פנסוניק GM1 במבחן - קומפקטית עם חיישן גדול

ליאור קורן
05-06-2014 13:30

פנסוניק GM1 היא מצלמה קטנה, אבל עם חיישן גדול (כמו במצלמות הדגל של החברה) ואפשרות להחלפת עדשות, האם איכות התמונות ומסך המגע יוצרים מצלמת טיולים מוצלחת? בדקנו. ביקורת מצלמה ללא מראה.

ה-GM1 של פנסוניק הגיעה לבחינה בדיוק בזמן – כמה ימים לפני שיצאנו לטיול זוגי אל חוף אמלפי המקסים באיטליה. זו הייתה הזדמנות מצוינת לבחון את המצלמה בתנאי שטח ולבדוק האם מצלמה קטנה שכזו יכולה להתאים עבור שיטוט בדרכים.

קטנה וכתומה

המצלמה הזו קומפקטית לגמרי, כמה קומפקטית? כמו מצלמות קטנות כדוגמת קנון S110 וגוף קטן במעט יותר מזה של סוני RX100 וזה באמת קומפקטי. אבל, לעומתן, פנסוניק הצליחה לדחוס בתוכה חיישן גדול יחסית בפורמט 4/3 ורזולוציית 16 מגה פיקסל – זהה בגודלו לזה שקיים במצלמות כמו פנסוניק GH3 או אולימפוס E-M1. בנוסף, כמצלמה חסרת מראה, היא מאפשרת גם החלפת עדשות – מה שמרחיב את אפשרויות השימוש.


איכות הגימור של ה- GM1 טובה מאוד, הגוף עשוי מתכת עם ציפוי דמוי עור המספק נגיעת רטרו. המצלמה מגיעה במספר צבעים (קיבלנו מצלמה בגימור כתום לסקירה), המראה שלה אופנתי בהחלט וסחט מחמאות מאנשים שראו אותה.

Panasonic DMC GM1 - ביקורת מצלמה
מסך מגע
גודל הגוף הקטן, אינו משאיר מקום רב מדי לבקרי שליטה פיזיים. מאחור, יש לחצן רב כיווני המספק קיצורי דרך לפונקציות נפוצות כמו איזון לובן (WB), פיצוי חשיפה ומערכת המיקוד, מסביב לו יש טבעת מסתובבת איתה אפשר לבחור בגודל צמצם או מהירות סגר במצב צילום חצי אוטומטי. לצד אילו, ממוקמים עוד ארבעה לחצנים כאשר לחצן צילום הוידאו (מסומן בנקודה אדומה) שקוע מעט אל תוך הגוף – מה שמונע לחיצה אקראית עליו (כפי שקורה בכמה דגמי מצלמות מתחרות). בצד העליון של המצלמה, למרבה המזל, פנסוניק לא ויתרה על גלגלת המצבים המוכרת המעבירה בין צילום אוטומטי לחצי אוטומטי / ידני, פילטרים אומנותיים וסצנות צילום, עם אפשרות להגדרת שני מצבים מוגדרים אישית. לידה, נמצא לחצן המיקוד והפעלת המצלמה וגלגלת לבחירת מצב מיקוד (יחיד, דינמי או ידני) במרכז גלגלת זו מצוי לחצן נוסף Fn1 אשר ניתן להגדרה אישית ע"י הצלם (בחרתי באפשרות שינוי ה-ISO).


את החוסר בכמות הלחצנים משלים מסך המגע האחורי אשר משמש לשליטה על שלל פרמטרים ואפשרויות. מסך המגע מגיב היטב למחוות האצבע של המשתמש (עם רב מגע) ורגיש מספיק לפידבק מאצבעות הצלם. מסך המידע מציג גם מד אופק וזוית ושאר נתוני הצילום. בגלל גוף המצלמה הקטן, בוהן יד ימין נגעה מספר פעמים בפינה הימנית עליונה של מסך המגע – מה שגרם לנקודת הפוקוס להתקבע שם. לכן, ביטלתי בתפריט את אפשרות בחירת נקודות הפוקוס ע"י מגע במסך והעברתי את הבחירה ללחצן הפיזי הרב כיווני. לחצן ה- Q.Menu לצד המסך מעלה תפריט הגדרות מהיר עבור שינוי הפרמטרים העיקריים בעת הצילום.


