פטיפון Pro-Ject Debut Carbon DC במבחן

נמר
09-06-2014 06:57

Pro-Ject מציגה את הדור הפטיפונים החדש Debut Carbon DC עם שיפורים בדמות שנאי חיצוני וגם "רהגנרטור" פנימי האחראי על יצוב מהירות סיבוב הצלחת. האם יש הבדל ביצועים מול דגם Debut הרגיל? בדקנו.

והפעם שני פטיפונים בקרב ראש בראש. אותו יצרן, אותו דגם, שני דורות.

אז כן. אני איש אנלוגי בנשמה. עבורי ישנו רק מקור אחד למוסיקה והוא הפטיפון. המחשב אמנם נושף בעורפו אבל עדיין, לאנלוג יתרונות רבים מבחינה סונית וחסרון אחד בנוחות. לעומת זאת, בכל הנוגע לאחזקה וטיפול, אם ממש תתעמקו בשניהם, תגלו שהפטיפון, מלבד ענין הפיכת צד התקליט כל 25 דקות, המחשב פחות יציב. אבל מה לנו ולפרקטיקה כאשר מזנון טלוויזיה מעוצב מוחלף במעמד יעודי לרכיבי אודיו שנראה כמו מפעל למתכת ועץ, כבלים שבשביל להכניס אותם לקירות צריך תעלות בקוטר של זרוע אלוף העולם בהרמת משקולות, רמקולים שממוקמים מטר וחצי מהקיר וממול ספה שאמורה לעמוד בול במרכז. וזה עוד לפני שנכנסתי לאקוסטיקה ושינויים בחשמל. זה כבר שם את החוסר פרקטיות באנלוג במקום מאוד נוח. או אם נגיד אחרת, אם אתה כבר חולה מאוד אז מה אתה מתלונן על שריטה מהנייר של המדפסת.

כמובן שהסידור הזה הוא מוגזם ולא ממש מתקיים אצל רוב החובבים. חלקם מתפשרים, השאר מיישרים קו עם הביג בוס בבית (אישה, ילדים קטנים) ומי שנותר ״כשר למהדרין״ מתפשר על שלום בית...

אז מה ההבדלים בין שני הפטיפונים הנסקרים? בואו נפשט את העניין. בדגם הרגיל, השנאי נמצא בגוף הפטיפון. הדגם החדש מגיע עם שנאי חיצוני. אבל זה רק מה שנראה לעין. מתחת למכסה המנוע יש ״סוד״ נוסף שהופך אותו על הנייר לטוב יותר. הדגם החדש מכיל בתוכו רגנרטור אשר אחראי על יציבות המהירות של הצלחת. דהיינו, ספידבוקס פנימי וזה כבר מסדר לנו יתרון בתיאוריה. הרי ככל שהמהירות מדויקת ויציבה יותר כך איכות הצליל גבוהה יותר. מהירות נכונה של סיבוב הצלחת היא פרמטר חשוב ביותר באיכות הפטיפון. אפשר להגיד בביטחון שאם המהירות אינה נכונה ויציבה, אף פטיפון, אפילו המושקע והמדופלם ביותר, לא ישמע במיטבו.

Pro-Ject Debut Carbon DC
מבחן האזנה

Ben Webster stormy weather
יש משהו במערכת אנלוגית טובה שאי אפשר לקבל בשום מערכת דיגיטלית
. אין את המכניות הזו, הגבוהים המאוד חדים הללו שאינם קיימים במציאות. האנלוג משמיע ״ס״ כפי שהיא בוקעת מהלשון שלנו. זה בדיוק מה שקורה כאן בשני הפטיפונים. אבל בפטיפון החדש, המיוצב, יש יתרון אחד נוסף, הוא הרבה יותר דינמי ו״נכון״. הוא חושף יותר פרטים בזכות רצפת רעש נמוכה יותר מה שמסדר לנו עוד רזולוציה. הפסנתר נשמע מעולה. עם גוף, משקל נכון, רזולוציה מצויינת ותחושת נוכחות בחדר, הסקסופון בפטיפון המשודרג הרבה יותר מהיר, הרבה יותר אוורירי ומדויק. בשורה התחתונה היתרונות שלו במוסיקת ג׳אז מובהקים. פשוט תענוג.

