GoldenEar Triton Seven - רמקולים רצפתיים במבחן

נמר לוי
17-05-2014 19:30

הרמקולים הרצפתיים Triton Seven של GoldenEar מציגים מבנה הכולל טוויטר מסוג ריבון, שתי יחידות וופר קטנות ועוד שתיים נוספות - פאסיביות בצדדי התיבה. האם המבנה הזה מתמודד היטב עם ז'אנרים מוסיקליים שונים? ביקורת רמקולים.

רמקול רצפה גדול ואיכותי מאפשר לנו להאזין למוסיקה מורכבת ומאתגרת בחללים גדולים. אבל, אם הוא רק גדול וחזק מבלי להיות איכותי, אז יש סיכוי יותר מסביר שרמקול פיצפון עם בס חסר אבל איכותי יעשה כמה דברים שרמקול רצפה כזה יוכל רק לחלום עליו. בפועל, רוב המוסיקה נמצאת באמצע טווח התדרים הנשמע והיכולת של הרמקול לשחזר אותה חשובה יותר מאשר לנגן בקול רם. לכן, כאשר אני בוחן רמקול רצפה, כמו זה העומד היום למבחן, אני מתייחס לשני פרמטרים חשובים: האם הגודל בא על חשבון האיכות והאם המחיר מתאים לאיכות הצליל.

לפני מספר ימים הגיע אלי הביתה איש שירות של חברת מתקני מים ביתיים, חובב מוסיקה אקוסטית (ג׳אז במקרה הזה). הוא ראה את הרמקולים וסיפר לי שיש לו רמקולים שהם לא איכותיים כמו שלי כי הם יותר קטנים. במשך דקות ארוכות ניסיתי להסביר לו שהקשר בין גודל לאיכות הוא מקרי בהחלט והוא, כאחד שהקטע הזה של האודיופילים לא מדבר אליו, התקשה להבין אותי. אבל, לאחר שהשמעתי לו רמקול מוניטור קטן שנמצא אצלי לביקורת (בקרוב) הוא היה בשוק. המחשתי לו כי מוניטור קטן ואיכותי מסוגל לעשות כמה דברים שרמקול גדול ולא איכותי אינו מסוגל. הבחור התעשת, ואז בא עם היציאה המוכרת ״הבס לא מרעיד״ והכל התחיל מחדש: להסביר לו מה זה בס ומדוע הרעד פחות חשוב משיחזור התו המתנגן. בקיצור, בסוף התייאשתי והנחתי לו ללכת לדרכו. לאחר יומיים, הוא התקשר אלי ודיווח כי הרמקולים הגדולים שלו אינם מצליחים להעביר פרטים ששמעו אצלי. המוניטור הקטן הזה לטענתו טוב יותר משמעותית מהרמקול שלו. וכך הצלחתי להכניס עוד אדם לעולם האודיופיליה. מי יודע, אולי גם יבין שהגודל לא קובע. או לפחות, לא תמיד קובע.

GoldenEar Triton Seven במבחן

זוג הרמקולים העומד למבחן הוא רצפתי בגודל בינוני / גדול. בחלק הקדמי, ממוקמות במבנה דיאפוליטו, שתי יחידות בקוטר 5 ורבע אינטש, יחידת טוויטר ריבון אחת ועוד שתי יחידות 8 אינטש הנמצאות בתחתית התיבה משני צדדיה, בשיטת ה״רדיאטור״ או במילים אחרות פסיביות. יחידות ה-8 אינטש מיועדות למלא את החלק התחתון של ספקטרום התדרים וזאת מבלי להתחבר למגבר. במילים אחרות, התנועה שלהן תלויה בתנודה של היחידות האקטיביות. יחד עם זאת, איכות הבניה מרשימה, הרמקול נראה נהדר ומעוצב למראה.

בהיבט הטכני, היצרנית מדווחת על היענות לתדר מרשימה מאוד שנעה בין 29 הרץ ועד ל-35 קילוהרץ ורגישות של 89 דציבל. יחד עם זאת היצרנית מדווחת על התאמה של מגברים מ-10 וואט ועד ל-300 וואט. אני כבר יכול לעשות ספויילר קטן. 10 וואט לא מניעים את הרמקול הזה, גם לא 50 וואט. בדקתי. יכול להיות שבהאזנה לרדיו לתוכנית ״הגיע הזמן לשון״ ניתן להשתמש בעוצמות הללו -  בתנאי שמוותרים על הקטע המוסיקלי בפתיחת התוכנית.

