טלוויזיות UHD 4K – פיקסלים עליך שמשון

ליאור קורן
12-05-2014 06:50

תקן ה- UHD 4K מביא עימו המון פיקסלים אל המסך הקטן גדול בסלון הביתי. יצרניות המסכים מתמודדות עם אתגרים טכנולוגיים בהטמעת הטכנולוגיה, מה צפוי לנו בעתיד הקרוב והחד מבעבר?

מהשנה תוכלו לצפות בבית באותה רזולוציה של הסרט בבית הקולנוע, רק שעל המסך הביתי היא מתפרשת על שטח קטן בהרבה ולכן תראה חדה מאוד. הדור הבא של הטלוויזיות עומד להציג תמונה הרבה מרשימה לעין, קוראים לזה Ultra HD או 4K על שום מספר טורי הפיקסלים בתמונה. ב-4K, מספר הפיקסלים בתמונה מוכפל פי ארבעה יותר מאשר התקן הקיים (Full HD 1080p) לתמונה חדה הרבה יותר. מדובר ב- 3840x2160 פיקסלים, כלומר תמונה של 8.3 מגה פיקסל (במקום 2 מגה פיקסלים כיום). אך האם מדובר באמת בדבר הבא? בפעם האחרונה בה ניסו יצרני הטלוויזיות להנחיל טכנולוגיה חדשה, זה לא ממש הצליח, זה היה תלת מימד שלא הפך לנחלת הכלל ולא הביא להיסטריית מכירות כפי שקיוו אנשי השיווק. הפעם, לטכנולוגיית ה- 4K יש סיכוי טוב יותר לתפוס. לעומת תלת מימד, 4K אינו דורש שימוש במשקפיים מיוחדים או עזר אחר לצפיה ושיפור החדות מורגש באופן ברור. בנוסף, התקן הקולנועי עומד על 4K מזה שנים, כך שכל סרטי הקולנוע מגיעים במקור ברזולוציית 4K ולכן אינם זקוקים לעבודת הפקה מיוחדת לשימוש ביתי (מלבד המרה לגודל קובץ קטן יותר). עבור היצרנים, המעבר ל-4K גם לא דורש פיתוח מאסיבי של טכנולוגיות תצוגה חדשות אלא מושג בעזרת שדרוג פשוט יחסית של  אותן טכנולוגיות מוכרות (מסכי LED LCD).

היתרון באיכות התמונה של 4K בולט יותר ביחס ישיר לגודל המסך, לכן, כבר עכשיו רואים בחנויות מסכים גדולים יותר מאשר בעבר בגדלים של עד 85״. בנוסף, השיפור לא אמור להיות רק בחדות אלא בפרמטרים נוספים: התקן המלא של חיבורי HDMI 2.0 אמור להציג תמיכה ברזולוציית 4K עם קצב פריימים של 60 תמונות בשניה – מה שאומר כי התנועה תהיה חלקה יותר לעין. גם טווח גווני הצבעים רחב יותר והתמונה תראה עשירה יותר בצבעים שלה.

אבל מה עם תכנים?


נכון לעכשיו, ניתן להשיג בעיקר קטעי הדגמה קצרים שעוזרים להרשים את החברים שבאים לביקור, אך סרטים מלאים נדירים להשגה, כך שהצופה נאלץ להשתמש בסרטי Full HD שהמסך ממיר אותם מלאכותית לתמונת 4K או לחילופין לצפות בתמונות סטילס מהמצלמה הדיגיטלית. מצד שני, חומרי הגלם בתעשייה קיימים כבר בשפע ורק דורשים המרה לפורמט הביתי: כל הסרטים העכשוויים בהוליווד מגיעים במקור ב-4K. אפילו סרטים ישנים שצולמו בפילם עוברים המרה לפורמט הדיגיטלי עם חדות תמונה של 4K.



