קולנוע ביתי - המיטב, ביקורת מגבר : Yamaha DSP-Z11

ליאור קורן
29-03-2008 05:23

בעולם שעובר לאבחנה גבוהה, משיקה ימאהה את ספינת הדגל החדשה: DSP-Z11, המגבר שמתיימר לספק חווית קולנוע ביתי מלאה. בדקנו.

קולנוע ביתי : זהו אחד מהתחומים באלקטרוניקה הבידורית שהולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות.
כניסת מכשירי ה- DVD לבית, הגדילה את הסטנדרטים של שמע ותמונה אותם מבקשים לקבל הלקוחות במשכנם הפרטי.

אחד השלבים החשובים אותם עוברת כעת כלל התעשיה, הוא המעבר לעולם ה- High Definition.
מלבד הקפיצה באיכות הוידאו, חווה התחום גם קפיצה באיכות האודיו ומעבר לפורמטי סאונד חדשים שתואמים את איכות הוידאו של Blu-ray, כוללים יותר ערוצים מבעבר ואיכות קול משופרת.
המעבר לפורמטים החדשים, דורש החלפה של המקור (נגן) ואת של הרסיבר / מגבר שצריך לדעת לפענח את זרם הביטים (שמכיל מידע מוסיקלי גדול יותר מבעבר) ולהתמודד עם הגברת מספר רמקולים רב יותר.

ספינת הדגל הקודמת של ימאהה (Z9) נמצאת בשוק מזה מספר שנים, נדמה היה כאילו החברה מתמהמהת להוציא את המחליף.
למען האמת, היתה לכך סיבה טובה: השנתיים האחרונות היוו תקופת מעבר, בה התהוו ועוצבו הסטנדרטים לפורמטים החדשים, נראה כי ימאהה המתינה להתייצבות והתבהרות העניינים בהקשר של הסטנדרטים החדשים באודיו / וידאו והעדיפה להוציא מוצר שיהיה מוכן בצורה טובה יותר לעת החדשה.

המגבר
איכות הבניה עושה רושם מצויין, המגבר בנוי על שלדת אלומיניום מאסיבית, המשקל כבד - 34 ק"ג; החלקים מחוברים זה אל זה בהתאמה מירבית, ללא קירקושים או רעשים אחרים.
הלחצנים איכותיים כמו גם חוגת הווליום ובורר הכניסות.



מבט מאחור מגלה כי הספק השנאי החשמלי עומד על 800 וואט, זהו שנאי גדול בהשוואה לרסיברים המקובלים, אך האם הוא יספק די כוח לדחיפת סטאפ המבחן שכולל 9 רמקולים + סאבוופר?

רשימת תכונות ה- Yamaha DSP-Z11 הינה בלתי נגמרת, על מנת שלא להפוך את הכתבה לספר ההוראות, אציין את התכונות העיקריות בלבד:

מערכת כיול YPAO
כמו בכל רסיבר מודרני, כוללת מערכת הכיול החדשה מדידת הפרמטרים המוכרים כגון חייוט הרמקולים, מרחק, גודל, איזון טונלי (איקולייזר) ורמת ווליום.


אבל, המערכת החדשה מוסיפה את היכולות הבאות: יכולת ממדיה של עד 8 נקודות שונות בחדר, יכולת תיקון של עיוותי צליל הנובעים מהחזרי הצלילים מקירות החדר, התמודדות עם גלים עומדים ואפילו מדידה של הזוית בה עומדים הרמקולים והכנסת הפרמטרים למשוואה!
זוהי מערכת כיול מורכבת ביותר, האם גם תהליך הכיול יצריך מדריך צמוד?
מסתבר שלא, התהליך מופעל אוטומטית בעת חיבור המיקרופון למגבר, אין צורך בכניסה לתפריטים מסובכים ורוב המדידות נעשות בצורה שקופה למשתמש.



מי שמסתפק בכמות רמקולים קטנה יותר מאשר ה-Z11 מסוגל לדחוף, ימצא כי מנגנון ה-DSP של המגבר, לוקח מעתה בחשבון גם את כמות וזוית החזרי הסאונד מהקירות על מנת ליצור אפקטי סראונד אמינים יותר ואשר מסוגלים לדמות רמקולים וירטואלים בנקודות מבוקשות בחלל החדר.

