Arcam rPAC – ממיר USB קומפקטי במבחן

אורי וינגרט
09-05-2014 04:30

הממיר הקטן Arcam rPAC מתייצב למבחן עם גוף קטן ותמיכה בקבצי אודיו High Res. חיברנו אותו למחשב, למערכת האודיו בסלון וגם לזוג אוזניות. ביקורת USB DAC.

מזה זמן רב, אני חוכך בדעתי בנוגע לרכישת DAC חיצוני למחשב. כל החברות המובילות כיום עלו על הטרנד של DAC USB והן מציעות מגוון מאוד רחב של מוצרים כאלו.

היתרון הגדול במכשירים הללו טמון בעובדה שבפעולת Plug and Play פשוטה אפשר לקבל איכות מוזיקלית מכל מחשב.

הפעם מגיע אליי ה- rPAC , ממיר דיגיטלי לאנלוגי מתוצרת חברת ARCAM הבריטית.
מדובר בממיר בעל כניסת USB, זוג יציאות אודיו אנלוגיות מסוג RCA לחיבור למגבר ויציאת PL עבור אוזניות. כלומר, קיבלנו גם מגבר אוזניות וגם ממיר למערכת בחבילה אחת.

ה-rPAC מהווה חלק מקו מוצרי ה- r של ARCAM הכולל תחנות עגינה, ממירים שונים, מוצים אלחוטיים ועוד.

Arcam rPAC – ממיר USB קומפקטי במבחן
המוצר עצמו מגיע בגודל של כף יד, אינו דורש חיבור לחשמל ומקבל את המתח שלו מחיבור ה- USB של המחשב. יש תמיכה במערכות ההפעלה של WINDOWS ו- APPLE אך לא מערכות אחרות המבוססות LINUX.
הדבר הראשון המורגש כאשר מוציאים את הממיר מהקופסה הוא המשקל והגוף. הגוף עצמו בנוי מתכת כאשר החלק התחתון מצופה גומי למניעת החלקה. הדבר השני אותו מרגישים הוא המשקל - עם 300 גרם שהם דיי הרבה למוצר קטן כ"כ.

יתרונו של ה- rPAC הוא שאפשר להשתמש בו בקלות עם כל מחשב נייד, הוא בגודל של מטען למחשב נייד ודומה גם במשקל. בסופו של דבר, מאוד נוח להכניס אותו לכל תיק ולחבר בכל מקום: בבית, בעבודה וגם אצל חברים. רכיב ה- DAC בו נעשה שימוש במכשיר הוא מתוצרת חברת TI - Texas Instruments מדגם PCM5102 ותומך בעיבוד של מידע עד 24BIT ותדר דגימה של 96Khz, כלומר כולל תמיכה בקבצי High Res.

על ה rPAC נמצאת נורית חיווי אשר דולקת באדום בזמן שהמחשב סגור, ירוק כאשר הוא מופעל, וכתום ברגע שמתקינים אותו (לחיצה על שני לחצני הווליום). לחצני הווליום הגדולים שולטים בעוצמת הקול של האות דרך היציאות ונוחים מאוד לשימוש.   

Arcam rPAC – ממיר USB קומפקטי במבחן
מבחן האזנה

במהלך הבדיקה, הוזרם המידע דרך תוכנת FOOBAR 2000 והותקנו דרייברים מתאימים של ASIO.
כאשר מתקינים את הממיר עצמו במחשב מומלץ לבדוק האם ישנו עדכון קושחה חדש. כמו כן יש להתקין תכונת הפעלה של הממיר אשר עולה עם המחשב בכל פעם. דרכה ניתן לבצע שינויים בנוגע לגודל הבאפר, איכות ה-USB ועוד. הגדרות אלו מיועדות לרוב למשתמשים מתקדמים יותר, אפשר להקשיב בממיר גם ללא הגדרות אלו אלא רק ע"י חיבור רגיל למחשב בעזרת כבל ה- USB המסופק.

קטעי הבדיקה נוגנו אך ורק מכונן קשיח מסוג SSD - דגם Sandisk Extreme II 240GB וזאת על מנת למנוע רעשי מערכת מיותרים ולספק מהירות גישה גבוהה ככל האפשר במערכת המחשב שלי.