מצלמת 4K
אתגר הדחיסה


כמות הפיקסלים הגדולה בתמונה מציגה אתגר גדול לאנשי המקצוע, סרטים בבית הקולנוע מגיעים על גבי דיסק קשיח יעודי ותופסים נפח אחסון עצום – מה שאינו מעשי בשימוש ביתי. אפילו בתקן הנוכחי של Full HD, סרט Blu-ray מקורי תופס מקום רב על הדיסק, כ- 30 עד 40GB בממוצע, אז מה יקרה כאשר מספר הפיקסלים יקפוץ פי ארבעה? תעשיית הוידאו לא יכולה להתעלם כמובן מהאתגר הזה ולכן היא עובדת מזה שנים על פיתוח תקן מתקדם יותר לדחיסת וידאו, זהו ה- H.265 או בשמו האחר HEVC.  השם HEVC אינו מוכר לרובכם עדיין, הוא מהווה קיצור דרך ל- High Efficiency Video Coding, זהו פירוש פשוט למה שהוא עושה – קידוד וידאו ביעילות גבוהה. הוא מהווה את ממשיך דרכו של פורמט דחיסת הוידאו הנוכחי H.264 שעזר להפיץ וידאו באיכות Full HD לבתים רבים בעולם ומשמש כיום כקידוד העיקרי של סרטוני וידאו באינטרנט. HEVC דוחס פי שניים, תומך בעומק צבעים גדול יותר ובשורה התחתונה דוחס הרבה יותר טוב תוך שהוא שומר על איכות תמונה משופרת ביחס לתקן הקיים H.264. בדרך הזו, גדלי הקבצים ישמרו בגודל דומה לקיים, אבל יציגו תמונה באיכות 4K. קידוד ה- H.265 יכול לעשות מהפיכה בכל מה שקשור לצפיה והעברה של וידאו ברשת, הטמעה שלו בתעשיה יכולה לרכך עד מאוד את קשיי המעבר לצילום רזולוציית 4K. גוף השידורים האמריקאי נטפליקס החל לשדר לפני מספר ימים את העונה השניה של הסדרה "בית הקלפים" באיכות 4K דרך האינטרנט וגם מספר תוכניות טבע. השידור החדש נקלט רק בטלוויזיות אשר תומכות בפענוח HEVC.


התקן הזה יהיה הכרחי לשימוש גם במצלמות לשם צילום וידאו 4K, באותו קצב נתונים המשמש היום לצילום Full HD. הוא יאפשר לדחוס הרבה יותר מידע על כרטיסי הזיכרון הקיימים. גם סמארטפונים יוכלו לצלם וידאו ברזולוציות גבוהות מתמיד, מבלי לסבול מתמונה דחוסה ומפוקסלת. בנוסף, הוא יגיע לשימוש גם בנגני וידאו כמו Blu-ray שעושים שימוש בדיסק אופטי, אך יבוא לידי ביטוי בעיקר בשימוש מקוון – צפיה והעברה דרך אינטרנט. התקן החדש, יאפשר אף להעביר וידאו 4K דרך האויר בעזרת ראוטרים אלחוטיים עם תקן ה- WiFi הנוכחי.

מצלמות 4K


דרך נוספת ליצירת תכני 4K היא באמצעי צילום ביתיים, סוני השיקה בתחילת השנה מצלמת וידאו ביתית מדגם AX100 שמציעה וידאו 4K במחיר 2K$. אחריה השיקה פנסוניק את הDMC-GH4 (תושק בקרוב בישראל) המאפשרת גם להחליף עדשות (כמו מצלמות DSLR). בנוסף, הושקו סמארטפונים עם צילום וידאו 4K כמו סוני אקספריה Z2 וסמסונג גלקסי S5. מחיר ה-GH4 עומד על פחות מ-2,000$, זה אולי ישמע לכם יקר, אבל מצלמות 4K מקצועיות עלו עד לא מזמן יותר מ-20,000$, כך שהרבה יותר קולנוענים יקבלו מעתה גישה לצילום 4K איכותי.

Panasonic DMC-GH4 4K
תקן לא מושלם


טלוויזיות ה-4K הראשונות הגיעו לפני שהתקן הושלם לגמרי, חלקן מגיעות עם חיבורים וידאו מסוג HDMI 1.4 בלבד אשר תומכים ב-4K עם קצב פריימים של 30 בשניה וגם התמיכה שלהן בניגון קבצי 4K דרך חיבורי USB מוגבלת. כך שאם אתם רוכשים מסך 4K, מומלץ לבדוק את סוג החיבורים ותמיכה בפענוח קידוד HEVC.