וידאו באיכות 1080p


גם ביחידת הוידאו של ה- Z11 הושקעה מחשבה רבה.
היכולות כוללות Upscaling של וידאו (מעבד ABT1018), העברת וידאו אנלוגי באיכות של עד 1080p (מעל המקובל של 1080i), מעבד Deinterlacing, תמיכה מלאה בפורמט הוידאו החדש 1080P / 24.

יחידת עיבוד הוידאו כוללת גם תכונות ייחודיות כגון מתיחת התמונה ממצב 4:3 למצב 16:9 - עם מצב מתיחה חכמה (Panorama).

ה- DSP Z11 מוכן באופן מלא לעדין חיבורי HDMI, הוא כולל 4 כניסות אחוריות, אחת קדמית ושתי יציאות HDMI מאחור, כל החיבורים הללו תומכים בתקן 1.3a האחרון.
המכשיר ממשיך להעביר את אות הוידאו HDMI גם במצב כבוי (אין צורך להדליקו בכדי לראות תמונה).


מחבר ה-USB מפענח פורמטי אודיו כגון MP3, WMA, AAC, WAV.

חיבור הרשת מאפשר לשמוע תחנות רדיו אינטרנטיות, ניגון קבצי מוסיקה מהרשת וגם שליטה על פרמטרים שונים במגבר דרך מחשבים אחרים.


לא אחד ולא שניים, 11.2 רמקולים!
ה- DSP Z11 מאפשר חיבור של 11.2 רמקולים (0.2 = שני סאבוופרים), כל זאת בתקן THX Ultra2.
בוודאי תשאלו, הכיצד מצויים כאן 11 רמקולים בעוד פורמטי האודיו החדשים תומכים ב-7 רמקולים?

ובכן, מזה שנים, נוהגת ימאהה להוסיף רמקולים נוספים בדגמי העלית שלה, במקרה הזה מתווספים עוד ארבעה רמקולי "נוכחות" (Presence) אשר נתלים גבוה מעל זוגות הרמקולים הקדמיים והאחוריים.
תפקיד הרמקולים הנוספים הוא להגדיל את בימת הקול ולתרום לפיזור אפקטים יעיל יותר בחדר.

במקרה ולא מחברים את כולם, ניתן להשתמש בחיבורי רמקולים בלתי מנוצלים על מנת להשמיע מוסיקה בחדרים האחרים בבית.

המגבר מאפשר הגברה של 3 חדרים נוספים (בכל אחד מהם זוג רמקולים) בחיבור למקורות שמע שונים, כך שה-Z11 הופך למעשה ליחידת השליטה והגברה של הבידור הביתי.
לכל אחד מהחדרים הללו (נקראים Zones) יש שליטה נפרדת על ווליום, מצבי אודיו DSP, טיימר כיבוי נפרד, העברת אות וידאו ופרמטרים נוספים.

שלט קרוב
שלט המכשיר מהווה הפתעה טובה למראה: שמחתי לראות כי ימאהה בחרה בגודל שלט ממוצע ולא במשהו בומבסטי.
השלט כמובן חכם מאוד, מיקום הלחצנים נוח למדי, אם כי ריבויים והעובדה ששטח הפנים של השלט ממוצע למדי, גורם לצפיפות מסויימת, במיוחד בחלקו התחתון.


תאורת השלט כחלחלה ונעימה למראה, הוא כולל חיישן תנועה אשר מדליק את התאורה בזמן הרמת השלט או טילטולו, תכונה זו חוסכת את הצורך ללחוץ על לחצן על מנת להדליק את התאורה ורק אז למצוא את הכפתור אותו חיפשנו.
אך לרגישות זו יש גם צד שלילי: בעת האזנה לסרט רק אפקטים, השלט פוצח בהדלקה תאורה בכל עת שנשמע צליל חזק בחדר, מפתח חיות משל עצמו, מה שגורם להסטת תשומת הלב מהסרט אליו.
בנוסף, רגישות הווליום בנויה באופן כזה שבשניות הראשונות, התגובה ללחיצות הינה איטית ותגברת ככל שנלחץ לאורך זמן רב יותר על הלחצן, מפריע במעט כאשר מבקשים לבצע שינויי ווליום זריזים.

לאחר שתארנו את המכשיר עצמו, נעבור אל הדבר האמיתי והחשוב מכל: מבחן האזנה.


סטריאו
בכדי להכיר את טבעו "המקורי" של המגבר, בחרתי במצב Pure Direct, בו כל מעגלי הוידאו והאודיו הבלתי נחוצים כבויים (ללא תוספות עיבוד), פתחתי בדילוג אל דיסק "החומה" של פינק פלויד.
בקטע הפתיחה קול הסולן דחוס מעט, התופים דופקים בעוז.
קול התינוק שפותח את הקטע השני ראליסטי למדי, הסינטיסייזר עוצמתי, אני מבחין בנוכחות תדרי מיד בס בולטת למדי.

