סוני Xperia Z1 Compact במבחן

אורי וינגרט
20-06-2014 09:15

מתחשק לכם סמארטפון עם מפרט עדכני אבל ללא מסך ענק ומוגזם? Z1 Compact של סוני מציע מעבד מרובע ליבות חזק ומצלמת 20.7 מגה פיקסל עם מסך בגודל 4.3". ביקורת סמארטפון קומפקטי.

הפעם, עומד לסקירה סמארטפון ה- Sony Xperia Z1 Compact. שם המכשיר ארוך, אבל מדובר במכשיר קומפקטי יחסי לשלל מכשירים המגיעים עם מסכי ענק.

סדרת ה- Z נולדה כסדרת הדגל של סוני בינואר 2013 החל מדגם אקספריה Z הראשון. המכשירים של סוני תמיד התהדרו בממשק שונה במעט משל האחרות, מיקומי כפתורים שונים, מסכים איכותיים וכך גם מצלמות. דגם הקומפקט הוא בעצם אח קטן ל-Z1 הרגיל ומציג חומרה דומה מאוד אך בגוף קטן יותר – מה שמתבטא במסך מסוג IPS בגודל 4.3” בעל רזולוציה של 720X 1280 במקום מסך ה- Full HD בגודל 5" של האח הגדול.

ה-Compact טומן בחובו מעבד Quad-core 2.2 GHz Krait 400 ערכת שבבים של חברת Qualcomm מדגם Snapdragon 800, זכרון RAM של 2GB ומעבד גרפי Adreno 330. זהה לגמרי ל-Z1 הרגיל (שהוחלף מאז יציאתו בדגם Z2 שהושק בשבוע שעבר בישראל) וזהה למשל למכשיר הדגל הקודם של LG מדגם G2.


קפה
מתאים גם בבריכה

המכשיר מריץ את מערכת ההפעלה של אנדרואיד מסוג קיטקט ועליה מולבש הממשק של סוני הכולל מגוון רחב מאוד של תוכנות ופיצ'רים. המכשיר מגיע עם נפח אחסון פנימי של 16GB (מתוכם פנויים למשתמש רק 10GB) ומקום לכרטיס הרחבה חיצוני עד לנפח נוסף של 64GB. המכשיר תומך כבר ברשת הדור הרביעי LTE וכמובן ב- 3G ושאר הרשתות בהן נעשה שימוש בישראל וכמו כן קישוריות אלחוטית WiFi ו- NFC.


ה-Z1 Compact מגיע עם התכונה המבורכת, שעד עתה כמעט רק מכשירי סוני התהדרו בה: עמידות במים עד לעומק של 1 מטר במשך 30 דקות וזאת כאשר סוגרים את כל הפתחים שלו חוץ מפתח האוזניות שהוא אטום תמידית. כאשר נפתח את אחד מהכיסויים יזכור המכשיר להודיע לנו כי הוא פתוח (אפשר לבטל את ההתראות הללו). מבחינת אחיזה מדובר במכשיר מאוד נוח. במיוחד אם אינכם בעלי ידיים גדולות מדי. הוא לא הכי קל בקבוצה ואף טיפה כבד יחסית למתחריו (LG G2 mini בעל מסך גדול יותר ושוקל פחות). גב המכשיר מצופה גם כן בזכוכית וכל המעטפת שלו עשויה מאלומיניום ופלסטיק דק. מה שמספק תחושה של מכשיר מאוד איכותי ויוקרתי, המכשיר מגיע במגוון רחב של צבעים.

סוני Z1 קומפקט
בגזרת המצלמה אנו מקבלים כמות פיקסלים מרשימה של 20.7MP מגה פיקסל וחיישן בגודל “2.3 / 1 כמו במצלמות קומפקטיות רגילות, פלאש חזק ומצלמה קדמית עבור סלפי עם חיישן של 2MP. שתי המצלמות מסוגלות לצלם וידאו באיכות 1080p@30fps. המצלמה ממוקמת בצד הימני העליון כמו בדגמי iPhone ולא באמצע גב המכשיר כמקובל היום.

לחצני המכשיר ממוקמים בצד ימין כאשר כפתור ההפעלה נמצא באמצע ובולט,  מתחתיו מקש הווליום ולמטה מקש המצלמה. כפתורי השליטה הקדמיים הינם וירטואליים - מוטמעים כחלק מהמסך עצמו ולא מופרדים פיזית.


Sony Xperia Z1 Compact
פתחי ה- microSIM, SD, MicroUSB סגורים ע"י מכסים ממתכת כחלק מפס המתכת העוטף את הגוף וכולם באותו הצד (שמאל), אין צורך בסיכות להוצאת כרטיס הסים או כרטיס הזכרון. כמו כן בצד הזה ישנו שקע קל בעל שני מגעים המיועד לחיבור תחנת עגינה (אינה מסופקת עם המכשיר).


רמקול המכשיר (ויש רק אחד) ממוקם בתחתית המכשיר ולא בגבו - מה שמספק את האופציה לשמוע אותו בכל מצב, הרמקול מתגלה כחזק וטוב.
 