חברת סמסונג מציעה מעין ביטוח טכנולוגי לסוגיה הזו ומציעה למי שרוכש טלוויזיית 4K מתוצרתה, את ה- Evolution Kit. הקיט מאפשר לשדרג בעתיד דרך חיבור חיצוני את מעבד המסך, כך שיוכל להתמודד עם אתגרי עיבוד וידאו עתידיים. בנוסף, גם קופסת החיבורים היא חיצונית למסך (מתחברת אליו עם כבל בודד) ובמקרה הצורך, אפשר יהיה להחליף אותה לקופסה אחרת בעלת חיבורים עדכניים. מחירו של ה- Evolution Kit צפוי לעמוד על כ- 1,500-2,000 ש״ח והוא ישמור במידה מסוימת על עדכניות המסך היקר שקניתם זה עתה.

טלוויזיות UHD 4K – פיקסלים עליך שמשון
היצע טלוויזיות קיים


בישראל, כל מותג טלוויזיות מציע נכון להיום מספר מצומצם של דגמי 4K (רובם ככולם תומכים גם בתלת מימד). בתערוכת CES שהתקיימה בתחילת השנה, הוצגו לראשונה טלוויזיות LED LCD קעורות, השילוב בין מסך קעור ורזולוציית 4K סחף את הקהל והיה מרשים בהחלט. ראשוני הדגמים האלו יגיעו לישראל בקיץ הקרוב, אבל זולים הם לא יהיו. היבואניות השונות מקוות לגידול במכירת מסכי 4K, בין השאר, הודות לאירוע המונדיאל הקרוב, אשר מגביר בדרך כלל את כמות המכירות בשבועות שלפני בכ- 30%-40%.


LG היתה הראשונה להשיק בישראל כבר בסוף שנת 2012 טלוויזיית ענק 4K בגודל 84״. מחיר הטלוויזיות של LG נע כיום בין 16,990 ש״ח לדגם LA96555 בגודל 55״ ועד ל- 39,990 לדגם הבכיר בגודל 65״. המסכים בגדלים "65 ו- "55 כוללים מערכת סאונד 4.1, עם רמקולים קדמיים מובנים, הגולשים מטה בעת הפעלת המסך ומוסתרים באופן אוטומטי כשהמסך כבה. הדגמים החדשים של הקיץ יגיעו בגדלי 49-98 אינץ', מצוידים במערכת הפעלה webOS (שנקנתה ע״י LG מ-HP ועברה התאמה לטלוויזיות), חלק מהמסכים בקו החדש כוללים מערכת רמקולים שפותחה בשיתוף חברת האודיו הרמן קרדון.

טלוויזיות UHD 4K – פיקסלים עליך שמשון
סמסונג מציעה כיום בישראל את דגם F9000 המגיע בגדלים 55" ו-65", עם מנגנון המעביר את האור ממערכת נורות הלד דרך מערכת דמויית מנסרות לחלקים שונים בתמונה. סמסונג מפעילה כיום שרות Smart VOD אינטרנטי המציע סרטים ותוכניות באיכות FULL HD. בנוסף - סמסונג ביצעה לאחרונה בישראל ניסוי מוצלח בשיתוף עם חברת Vonetize, לשידור תוכן 4K דרך האינטרנט. סמסונג תשיק בקיץ הקרוב קו דגמים גדול ומגוון יותר, בגדלים שנעים בין 65״-85״, כולל טלוויזיות עם מסך קעור, הפעלה בעזרת תנועות ידיים וגם תנועות אצבע וחיבורי USB 3.0.

אירוע השקת טלוויזיות סמסונג 4K F9000 - חנות Future


סוני השיקה שבעה דגמים של מסכי 4K במחיר של החל מ-29,900 ₪ ועד למחיר משוער של 199,000 לדגם היוקרה בגודל 85". מסכי ה-4K החדשים מגיעים עם חיבורי HDMI 2.0, תמיכה ב- MHL 3.0 להעברת וידאו 4K מסמארטפונים ותמיכה בקידוד החדש HEVC H.265. לטענת סוני, מהירות הגלישה ותגובות המסך בעת שימוש ב-WiFi הינה המהירה כיום בתחום וסרטי Full HD עולים תוך שניות ספורות על המסך (בעת שימוש ביוטיוב למשל). סוני מציגה השנה גם מצב צפייה לחובבי הכדורגל המאפשר במגע לחתוך את קולו של הפרשן ולשלב מבזקי חדשות מפיפ״א. בדגמים הבכירים כמו סדרת X9, גוף המסך עשוי אלומיניום – במבט מהצד, גוף המסך צר בחלקו העליון והופך לעבה יותר למטה – בצורה של משולש. יש פס רמקולים הפונה לאחור – רמקולים בעלי אלמנטים (וופרים) גדולים יחסית וגם סאב וופר נפרד.