תמונת הסטריאו ברורה, הצליל נוטה לכיוון הדינמי, בקטעי תיפוף, מכניס ה-Z11 אנרגיה מרובה אל תוך הרמקולים, כוח הוא פרמטר שאינו חסר למגבר.
משהו דחוס מעט במיד-היי, את הגבוהים ה-Z11 אינו מעגל, גיטרה חשמלית מנסרת את החלל, המגבר יודע איך להעביר את האנרגיה למאזין.
ניגון הגיטרות בקטע החימום ל- ללבנה בחומה" מענג במוחשיות שלו.


כעת נדלג אל הטריטוריה בה אמור ה- Yamaha DSP Z-11 להפגין את מירב כוחו:


סראונד – סרטים

סרט: 300 , וידאו Blu-ray, פורמט אודיו Dolby TrueHD

במעבר מסטריאו למצב סראונד, הסאונד נפתח לפתע.
בקטע ההתחלה של הסרט, שומע המלך על הגעתו של השליח הפרסי, אנו מלווים אותו בעת צעידתו אליו, ביציאה מהמבנה, נפתחות הדלתות אל מול עיני הצופה כאשר צליל הפתיחה נשמע משני הצדדים מלפנים, לאחר מכן אנו עוברים את הדלתות והן נטרקות מאחור משני צידי הצופה – ראליסטי מאוד.

מעבר הקולות בין הרמקולים נעשה בצורה הרבה יותר רציפה, חלקה ואמינה מאשר בעבר.

בהשוואה לפסקול באיכות Dolby Digital, נשמע קול הקריין מלא ועגול יותר, פחות דק וחד.

באחת מסצינות הסרט, בקטע בו נלחמים אנשי ספרטה בלוחם אויב מגודל ומעוות, קולות הקרב נשמעים מלפנים – אבחות חרב, מכות וחבטות ואז מצטרפת מוסיקת רקע – קולות תרועה מלפנים בלווית חצוצרות, המוסיקה עוטפת את הקרב.
בסצינה בה רואים פילים נדחקים מהצוק, אנו חשים בבטן את חבטת הנפילה אל הים ונאנקים מכאב ביחד עימם.
הכל נשמע מאוד מפורט בפסקול הזה, מפורט מבלי להשמע חד ובהיר מדי.

ספיידרמן 3 , וידאו Blu-ray, פורמט אודיו Dolby TrueHD

מוסיקת הכינורות בהתחלה נעימה מאוד לאוזן, הכלים צפים בחלל.
גם קולו של פארקר נעים למשמע, אם כי לטעמי היה ניתן להוסיף מעט יותר חדות.
בסצנה בו נשמטת ה"בלונדה" מגורד השחקים בעוד מנוף חסר שליטה מחריב הכל, מגיע ספיידרמן לעזרה, יחד איתו פורצת גם המוסיקה, מביא אל הצופה משב רוח של עזרה מגיעה.
נכנסים אל תוך מערכת העיתון, מזכירת הבוס מקפיצה אותו בעזרת זמזומי פעמון מרגיזים, אנו מתעצבנים ביחד איתו על התנהגות המזכירה הנודניקית.

הסרט מלא צלילי אפקטים, אבל מה שמצא חן בעיני במיוחד היתה הצורה בה מוסיקת הפסקול צפה בחלל החדר, עוטפת את העלילה, תומכת בה ומתערבבת כשצריך.

Rush Hour 3 , פורמט DTS HD Master 7.1

יצאנו למרדף בפריז, גם כאן, כלי הקשה ומצילות תופים מרחפים בחלל החדר, המוסיקה דינמית וקצבית ועוזרת בהקניית מימד מהיר ולחוץ למרדף.
רוב ההתרחשויות בקטע הזה מגיעות מכיוון הסנטר כשהמוסיקה מקיפה את המתרחש.

מוסיקה רב ערוצית
אליס קופר, School's Out , פורמט DTS Master Audio 5.1
צלצול פותח את השיר – חורך את חלל החדר, המנגנינה נכנסת ושוב יוצא החוצה אופי הצליל הדינמי והשמנמן של הימאהה.
הזמר צועק, הגיטרה מנסרת והמצלילות ברורות וחדות מבלי להכאיב באוזן, מאוזן למדי.