Britten - Young Persons Guide to the Orchestra
ישנה נטיה לחובב הדיגיטל לחשוב כי לפטיפון חסרה דינמיות בניגון מוסיקה קלאסית
. אולי במספרים היא אכן חסרה, אך במציאות - בהאזנה, לא מצאתי נגן תקליטורים אשר מסוגל לשחזר יצירות המנוגנות על ידי תזמורות סימפוניות גדולות כמו האנלוג. גם כאן זה מובהק. תשמורת גדולה בוקעת משני הדגמים במלוא הדרה, בעוצמה, עם הפרדת כלים מעולה, איזון טונאלי מרשים מאוד עם יתרון לדגם המיוצב. שם, כל היתרונות שחשנו בהן במוסיקת ג׳אז מתקיימים גם כאן. בסעיף "מיקוד כלים" התחרות בניהם קרובה מאוד. שניהם מאוד טבעיים, מהירים ומאוזנים. לדגם המיוצב יש יתרון בנקיון ובפרטים אבל כשאין ״לחץ״ זה לא בולט כמו בקטעי מוסיקה מאתגרים. חליל הפיקולו נשמע בשני המקרים מעולה, אפילו די דומה. ההבדלים הן בכינורות מול ויולות בהן ההפרדה טובה יותר במיוצב, הבס נכון ורזולטיבי יותר במיוצב אך זה מתגלה רק כאשר קטעי הבס מורכבים ומהירים. בשני המקרים מדובר בתוצאה שהייתי יכול לחיות איתה בקלות. במיוחד בתקציבים הללו. אך עדיין, היתרון של המיוצב הוא יתרון ששווה ממש ״להתפשר״ עליו.

היתרונות של הדגם המיוצב הופכים אותו מעוד פטיפון טוב מאוד לפטיפון מצוין. הוא מצליח לייצר כמה יתרונות שמוצאים בפטיפונים יקרים משמעותית ממנו. זה ממחיש היטב כמה חשובה מהירות הסיבוב ויציבות הסיבוב. כבר כתבתי וטענתי מספר רב של פעמים שהקצב הזה, כאשר מהירות הסיבוב נכונה, הוא פשוט ממכר. יחד עם זאת אני לוקח פרמטר נוסף. עצם המצאותו של המייצב על הפטיפון מוסיף עוד משקל למבנה ומשקל ברוב המקרים, מהווה עוד סוג של יתרון מבנה.

Pro-Ject Debut Carbon DC

הסקורפיונס באנלוג

סקורפיונס זו אחת הלהקות שגדלתי עליהן. מעולם לא נהנתי להאזין ללהקה הזו בדיגיטל. טרם מצאתי את הנגן הדיגיטלי שמצליח לשמור על איזון טונאלי ראוי בשיר ״סטיל לוווינג יו״ אך לעומת זאת, כמעט כל פטיפון אינו מתאמץ לשמור על איזון שמאפשר לי להאזין לשיר הזה מבלי לגרום לאוזן שלי לדמם מעודף בהירות או צעקנות. שני הפטיפונים הללו מצליחים לשמור על איזון טונאלי מצוין כאשר בדגם המיוצב תמצאו יותר פרטים, יותר רזולוציה ובמה טובה יותר. אהבתי את הדינמיות בפזמון שממש מסדר לי הופעה חיה מול העיניים. מרגיש ממש חלק מהקהל.

ההבדלים בניהם אינם קיצוניים אך הם מספיק בולטים בשביל שאחליט כבר עכשיו שהפטיפון הנכון הוא המיוצב. הוא ״נכון״ יותרֿ טבעי יותר, מאוזן יותר ומפורט משמעותית בכל הנוגע לניואנסים ובמיוחד כאשר הם צריכים לצאת מבעד לכלים רבים המנגנים יחדיו. לכן, את החלק האחרון אקדיש לפטיפון המיוצב החדש.