GoldenEar Triton Seven
מבחן האזנה

ג'אז
אחד מהפרמטרים הכי חשובים ברמקול הוא טבעיות. טבעיות זו מילת מסגרת למספר פרמטרים שמוכרחים להתקיים. אחד מהם הוא פירוט – היכולת להעביר את הניואנסים של הכלי המתנגן מבלי למסך אותו. וכאן, הפסנתר הפותח את המבחן נשמע שקוף ו״נכון״ ללא מיסוך מאוד מפורט ועם גוף משכנע. כמו הפסנתר כך גם הסקסופון שמצטרף. ההקלטה הזו, שמבוצעת במהלך הופעה חיה מגלה לי גם את הקהל היושב באולם וכאן בהחלט צצים להם רחשי הקהל מתוך במה תלת מימדית מרשימה מאוד. בסולו הקונטרבס אני מגלה תחום נמוך מדויק באופן מפתיע. מדוע מפתיע? משום ששתי יחידות הבס אמורות לנוע ללא שליטה. הרי הן אינן מחוברות למגבר שיודע להניע ולעצור אותן בפקודה. ולמרות זאת, אינני חש שהיחידות יוצאות משליטה. בדיוק הפוך, התיכנון הנכון מאפשר לתחום הנמוך לנגן בס מדויק מהיר ומפורט להפליא.

GoldenEar Triton Seven
קלאסי
במוסיקה קלאסית המבוצעת על ידי תזמורת סימפונית מלאה יש להוסיף לרשימת הפרמטרים יכולות דינמיות והפרדה בקנה מידה אחר. הרי לא קל לשחזר 120 כלי נגינה כאשר כל אחד מהם מופרד מהשני, בדינמיות מושלמת ועוצמת קול בחוויה שתדמה אולם קונצרטים. הרמקול הזה למשל מתקשה להעביר תזמורת סימפונית מלאה בצורה מושלמת, אני גם לא ממש מצפה ממנו לעשות כך. מה שכן, בעוצמה סבירה, למרות שאני מזהה כמה וכמה חסרונות, אני יכול להעיד שהוא פשוט מדהים ביכולות שלו ביחס למתחרים רבים שאני מכיר היטב. הוא מצליח לחשוף את הפרופורציות שבין הכלים השונים, הבמה מעולה, הבס ראוי בהחלט והיכולות הדינמיות שלו מפתיעות מאוד. כלי נשיפה נשמעים נהדר, מאוד מפורטים. הוא יודע להמחיש היטב מתי מנגן כלי מתכתי, מתי מעץ ובאותה נשימה מצליח לשחזר ניואנסים כמו נידנוד האוויר הבוקע מכלי הנשיפה. חליל הפיקולו שנוטה לבהירות יתר נשמע מאוזן מאוד, הבס מדויק להפליא וההפרדה ביחידות המיד מעולה. חסר לי קצת פוקוס בבמה ובקטעים מתפרצים הדינמיות נפגעה אך בסך הכל התוצאה יותר ממפתיעה.

אני מכיר מעט מאוד רמקולים המסוגלים לשחזר תזמורת סימפונית מלאה במלוא הדרה. הרמקולםי בחבורה הנדירה הזו עולים כמה עשרות אלפי דולרים והחדרים בהם הם מושמעים גדולים משמעותית ממה שאנו רגילים לראות בסלונים ממוצעים. טרם מצאתי רמקול בטווח מחיר של עד 50,000 ש״ח רצפתי שיודע לשחזר תזמורת סימפונית. ולכן, גם כאן אני לא מצפה לקבל את מה שלא ניתן לקבל. זה הגודל, איכות היחידות והתיבה. במחיר הזה פשוט בלתי ניתן להגיע לשם.

GoldenEar Triton Seven
רוק
כאן ישנה הפתעה גמורה. חששתי שתחסר דינמיות, אך זה לא התרחש. הבס החלטי, התופים מלאים באנרגיה, הגיטרות נשמעות נהדר וקולות השירה אינן פוגעות בדינמיות כלל וכלל למרות העוצמות הגבוהות בהן האזנתי ליצירה הזו. זה רק מלמד אותי כמה קשה לשחזר רוקמוסיקה קלאסית ומהן הדרישות התובעניות לשם כך. במקרה הזה אני חש שהרמקול פשוט מרגיש בבית. הוא מצליח לספק חוויה גדולה, עוצמתית, מפורטת להפליא ואנרגטית ביותר. הדינמיות מעולה, האיזון הטונאלי מצוין, הבמה עוד יותר. הרמקול מצליח ממש להעלם בחלל ולהעמיד קיר של מוסיקה מולי. התוצאה במוסיקת רוק פשוט פנומנלית.

קולות אדם גם כן הצליחו ממש להרשים אותי. יחידת המיד הקטנה והמהירה הזו הצליחה להוציא מיסמין לוי ניואנסים שאני פוגש ברמקולים יקרים משמעותית או בודדים המקבילים למחירו -  בדרך כלל אלו רמקולים מוניטורים. מעטים עוד יותר הם הרצפתיים שמצליחים לשמור על שילוב של מהירות, פירוט דינמיות ועוצמה בהעברת קולות אדם. גם פיטר שרייאר האגדי הצליח ממש לרגש אותי. מעבר לכך שאני מאוד אוהב את קולו מצאתי שהרמקול הזה פשוט מדהים בשיחזור קולות אדם. האנרגיה, המהירות והמיידיות שהוא מעביר את הצליל פשוט מרשימים אותי. הנידנוד בקולה של יסמין לוי, הדינמיות בקולו של פיטר שרייאר והפרופורציות בניהם לבין ההרכב המוסיקלי המלווה אותם הופכים את הרמקול הזה לאחד מהטובים בשיחזור מוסיקה ווקאלית בתקציב הזה.