סוני 4K
פנסוניק: החברה מציעה מספר דגמים בגדלים שנעים בין 58״ ל- 85״ בטווח מחירים של 26,490 ש״ח – 89,990 ש״ח. המסכים של פנסוניק כוללים מעבד מרובע ליבות, מסך בית אישי לכל משתמש ומציעים תמיכה בתקן THX המיועד לצפיה בסרטים (אותו פיתח ג׳ורג׳ לוקאס – בימאי סרטי ״מלחמת הכוכבים״). במצב THX, התמונה מכוילת מראש ע״י המפעל לצבעים חמים לעין, שחור עמוק והצגת פרטים בחלקי התמונה הכהים כפי שהם אמורים להיות מוצגים על מסך בית הקולנוע.


טלוויזיות UHD 4K – פיקסלים עליך שמשון
טושיבה מציעה טלוויזית 4K בגודל 58״ עם מעבד CEVO מרובה ליבות, דפדפן אינטרנט וחיבור אלחוטי WiDi לשיקוף שולחן העבודה של המחשב על גבי הטלוויזיה, במחיר של 16,900 ש״ח, משם המחירים עולים עד לדגם ה-84״ שנמכר במחיר 79,900 ש״ח. בהמשך השנה צפוי להגיע גם דגם זול יותר של המותג "גרונדיג" במחיר של 24,900 ₪ לגודל 65".

פיליפס מציעה נכון להיום טלוויזית 65״ במחיר של 36,990 ש״ח, עם מנגנון שמאיר את מסגרת המסך בשלושה צדדים בצבעים שונים המתאימים למה שמוצג על המסך (אמבילייט XL-3) ובכך גורם לאפקט של תמונה גדולה יותר מאשר גודל המסך האמיתי, הוא כולל מעבד תמונה בעל שש ליבות ושלט דו צדדי – צד אחד משמש כשלט רגיל והשני כמקלדת מלאה.


טלוויזיות UHD 4K – פיקסלים עליך שמשון
שארפ: החברה היפנית מציעה סוג של פתרון ביניים שנמצא באמצע הדרך בין התקן הנוכחי לבין 4K. זהו מסך בטכנולוגיית "קוואטרון פלוס" המוסיפה לשלושת צבעי היסוד המרכיבים תמונה (אדום, ירוק וכחול) גם צבע צהוב לאפקט צבע עשיר יותר. דגמי הסדרה כוללים פאנל ברזולוציית Full HD אבל עם מספר כפול של שורות פיקסלים בתמונה (האפקט הושג ע"י חלוקת כל פיקסל לשניים). הטלוויזיות מסוגלות לקבל אות וידאו 4K, לפענח ולהציג אותו ברזולוציה מופחתת מ-4K אבל טובה פי שניים וחצי מאשר Full HD. המחיר לדגמים אלו מתחיל ב- 18,900 ₪ למסך בגודל 60" ועד ל-48,900 ₪ למסך 80".

הדבר שאחרי הדבר הבא - 8K


בטרם התקבעה מהפיכת ה-4K, אנחנו יודעים כבר מה יהיה הדבר הבא - קפיצה עוד יותר גדולה ל-8K, פירושו של דבר וידאו ברזולוציה אסטרונומית של 33 מגה פיקסל! תאגיד השידורים היפני NHK שם לו למטרה את שנת 2020 להשקה מלאה של שידורי 8K עם לא פחות מ-22 ערוצי קול ושידורי הניסיון אמורים להתחיל בשנת 2016. החברות שארפ וגם פנסוניק הציגו כבר מסכי 8K, במקביל פותחו מצלמות וציוד תומך ואפילו בוצעו שידורי ניסיון של כמה אירועי ספורט באולימפיאדת לונדון. אין ספק, העתיד של המסך הביתי עומד להיות חד, מאוד.

מעבר לתגובות בפורום