Panasonic DMC GM1 - ביקורת מצלמה
קישוריות אלחוטית
ה-GM1 הקטנה כוללת גם קישוריות WiFi לשם העברת תמונות באופן אלחוטי. אם תורידו את האפליקציה היעודית של פנסוניק, תקבלו אפשרות שליטה מרחוק על הצילום (בזמן אמת) דרך סמארטפון או טאבלט וגם הוספת נתוני מיקום גיאוגרפי דרך GPS בטלפון. כרטיס הזיכרון (מסוג SD) נמצא באותו תא של הסוללה (כפי שמקובל ברוב המצלמות הקומפקטיות).

מצלמה זריזה

המצלמה מוכנה לצילום מייד לאחר הפעלתה (בתנאי שהעדשה נמצאת במצב "פועל"), התגובות ללחיצה מהירות, משך הצילום בין תמונה לתמונה מהיר (גם אם מצלמים בפורמט RAW) וגם מערכת המיקוד פעלה באופן מוצלח. מערכת המיקוד מאפשרת פעולה בנקודה מרכזית, מצב עם 23 אזורים, מצב Pin Point, זיהוי פרצופים או פוקוס עוקב. במהלך ימי הטיול, מערכת המיקוד פעלה בצורה מהירה ויעילה, גם בתנאים חשוכים יותר של מסעדות והיא עושה עבודתה נאמנה. כידוע, אחד היתרונות של פורמט ה- "מיקרו 4/3" הוא ביכולת לשדך אל המצלמה עדשות רבות (בעזרת מתאמים) של כמעט כל יצרנית עדשות קיימת. בעת חיבור עדשה כזו, המיקוד הופך להיות ידני ולשם כך יש מצב Focus Peaking אשר צובע על מסך המצלמה את האזורים הנמצאים בפוקוס.

Panasonic DMC GM1 - ביקורת מצלמה
פלאש ניתן להטיה
בחלק מהמצלמות הקומפקטיות החדשות, מנגנון הפלאש מגיע כיחידה נפרדת, אולם כאן, פנסוניק שמרה עליו כחלק מגוף המצלמה. הוא נשלף ע"י מנגנון קפיצי ולשמחתנו, ראש הפלאש ניתן גם להטיה מעלה בעזרת האצבע – כך שבעת הצורך, ניתן להפנות אותו כלפי התקרה (Bounce) ולקבל אור רך יותר מאשר הבזק חזיתי מול המצולם. משום מה, בדומה לכמה מצלמות קומפקטיות אחרות, מהירות הסנכרון של הפלאש עומדת על 1/50, מה שמגביל שימוש שלו בעת תנועה מהירה או תנאי תאורת יום (לשם מילוי צללים בתמונה).

עדשת קיט 12-32 מ"מ
עבור ה-GM1 תכננה פנסוניק עדשת זום 12-32 מ"מ יעודית וקטנה במיוחד. זוהי עדשת זום עם טווח של 24-62 מ"מ (בתרגום למונחי פריים מלא) וכאשר היא נסגרת (בסיבוב יד), היא תופסת מקום קטן יחסית (עובי של כשני סנטמיטרים). באופן יחסי לעדשת קיט, היא מספקת תמונות חדות, יש לה מנגנון יצוב רעידות מובנה, אך ללא טבעת פוקוס ידני (שנעשה ע"י שימוש בחיצים שעל מסך המגע). כאמור, טווח הזום של עדשת הקיט אינו גדול במיוחד (עד 64 מ"מ) אך מטיילים יעריכו את הזוית הרחבה שעומדת על 24 מ"מ ומתאימה לצילומי נוף. שימוש בעדשות זום אחרות, מדגיש עוד יותר את גודל הגוף הקומפקטי ולמעשה, קוטר הגוף של עדשות גדולות חורג מגבולות גוף המצלמה וגורם לה לעמוד באלכסון כאשר הן מחוברות אליה.

Panasonic DMC GM1 - ביקורת מצלמה
להקפיא תנועת כדור

פנסוניק הטמיעה ב-GM1 מנגנון תריס חדש ומתוחכם המשלב תריס מכני שקט (עד למהירות סגר של 1/500) ותריס אלקטרוני המיועד למהירויות סגר גבוהות יותר עד לערך מקסימלי מרשים ונדיר של 1/16000 השניה. בנוסף, המנגנון מאפשר מצב צילום שקט לגמרי (שימוש בתריס אלקטרוני בלבד) המתאים לצילום במקומות קדושים או כאשר אינכם רוצים לתפוס תשומת לב מיותרת.

