סמסונג בלקג'ק - איתוראן GPS : צמד בדרכים

ליאור קורן
07-03-2008 07:01

לארץ החלו להגיע דגמים שונים של מכשירי סמארטפון. לראשונה בישראל, מוצע פיתרון לניווט בסמארטפון מטעם איתוראן GPS. האם נזכה לניווט עברי כשר בטלפון? בדקנו על סמסונג בלקג'ק.

עד היום, רוכשי טלפונים חכמים (סמארטפון) שנהנו מיכולות משופרות בתחום המשרד הנייד, נאלצו לרכוש מכשיר נוסף במטרה להנות מטכנולוגית GPS בניווט.

שוק מכשירי הסמארטפון התנהל על אש קטנה יחסית בשנים עברו אך בשנה האחרונה חלה התעוררות עם בואם של מכשירים כמו הסמסונג Blackjack, מוטורולה Q9 ו- HTC 630.
דגמים נוספים מתוכננים להגיע כבר בחודשים הקרובים (לדוגמא, Blackjack II של סמסונג) ובהתאם לכך יגדל גם אותו פלח השוק אשר מכיל אץ אותם טלפונים חכמים אלו, בהתאם לכך תגדל גם הדרישה ליכולות GPS.

חברת איתוראן, בשילוב תוכנה מבוססת גרסת דסטינטור, יצאו עם מוצר "איתוראן GPS" המשלב 3 גורמים: טלפון (כרגע סמסונג בלקג'ק), תוכנת הניווט ושירותי מוקד התמיכה של איתוראן (אשר מספקים שירותי חילוץ ועזרה, מידע על מקומות או מסלולי נסיעה מבוקשים ועוד).

התקנת התוכנה

איתוראןהתוכנה מגיעה כשהיא מותקנת על כרטיס זיכרון קטנטן מסוג microSD.
מיד לאחר הכנסת הכרטיס לטלפון, מזוהה התוכנה ומתחיל תהליך התקנה, המשתמש נדרש לבחור בהתקנה בזיכרון המכשיר או על כרטיס הזיכרון, לאחר בחירה זו נעשה רוב התהליך באופן אוטומטי.

בחירה בתוכנה מתוך תפריט "התחל" של Windows Mobile 5 (במקרה של הבלקג'ק) והיא עולה תוך כ- 6-7 שניות עד להצגת התפריט הראשי.
מסך הכניסה כולל הגדרות מסלול ותצוגה, עזרה וחיוג ישיר למוקד איתוראן לקבלת עזרה בתפעול התוכנה.

כניסה למסך ניווט מספקת אפשרויות כמו הכנסת כתובת בית / משרד, יעדים מועדפים או קודמים, כתובות של אנשי קשר וכמו כן אפשרות של הודעות נכנסות: מחיר מנוי חודשי (25 ₪) מאפשר בין השאר גם להעזר במוקד איתוראן בכדי לאתר כתובתו של אדם מבוקש, הכתובת נשלחת כהודעה אל המכשיר ולאחר קבלתה במכשיר, מתבצע הניווט באופן אוטומטי.


הדרך ה-"ישנה וטובה" לניווט הינה הכנסת כתובת הכוללת שם עיר / רחוב ומספר.
חישוב מסלול מהיר ויוצאים לדרך.

מסך הניווט מספק את כל המידע הדרוש: מפה רגילה או תלת מימדית, חיווי של זמן נסיעה משוער נותר + מרחק ליעד בקילומטרים וכמו כן בפינה הימנית עליונה חץ המסמן לנהג באיזה מרחק ולאן לפנות בפניה הקרובה.

רזולוציית מסך הבלקג'ק הינה 320*240 פיקסלים, גודל המסך סביר על גבול הקטן (2.3 אינץ') – מה שיספק את הנהג אשר מתקין את הטלפון קרוב אליו, אך במרחק חצי מטר קשה יותר לקרוא את הנתונים באותיות הקטנות אבל המפה שמצביעה על נתיב הנסיעה נשארת קריאה למדי.
בכל מקרה, החיווי הקולי לטעמי מספק ברוב המקרים ולמי שאין ברכב התקן לטלפון, יכול להניח את הסמסונג במקום מתאים לידו ולנהוג בהתאם להוראות הקוליות.



הנחיות הניווט הקוליות נשמעות חזק וברור למדי, רמקול הטלפון מצליח להוציא קול צלול ולא עומד בדרכו של הקריין.

השוואה מול ניווט סלולרי


היות ובטלפון סלולרי עסיקנן, הרי שראוי גם להשוות את יכולות תוכנת הניווט לשירות הניווט הסלולרי אותו מציעות מפעילות הסלולר.

לשם כך, ביקשתי מחבר אשר באמתחתו מספר שעות לא קטן במחיצת טלפון סלולרי עם ניווט סלולרי לבצע נסיעת מבחן עם הסמסונג ואיתוראן GPS.

הבודק, שאוכזב בעבר משירות ה-GPS הסלולרי של מפעילות הסלולר, התחיל את הנסיעה כשהוא ספקן ביותר.
הנחיות הנסיעה שקיבל הבודק במהלך הנסיעה היו מדוייקות למדי, חשוב כמובן להקשיב להנחיות הקוליות להקפיד על ביצוען.
מסלול מסומן הנסיעה מסומן בצבע ירוק וברור, ולמי שלא עוקב במדויק, יכול לההעזר גם בתצוגת "הפניה הבאה" ומרחקה מהמיקום הנוכחי.

