Fujifilm X-T1 - מצלמה דיגיטלית בטעם של פילם

אלי כרמי
29-06-2014 06:55

מצלמה הדגל Fujifilm X-T1 מספקת יכולות שליטה ידניות רבות עם מספר רב של חוגות וטכנולוגיה מתקדמת בשילוב איכות תמונה נהדרת, האם זו המצלמה הבאה שלכם? ביקורת מצלמה.

חברת פוג'י (או בשמה המלא Fujifilm) היא אחת היצרניות המסקרנות בתחום המצלמות ללא מראה. ה- X-T1, מצלמת הדגל שלה, התקבלה ברעש בשוק היות והיא מגיעה עם גוף שמזכיר מצלמות פילם של פעם עם חוגות  שליטה רבות וכן טכנולוגיה מתקדמת כמו עינית גדולה וברורה, חיישן מוצלח בטכנולוגית X-Trans CMOS II ברזולוציית 16 מגה פיקסל ועוד. קיבלנו אותה לסיבוב קצר ואתם מוזמנים לקרוא את הרשמים שלנו.

מבנה

גוף המצלמה בנוי סגסוגת מגנזיום, הוא חזק ומוצק ועמיד בפגעי לחות ואבק. גוף המצלמה מגיע במבנה שמזכיר את מצלמת ה-ניקון Df, אבל הוא קטן וקל יותר - נקודה שרבים רואים כיתרון. למצלמה מספר חוגות שליטה על ערכי הצילום בראש המצלמה וגלגלת נוספת על גבי העדשה, בנוסף יש גם שתי חוגות - מקדימה ומאחור. בגוף המצלמה נמצאים כפתורי ניווט ושליטה לצורך הגדרות והפעלת התפריטים ואפשר להגדיר שישה מהם לצורך יעודי, רובם בעלי תחושה טובה, אבל הן קטנים מדי ולא ממש קל להשתמש בהם בעיקר בניווט בתפריטי המצלמה. יש גם קיצור דרך להצגת תפריט "מהיר" המציג על גבי המסך את הפונקציות העיקריות.


Fujifilm X-T1 ביקורת מצלמה
מקושרת


המצלמה מגיע עם מבחר חיבורים כדוגמת מיני HDMI, USB, שקע פלאש PC Sync חיבור לשלט רחוק וקישוריות WiFi המאפשרת בעזרת אפליקציה מתאימה שליטה והעברת תמונות המצלמה. חיבור המצלמה לטלפון הנייד אמור להיות פעולה פשוטה, אבל גם מצלמה זו כמו רבות אחרות סובלת מתפריט חיבור לא הכי אינטואיטיבי ונוח לשימוש והגדרה. סוללת המצלמה - כמו מצלמות ללא מראה נוספות מאפשרת לצלם מספר קטן יחסית של תמונות ובזמן המבחן היא אפשרה בשימוש מסיבי צילום של קצת יותר מ- 200 תמונות לצד צילום מספר קטעי וידאו. פוג'יפילם הוסיפה ב- X-T1 גם יכולת צילום Time Lapse ("מציאות מואצת") עד למקסימום של 999 תמונות.


מסך

למצלמה מסך LCD בגודל 3 אינץ' עם 1,040,000 נקודות והוא ניתן להטיה כלפי מעלה ומטה (לא לצדדים). חבל שמסך זה איננו מסך מגע - נקודה שהייתה עוזרת בעת בחירת נקודת פוקוס וכן לתפעול והגדרות בצורה נוחה יותר. המסך מציג תמונה ברורה עם גוונים נכונים של התמונות ובעל יכולת צפייה טובה באור יום, כאשר תמיד ניתן גם להשתמש בעינית המצלמה לכל שימוש, כאשר השמש בחוץ מאוד חזקה.

Fujifilm X-T1 ביקורת מצלמה
עינית מרשימה

זוהי אחת מהתכונות הבולטות לטובה ב-X-T1: למצלמה עינית אלקטרונית (EVF) בעלת שטח צפייה גדול מאוד המקביל לזה של מצלמות Full  Frame עם עינית אופטית, יש כיסוי של 100% והגדלה של 0.77. היא ממוקמת במרכז המצלמה ולא בצד כמו בדגמים אחרים של פוג'י ומבוססת טכנולוגיית  תצוגה מסוגOLED  עם 2.36 מיליון נקודות לתמונה חדה וברורה. היא מתגלה כאחת העיניות האלקטרוניות המרשימות ומתפקדת היטב גם בתאורה חלשה, אם כי מציגה גרעיניות בולטת יותר באור חלש בהשוואה לכמה דגמים מתחרים. השיפור בעינית מתקבל בברכה במיוחד בעת מיקוד ידני וכמקובל בעיניות EVF, כלל נתוני הצילום מוצג בזמן אמת.