נקודות ציון

מיקום והעמדה
ככל שהוא רחוק יותר מהקיר האחורי והצידי כך הוא נשמע טוב יותר. זה נכון כמעט לכל רמקול. אבל במקרה הזה ישנה רגישות יתרה לקרבה לקירות. המיקום הטוב ביותר היה הרחקה של 1 מטר מהקיר ויותר. אם יש יותר אז מעולה, אם לא, גם זה יביא אותו לביצועים הרצויים.

התאמה למגברים
לא קל אבל גם לא קשה במיוחד להנעה. הימאהה שעמד לסקירה לפניו הניע אותו בקלות. זה אומר ש-100 וואט יביאו אותו לשליטה מעולה גם במוסיקה מורכבת ואם יש יותר, הוא אפילו ישתפר. יחד עם זאת, מדובר ברמקול מאוד שקוף. הוא יחשוף בקלות מגברים עם לא דינמים, לא מפורטים ולא מדויקים. אי לכך, במקרה הזה, מדובר ברמקול די מפונק.

התאמה לחללים
זהו רמקול שדורש חלל גדול. חדר שינה יתאים לו בערך כמו שמתאים לשים שוקולד על מצע של חומוס. סלון של 4 על 4 הוא המינימום שהרמקול הזה יכול לחיות בו.

בנימה אישית
את רמקול המוניטור של החברה בחנתי בעבר. אהבתי אותו אבל היו לי לא מעט הערות. במיוחד כאלה הנוגעות ליחידות הבס הפסיביות. הקרבה שלהן ליחידת המיד נתנה תחושה של עוד נתיב בקרוס ולא של מילוי שלא אמורים להרגיש אותו. תיארתי אותו כ-2.5 נתיבים ולא סתם. הוא היה ממש כזה רק שהנתיב הרדיאטורי היה לא מושלם. במקרה הזה היחידות הפסיביות עושות עבודה של ממש. הן שם ולא שם: הן מחוברות לצליל מבלי להתחבר למגבר. התכנון של התיבה פשוט מאפשר הן לעשות את מה שהן אמורות לעשות. והמצב הזה סידר לי רמקולים בפרונט, דיסקים בחלק האחורי וחתיכת בשר מחייכת בניהם.

GoldenEar Triton Seven
סיכום 

במקרה שלפנינו, אנו עדים למוצר שמצליח לשלב יכולות דינמיות טובות מאוד וזה למרות שלא מדובר ברמקול ענק עם יחידות גדולות במיוחד. ה-5 ורבע אינטש הללו פשוט מפתיעות, עם רמת פירוט טובה מאוד, בס מדויק מהיר ומגובש וכל זה בחבילה שיודעת גם לנגן בקול רם. כמה רם? מספיק בשביל שדלת פתח הבית תסדר לכם שוטר מאחוריה. התיבה, למרות שהיא לא כבדה ולזה נוסיף את העובדה שהרמקול אינו קטן, הצליחה להפתיע ביכולת שלה לא להתערב ממש. זה אינה תיבה מתה לחלוטין אבל היא גם לא ממש מתערבת. התיבה הזו ביחס למחיר הזה, שוברת במעט את המיתוס של ״רמקול גדול וזול = תיבה רעה״ וזה מרשים מאוד. יחד עם זאת הטוויטר המפורט להפליא הצליח לשלב בין אווריריות טובה לסוג של איזון מהצד החמים של המפה. אז נכון, יש מפורטים ממנו אבל לא הרבה מהם מאוזנים ממנו. לזה נוסיף יחידת מיד מלאה, עם יכולת הפרדה מעולה, שקט ומהירות טובים מאוד ורמת פירוט ורזולוציה שלא מוצאים בכל רמקול רצפה גדול ולא ממש יקר. אהבתי את היכולת של הרמקול לשחזר באופן מפתיע למדי תזמורת סימפונית גדולה. זה אמנם לא מושלם אבל זה מאוד טוב. מאוד מאוד אפילו. אהבתי את היכולת של הרמקול להשרות סוג של רוגע במוסיקה רכה. היכולת שלו ליצור במה תלת מימדית ולהעלם בחלל. אהבתי את העיצוב הנקי, לא אהבתי את השימוש בבד המעאפן הזה שלאחר שנה עם שני ילדים קטנים בבית יראה כמו רמקול עטוף במגבת ידיים. מקווה שניתן לרכוש כיסוי רזרבי כשהראשון בכביסה.

שורה תחתונה: יכולות של רמקול יקר במחיר זול במיוחד.

מחיר: 8,599 ש״ח
אחריות ושירות: גולן מערכות

מעבר לתגובות בפורום