הנסיין התפעל בעיקר מיכולת החישוב המהירה של המסלול החדש, גם במקרים בהם החליט להמשיך בדרך השונה מאשר זו של אתירואן GPS, התוכנה ביצעה חישוב מסלול חדש במהירות וביעילות.

המסקנה מנסיעה בת מספר שעות היתה כי בהשוואה לשירות ניווט סלולרי, איתוראן GPS הינו מהיר, מדוייק ואף נוח יותר לשימוש, חישובי מסלול חדשים אינם מעכבים את הנסיעה והמפות מדוייקות למדי.

ואם מדברים על מפות, הרי שלאחר מספר שבועות עם המכשיר, בניווט שכלל שטח מחיפה בצפון, דרך אינספור נסיעות בגוש דן ועד לקרית גת בדרום, לא נתקלתי בבעיות מהותיות של אי התאמת המפה לשטח.

קשה להוציא מפה מושלמת שתתעדכן בזמן אמת ואכן, היו מקומות שלא נכנסו עדיין למפות, כמו המחלף החדש ביציאה מנס ציונה לכיוון ת"א או מספר יציאות חדשות מרחובות.

תפעול המכשיר והתוכנה היו פשוטים למדי,למעט שני גורמים שמנעו מהטלפון להיות מכשיר GPS מושלם:
א) ביום שמש בהיר ניתן לראות השתקפויות על המסך שנובעות מהציפוי המבריק איתו מגיע הבלקג'ק.
ב) התפעול עם המקשים הקטנים קשה יותר בהשוואה ללחצני המגע המצויירים על מסכי מכשירי ניווט GPS ייעודיים.
לכן, לא מומלץ לחפש כתובת ולדפדף בעזרת המקשים הקטנים בזמן נסיעה.



הגרפיקה הפרקטית (מראה בעיקר את סימני הדרך החשובים) והלא מתוחכמת יחסית (220Mhz) על המסך נסלחת משום שהתוצאה עובדת בצורה חלקה ואינה מכבידה במיוחד על המעבד החלש של הסמסונג: פעולות התוכנה זריזות כמו גם התגובות, חישובי המסלול עורכים זמן קצר.

הלו, אני באמצע ניווט!


כאשר נכנסת לתמונה גם שיחה (בסופו של דבר מדובר במכשיר טלפון), במקרה שלי נצרך הבלקג'ק לתקשורת עם שני התקני BT במקביל (אוזניה+מקלט GPS) וניהול שיחה במקביל להרצת תוכנת הדסטינטור.
השילוב הזה עובד ב-"חצי" הצלחה: כאשר השיחה הינה נכנסת, הוראות הניווט ממשיכות להשמע – כעת דרך האוזניה (ולא הרמקול) במהלך השיחה.

כאשר השיחה הינה יוצאת (כלומר, המשתמש הוא שיזם אותה), הוראות הניווט מפסיקות להשמע במהלך השיחה וחוזרות רק בסופה.

תפקוד בעומס

כאשר העומס על חומרת המכשיר היה קל עד בינוני (2-3 אפליקציות פתוחות) לא היוותה הפעלת התוכנה כל בעיה, כאשר העומס עלה ל- 5-6 אפליקציות פתוחות במקביל הדבר גרם לירידה מורגשת בביצועי המכשיר, כאשר בחרתי "להוסיף לרשימה" גם שיחת קול, התוצאה שקיבלתי היתה קול שהפך לצרוד ומקוטע עבור שני הצדדים.
רק סגירה של מספר אפליקציות החזירה את איכות הקול למצבה הטבעי.

כאשר בוחנים את ביצועי תוכנת ה-GPS בזמן עומס ממוצע על הטלפון, ניתן לומר כי חומרת המכשיר מתמודדת בכבוד עם דרישות התוכנה (או לחילופין – חברת דסטינטור עשתה עבודה טובה בהתאמת התוכנה לדרישות המכשיר).

עריסת הבלקג'ק, כמו גם מקלט ה-GPS, מצריכים טעינה דרך שקע המצת ברכב, מה שאומר כי ניתן להטעין רק מכשיר אחד ברגע נתון.
סוללת הטלפון וגם זו של אנטנת ה-GPS מחזיקות פרק זמן מספק, הסוללה הסטנדרטית בטלפון הספיקה ליום של שעה וחצי שיחות, כולל שעה וחצי ניווט ושעות המתנה נוספות.

הבלקג'ק מסופק עם סוללה עבה נוספת, אבל אז לא ניתן לקבעו בעריסה.

סיכום

בשורה תחתונה, האם הפיתרון עובד? לאחר תקופת הבדיקה, ניתן לומר כי מוצר זה אכן עובד וגם שימושי.
לאדם שמחפש מלכתחילה מכשיר GPS ייעודי לא יהיה זה הפיתרון הקל והאידאלי, על החסרונות נמנים מסך וכפתורים קטנים והפסקת הנחיות קוליות בזמן קבלת שיחה, אולם, מי שזקוק לסמארטפון עבור פתרונות משרד נייד לדרכים (בעיקר מיילים), ימצא באיתוראן GPS מענה הולם למדי עבור ניווט.

העלות כוללת רכישת תוכנה (690 ₪) וכמו כן מקלט GPS BT (בעלות של מספר מאות שקלים בתלוי בדגם).

ציון:

גירסת תוכנה V6.1.2.450.26
מפות Q3,2007

מעבר לתגובות בפורום