קול אדם
קולות אדם נשמעים כל כך טבעיים שזה פשוט מדהים
. מדהים ביחס למחיר כמובן. זה עדיין לא ממש הנוכחות האולטימטיבית בסלון אבל אם אני לוקח נגן תקליטורים איכותי במחיר כפול מזה של המערכת האנלוגית הזו, הוא אולי יצליח להתקרב לביצועים הללו. והביצועים ביחס למחיר פשוט פנומינלים. זה מתבטא במהירות ומיידיות שמאפשרים לנו לשמוע את הניואנסים שבקולה, את תנועת הלשון והרטבת השפתיים, את הנשימות והכל בפרופורציות מעולות ביחס להרכב המוסיקלי המלווה. כך גם פיטר שרייא האדיר שהוצג היטב דרך המערכת האנלוגית. מלא, החלטי, מאוזן ודינמי מאוד. קולות אדם משוחזרים היטב דרך הדביוט הסטנדרטי וטוב יותר דרך החדש המשודרג.

Pro-Ject Debut Carbon

נקודות ציון

מיקום והעמדה
אם אין לכם מדף ראוי לפטיפון אז אל תתחילו עם זה בכלל
. פטיפון זו מערכת מכנית עדינה ורגישה מאוד לזעזועים. מדף משוכך היטב או רכיבי שיכוך מתחת לפטיפון עושים פלאים לצליל. בלעדיהם הפטיפון פשוט מנגן לא נכון. לכן תשומת לב לפרטים הללו הם הכרח – לא המלצה.

התאמה לראשים
הזרועות החדשות של פרוג׳קט מאפשרות לנו להתאים כמעט כל ראש לזרוע
. המסה האפקטיבית שלה מאפשרת לנו לשים אפילו ראשים כבדים כמו דנון 103 וכדומה. לכן אני לא צופה שתהיה בעיה בהתאמת ראשים לזרוע כה וורסטילית כמו זו.

Pro-Ject Debut Carbon DC

סיכום

לאחרונה, החליטה פרוג׳קט לכוון גבוה וזה ניכר אפילו בדגמים ההתחלתיים שלה. יחד עם זאת, זו כנראה תולדה של חשיפה של שני דגמים חדשים ויקרים להחריד כאשר אחד מהם, הדגל, מייצר לא מעט התפעלות בקרב הקהילה האודיופילית האנלוגית. אבל אם נתרכז בעניין של שני הנבחנים, היוצא והנכנס אוכל לדווח בביטחון כי מדובר בשני פטיפונים מעולים למחירם. אבל רק אחד מהם טוב יותר ממחירו. הדגם החדש והמשודרג. גיליתי שם מרקם טונאלי ואיזון טוב יותר. מצאתי פירוט מעולה בתחום הגבוה והמיד אך פחות עומק ונוכחות בנמוכים לעומת הדגם הקודם ומאידך, יותר מדויק. הדגם החדש מביא את הפטיפונים הזולים לרף חדש. רף שהיה שמור לפטיפונים יקרים שנחשבים לאיכותיים יותר מדגמי הכניסה. לעניות דעתי זה לא קורה רק בפרוג׳קט. זו מגמה בתחום האנלוגי שנובעת מהעובדה שהאנלוג נמצא בפריחה בכל העולם. יותר רוכשים, יותר עניין מביא יכולות פיתוח משודרגות. לזה נוסיף יצרנית גדולה כמו פרוג׳קט, עם יכולות כלכליות מרשימות ומערך פיתוח מאוד מנוסה בפטיפונים זולים וקיבלנו תמורה פנומינלית למחיר.

שורה תחתונה
ביצועים מצוינים במשודרג וטובים מאוד ביחס למחירו בדגם היוצא
. אני אישית חושב שהיתרונות של המשודרג חשובות כל כך בשחזור מוסיקה שאין ספק בכך שזהו סטנדרט חדש ביחס למחיר.

מחירים:

Pro-Ject Debut Carbon - מחיר 2,740 ש"ח

Pro-Ject Debut Carbon DC - מחיר 2,940 ש"ח

המחירים מתייחסים לפטיפון עם ראש Ortofon 2M RED (ניתן לרכישה עם ראשים אחרים).

אחריות ושירות: אודיו פידליטי

מעבר לתגובות בפורום