Fujifilm X-T1 ביקורת מצלמה
תפעול ידני – געגועים לפילם

עבור צלמים שהתחילו דרכם בתקופת הפילם, מצלמה זו תדבר אליהם במובנים רבים, עם מבנה שמזכיר מצלמות של פעם וחוגות שליטה רבות. עבור צלמים שגדלו בעידן המודרני של מצלמות דיגיטליות יש צורך בתקופת הסתגלות: אין כאן חוגת מצבי צילום לעבור בין מצבי הצילום השונים (אוטומטי, חצי ידני ועוד) וכמו כן, הם יצטרכו להתנתק מההרגל להשתמש בחוגות הקדמיות והאחוריות לשם שינוי ערכי הצילום.

התפעול כאן שונה מכל מצלמה דיגיטלית אחרת בה נתקלתם: על גוף ה- XT1 מפוזרים הרבה מאוד פקדים והתפריטים מכילים הגדרות רבות שלא תמיד קל וברור להבין כיצד לתפעל אותם ולכן היא מצריכה תקופת לימוד לא קצרה בכלל. תשכחו מגלגלת המצבים המוכרת: כאן לא מעבירים למצב עדיפות צמצם או מהירות סגר באופן המקובל, אלא צריך לגשת אל החוגה הרלוונטית ולהעביר אותה למצב אוטומטי. כך לדוגמה, בחוגה שאחראית על שינוי מהירות סגר המצלמה, יש מצב אוטומטי, כך גם בחוגת ה- ISO. בנוסף, מצאנו שלא ממש נוח לשנות הגדרות במצלמה זו כאשר העין צמודה לעינית האלקטרונית, לדוגמה, שינוי ערכי ה- ISO מתבצע בחוגה הנמצאת בראש המצלמה בצד שמאל ומצריך שימוש ביד השמאלית אשר מחזיקה באותו הרגע את העדשה.

למצלמה אין פלאש פנימי (העינית האלקטרונית הגדולה תופסת את מקומו), אבל ניתן לחבר מבזק (פלאש) חיצוני, צריך לבחור אחד של פוג'יפילם אם רוצים לקבל תמיכה ב- TTL, אך אפשר לעשות שימוש בכל מבזק או טריגר אחר עבור פעולה במצב ידני.

Fujifilm X-T1 ביקורת מצלמה

מערכת פוקוס

למצלמה יש מערכת פוקוס מורכבת ממערכת מבוססת הן פזה והן קונטרסט. החברה מצהירה על מערכת מיקוד מהירה והיא אכן כזאת כולל פוקוס עוקב ברמה טובה ומציגה שיפור ביחס לדגמי Fujifilm הקודמים. אבל, זה נכון כל עוד התאורה טובה ובדומה למצלמות "ללא מראה" אחרות, יכולת הפוקוס נחלשת ומצריכה יותר זמן לקבלת מיקוד בתאורה חלשה ותאורת עזר לפוקוס שקיימת במצלמה עוזרת בכך. ראוי להזכיר כי המצלמה מסוגלת לצלם כ- 8 תמונות בשנייה בשילוב עם מערכת פוקוס מוצלחת זה נתון לא רע בכלל. אם תרצו למקד באופן ידני, תשמחו לדעת כי יש כאן שלל עזרים, בינם יכולת "Focus Peaking" וגם אפשרות לפצל את התמונה בעינית ולקבל בחציה הראשון תמונה רגילה ובחצי השני תמונת זום עבור מיקוד מדוייק.