ביצועים

הדבר הראשון ששמים לב אליו הוא המהירות של המכשיר. כמעט בשום מצב לא נתקלתי ב השהיה בתגובות בשום שימוש, במגוון רחב של אפליקציות (כולל תובעניות יחסית) ולא בהורדות או התקנות.

הציון הגבוה יחסית באפליקציית בדיקת הביצועים ANTUTU עומד על 33259 נקודות: מעט מעל דגם ה- LG G2. משחקים כגון ASPHALT 8 רצים בצורה חלקה ובשילוב מערכת ההפעלה החדשה של גוגל יציבות המכשיר גבוהה, וכמעט לא נתקלתי בקריסות של אפליקציות או שרותים למיניהם.

Sony Xperia Z1 Compact
מסך

המסך חד ואיכותי על אף שאיננו מציג ברזולוציית FULLHD, אבל בגודל של 4.3" - צפיפות הפיקסלים עדיין חדה, הצבעים טובים ומרשים לעין ומנוע הגרפיקה מהיר מאוד. זוויות הצפיה בשמש טובות מאוד, כמובן שישנן זוויות קשות יותר, אך ברובן אפשר לראות בצורה ברורה מאוד את המסך.

המסך מכוסה בזכוכית עמידה בפני ניפוץ ושריטות ועל אף שהמכשיר אינו מסופק עם מגן מסך (היינו שמחים לראות אחד כזה במארז) לא שמתי לב לשריטות יוצאות דופן שנוצרו עליו, אבל ניתן היה להבחין בסימני שימוש קלים.

אחד הדברים הבולטים הוא איכות המגע במסך הזה. לעומת מכשירים אחרים בהם השתמשתי ואפילו בטאבלט שלי (LG g 8.3) הרגישות למגע של הסוני מרשימה מאוד. ישנה אופציית כפפות ובה כל ריחוף אצבע כמעט מעל המסך כבר משפיע. הגדלה, הקטנה ועוד, הכל הולך, זו תכונה שלדעתי היא מהחשובות ביותר בסמארטפונים.


אפליקציות מובנות
לאחר הפעלת המכשיר בפעם הראשונה וחיבור לרשת, ה-Z1 קומפקט מתחיל להתעדכן אוטומטית בכל התוכנות הנוספות אשר דורשות עדכון. עם המכשיר מגיעה אפליקציית WALKMAN של סוני, אשר מקטלגת את אוסף המוזיקה לאמנים, שירים, אלבומים, ועוד. כמו כן איכות השמע של המכשיר טובה מאוד על אף שאינו משתמש ברכיב DAC מיוחד אלא המקורי של קוואלקום. כמובן ישנה תמיכה מלאה בכל פורמטי האודיו כולל FLAC. המכשיר מסופק עם זוג אוזניות של סוני ושלושה גדלים של כיסויי אוזניים.

Sony Select – זוהי חנות האפליקציות של סוני, כמו כן נקבל  - כרום, פייסבוק,  טוויטר, LINKEDLN, BOX, מקליט קול, TRACK ID שהיא הגרסה של סוני ל- SHAZAM (שאגב זיהתה בקלות שירים רבים, כולל אחד נדיר של אלביס פרסלי לו האזנתי).

בלחיצה על מקש האפליקציות הפתוחות נקבל גם סרגל מועדפים אשר אפשר להוסיף לו ווידג'טים ואפליקציות.

מצלמה מרובת פיקסלים

המצלמה של סוני כוללת מגוון רחב של אופציות. נתחיל בכך שאפשר להפעיל אותה במספר דרכים: הראשונה מתבצעת עם לחיצה על הכפתור בצד המכשיר. אפשר להגדיר גם כי ברגע הלחיצה, המכשיר יצלם באופן מיידי – גם אם אפלקציית המצלמה אינה פתוחה באותו הרגע. אפשרות נוספת היא ע"י החלקה על מסך הנעילה על אייקון המצלמה ובנוסף גם ע"י הווידג'ט המסופק.

Sony Xperia Z1 Compact
בשימוש במצב האוטומטי נקבל רזולוציה תמונות של עד 8MP, אך כאשר עוברים למצב ידני אפשר להגיע לאיכות מקסימלית של 20.7MP (אך רק בפורמט 4:3). ה-Z1 תומך בצילום HDR, תמונות פנורמיות, תיוגים ואופציות GPS. כמו כן, יש מגוון גדול מאוד של אפקטים ליצירה, אפקט AR להוספת סצנות ודמויות וירטואליות ועוד. אחד הדברים המרשימים במכשיר הוא יכולת הצילום ברצף של המצלמה. אני הצלחתי להגיע (ללא פלאש) לצילום של מעל 200 תמונות בדקה ברצף.

Sony Xperia Z1 Compact

אבל, נתקלתי בבעיה אחת במנוע ה- XPRERIA הקשורה לדרך השמירה של התמונות. היה ושכחתם לכבות את אחד ממצבי הצילום המהיר (BURST מהיר ואיטי), בכל פעם שתצלמו תשמר התמונה בתיקיה משלה עם שם זהה לתמונה בתיקיה אחרת - הדבר מאוד מקשה על סידור התמונות.  כמו כן נתקלתי כמה פעמים בבעיות ביצירת תמונות פנורמיות, או שימוש באפקטים. בנוסף כמה פעמים המצלמה נתקעה ולא היתה זמינה עד ביצוע אתחול של המכשיר.