הקטעים בהם השתמשתי לבחינה :

Coldplay – Spies – 24bit-96Khz
Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond (Part 1-5)) – 24bit-96Khz
Eagles- Hotel California -  24bit-96Khz
Michel Petrucciani - 35 Seconds of Music and More – 16bit 44Khz
Norah Jones - Light as a Feather – 16bit 44Khz
Stevie Wonder - Sir Duke - 16bit 44Khz
Tori Amos - Professional Widow (Armand's Star Trunk Funkin' mix) - 16bit 44Khz

קבצי High-res
את הקטעים האלו שמעתי מאות פעמים בגרסאות הרגילות שלהם, אם באוזניות, ברמקולים רגילים של מחשב או של מערכות Hifi אימתניות, בגרסאות תקליטים, דיסקים וגם קבצים דחוסים בפורמט MP3.

אחד הדברים הראשונים ששמים לב אליהם הוא האוויר בין הכלים, רזולוציה אחרת והמון שקט. ה-rPAC מבצע עבודה נהדרת: הבמה מסודרת יפה, רזולוציה נהדרת והרגשה של מוצר איכותי. מאידך, ההרגשה היא, ובעיקר במערכת הראשית , היא שעדיין לא מדובר פה על היי אנד במיטבו. כמובן, ישנן מגבלות המערכת הפרטית שלי, האקוסטיקה ועוד, אך בסופו של יום זה מאוד נעים ונחמד לשמוע קטעים שהוקלטו באיכות גבוהה מאוד דרך מכשיר נוח ולא יקר (אתייחס לזה בסוף).

Arcam rPAC – ממיר USB קומפקטי במבחן
קבצי WAV
את הקטעים הללו העתקתי למחשב בעזרת ה- RIP של FOOBAR לפורמט WAV וזאת על מנת להתחקות בצורה הטובה ביותר אחרי המקור. המקור כמובן הוא מדיסקים מקוריים.
את הקטעים הללו אני מכיר היטב על המערכת שלי והשאלה היא האם המוצר הנ"ל מסוגל לתת פייט למכשיר ה- CD הרגיל.
התחלתי בהאזנה, גם במערכת וגם באוזניות. כבר מההתחלה אני מרגיש בהפרדה טובה יותר ממה שאני רגיל אליה ובאיכות אחרת, סדר אחר בכלים שאני מכיר. נכון יותר.

בביצוע של מישל פטרוצ'יאני הנותן לכל כלי באנסמבל סולו משלו, מרגישים את האיכות. אחד הכלים שנשמעו מרשים במיוחד היה החצוצרה. כמו כן הפסנתר היה בעל נפח, גם אצל טורי איימוס וגם אצל נורה ג'ונס. הבאס היה טוב, אבל היה חסר לי משהו, טיפה עומק נוסף. המוזיקה זורמת ומאוזנת, אם כי , כמו בקבצי ההי רזולושיין אני מוצא חוסר ב"היי אנד" אמיתי.

Arcam rPAC – ממיר USB קומפקטי במבחן
סיכום

ה rPAC היה אצלי במשך חודש מחובר למחשב וכמה מערכות אודיו שונות. הוא היה מחובר לרמקולים שלי במחשב (זוג מישן קטנים עם מגבר T-AMP). כמו כן, הוא חובר לרסיבר סטריאו ישן של ימאהה עם זוג רמקולים גדולים של מורדנט שורט בחדר השינה. בנוסף, לאוזניות שלי MARSHALL MAJOR BLACK ולמערכת הראשית המורכבת ממגבר של ARCAM ורמקולים מדגם MEZZO 6.

לסיכום, בעבור המחיר של הממיר הזה השיפור היה מעולה. המוזיקה היתה טובה יותר, נעימה יותר, זורמת יותר. ההגדרות פשוטות, וגם בשמיעה אפילו של mp3 ושל סרטים הורגש השיפור לאורך כל הספקטרום.
היכולת לתמוך בפורמטים הקיימים בשוק, לנגן קטעי היי רזולושיין בהצלחה, ואף להוציא את האיכות שלהם החוצה היא מרשימה. מה שאומר שהמגבר האנלוגי בתוך המגבר הוא מושקע. הדבר נשמע הגיוני בעיקר עקב המשקל של המוצר.

מדובר במכשיר שעולה 990 ש"ח , מעוצב כמוצר איכותי ואלגנטי, המשמש גם כמגבר אוזניות וגם כמקור למגבר רגיל. החסרונות שלו הם שהוא לא נותן תוצאה סונית של מוצרים יקרים יותר מאוד ושיש לו המון מתחרים.

בשורה התחתונה, אם אתם אוהבים את הסאונד של חברה כמו ארקאם - לה חתימה סונית מאוד ברורה ורוצים מוצר איכותי במחיר, אזי נמוך שווה מאוד להאזין אותו.

מחיר: 990 ₪

המוצר הושאל לסקירה באדיבות חנות "פיוז".

מעבר לתגובות בפורום