איכות תמונה


איכות התמונה של המצלמה מוצלחת מאוד והשילוב עם העדשה האיכותית מביא לתוצאות מרשימות. דרך תפריט המצלמה, אפשר לבחור באופי צבעים שתואם לסוגי פילם שונים (תקופה שאנשי Fujifilm מנסים לשחזר כאן) וגם עיבוד ה- JPEG של המצלמה מספק איזון לבן טוב עם גווני צבעים טבעיים. חיישן ה- X-Trans הייחודי של החברה מתגלה כמוצלח מאוד בתאורה חלשה והמצלמה מספקת איכות תמונה שהיא נקיה יחסית בערכי ISO גבוהים. בערכי ISO 3200 / 6400 ב-RAW, היא גוברת הרוב המוחלט של מצלמות APS-C רבות, שלא לדבר על חיישני "מיקרו 4/3", אך קבצי ה- JPEG נוטים לעיבוד יותר וקבלת תמונה רכה ופחות טבעית.

Fujifilm X-T1 ביקורת מצלמה
בפורמט RAW, אפשר לצלם רק עד ערך ISO של 6400 ומעל לזה מתבצעת כנראה "הגברה מלאכותית" דרך עיבוד ה-JPEG  בלבד. יש לציין כי בעת צילום קבצי ה-RAW, חייבים להשתמש בכרטיס SD מהיר מסוג UHS-I או UHS-II (זו המצלמה הראשונה לתמוך בתקן החדש והמהיר במיוחד) אחרת תרגישו השהייה של מספר שניות באם תרצו לצפות מיד בקובץ לאחר הצילום (לעבור למצב Play).


תפוח

וידאו
המצלמה מסוגלת אומנם לצלם וידאו בהפרדה גבוהה של P1080 עם 60 תמונות בשנייה (עם קצב נתונים של כ- 38Mbps), אך איכות תמונת הוידאו של המצלמה פחות טובה מזו של המתחרים (מרגישים בתופעות כמו Moire) וכן יכולת השליטה בערכי הצילום מוגבלות מאוד. נראה כי החברה שמה דגש בעיקר על צילום הסטילס ולכן שומרת רק על יכולות בסיסיות בוידאו וחבל שכך (למרות שיש לפחות כניסת מיקרופון חיצוני להקלטה).

עדשות

כמצלמה ללא מראה (קריטי עבור מי שעובר לקטגוריה מעולם ה-DSLR הוותיק), הבחירה בפוג'יפילם או ביצרנית אחרת מושפעת רבות ממבחר העדשות ואיכותן. חברת פוג'י השכילה לספק מבחר עדשות לא קטן שמספקות איכות תמונה מאוד מוצלחת וכך גם עדשת הקיט 18-55mm f2.8-4 שקיבלנו עם המצלמה הפתיעה לטובה עם חדות נהדרת ובוקה מוצלח. מעבר לכך לפוג'י יש מספר עדשות פריים מוצלחות שנבחנו בעבר.

Fujifilm X-T1 ביקורת מצלמה
סיכום


מי שאוהב שליטה ידנית מלאה בצילום ויכולת הגדרת ערכי צילום בעזרת חוגות כמו מצלמות הפילם יתחבר מאוד למצלמה זו. עם זאת, סביר להניח שרבים אשר גדלו בתקופת הצילום הדיגיטלי יצטרכו להשקיע בעקומת לימוד, לאחר מכן תקבלו מצלמה אשר מספקת איכות תמונה נהדרת בגוף המשדר סטייל ואופי, כך שאומנם לא כל אחד יתחבר למצלמה זו, אבל אלו שכן בטח יהיו מאוד מרוצים מיכולות התפעול והתוצאה. Fujifilm משלבת את איכויות התמונה המרשימות של חיישני ה- X-Trans בגוף אשר נראה יחודי בעולם הדיגיטלי ומציע חווית שימוש שונה ומקורית.


בעד: איכות תמונה, חוגות שליטה רבות, עינית אלקטרונית מוצלחת, מבחר עדשות איכותיות.

נגד: מצריכה עקומת לימוד, וידאו לא ברמה של המתחרים, לא מתאימה לכל אחד

Fujifilm X-T1
מחיר: 6,000 ש"ח לגוף בלבד, 7,400 ש"ח לגוף + עדשת קיט 18-55mm F2.8-4.
אחריות: קבוצת שמעוני

תמונות דוגמה:

Fujifilm X-T1 ביקורת מצלמה

Fujifilm X-T1 ביקורת מצלמה

Fujifilm X-T1 ביקורת מצלמה

Fujifilm X-T1 ביקורת מצלמה

Fujifilm X-T1 ביקורת מצלמה

Fujifilm X-T1 ביקורת מצלמה

מעבר לתגובות בפורום