית.

איכות תמונה

חווית הצפיה המרשימה ביותר מגיעה כאשר למסך מוזרם תוכן וידאו איכותי ברזולוציית 4K מה שיוצר תמונה מהממת. עם גודל מסך של 65״ אפשר להבחין בהבדל חדות בין תכני Full HD (רזולוציית 1920x1080 פיקסלים) לבין 4K. מאידך, גם תכני HD נראים חדים (כולם עוברים המרה במסך ל-4K), אבל כאשר עוברים לוידאו מקורי באיכות 4K (רזולוציית 3840x2160) זה נראה יותר חד וחי. משחקי המונדיאל - שידורי ערוץ 1 ב-HD (אפיק 511) נראים מצוין, מנגד, בעיות דחיסה בכמה מערוצי ה-HD של יס עלולות לבלוט יותר מאשר בטלוויזית HD רגילה. כפי שמערכת סטריאו איכותית משקפת את ההבדל בין הקלטות קול טובות ופחות, גם ה-HU9000 משקפת על המסך הבדלי איכות בין מקורות חדים יותר או פחות או דחוסים יותר ופחות. אבל, כאמור, לא חייבים רק 4K בכדי להנות מהצפיה: גם כאשר מדובר בשידור Full HD איכותי, התמונה תענג את העין.

רובוטריקים 4K
הצבעים יפים וחמים (עם נטיה מסורתית של סמסונג להדגיש גווני חום ואדום), כאשר איכות קובץ הוידאו טובה, התמונה בורקת ממש ואם עוברים לתכני 4K, (במידה והקובץ מכיל את המידע המתאים), אז יש תמיכה גם בטווח צבעים רחב יותר מאשר ב-1080p. השחור בתמונה מוצלח יחסית וסמסונג עושה שימוש בשילוב של מערכות תאורה אקטיביות ועיבוד גרפי, נראה כי מדובר בתאורת LED "מסגרתית" או כזו שמחולקת לריבועי שטח גדולים ובכמה מקרים כמו הצגת כתובית לבנה על רקע פס שחור תחתון אזי כל השורה הופכת למוארת יותר ולא רק המקטע הצר מאחורי הכתובית הלבנה.

ממה מיה
לפעמים זה יכול להיות ההפך: אם צופים בסרט קולנוע בפורמט רחב (2.35:1) אשר מותיר פסים שחורים מעל ומתחת לתמונה, כאשר מוצגות שתי שורות של כתוביות (תרגום), השורה התחתונה תהיה כהה יותר מאשר העליונה, בגלל החשכת התאורה באותו אזור. חווית הצפיה טובה בחדר מואר כמו גם בחדר חשוך לגמרי (אם כי אז זוית הצפיה הטובה ביותר תהיה ישרה מול המסך ולא בזוית מהצד בה השחור מחוויר בצורה מסויימת). היא מצליחה להציג שחור יפה וגם את הפרטים הנוכחים בו. כמעט כל טלוויזיות ה-LED סובלות מזליגת אור פה ושם וגם כאן עדיין ניתן לצפות באי אחידות בשחור (אני מניח שהדבר יתגלה בעיקר לעיניים מנוסות ופחות לצופה הממוצע).
בהערה מוסגרת המוכוונת לוידאופילים בעיקר, אומר כי עדיין התמונה במסכי פלזמה נראית בחלק מהתכנים טבעית יותר, אבל הפלזמה כבר לא תמשיך איתנו לעידן ה-4K, כך שזה כבר לא ממש רלוונטי.

אליזבת תור הזהב
הזרמת 4K דרך הרשת
סמסונג ישראל היא אחת הראשונות בעולם שמציעה אפשרות צפיה ב-4K דרך הרשת, זאת בעזרת שירות Smart VOD המגיע עם הטלוויזיה. נכון לעכשיו, מדובר ב-8 קטעי הדגמה (טעים כמו ״ציפורי טרף״, ״צלילה חופשית״, ״מסע בטבע״ ואחרים). התמונה אמנם עוברת בפורמט דחוס, אבל היא חדה ויפה בהחלט, חיבור האינטרנט בבית צריך להיות מהיר (10 מגה עבור חלק מהקטעים ו- 100 מגה עבור אלו האיכותיים יותר), אחרת תחוו עצירות במהלך הצפיה עבור טעינה נוספת.

שידורי טלוויזיה רגילים (SD)

עם מסך בגודל 65״ ופאנל ברזולוציית 4K, ציפיתי לזוועת עולם בצפיה בשידורים רגילים (כמו ערוץ 2 או 10), אבל הופעתי לטובה: סמסונג עשתה כאן עבודה טובה של החלקת הבעיות בשידור ולמרות שאי אפשר להמלט מתופעות כמו פיקסליזציה פה ושם או תופעת ״שיני מסור״ (Deinterlacing), התוצאה ממרחק צפיה של 3.5 מטרים טובה יותר מכמה טלוויזיות Full HD בהן צפיתי בעבר.
המסך מגיע עם משקפי תלת מימד מהסוג האקטיבי אשר מציגים תמונת 1080p מלאה לכל עין (מסקרן אותי לדעת כיצד תהיה התוצאה של סרטי תלת מימד עם 4K).

מצב כדורגל
ה-HU9000 הגיעה בדיוק בזמן לתקופת המונדיאל, אין ספק כי השילוב של מסך גדול ותמונה טובה עושים טוב לכדורגל. גם סמסונג הבינה זאת כנראה ובחרה להוסיף לחצן יעודי על השלט: ברגע שלוחצים עליו, נשמעת מכיוון המסך המולה של קהל אוהדים והתמונה הופכת להיות מוארת וצבעונית הרבה יותר מהרגיל (מעין מעבר מהיר למצב דינמי) – מוגזם כמו להיות בתוך אצטדיון מלא צופים. 


ג'יימס בונד
סיכום

מסך ה-HU9000 של סמסונג מתגלה כמרשים מאוד, השילוב של פאנל קעור, מעבד תמונה משופר ורזולוציית 4K מביא לתמונה מוצלחת – חדה וצבעונית. הביצועים והרושם שהמסך הזה משאיר אכן מתאימים לסדרת דגל והצורה הקעורה מיוחדת למראה (עיצוב) וגם עושה טוב לחווית הצפיה - מבלי להזדקק לאביזר חיצוני כמו משקפי תלת מימד.


התכונות החכמות במסך ממשיכות להשתכלל, מתוכן אהבתי במיוחד יכולת עבודה עם מסך מפוצל (שידור חי לצד אפלקציות ותכני אינטרנט), את הדפדפן המשופר ובכלל את מהירות התגובות הזריזה יותר בעת הרצת תפריטים, אפלקציות וגלישה באינטרנט. יכולות השליטה בעזרת קול או מחוות ידיים גם הן עברו שלב אבולוציוני, אבל נראה שהשלט המצביע החדש ישמור עדיין על המובילות שלו כאמצעי שליטה במסך. בנוסף, יש מקלט פנימי לשידורי עידן+ ויכולת הקלטה לכונן חיצוני וקישוריות עם סמארטפונים, התקני זיכרון חיצוני או שירותי ענן.

אם הצורה הקעורה של המסך עושה לכם את זה, אבל אתם לא רוצים לשלם תוספת על ה- 4K, יש גם דגמים זולים יותר וכמו תמיד, מומלץ לבחור בדגם המתאים על סמך הצרכים והתקציב (קו המסכים החדש כולל דגמים קעורים או שטוחים, ברזולוציית Full HD או 4K).


מחיר: 35,990 ₪

אחריות: 3 שנים של סמליין

מעבר לתגובות בפורום