מבחינת צילום בתנאי תאורה קשים, הפלאש עובד טוב מאוד, וגם ללא פלאש התמונות טובות. המצלמה הקדמית טובה מאוד ותתאים לכל צילום סלפי שתרצו :).

בסה"כ, המצלמה מוצלחת, אך עליי לומר שהיה יכול להיות יותר טוב. בעיקר הפריע לי שבמצב אוטומטי הצילום הוא עד רזולוציית 8MP.

Sony Xperia Z1 Compact
GPS ושימוש יום יומי

עבור מי שמרבה בנסיעות, איכות מקלט ה-GPS במכשיר חשובה מאוד, בדקתי את המכשיר בנסיעות, בהליכות, בישראל וגם בעיר ברלין והוא עבד נהדר. כמו כן גם כאשר משתמשים במכשיר במקום סגור שבו רכיב ה-GPS מנוטרל הדיוק היה גבוה למדי עם תמיכה  ב- A-GPS ו-GLONASS.   


מהירות הגלישה במכשיר כמובן מושפעת מהרשת ונקודת ה- WIFI אך כאשר התחברתי לכאלו, במהירות ותדרים שונים, קיבלתי את השירות הטוב ביותר. אחד הדברים שבו נתקלתי לא פעם במכשירים הוא שכאשר מעמיסים אותם בהורדות הם מאטים. לא כך הדבר ב- Z1 הנבחן.

המקלדת של סוני איננה הטובה ביותר שפגשתי. אחד הדברים שהפריעו לי הוא שבכתיבת SMSים היא לא נעלמת ישירות. כמו כן מיקום חלק מהתווים שונה ממה שאני רגיל אליו. מה שכן בעת ההתקנה הראשונית המכשיר עוזר למשתמש בהגדרות שונות. הוא מאפשר להתאים את המקלדת כרצוננו בצורה נוחה, הגדרות לתיקון שגיאות ועוד.

לסוני 3 אופציות ניהול חשמל אשר עוזרות בהארכת חיי הסוללה במצבים שונים. הסוללה עצמה בעלת קיבולת של  2300 mAh, נטענת מהר ע"י המטען המסופק (כ- 1.5A) אך איננה נשלפת. אורך חיי הסוללה היה בסדר ולא יותר, כמובן שיש פה גם עניין של הגדרות בהירות מסך, אך בנסיעה של 30 דק' בממוצע עם WAZE ו-BT ללא שיחה הסוללה התרוקנה מ100% לאזור ה 82% בממוצע.

Sony Xperia Z1 Compact
ה-Z1 הקומפקטי כולל נורית לד צבעונית בחזית המכשיר, אשר מודיעה לנו בכל פעם שישנו עדכון מאפליקציה מסויימת לבחירתנו, למשל כחול לעדכון בפייסבוק, או לבן לווטסאפ.

בזמן טעינה הנורה תדלק באדום וכאשר נגיע ל- 90% היא תהפוך לירוק.

אפליקציית אנשי הקשר היא דיי סטנדרטית והמכשיר מגיב מהר מאוד. מה שכן תפריט החיוג הינו גם תפריט השיחות האחרונות, ובגלל שהמסך גם כך אינו גדול יוצר כיסוי גדול של אזור השיחות האחרונות ומקשה על השימוש בו.

אביזרים נלווים : ישנה אפשרות לרכוש למכשיר תחנת טעינה, לחברו לשעון החכם של סוני, ואף למצלמת העדשה DSC QA100 שהיא מצלמה איכותית יותר עם חיישן 1” מלא ועדשה של ZEISS.


סיכום – מכשיר היי אנד קומפקטי

אנשי סוני לקחו את מכשיר הדגל שלהם ויצרו לו גרסה קומפקטית. ברוב המקרים, החברות המתחרות מייצרות גרסאות קומפקטיות ומסורסות של מכשירי הדגל שלהם (LG g2 mini, s4 mini, i[hone 5c). לשמחתנו, סוני לא התפשרה בנושא החומרה ויצרה מכשיר קומפקטי עם נתונים דומים למכשירי הדגל של החברות האחרות ואף טובים יותר מחלקם.

ה-Z1 COMPACT מציע מכשיר חזק ביותר, בעל עיצוב סופר איכותי, אך ללא החובה להסתובב עם מסך ענק וגוף מסורבל במיוחד. כמו כל מכשיר הוא אינו מושלם, אך כרגע אני לא רואה שום מכשיר קומפקטי באמת אשר מתקרב אליו בביצועים ובאיכות שהוא מספק לצרכן.

מחיר רשמי: 2,700 ש"ח
אחריות: ברס אלקטרה

תמונות דוגמה נוספות מהמצלמה:

Sony Xperia Z1 Compact

קפה

Sony Xperia Z1 Compact

מעבר לתגובות בפורום