Panasonic DMC GM1 - ביקורת מצלמה
איכות תמונה וגם וידאו

קבצי ה-JPEG של ה-GM1 מתגלים כ-"פאנצ'יים" עם ניגודיות טובה בתמונה, איכות התמונה דומה מאוד לזו של מצלמת ה-GX7 אותה סקרנו (אם כי תבנית הרעש הדיגיטלי בערכי ISO גבוהים מעט שונה לעין). בתנאי חשיכה, אפשר לצלם עם ה-GM1 ללא בעיה מיוחדת עד ערך של ISO 3200 ומעליו הרעש מתגבר בצורה מובחנת יותר. ניתן להגדיר תחום ISO אוטומטי עד לגבול עליון של ISO 25600 ובנוסף, אפשר לצלם בפורמט RAW, יש צילום HDR  (בפורמט JPEG), צילום מציאות מואצת (Time Lapse) וגם אפשרות יצירת סרטון אנימציה מתמונות רצף, אבל אין צילום פנורמה מובנה. לצלמים מתחילים, יש מצב צילום iA אשר מתאים באופן אוטומטי את כל הפרמטרים במצלמה בהתאם לתנאי הצילום, מלבדו יש את כל שאר מצבי הצילום המקובלים (חצי אוטומטיים וידני מלא).


פסטה
התמונה בוידאו דומה באיכותה לזו של GX7 והיא יפה, חדה ומוצלחת ביחס למצלמות DSLR בתקציב מקביל (למעשה, חדה מרוב המתחרות בשוק), כאשר ה-GM1 מאפשרת גם שליטה ידנית בזמן הצילום. יש מיקרופון פנימי סטריאו וגם רמקול, אך לא חיבור למיקרופון חיצוני. יש כאן כמה תכונות מתקדמות שנלקחו מהמצלמות היקרות יותר כמו Ex Tele Conv (שזה בפועל זום דיגיטלי ללא ירידה באיכות) אך קצב הפריימים המקסימלי נמוך מזה של GX7 / GH3 ועומד על 24p /25p/ 50i בפורמטי AVCHD / MP4 וקצב נתונים מקסימלי של 24Mbps.


בית קפה
סוללה
פנסוניק מצהירה באופן רשמי על אפשרות צילום 240 תמונות בכל מחזור טעינה (כאשר מחציתן עם פלאש לפי תקן CIPA), אבל אם תסתפקו בפחות תמונות עם פלאש, אורך החיים יגדל: בצילום של כ-10% תמונות עם פלאש הגענו ל- 337 תמונות ועוד 24 סרטוני וידאו קצרים (באורך של 1-2 דקות לכל אחד).


סיכום


כבת לוויה לטיול, ה-DMC-GM1 התגלתה כמוצלחת מאוד: קטנה וקלה יחסית, אבל עם איכות תמונות וגם וידאו מוצלחים מאוד. למעשה, ה-GM1 מספקת איכות תמונה דומה ביותר לזו של מצלמות הדגל של פנסוניק (כמו GH3 / GX7) אך בגוף קומפקטי ביותר. זו מצלמה שיכולה להתאים מאוד לטיולים או לכל מצב בו לא רוצים שמשקלה או גודלה יכבידו על הצלם. יש לגודל הקטן גם חסרונות בתפעול (מבחינת גודל לחצנים וגלגלות שליטה) ולכן צריכים להיות מודעים לעניין. זו מצלמה לצלמים מקצוענים המבקשים לקבל איכות גם במצבים בהם לא רוצים לסחוב מצלמה כבדה. לגוף הקטן יש יתרונות במקומות כמו מסעדה בה היא לא תופסת תשומת לב מיותרת בניגוד ל-DSLR גדולה וביצועי התמונה שלה מאפשרים לצלם את המנות בצלחת גם בתנאי תאורה חשוכים למדי.


פנסוניק GM1


מחיר: 3,290 ₪ לגוף עם עדשת קיט 12-32 מ"מ
אחריות: יורוקום פנסוניק

תמונות דוגמה

Panasonic DMC GM1 - ביקורת מצלמה

Panasonic DMC GM1 - ביקורת מצלמה

Panasonic DMC GM1 - ביקורת מצלמה

Panasonic DMC GM1 - ביקורת מצלמה

Panasonic DMC GM1 - ביקורת מצלמה

Panasonic DMC GM1 - ביקורת מצלמה

מעבר לתגובות בפורום