שוק המצלמות מתכווץ, האם יש תקווה למצלמות ללא מראה?

Shai Grinberg
17-04-2014 06:55

נתוני המשלוחים של מצלמות בעת האחרונה, מראים מגמה ברורה של צניחה במכירות לעומת שנים קודמות, כאשר בשווקי אסיה ואירופה, מצלמות "ללא מראה" מתחזקות על חשבון DSLR.

צניחת הקומפקטיות

שוק המצלמות העולמי מתכווץ – זוהי מגמה ברורה, הסמארטפונים דורסים את המצלמות הקומפקטיות הרגילות והזולות והמכירות יורדות באחוזים ניכרים. כמה יורדות? ב-2013, מדובר בירידה של לא פחות מ-40% במכירת כלל המצלמות, זאת לצד ירידה של 20% בקטגוריית העדשות. כאמור, א הירידה הגדולה סופגות מצלמות קומפקטיות: המכירות ב-2013 מציגות צניחה של 60% ביחס לשנת 2010! בנוסף, גם הרכב שוק הצילום משתנה: מי שכבר מעוניין במצלמה יעודית, מחפש אחת כזו שתציג יתרון איכות ברור על פני מצלמת סמארטפון ותאפשר לו גם להתקדם בתחביב הצילום.

סמסונג גלקסי S5 מושק בישראל
אך עבור חלק מיצרניות המצלמות, יש סיבה לנחמה: מי שהתמקד בשנים האחרונות בקטגוריית ה-"ללא מראה", יכול לחייך למראה נתוני המכירות שמראים על גידול בקטגוריה זו. בשנים האחרונות, מצלמות ללא מראה שאמורות להחליף את מצלמות ה- DSLR לא הראו סימני השתלטות על השוק, זאת בעיקר בגלל דגמים בלתי בשלים, מחירים יקרים וחשיבה מסורתית של צלמים – "גדול זה טוב יותר", בעיקר בשוק האמריקאי ובאירופאי. אך, בשנה האחרונה, הושקו דגמים חדשים ומרשימים, בין אם מדובר בסוני A7, פנסוניק GH4 או אולימפוס E-M1. ביצועי הדגמים החדשים שופרו מאוד ומביטים "עין בעין" על דגמי DSLR מקבילים בעוד המשקל נמוך יותר, מבחר העדשות המתאימות גדל והמחירים יורדים לאיטם.


מצלמה ללא מראה
בעיקר באסיה

בחודשים הראשונים של שנת 2014, מכירות של מצלמות Mirrorless עלו בכ- 24.4% ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת, כאשר רוב הגדול מתרחב בשווקי אסיה וגם במדינות אירופה. באמריקה, לעומת זאת, המכירות ירדו דווקא (במיוחד בארה"ב) – מה שנותן לחברות כמו ניקון או קנון מרווח נשימה.

סוני, לראשונה, עקפה את קנון במכירת מצלמות עם עדשות מתחלפות, זה קרה בדרום קוריאה, בחודש פברואר האחרון, הגיעה סוני לנתח שוק של 33.163% - קצת מעל קנון.
סוני, אשר מתמקדת כעת בעיקר בתחום המצלמות ללא מראה, נהנית מחוזקה של קטגוריית ה-"מצלמות ללא מראה" במדינות האסייתיות. בקוריאה, למשל, מצלמות כאלו תופסות כ-58% מהמכירות ברבעון האחרון של שנת 2013, זאת לעומת מצלמות ה-DSLR שירדו לכ-42%.

מצלמה
ומה הלאה?

במפגש אותו ערכו מארגני תערוכת הצילום פוטוקינה ביפן, הוצגו נתוני חברת GFK שמצביעים על המשך ירידת המכירות הכללית של מצלמות גם ב-2014, כאשר מצלמות קומפקטיות זולות סופגות את מירב הירידה. לעומת זאת, הנתח של מצלמות קומפקטיות מתקדמות ויקרות יחסית (כמו סדרת קנון G, פנסוניק LX, סוני RX ועוד) דווקא עולה. מכירת מצלמות DSLR שומרת על הנתח שלה ב-2014 ואילו זה של ה"ללא מראה" מתחזק.

לעומת זאת, מקומם של החברים בעולם הצילום מתחזק והולך, כאשר סמארטפונים צועדים בראש כמכשיר ללכידת תמונות, אחריהם טאבלטים, מצלמות אקסטרים (בכמויות קקטנות יחסית) וגם מכשירים חדשים כמו משקפי גוגל (Google Glass) שכנראה יתפסו מקום חשוב יותר בשנים הקרובות.

מעבר לתגובות בפורום