Chieli Minucci, Daybreak , פורמט DTS HD Master 7.1
קול הזמר נשמע מתוק וצלול, הוא מהדהד בחדר בשחזור אקוסטי אמין, הוא וכלי ההקשה בולטים בעיקר על רקע הקלרינט שלא בולט מספיק לטעמי.
כאן, נשמעות המצילות מעט מעקצצות, אך הגיטרה נשארת צלולה וטבעית, ברורה מאוד.

כאן עולה בי ההכרה כי הפורמטים החדשים, בליווי יכולות ה- DSP Z11 מצליחים להעלים במידה רבה את תופעת המלאכותיות וצליל קופסתי שליוותה חלק מקטעי המוסיקה שהוקלטו בפורמטי הסראונד הקודמים.

נקנח בסלין דיון שעולה על הבמה בהופעה חיה, ניכר על ההקלטה כי היא חדה ופתוחה באופיה.
קולה של דיון מצוי על גבול הבהירות, כשהיא עולה לטונים הגבוהים זה מעט כואב באוזן, במת הסאונד גדולה, הכינור מצד ימין מעט דק וחד לטעמי, אבל בסופו של דבר, התוצאה הכללית הינה של צלילים אשר עוטפים מכל עבר, שואבים את המאזין אל תוך ההופעה.
אם אוהבים או לא את סלין דיון, התוצאה הסופית מרשימה ומקנה תחושת חגיגה למראה הצבעים ולמשמע הקולות.

סיכום - קולנוע ביתי במיטבו
נוהגים לומר במקרים רבים כי השלם גדול מסכום חלקיו, במקרה הזה, ספינת הדגל של ימאה, דגם ה- DSP Z11 יכולה להתגאות בחלקים ותכונות רבות, אבל זהו מקרה קלאסי בו החוויה הסופית השלמה אכן גדולה וחשובה יותר מסכום כל הפרטים הקטנים.

חווית הקולנוע אותה יצר המגבר היתה מיוחדת: אני יכול לומר בפה מלא כי התוצאה לה האזנתי, היתה טובה יותר בהשוואה לכל בית קולנוע בו ביקרתי בעבר, הצליל עוטף מכל עבר ומערב את הצופה בתוך העלילה באופן שאינו משאיר אותו אדיש.

השילוב של מעבדי האודיו, יכולות ההגברה ומספר הרמקולים הגדול יוצר מעטפת צלילים, אשר כל אחד מהם מוצא את מקומו בדיוק מוחלט, כך שמקבלים תמונת סאונד גדולה ובו במידה גם מפורטת ומדוייקת מאוד, כל זאת ללא הינד עפעף מצד המגבר.

נדמה כי מעבדי הרסיבר מצליחים אף להשתלט ולעקוף את מגבלות הרמקול: לפני מספר ימים, במפגש עם בכיר מתחום הוידאו דווקא (בחברת אלקטרוניקה מקבילה), הוא הצהיר בפני כי איכות העיבוד הופכת לחשובה ביותר במסך, מעבר לנתוני הפנל עצמו, נדמה כי גם כאן - בתחום האודיו של קולנוע ביתי, תופסת איכות העיבוד מקום רב יותר בהשוואה לעבר ומצליחה לקבוע במידה רבה את התוצאה הסופית, המרשימה מאוד במקרה הזה.

ציון:


מחיר: 39,900 ש"ח
אחריות: ס.ג.

המבחן נערך בחדר האזנה בחנות אניגמה
גודל החדר: אורך 4 מטר, רוחב 3 מטר

נתונים

7X240W DIN : 4ohms,1khz,0.7% THD +4X90W
7X140W DIN : 8 ohms,20Hz-20kHz,0.04%THD +4X50W
תומך בכל פורמטי הסראונד החדשים: Dolby Digital Plus,Dolby Digital TrueHD
DTS-HD High Resolution Audio ,DTS-HD Master Audio


קישור: שאר נתוני יצרן

הרכב מערכת המבחן


רמקולים קדמיים - Opera Grand Mezza, Vienna Acoustics Mozart Grand
סנטר - Vienna Acoustics
רמקולי Presence קדמיים: Opera
Presence אחוריים: Klipsch 15
סראונד אחוריים: Vienna Hyden Grand
סאבוופר: פולק אודיו PSW1000
נגן Blu-ray: פיוניר BDP-LX70A
מקרן: Black Wing Two
חיווט: Monster

מעבר לתגובות בפורום